Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bewaren opgeblazen Wyeast-gist  (gelezen 20998 keer)

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
Bewaren opgeblazen Wyeast-gist
« Gepost op: 06-03-2004 17:57 u »
1 pakje Wyeast Bavarian Lager gist is tóch opgekomen na een aantal weken.. wat is nou het jammere, ik heb net gebrouwen met korrelgist en het duurt dus nog wel een paar weken voordat ik weer ga brouwen. Wat raden jullie mij aan? Moet het gist in de koelkast of eerst een giststarter maken even laten gisten en dan maar buiten zetten?

Jordi :gistsmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re:Bewaren opgeblazen Wyeast-gist
« Reactie #1 Gepost op: 06-03-2004 19:26 u »
Hoi Jordi,

Je kunt de gist enkele maanden in de koelkast bewaren, gewoon in zijn originele verpakking. Sommigen krijgen de gist zelfs na een jaar of langer nog aan de praat.

Groeten,

A3

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
« Reactie #2 Gepost op: 06-03-2004 19:56 u »
Ook al is het bol komen te staan?
(Dus het is al actief)

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #3 Gepost op: 09-03-2004 20:36 u »
Zijn er mensen die goede resultaten hebben bij het opkweken vanuit flesjes van eigen brouwsels die met Wyeast vergist zijn.

groeten

roco

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2004 09:29 u »
Hoi Roco,

Ja, ik heb dat wel eens gedaan met een verse fles. Maar je kunt dit niet eindeloos doen, denk ik. Een keer moet zonder problemen kunnen.

Gast,
Een bol pakje heb ik eens een week in de koelkast bewaard en daarna startte hij nog prima op. Ik denk dat een paar weken wel zou moeten kunnen.

Groeten,

A3

Offline Broeder Tuk

• Super lid
Re: Bewaren opgeblazen Wyeast-gist
« Reactie #5 Gepost op: 26-02-2009 15:41 u »
Als het pakje al opgeblazen is moet ie dan in de koelkast? Ik ga zondag brouwen (was de planning). Ik moest 4 dagen incubatie tijd nemen omdat de verpakking van oktober was. Maar hij staat nu al op knappen.

Moet ik hem nu op de verwarming laten liggen of kan ie ook wel de koelkast in? Want volgens de gebruiksaanwijzing moet ie boven de 21 graden blijven. Maar het is voor mij sowieso al lastig om constant op die temperatuur te blijven want s`nachts gaat de kachel uit.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #6 Gepost op: 26-02-2009 15:45 u »
Als het pakje al opgeblazen is moet ie dan in de koelkast? Ik ga zondag brouwen (was de planning). Ik moest 4 dagen incubatie tijd nemen omdat de verpakking van oktober was. Maar hij staat nu al op knappen.

Moet ik hem nu op de verwarming laten liggen of kan ie ook wel de koelkast in? Want volgens de gebruiksaanwijzing moet ie boven de 21 graden blijven. Maar het is voor mij sowieso al lastig om constant op die temperatuur te blijven want s`nachts gaat de kachel uit.

Iets dergelijks, het pack is te vroeg opgebold,  is mij ook eens overkomen. In de koelkast leggen tot je gaat brouwen, dat lukt wel voor een paar dagen.

Bert

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-02-2009 15:59 u »
Hoeveel liter bier van welke dichtheid ga je brouwen? Misschien is het een goed idee om een starter te maken voor de brouwdag. Heb je trouwens een activator of een propagator. In dat laatste geval is het sowieso raadzaam om een starter te maken. Grootte is afhankelijk van dichtheid en volume van het wort.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-02-2009 16:03 u »
Ik heb een propagator en de bedoeling is dat ik 20 liter witbier ga maken.

De dichtheid weet ik zo niet. Ik weet niet eens wat dat is ;D Ik zal het recept even opzoeken. Maar ik heb totaal geen ervaring met het maken van een starter laat staan dat ik dat op temperatuur kan houden.

Ik kan het recept zo ff  niet vinden.

Maar dit moet het worden:

alc% 5,4
ebu 15
begin sg 1045
eind sg  1007

2,4 kg pilsmout
1,4 kg tarwe mout
0,16 gram tarwe vlokken

en Saaz hop met nog wat koriander

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-02-2009 16:11 u »
Een propagator heeft veel te weinig gist voor 20 liter. Een giststarter van minimaal 2 liter is toch wel sterk aan te bevelen, hoor. Met een activator zou je met 20 liter witbier nog weg kunnen komen, met een propagator is het risico te groot. (Algemeen advies: koop altijd activators. Voor anderhalve euro heb je drie keer zoveel gist).

Voor de giststater:

Neem 2 liter water, 200 gram moutextractpoeder (licht) en 10 gram gistvoeding. Mix de boel door elkaar en kook 10-15 minuten. Koel snel af tot 20 graden, ontsmet het gistpak aan de buitenkant met een beetje spiritus of alcohol. Giet de starter in een mandfles of waar je de starter ook maar in hebben wilt. Knip het pak open en giet de gist in de starter. Schudt flink voor zuurstofinslag en zet er een waterslot op. Zet bij 20-25 graden weg. Gaat 's nachts de kachel uit, pak de starter dan in een dikke deken, dekbed of slaapzak in om de temperatuurschommeling zo klein mogelijk te houden. Of zet hem in een bak water die je met een aquariumverwarming op temperatuur houdt. Met een beetje creativiteit kom je een eind.

Het best is het om de starter de eerste 15 uur continu te beluchte met een aquariumpomje en een bruisteentje, maar die zul je wel niet hebben, gezien jouw ervaring met starters.

Succes!

En wees nou niet eigenwijs: maak die starter!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 26-02-2009 16:12 u »
Maar ik heb totaal geen ervaring met het maken van een starter laat staan dat ik dat op temperatuur kan houden.

Misschien toch eens leuk om daar wat ervaring mee op te doen, in dit geval was het erg handig geweest. Het principe is eenvoudig: je doet de inhoud van het pakje Wyeast in wat wort (SG± 1040) en probeert deze zoveel mogelijk te beluchten waardoor de gist gaat groeien en vermenigvuldigen.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-02-2009 16:21 u »
Een propagator heeft veel te weinig gist voor 20 liter. Een giststarter van minimaal 2 liter is toch wel sterk aan te bevelen, hoor. Met een activator zou je met 20 liter witbier nog weg kunnen komen, met een propagator is het risico te groot. (algemeen advies: koop altijd activators. Voor anderhalve euro heb je drie keer zoveel gist).

Ik wist niet dat er verschillende soorten waren. Ik zeg altijd bij v/d kooij wat ik nodig ben en dan krijg ik dit dus mee.

Ik wil dat best proberen te maken maar dan moet ik nogal wat handelingen verrichten waarbij van alles fout kan gaan. En dan moet ik nu dus naar de dierenzaak om een beluchtings ding te halen.

Als ik beslis het niet te doen. Voor hoeveel liter wort is deze propagator dan geschikt?

En moutextract heb ik wel, alleen ik heb geen idee wat een goede voeding voor gist is?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 26-02-2009 16:26 u »
Dat beluchten hoeft niet per sé, laat dat voor de eerste keer maar achterwege. Als je de starter bij het begin maar wel goed schudt voor zuurstofinslag. Wat ook helpt is om hem later regelmatig even te zwenken om alle gist weer in suspensie te brengen.

Alles wat je nodig hebt is een pan, een (mand)fles van een liter of 3-5, moutextract en gistvoeding. Er is niets aan. Zorg alleen dat je schoon werkt. Maar dat moet je bij het brouwen ook, dus dat heb je als het goed is onder de knie.

Met een propagator kun je een liter of 6 wort veilig vergisten.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-02-2009 16:33 u »
Maar wat kan ik gebruiken als gistvoeding?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 26-02-2009 16:34 u »
Ik wil dat best proberen te maken maar dan moet ik nogal wat handelingen verrichten waarbij van alles fout kan gaan.

Dat valt wel mee, als je in alle redelijkheid schoon werkt gaat het wel goed.

En dan moet ik nu dus naar de dierenzaak om een beluchtings ding te halen.

Dat is sowieso geen onverstandige aankoop, op den duur kom je toch aan het maken van starters...Dus beluchten moet je opden duur toch gaan doen. En hiermee kun je ook je hooft wort beluchten!
TIP: beluchtingsteentjes van de dierenzaak kun je niet uitkoken!  ;D

alleen ik heb geen idee wat een goede voeding voor gist is?

Gistvoeding in niet noodzakelijk... zonder kan het ook prima. Je hoeft niet alles tegelijk te doen. ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 26-02-2009 16:35 u »
Heb je niets in huis? SiriS YeastVit en Brouwlands Nutrivit zijn goede.

In noodgevallen kun je altijd een gram of 5 (oude) korrelgist meekoken in je starter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 26-02-2009 16:42 u »
(Algemeen advies: koop altijd activators. Voor anderhalve euro heb je drie keer zoveel gist).

Zelf geef ik de voorkeur om altijd propagators te kopen en altijd een giststarter te maken. Je zorgt op die manier er voor dat je meer gist hebt dan bij een activator en dat de gist in een betere conditie wordt gebracht. Het toevoegen van voldoende vitale gist is de sleutel voor een vlotte en niet haperende vergisting. Als je meer gist gebruikt is het wel van belang dat je de mogelijkheid hebt om te koelen om de hoeveelheid esters en hogere alcoholen binnen de perken te houden.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 26-02-2009 16:45 u »

Dat is sowieso geen onverstandige aankoop, op den duur kom je toch aan het maken van starters...Dus beluchten moet je opden duur toch gaan doen. En hiermee kun je ook je hooft wort beluchten!
TIP: beluchtingsteentjes van de dierenzaak kun je niet uitkoken!  ;D

Goeie tip.

Heb je niets in huis? SiriS YeastVit en Brouwlands Nutrivit zijn goede.

In noodgevallen kun je altijd een gram of 5 (oude) korrelgist meekoken in je starter.

Ik heb nog wel een oude korrelgist.
OK dan ga ik aan de slag...

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 26-02-2009 17:12 u »
Zelf geef ik de voorkeur om altijd propagators te kopen en altijd een giststarter te maken. Je zorgt op die manier er voor dat je meer gist hebt dan bij een activator en dat de gist in een betere conditie wordt gebracht. Het toevoegen van voldoende vitale gist is de sleutel voor een vlotte en niet haperende vergisting. Als je meer gist gebruikt is het wel van belang dat je de mogelijkheid hebt om te koelen om de hoeveelheid esters en hogere alcoholen binnen de perken te houden.

Ik denk dat Adrie bedoelde dat als je opkweekt van een activator, je de diverse bekende voordelen (qua infecties, opstartsnelheid, etc (minder bijsmaakjes in je starter :clownsmile:)) hebt van meer gist.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 26-02-2009 17:40 u »
Algemeen advies: koop altijd activators. Voor anderhalve euro heb je drie keer zoveel gist.

Ik let er nog niet eens op wat er op het pak staat.
Sterker nog: Ik weet het verschil nog niet eens tussen een activator en een propagator.
Ik maak ALTIJD een giststarter met Wyeast.
ALTIJD.

Dat is en blijft het beste.
Binnen 2 uur: Blub, blub, blub.
 :brouwen:

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 26-02-2009 18:15 u »
OK ik denk dat het wel gaat lukken. Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat ik geen fles heb van 3 liter. Het moet in 2 flessen van elk 2 liter.

Mijn vraag hier bij is: is het een probleem als ik het een paar keer over giet? Want dan kan de gist beter vermengd worden met de starter en dan weet ik zeker dat die verhoudingen beter kloppen omdat ik met 2 flessen zit. En dan kan het ook mooi belucht worden dacht ik zo.
Ik vraag me alleen af dan of ik dan niet onnodig meer risico loop op infectie?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 26-02-2009 18:35 u »
Ik maak ALTIJD een giststarter met Wyeast.
ALTIJD.

Juist ikke ook, dus dan kun je net zo goed een propagator kopen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 26-02-2009 19:18 u »
Wil je met een propagator net zoveel gist krijgen als met een activator, dan moet je een veel grotere giststarter maken. Voor de meeste bieren is een giststarter van 1 of 2 liter met een activatorpak voldoende voor genoeg gist (uitgaande van 20-25 liter wort van maximaal 1060). Met een propagator moet je dan toch al snel denken aan 5 tot 6 liter. Reken eens uit hoeveel dat aan extra moutextract kost en je zult zien dat een activatorpak goedkoper is dan een propagator.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 26-02-2009 19:33 u »
Met een propagator moet je dan toch al snel denken aan 5 tot 6 liter.

Nee hoor, Ik maak giststarter door te beginnen in 500 ml, daarna aanvullen met 1liter, dan afgieten en 1 liter toevoegen. Op de dag van brouwen afgieten en 500 ml toevoegen. Dus ik gebruikt 300 gram extract per brouwsel...En ruim voldoende gist (Natuurlijk wel continue roeren en beluchten)

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 26-02-2009 19:44 u »
Ok het zit in de fles.

Bedankt voor de hulp.

:degroeten:

Tags: gist Wyeast