Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: "Notige smaak" in bier  (gelezen 2102 keer)

Offline MaartenM

• Super lid
  • Land: nl
  • l, l og mer l!
"Notige smaak" in bier
« Gepost op: 21-09-2008 16:14 u »
Het valt me op dat met name Engelse bieren vaak een heerlijke notige smaak hebben. Ik neem aan dat dit komt door een moutsoort of een maischtechniek: is er iemand die hier een idee over heeft?
Met vriendelijke groeten
Maarten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
Re: "notige smaak" in bier
« Reactie #1 Gepost op: 21-09-2008 16:17 u »
Dat komt door (voornamelijk) pale mout van Britse origine. Dit is ook het geval voor de wat donkerdere moutsoorten (brown en amber). Iemand hier op het forum zal een hoeveelheid mout van Thomas Fawcett importeren, deze mouterij staat bekend om zijn kwalitatieve mout die ook deze eigenschap heeft. Maar als jij nog in Noorwegen woont kun je ook eens met www.maltbua.no spreken, want hij importeert deze mout ook.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: "notige smaak" in bier
« Reactie #2 Gepost op: 21-09-2008 17:09 u »
eens met www.maltbua.no spreken, want hij importeert deze mout ook.

Ik neem aan dat de vertaling: 'als ik met een zak mout het beekje over steek, hoop ik dat het bruggetje het houd' niet de juiste is van 'G ikkje over bekken etter malt, kjp det heller hj maltbua'

Hopbier

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: "Notige smaak" in bier
« Reactie #3 Gepost op: 22-09-2008 09:38 u »
Roggemout heeft iets nootachtig, zeker de moeite om eens een zeker percentage te proberen.
Roggemout hebben ze ook bij Brouwland.
Dit uitproberen stond allang op mijn agenda, door de situatie is mijn enige bier dat ik gebrouwen heb, het kriekenbier, omdat de vriezer moest leeggemaakt.
Ik denk aan een recept (per 10 L) 80% pilsmout 20% roggemout.
Ronnie.

Tags: