Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Volume gist in relatie tot de pH-waarde  (gelezen 1757 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Volume gist in relatie tot de pH-waarde
« Gepost op: 18-09-2008 20:56 u »
De afgelopen tijd heb ik een klein proefeperimentje uitgevoerd. Dat wil zeggen een experimentje waarvan ik bij voorbaat wist dat deze nog een keer overgedaan  moet worden. Het gaat om een experiment waarbij gekeken wordt naar de invloed van de pH op het volume van afgezinkte gist. Aanleiding tot dit experiment zijn opmerkingen die gemaakt zijn in een draad over een eerdere gistexperiment.

Voor dit proefexperiment ben ik uitgegaan van ongeveer 0,5 liter dikbrijige gist van mijn vorige brouwsel uit mijn cilinderconische gistvat. Het gaat hierbij om de Wyeast #1007 German Ale. De gistoogst was van een week oud.
De gist heb ik geroerd met wat water om een homogene suspensie te krijgen (met de hand want ik had mijn magneetroerder nog niet).
Met een pipet heb ik steeds 20 ml gist in een 25 ml maatglas gebracht. Aan de gist heb ik bij 3 monsters een fosforzuuroplossing toegevoegd en bij één monster water.

Maatglas 1    0% 
Maatglas 2   4,8%
Maatglas 3    9.7%
Maatglas 4   19%

Na toevoeging heb ik de pH niet gecontroleerd. Uit het verdere verloop van het (proef)experiment bleek dat de toegevoegde hoeveelheden veel maar dan ook veel te veel was.

De monsters hebben een week de gelegenheid gehad om uit te zakken. Het uitzakken van de gist verliep in volgorde van de hoogte van de concentratie aan fosforzuur. Maatglas 4 was dus het snelste uitgezakt en maatglas 1 het laatste. Om te zorgen dat de inhoud van maatglas goed bezonk heeft dit monster een drietal dagen in de koelkast gestaan.

Afgelopen zondag heb ik het volume van de uitgezakte gist en de pH-waarden bepaald.
      [/row]

Nr. maatglasVolume maatglaspH-waarde
Maatglas 111,6 ml4,29
Maatglas 210,2 ml1,82
Maatglas 310,9 ml1,46
Maatglas 411,4 ml1,07

Aan de hand van de genomen foto’s is het verloop van het uitzakken te zien. Opvallend is de veel donkere kleur van de monsters waarbij zuur is toegevoegd. Waarschijnlijk komt dit door het vrij komen van de inhoud van dode gistcellen. Door de extreem lage pH-waarde staat het vrijwel zeker vast dat gistcellen afgedood zijn.
Overigens is het mij opgevallen dat de kleur van het bier (een alt) na de vergisting veel lichter geworden is.

Binnenkort heb ik de weer de beschikking over de kleurstof methyleenblauw en kan ik onder de microscoop bekijken wat het percentage is van levende en dode cellen.
Ik kan dan ook de cellen gaan tellen want sinds vandaag beschik ik over een tweetal dezelfde telkamers. Deze heb ik voor € 9,95 inclusief verzendkosten gekocht op e-bay (zoeken op zählkammer).

Het is duidelijk dat dit experiment overgedaan moet worden met veel lagere concentraties aan fosforzuur en dat de resultaten onder een microscoop beoordeeld moeten worden. Wordt vervolgd dus.

Tags: