Probleem met UT-100

Gestart door JWVG, 18-09-2008 09:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha mensen,

Mijn geliefde UT-100 doet raar. Hij geeft alleen nog maar temperaturen tussen de 30 en 40 ºC aan, ook in een koelkast van een graad of 4. Dat lijkt me niet correct  :nut:. Heeft iemand ervaring met dit soort kuren? Is er een manier om het ding te resetten of zo, of zal ik maar gelijk de garantie van Conrad gaan inschakelen?

 :degroeten: JW.

Jacques

De handleiding zegt niets over een resetmogelijkheid.

Bij mij blijft het knopje "Aus" hangen. Je moet deze een tijdje ingedrukt houden voordat deze reageert. Dat is wat lastig maar niet onoverkomelijk. Het probleem van Jan Willem is een stuk vervelender.

Ik dank dat je in zo'n geval het beste even contact kunt opnemen met Conrad.

JWVG

OK Jacques, zal ik doen (tenzij er nog verassende tips komen). Die knopjes zijn inderdaad ook een beetje sub-optimaal....

 :degroeten: JW.

Henielma

Ik heb dat ook wel eens gehad met die UT100. Deze heb ik onder garantie vervangen gekregen.

Ik heb het idee dat het er aan lag dat ik de sensor uitkookte ter ontsmetting. Inmiddels laat ik de sensor niet meer in vloeistof komen. Nu heb ik er geen problemen meer mee.

JWVG

Hmmm.... dat zou het bij mij ook wel eens kunnen zijn. Ik gebruik de sensor voor het regelen van spoelwatertemperatuur, dan hang ik hem in water van zo'n 76 ºC. De laatste paar weken had ik hem in een flesje water hangen in mijn koelkast om de temperatuur daar te regelen. Misschien dan toch maar waterdicht inpakken?

 :degroeten: JW.

Ko

Ik ben geen techneut, dus ik kan nu totale onzin brabbelen. Maar ik heb wel eens op conrad.nl (ik kan het nu niet vinden) een RVS temperatuurvoeler zien staan zoals deze http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=120754. Zijn deze niet aan te sluiten op de bekende thermostaat? of is dit een heel ander systeem? Dit is maar een snel gevonden voorbeeld, maar misschien zijn er wel wat voedingsmiddelen veiligere voelers beschikbaar voor deze thermostaat.

gr Ko

RobinB

Bij goedkopere digitale thermometers is dat ook een bekend euvel (water erin).
Al had ik verwacht dat de sensor vd UT100 waterdicht zou zijn?

Tenzij je een automatische terugkoppeling hebt, kan je voor je spoelwater beter deze gebruiken!
Deze is een stuk goedkoper, hier door Adrie getest en goed bevonden (een vd betere zelfs) en bij mij al zeker 8 brouwsels waterdicht gebleken (ook volgens fabrikant)!
 :brouwen:

EBC

Uit de handleiding:

Temperatuursensor plaatsen
De sensor is geschikt voor temperatuurmetingen van -40°C tot +99°C. Deze is waterdicht, waardoor ook temperatuurmetingen in vloeistoffen mogelijk zijn.
Deze mag echter niet bij agressieve, chemische of reactieve vloeistoffen worden gebruikt.
De sensor is bovendien niet geschikt voor een directe plaatsing in levensmiddelen.


Garantie claimen!

JWVG

Dat ga ik zeker doen, Jasper! Ik wilde alleen even zeker weten of er niet iets simpels was dat ik kon doen.

 :degroeten: JW.

Ko

Citaat van: Ko op 18-09-2008  11:38 uIk ben geen techneut, dus ik kan nu totale onzin brabbelen. Maar ik heb wel eens op conrad.nl (ik kan het nu niet vinden) een RVS temperatuurvoeler zien staan zoals deze http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=120754. Zijn deze niet aan te sluiten op de bekende thermostaat? of is dit een heel ander systeem? Dit is maar een snel gevonden voorbeeld, maar misschien zijn er wel wat voedingsmiddelen veiligere voelers beschikbaar voor deze thermostaat.

gr Ko

Is dus geen optie?

ed

Citaat van: Henielma op 18-09-2008  11:05 uIk heb dat ook wel eens gehad met die UT100. Deze heb ik onder garantie vervangen gekregen.

Ik heb het idee dat het er aan lag dat ik de sensor uitkookte ter ontsmetting. Inmiddels laat ik de sensor niet meer in vloeistof komen. Nu heb ik er geen problemen meer mee.

@Herman, Volgens mij staat er in de gebruiksaanwijzing toch dat die ook in vloeistof gebruikt kan worden. Ik heb sinds kort ook een UT-100 en heb hem al 2 keer tijdens het gehele maischproces in het wordt gehangen. Tot nu toe geen problemen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat dit niet zo best is voor de meter.  :huilen:

Zijn er nog meer mensen die de sensor tijdens het maischen in het wort hangen of ben ik de enige.

Ed

Henielma

Ed,

Je zou de sensor in een koperen buisje dat aan de onderzijde dicht is kunnen hangen. Dan komt het beslag niet direct bij de sensor en heb je toch een redelijk goede warmtekoppeling.

Anton

Een oud onderwerp, maar ik heb wel een probleem. Ik meende dat een aantal forumleden goede ervaringen had met deze thermometer van Conrad.

Ik heb er nu twee versleten, en dat bij 6 brouwsels. Ik heb de overgang van sonde naar draad dichtgekit en voorzien van een siliconen slangetje (van een fietsventiel), maar helaas, na enkele keren doet het apparaat het nog wel maar is de sonde stuk.


Dit is een deel van een discussie van ruim twee jaar geleden. (Toen ook al een oud probleem.)
Te vinden onder: Apparaten>Digitale thermometer/problemen met sondes gepost op 18/4/2006
Er worden diverse oplossingen aangedragen.

Anton

JWVG

Ha Anton,

misschien kun je je bericht wat aanpassen, zodat we kunnen zien wanneer je nu precies wie citeert, en er een link is naar de discussie die volgens jou dus al oude koek is? Ik kan het nu nog niet helemaal volgen...

 :degroeten: JW.

Jacques

Dat is een hele goede suggestie Jan Willem.

Daarom heb ik even het citaat opgezocht.
Citaat van: MO op 18-04-2006  15:31 uEen oud onderwerp, maar ik heb wel een probleem. Ik meende dat een aantal forumleden goede ervaringen had met deze thermometer van Conrad.

Ik heb er nu twee versleten, en dat bij 6 brouwsels. Ik heb de overgang van sonde naar draad dichtgekit en voorzien van een siliconen slangetje (van een fietsventiel), maar helaas, na enkele keren doet het apparaat het nog wel maar is de sonde stuk.

Ik ben wel geïnteresseerd  in de thermometer waar EBC het over heeft:

Mijn vraag is: welke sonde moet ik hier bij bestellen. Vooral de thermometer in mijn warmwater ketel heeft het flink te verduren: die hangt namelijk in een gesloten vat met water van 80 °C. Waterdamp dus! Welke sonde is waterdicht?

Zou deze voldoen? Ziet er goed uit!


Dan ben ik wel 80 euro voor een thermometer kwijt. En ik heb er twee nodig. Wordt het onderhand toch een dure hobby, dat bierbrouwen.

Henielma

Anton,

Ik denk dat je deze berichten bedoeld maar daar staat geen UT 100 bij.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2456.0.html

Even voor de duidelijkheid, hieronder staat een UT100

Ko

Op een UT-100 kan ook geen nieuwe voedingsmiddelenveilige voeler aangesloten worden om het probleem te verhelpen?

Anton

Citaat van: JWVG op 18-09-2008  20:26 uHa Anton,

misschien kun je je bericht wat aanpassen, zodat we kunnen zien wanneer je nu precies wie citeert, en er een link is naar de discussie die volgens jou dus al oude koek is? Ik kan het nu nog niet helemaal volgen...

 :degroeten: JW.
Sorry JW,
Ik was dat ook wel van plan, ware het niet dat ik totaal niet weet hoe dat moet. (Nog niet.)
Het leek me goed aan te geven dat het een ouder probleem is en dat er oplossingen zijn.
Ik zie dat Henielma en Jaques me verduidelijkten, dank,

Anton

Henielma

Citaat van: Ko op 18-09-2008  20:48 uOp een UT-100 kan ook geen nieuwe voedingsmiddelenveilige voeler aangesloten worden om het probleem te verhelpen?

Toen die UT100 van mij kapot was heb ik deze open gemaakt om te kijken of ik het even kon repareren. Ik ben er niet achter kunnen komen wat voor een sensor er aan zit. Waarschijnlijk een PT100. Maar als dat zo is en je vervangt deze sensor dan is de nauwkeurigheid waarschijnlijk een stuk minder omdat ik verwacht dat de sensor samen met de elektronica gecalibreerd wordt.

RobinB

Anton,
Kijk ff naar mijn post:
Citaat van: RobinB op 18-09-2008  11:39 uBij goedkopere digitale thermometers is dat ook een bekend euvel (water erin).
Al had ik verwacht dat de sensor vd UT100 waterdicht zou zijn?

Tenzij je een automatische terugkoppeling hebt, kan je voor je spoelwater beter deze gebruiken!
Deze is een stuk goedkoper, hier door Adrie getest en goed bevonden (een vd betere zelfs) en bij mij al zeker 8 brouwsels waterdicht gebleken (ook volgens fabrikant)!
 :brouwen:

En je komt tot de conclusie dat je het best deze kunt halen! :)

JWVG

Robin, wat bedoel je dan met 'automatische terugkoppeling'? Ik hou mijn spoelwater wel op temperatuur met een elektrisch element. Maar als deze dat ook kan, is het misschien een idee om er zo eentje aan te schaffen voor het spoelwater, en de UT-100 voor de koelkast te bewaren.

 :degroeten: JW.

RobinB

Dat dus... :)
Ik doe alles met gas en heb niks geautomatiseerd. (ben mijn eigen PID  :clownsmile: )
In jouw geval heb je dus ook een schakelaar met terugkoppeling naar je verwarmingselement.

Dat doet die goedkope niet (al kan je het printplaatje wel op van alles aansluiten volgens het boekje), bij mij is dat gewoon een thermometer.

JWVG

Ah, heb ik het per ongeluk dus toch goed gekozen  ;). Ik ben wel erg blij met dat elektrische element - het water komt op zo'n 50 ºC uit de kraan (geen boiler maar stadsverwarming, dus 'vers warm'), en met de UT-100 en mijn elektrische element heb ik er dan geen omkijken meer naar.

 :degroeten: JW.

JWVG

Ik heb mijn UT100 vorige week gratis terug gestuurd naar Conrad, en zonder problemen een nieuwe toegestuurd gekregen. Prima service  :groots:. Dat wilde ik graag even melden....

 :degroeten: JW.

Oscar

Altijd goed te horen als de service van een veel gebruikte leverancier goed is... :duimop:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.