Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Inhoudelijke vragen.  (gelezen 5447 keer)

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
Inhoudelijke vragen.
« Gepost op: 05-03-2004 21:32 u »
Zo, de eerste ontgroening met promash gehad.
Natuurlijk komen er 100.000 vragen in me op.
Maar twee vragen blijf ik houden, ook na enig uitzoek/probeer werk.

Allereerst: Als ik een recept importeer (bijvoorbeeld een weizen van adrie) dan is dat recept in 120 liter.
Kan ik dit makkelijk reduceren naar 20, zodat pormash alle ingredienten ook automatisch omrekend?

Als tweede: de alcohol berekening binnen promash is erg ingewikkeld. Ik heb een begin sg en een eind sg. Volgens de berekening van promash kom ik veel lager uit als met mijn formule (begin sg - eind sg)*0.136.
Waarschijnlijk omdat ik de plato waarden niet heb ingevuld. Maar eerlijk gezegd weet ik niet precies wat plato is, en hoe ik dat kan meten. Dat moet ik nog even uitzoeken op internet.

Verder is dit wel een voortreffelijk stukje software! Eens kijken of we de help files ook omgezet kunnen krijgen......
 :weetbeter:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re:Inhoudelijke vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 05-03-2004 21:49 u »
Omrekenen is heel makkelijk. Klik het vinkje aan bij "Lock ingredients to batch size" en pas de hoeveelheid bier aan, alles wordt dan herberekend.

Bij de alcohol berekening kun je gewoon SG invullen, de plato waarden invullen is niet nodig. Grofweg is ((plato * 4)+1000)/1000 je sg. De berekening slaat enkel op het vergiste bier. Jouw formule houdt ook rekening met toegevoegde bottelsuiker en nagisting.

Herman

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2004 22:45 u »
Hoi Ton (gelfling),

Je hoeft de graden Plato niet in te vullen. Als je het begin en eind SG invult (wel in de vorm van bijvoorbeeld 1.050 in plaats van 1050) dan berekent het programma automatisch de graden Plato voor zowel het begin als het eind SG. Voor het alcoholgehalte moet je wel kijken naar de waarde in volume procenten.

Een voorbeeld.
Begin SG 1.050 =  12.39 Plato
Eind SG 1010 =   2.56 Plato
Alcohol gewichtsprocenten = 4.12 %
Alcohol volumeprocenten = 5.26 %

Met jouw formule kom je uit op 5.4 % (vol). Het verschil bedraagt dus slechts 0,14 %. Daar maken we ons natuurlijk niet druk om  ;D

:degroeten: Jacques

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #3 Gepost op: 05-03-2004 23:30 u »
Jaques,

Het is niet Ton, maar Ron. Detail.....
Ik weet al wat ik fout gedaan had. Er zit geen automatische refresh op de velden bij het alcohol berekenen. Eenmaal op de pijltjes geklikt te hebben, ziet alles er veelbelovend uit. Mijn tripple heeft 9,02%  ;D. Hier komt dus nog nagisting bij van 0,3 % ongeveer. Netjes toch?
Het programma wordt steeds leuker!
Ook het vinkje is gevonden (Ik had wel Nederlandse text.... ;)).
Geweldig!

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #4 Gepost op: 07-03-2004 02:32 u »
Promash deskundigen,

is het mogelijk dat ik het hele recept met maischschema en al op een bladzijde kan afdrukken zodat ik het mee kan nemen naar mijn brouwruimte.

Gr.

Huub.   :brouwen:

Tags: