Ideale filterkuip

Gestart door epiphonix, 15-09-2008 14:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

epiphonix

Wegens niet te vinden bij de schroothandel en te duur in sommige brouwwinkels :echtboos:... ga ik zelf een filterkuip laten maken in inox.

Wat denken jullie dat de ideale maten zijn (70-100 L bier)? Ik dacht aan 80 X 50 X 15 cm. Dan heb ik een inhoud van 60 L en een oppervlakte van 0,80 m².
40 L bier in de bak is dus te doen.

Of is het beter van een hoge filterkuip te maken met een klein bodemoppervlak? De hydrostatische druk neemt dan wel toe, maar de moutkoek wordt dikker.

Adrie

Als je 100 liter bier wilt kunnen maken, moet je filterkuip denk ik wel 120 liter kunnen bevatten. Een en ander hangt natuurlijk af van het recept en hoe dik je je beslag maakt, maar bij een zwaar bier en vrij dun maischen zit je zo op een maischvolume van 120 liter. In onze installatie waarin we 120 liter bier maken, is het beslagvolume meestal rond 130 liter, soms meer.

Verder is het goed om te zorgen voor een filterbeddikte van 20 tot 40 cm. Hoe dikker het filterbed, des te groter de kans op dichtslibbing. Te dun is ook niet goed, want dan werkt de filtering niet goed of duurt  het heel lang voordat je wort helder is.

epiphonix

Ik dacht wort toe te voegen aan de snelheid dat er helder bier uit de filter komt?

Adrie

 ??? Je bedoelt dat je niet al je beslag in 1 keer in de filterkuip stort? Hoe zie je dat voor je? Hoe krijg je dan een goed filterbed?

De gangbare praktijk is dat je alle beslag in de filterkuip stort, een kwartiertje wacht totdat het filterbed zich heeft gestabiliseert, vervolgens gaat filteren waarbij je het nog niet heldere wort teruggiet in de filterkuip en als het wort helder is giet je het in de kookketel. Als je niet alle beslag stort heb je kans dat je filterbed te dun is waardoor het niet goed kan filteren. Dat is te ondervangen door een filterkuip te maken met een kleiner oppervlak, maar dan loop je het risico dat het filterbed te dik wordt als wel alle beslag erin zit. Bovendien wervel je steeds het filterbed weer op als je nieuw beslag erin stort.

Kortom: beter een (te) grote filterkuip dan een te kleine. Je roept teveel ellende over je af als je de grootte van de filterkuip niet goed afstemt op je biervolume.

Bierke

Als je de keuze het uit twee ketels die niet zo veel in volume verschillen, dan kies je de grootste toch als brouwketel? Om overschuimen te voorkomen tijdens het brouwen. Niet?

Joh

Zelf een filterkuip laten maken....    ???

Wat denk je dat de kosten zijn voor een rvs-kuip waarin je 100 liter bier kunt maken?

Gerb

Grappig hoe mensen hun eigen benadering van brouwen kunnen hebben. Je kunt het beste in 1 keer je hele maisch in de filterkuip brengen en dan filteren. Ik heb met een stel vrienden ook een 100 liter brouwerij en daar hebben we gebruik gemaakt van een oud vloeibaar-stikstof vat. Toevallig konden we daaraan komen, maar ik kan me voorstellen als je bv. op internet zoekt (bv. BVA auctions), dat je dan best iets kunt vinden wat je kunt ombouwen.  Het vat heeft een inhoud van 120 liter en een filterbed van ongeveer 60-70 cm. De enige keer dat we daarmee filterproblemen hebben gehad was toen we tarwebloem gebruikten. Normaal is dat dus geen probleem.

epiphonix

Zouden jullie gelukkig zijn met een filterkuip met volgende afmetingen

80 cm op 50 cm bodem op 30 cm hoogte (inhoud 120 L)

Of zouden jullie dan opteren voor een "hoge bak" dus 50 op 30 basis op 80 hoog?

Gerb

Ik zou dan gaan voor de constructie van 30 cm hoog. Ga je werken met een filterplaat of hevelfilter?

epiphonix

Filterplaat het liefste.

Hier staat een plaatje ervan.

epiphonix

Citaat van: Gerb op 15-09-2008  16:13 uGrappig hoe mensen hun eigen benadering van brouwen kunnen hebben. Je kunt het beste in 1 keer je hele maisch in de filterkuip brengen en dan filteren. (...)

En een HERMS dan? Ik kan toch evengoed brouwen in één ketel en bij het moment van filteren pomp ik het bier door een filterbodem, als ik dan even pomp, moet er een mooi filterbed op komen te liggen.

Gerb

Ja, dat kan ook. In het geval van een HERMS circuleer je het wort over het filterbed tijdens het maischen. Op de hobbybrouwdag in Oss op 18 oktober zijn er filterplaten te koop. Mijn gequote opmerking sloeg eigenlijk meer op het feit dat je het beste de hele maisch in 1 keer kunt filteren. Op welke manier je dat doet is niet belangrijk.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: epiphonix op 15-09-2008  14:20 uIk dacht wort toe te voegen aan de snelheid dat er helder bier uit de filter komt?

Bedoel je niet; spoelwater toevoegen aan de snelheid dat er heldere wort uit komt? Dat lijkt me logischer. Beslag uiteraard in één keer in de filterkuip zoals al door anderen is aangegeven.
Dan moet de inhoud van je filterkuip het aantal liters zijn dat je berekend door je maximale brouw/kook/gist volume en de volume toename door de maximale storting van mout die je voorziet. Het volume van dat beslag moet er minimaal inpassen. Dit volume kun je eventueel berekenen in BrouwVisie.

Louis


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.