Over een refractometer, platenkoeler en pompje...

Gestart door JWVG, 13-09-2008 19:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Dit is een afgespitste draad over een recept voor een saison.



Oh oh wat zijn we weer gevat  ;D. Nee hoor, het was leuk en leerzaam. Voor mij kan de hoofdconclusie van vandaag als volgt worden weergegeven:

IK WIL OOK EEN REFRACTOMETER!

Ik mocht met de refractometer van William spelen! Tjonge, wat werkt dat fijn. Ik denk niet dat ik zo'n ding tijdens de vergisting zou gebruiken (vind het veel te leuk om te proeven), maar tijdens het spoelen is het ideaal  :duimop:. He gelukkig, mijn verlanglijstje was nog niet lang genoeg  :nut:.

De saaison is redelijk voorspoedig gebrouwen, mede dankzij een slangenklem die ik van William mocht hebben voor op de slang uit het spoelvat. Nooit geweten dat dat zo handig is, de kraan op het vat is niet bepaald nauwkeurig  :verbergen:. Het uiteindelijk SG is 1.070, dus efficientie ongeveer zoals gepland. Het staat nu op 22 ºC op gang te komen, het mag nog iets dalen tot 20  ºC, en dan laat ik het na morgenavond (als het goed op gang is) langzaam oplopen tot een graadje of 27 ºC. Dat schijnt de nieuwe trend te zijn, dus ik doe mee!

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 13-09-2008  19:43 uIk denk niet dat ik zo'n ding tijdens de vergisting zou gebruiken

Al zou je willen, de omrekening van de Brix-waarde tijdens de vergisting is niet nauwkeurig genoeg. Maar tot voor de vergisiting is ie ideaal. 't is net als een Platen koeler. Je wilt nooit meer anders...

JWVG

Ja, William had ook zijn platenkoeler mee. Maar dat probeer ik nog even te verdringen tot ik mijn pomp en refractometer heb  ;). Vreemd genoeg is Erna af en toe iets minder enthousiast over al die leuke hebbedingetjes.  ;D

 :degroeten: JW.

EBC

Een eurootje of 30 op ebay, heeft de Sint zo een refractometer voor je.

JWVG

Dat was inderdaad precies het bedrag en de plek die William ook noemde! Ik zal Sint eens inseinen.

 :degroeten: JW.

oranjeboombiertje

Ik zou liever een goede koeler hebben als een refractometer. Zo'n refractometer is leuk speelgoed maar draagt niet meteen bij tot beter bier, een goede koeler wel. Zelf vind ik een refractometer helemaal niet zo spannend. Ik brouw gewoon en weet wat eruit komt. Tussendoor meet ik geen s.g. of iets dergelijks. Alleen na het koelen pak ik een monster en dit wijkt bijna nooit meer dan 5 punten af.

 :degroeten:
Wesley

JWVG

Citeeren dit wijkt bijna nooit meer dan 5 punten af.

5 punten vind ik veel te veel. Ik zit er meestal (zo als gisteren) 0 of 1 punten naast. Of dat echt nuttig is weet ik niet - ik vind het in ieder geval wel leuk  ;). Stukje brouwerstrots.... En misschien een tik vanuit mijn vakgebied - William heeft het nog veel erger, die plot het ook meteen altijd uit  ;D.

Wat koelers betreft: het probleem is niet dat een dompelkoeler een slechte koeler is. Hij koelt namelijk prima. En het ontsmetten (gewoon erin hangen) is heerlijk simpel. Bovendien is er de vraag of 'alle wort snel een beetje koelen of een beetje wort snel helemaal koelen' beter is - daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Binnen een paar minuten is het hele zaakje bij mij beneden de 75 ºC. De voornaamste reden voor mij om evt. over te schakelen is dat een dompelkoeler meer water kost dan een platen- of tegenstroomkoeler, en dat ik eens wil kijken of die koude breek in je vergistte bier tot een ander bier leidt. Ik wil die discussie over dompel vs platen hier niet helemaal over doen, maar op z'n minst bestaan hier verschillende meningen over....

 :degroeten: JW.

JWVG

Zo, ik heb een bod gedaan bij Ebay op 1 van die nieuwe ATC refractometers. Meteen voor mij ook de eerste keer dat ik Ebay gebruik  :pan:.

Als we op de Sint moeten wachten....

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 13-09-2008  19:54 uVreemd genoeg is Erna af en toe iets minder enthousiast over al die leuke hebbedingetjes.  ;D

CiteerZo, ik heb een bod gedaan bij Ebay op 1 van die nieuwe ATC refractometers.

Zo, je hebt Erna wel heel snel weten te overtuigen. Of moet je het haar nog vertellen. ;D

Citaat van: JWVG op 14-09-2008  07:03 uEn misschien een tik vanuit mijn vakgebied - William heeft het nog veel erger, die plot het ook meteen altijd uit  ;D.

Nog een voordeeltje van een refractometer is dat je snel kunt bepalen tot hoever je kunt spoelen zonder teveel uitloging te krijgen. En ja, ik gebruik hem zelfs tijdens de fermentatie ;D. Oh ja, t'is ook gewoon een leuk gadget.

EBC

Je weet toch dat het ATC slaat op de temperatuur van de meter en niet op de temperatuur van het wort. Als je buiten brouwt kan dat handig zijn...

JWVG

CiteerOf moet je het haar nog vertellen.

Daar doe ik geen mededelingen over op het forum  :D.

CiteerNog een voordeeltje van een refractometer is dat je snel kunt bepalen tot hoever je kunt spoelen zonder teveel uitloging te krijgen.

Prcies, dat vond ik gisteren heel handig. Ik bleef hiervoor klungelen met hete wort, maatcylinders en omrekenen van SG vanwege temperatuur.  :nut:

 :degroeten: JW.

Johannes

Citaat van: JWVG op 14-09-2008  07:03 uWat koelers betreft: het probleem is niet dat een dompelkoeler een slechte koeler is. Hij koelt namelijk prima. En het ontsmetten (gewoon erin hangen) is heerlijk simpel.

Nu ik een tegenstroomkoeler heb, denk ik nog wel eens terug aan de eenvoud van de dompelkoeler. Zeker na Bert's modificatie waarmee hij echt supersnel koelt. Zo heb ik ook een keer iemand een gamel vol wort binnen 10 minuten zien koelen met een dompelkoeler. Gewoon door het ding continue door het wort te roeren.

René K

Met het gebruik van een dompelkoeler moet je vaak alsnog hevelen naar het gistingsvat. Of je moet ook in je brouwketel gaan vergisten natuurlijk. Het hevelen en koelen (platenkoeler) gebeurt bij mij in 1 stap. dit werkt voor mijzelf wel zo prettig. Maar de platenkoeler moet wel goed ontsmet worden natuurlijk, dit kost wel weer tijd.

William

Citaat van: René K op 14-09-2008  13:40 uMaar de platenkoeler moet wel goed ontsmet worden natuurlijk, dit kost wel weer tijd.
Dat valt nog wel mee. Bij het ontsmetten koppel ik de hophevelfilter (met zo'n sokje) aan de platenkoeler. Ik plaats het de hevelfilter in een pan met 6 liter kokend water en zuig het water aan via de platenkoeler en laat deze 6 liter water in zo'n 6 minuten door hevelfilter en koeler lopen.

Het voordeel is dat ik op die manier ook het kraantje aan de uitloop zo kan afstellen dat deze op ongeveer 1 liter per minuut staat voor het koelen van het wort.

JWVG

De gist leest blijkbaar ook dit forum, want die doet precies wat er hier beschreven is: vanochtend volle kracht vooruit met heel veel schuim, nu opeens een stuk minder en veel minder schuim. Ik heb hem snel op zolder gezet, waar het een graad of 24 is. Hopelijk blijft de vaart er een beetje in.

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: René K op 14-09-2008  13:40 uMaar de platenkoeler moet wel goed ontsmet worden natuurlijk, dit kost wel weer tijd.

Een oplossing van sulfiet+citroenzuur waar de platenkoeler in ligt te rusten. Tijd?  :weetniet:  Ik heb er geen omkijken naar... :P

René K

Als ik bezig ben met het maisschen of het koken gaat er een hete loog oplossing door de platenkoeler (met behulp van een aquariumpompje). Hierna spoel ik de koeler nog door met schoonmaakazijn en vervolgens water. Misschien ben ik wel heel erg bang voor infecties maar dit is wel goed voor mijn gemoedsrust. Maar ja het kost wel wat tijd op deze manier.

Oscar

Citaat van: René K op 15-09-2008  01:39 uMaar ja het kost wel wat tijd op deze manier.

Ieder zo zijn eigen werkwijze zou ook saai zijn als we het allemaal hetzelfde deden.....

Jacques

Citaat van: René K op 15-09-2008  01:39 uAls ik bezig ben met het maischen of het koken gaat er een hete loog oplossing door de platenkoeler (met behulp van een aquariumpompje).

René,

Wat voor soort aquariumpompje gebruik je hiervoor? Ik neem aan een vloeistofpompje. Hoeveel kost zo'n pompje? En is het voor meer zaken te gebruiken?

EBC

Citaat van: Oscar op 14-09-2008  23:15 uEen oplossing van sulfiet+citroenzuur waar de platenkoeler in ligt te rusten. Tijd?  :weetniet:  Ik heb er geen omkijken naar... :P

Dat lijkt me nou funest voor je koeler! Constant die rommel erin, galvanische corrosie en inwerking van zuur op het koper. En afzettingen van binnen omdat er gasbellen ontstaan. Dat zijn praktijken van vroeger.

Foei Oscar! Gewoon droog wegzetten dat ding.

Jacques

Sulfiet met citroenzuur lijkt mij ook geen optie. Maar verdunde alcohol zou misschien wel goed kunnen werken. Voor het gebruik de alcohol in een fles leeggieten en daarna weer gebruiken. Wat vinden anderen van dit idee?

Oscar

Citaat van: EBC op 15-09-2008  07:58 uGewoon droog wegzetten dat ding.

Na het brouwen. Uiteraard....

De-Geert

Citaat van: Jacques op 15-09-2008  08:24 uSulfiet met citroenzuur lijkt mij ook geen optie. Maar verdunde alcohol zou misschien wel goed kunnen werken. Voor het gebruik de alcohol in een fles leeggieten en daarna weer gebruiken. Wat vinden anderen van dit idee?
Steriel wordt het er waarschijnlijk wel van, maar schoon niet. Een nadeel van alcohol als ontsmettingsmiddel is, dat het erg gevoelig is voor verontreiniging.

Jacques

Ik ga er natuurlijk wel van uit dat de platenkoeler vooraf goed doorgespoeld is met leidingwater.

De-Geert

Wat ik me nog afvraag over een refractometer.
Het lijkt me dat je de samenstelling van je wort beter kan sturen. Als je met een 60/70 schema werkt, kan je de 1e stap aanhouden tot je een bepaalde brix-waarde hebt bereikt.

Of werkt het niet zo?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.