Profiel werkstuk bierbrouwen

Gestart door Niels de Vries, 10-09-2008 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels de Vries

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en ook op deze site.
Als dit niet mag wat ik hier doe dan alvast excuses.

Ik ga voor mijn profielwerkstuk (6vwo) bier brouwen. Apparatuur moet nog besteld worden (gistingvat waterslot etc...)
en ook de ingrediënten moeten nog worden besteld.... daar had ik een paar vragen over.

Ik wil graag een pils maken (gewoon eerst standaard pils zoals amstel) Nou vroeg ik mij af waar ik recepten vandaan kan halen (ik ben redelijk nieuw in het bierbrouwen :clownsmile:) en of pils een goed biertje is om mee te beginnen?

Verder gaan we de spullen bestellen bij Van Rein... alleen daar is zoveel te bestellen dan ik het bos niet kan onderscheiden van de bomen. (Hiervoor is een recept ook wel handig, dan weet je wat voor moutextracten en hoeveel etc..)

Ik wil dus met moutextracten gaan werken en dus het schroten en zo overslaan om wat tijd en geld te besparen.

Kunnen jullie als ervaren bierbrouwers (en drinkers? :groots:) mij alvast wat tips geven voor het brouwen?

Alvast heel erg bedankt,

niels

ps 10 L is eerst de max


Adrie

Beste Niels,

Welkom op dit forum. Een pils is niet bepaald het beste bier om mee te beginnen. Pils is een ondergistend bier wat wil zeggen dat de vergisting moet plaatsvinden bij 8 tot 12 graden. Als je een koelkast hebt voor de vergisting zou je het kunnen proberen.
Beter is het om te beginnen met een blond of zoiets. Als je alleen extract gebruikt heb je niet veel keus. In Nederland is niet zoveel te krijgen en de kwaliteit laat te wensen over. Om het proces vanaf het koken in de vingers te krijgen kan het echter geen kwaad om het eens te proberen.