Profiel werkstuk bierbrouwen

Gestart door Niels de Vries, 10-09-2008 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels de Vries

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en ook op deze site.
Als dit niet mag wat ik hier doe dan alvast excuses.

Ik ga voor mijn profielwerkstuk (6vwo) bier brouwen. Apparatuur moet nog besteld worden (gistingvat waterslot etc...)
en ook de ingrediënten moeten nog worden besteld.... daar had ik een paar vragen over.

Ik wil graag een pils maken (gewoon eerst standaard pils zoals amstel) Nou vroeg ik mij af waar ik recepten vandaan kan halen (ik ben redelijk nieuw in het bierbrouwen :clownsmile:) en of pils een goed biertje is om mee te beginnen?

Verder gaan we de spullen bestellen bij Van Rein... alleen daar is zoveel te bestellen dan ik het bos niet kan onderscheiden van de bomen. (Hiervoor is een recept ook wel handig, dan weet je wat voor moutextracten en hoeveel etc..)

Ik wil dus met moutextracten gaan werken en dus het schroten en zo overslaan om wat tijd en geld te besparen.

Kunnen jullie als ervaren bierbrouwers (en drinkers? :groots:) mij alvast wat tips geven voor het brouwen?

Alvast heel erg bedankt,

niels

ps 10 L is eerst de max


Adrie

Beste Niels,

Welkom op dit forum. Een pils is niet bepaald het beste bier om mee te beginnen. Pils is een ondergistend bier wat wil zeggen dat de vergisting moet plaatsvinden bij 8 tot 12 graden. Als je een koelkast hebt voor de vergisting zou je het kunnen proberen.
Beter is het om te beginnen met een blond of zoiets. Als je alleen extract gebruikt heb je niet veel keus. In Nederland is niet zoveel te krijgen en de kwaliteit laat te wensen over. Om het proces vanaf het koken in de vingers te krijgen kan het echter geen kwaad om het eens te proberen.

Voor 10 liter wort zou ik dan 1,5 kg licht moutextract nemen en 0,1 kg donker moutextract. Hoppen met Saaz, Styrian Goldings of een Hallertauvariant en vergisten met een deugdelijke korrelgist (SafAle S-04 of SafBrew S-33). Op deze wijze maak je een redelijke blond. Voeg wel een beetje gistvoeding toe, want moutextract bevat heel weinig voedingsstoffen (anders dan suikers) voor de gist.

Succes!

Niels de Vries

Ik heb de beschikking over 2 warmwaterbaden (koud kan ook natuurlijk) met temperatuurregeling tot een tiende van een graad, dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

Is een blond verder makkelijker te brouwen dan een pils? En volgens mij gaat een blond sneller dan pils omdat voor pils ondergisting nodig is, of ben ik nu dom bezig? :denken: (bovengisting ging sneller???)

Wat dat aan gaat is een blond wel beter dan (anders is het heel lang wachten voor dat het bier klaar is en moet het profielwerkstuk al worden ingeleverd :clownsmile:)

JWVG

Ha Niels,

A3 heeft groot gelijk - je kunt veel beter voor een blond gaan. En inderdaad: bovengisten gaat veel sneller dan ondergisten. Bovendien proef je in pils ook heel snel afwijkingen - een goede pils behoort heel clean te zijn. Bij een blond proef je die bijsmaakjes weliswaar ook, maar dan worden ze opeens lekker gevonden  :D. Kortom: een blond is heel wat makkelijker en sneller.

 :degroeten: JW.

bazje

Niels,

Welkom op dit forum naamgenoot!

Wil je de (eventuele) bijsmaakjes maskeren (lees risico vermijden) maak je een donker bier, met dus donkere moutextract.
Een recept hiervoor weet ik zo snel nog niet te vinden, maar hiervoor kun je ook de zoekfunctie gebruiken.

Succes met je werkstuk!

Eduard

Ik zou gaan voor een brouwsel van moutextract met wat speciaalmout erbij. Dat is niet veel moeilijker en je hebt daarvoor enkel een keukenzeef en een staafmixerset (met zo'n bakje waarin een rondtollend mes geplaatst wordt) nodig, naast een pan (of pannen) en iets om mee te roeren.

10 liter is wel weinig, en op zich kun je met moutextract en een begrensde pangrootte toch wel tegen de 20 liter brouwen. Ik doe dat zelf, als volgt:

Ik heb 4 pannen op het fornuis. 1 grote (10 l) en 3 gewone pannen. De speciaalmout (voor 20 l is dat 200-500 g crystalmout van gewenste kleur) haksel ik met het staafmixeropzetstuk kapot en doe ik in een gewone pan die al halfvol met warm water van ca 60-75 graden staat. Goed roeren en aanvullen met warm water. Als dat een kwartiertje heeft getrokken giet je het stukje bij beetje af door de keukenzeef, zo de grootste pan in. Daarna doe je een kop met (het gebruikte) mout in de zeef en giet je er nog wat heet water overheen tot dat wat eruit druipt niet zoveel kleur meer heeft. Gooi de mout weg en neem een nieuwe kop met zojuist gebruikt mout en herhaal.

Nu heb je al een soort moutextract in de grote pan. Verdeel dit evenredig over alle 4 pannen, en doe het gas aan. Tijdens het opwarmen verdeel je de vloeibare/droge moutextract dat je zo gekocht hebt evenredig over alle pannen zodat de concentratie vrijwel gelijk is (dit komt niet zo precies hoor). Het gas vol open draaien en zorgen dat het allemaal begint te koken. Pas op voor overkoken en draai het gas op de laagste stand zodra het begint! Dan beetje voor beetje de bitterhop (graag pellets) evenredig over de pannen verdelen. De pellets kunnen de brouwsels nog gemakkelijker doen overkoken dus doe het voorzichtig. Daarna ruim een uur laten koken, de aromahop op de gewenste tijdstippen toevoegen en zodra je het gas uitdraait de deksels op de pannen doen zodat deze ontsmetten door de hete damp. Ik vul de inhoud in de pannen de hele tijd aan met water uit een waterkoker. Want als het wort teveel indampt wordt de suikerconcentratie erin verhoogd wat aanbranden (ongewenst) bevorderd.

Ok, nu heb je al je stamwort die vergist moet gaan worden. Plaats de pannen in een gootsteen, badkuip oid en laat koud water langs (maar NIET in) de pannen stromen. Een halfuurtje of zo volstaat wel. Als je ca 10 liter stamwort hebt maar je hebt het wort berekend voor 20 liter bier, dan komt er nog koud kraanwater bij, dus dan mag de 10 liter stamwort wel 30 graden hebben. Als je deze stamwort met 10 l koud water (ca 10 graden) verdunt kom je automatisch op ca 20 graden uit. Als je de hele 20 l kookt dan moet het echt goed genoeg gekoeld worden naar de gewenste temperatuur bij de vergistingsstart.

Nu is het wort afgekoeld en moet het in de vergistingsemmer. Doe het deksel van een pan en giet het wort in de emmer. Dit mag best schuimen en kletteren! Lees op de emmer af hoeveel wort je hebt en vul (desgewenst/desnoods) aan met koud kraanwater tot de gewenste hoeveelheid. Doe halverwege de gist erin (Adries voorgestelde gist is een prima keuze) en vul verder aan tot je genoeg hebt. Waterslot erop en op kamertemperatuur (17-21 gr) laten gisten. Als je evt nog wil meten hoeveel CO2 er uit je vergistingsemmer (of dan nog liever een wijnballon) komt kun je een ballon, een gewassen condoom of een dun afvalzakje over de hals trekken en luchtdicht aansnoeren. De ballon vangt het koolzuur op en je kunt berekenen/meten hoeveel koolzuur er ontsnapt per tijdseenheid. De hoeveelheid varieert nogal en als je vaak een nieuwe ballon erop kunt zetten kun je vrij nauwkeurig een grafiekje maken van het resultaat, daarmee kun je lekker scoren! Als je vergeet om de ballon te vervangen voor deze vol is en scheurt, dan is je bier onbeschermd en kan er rommel in komen, dus wel vaak kunnen vervangen!

Wel, na de vergisting kun je afvullen op flesjes met suiker erbij, dat staat ook wel uitvoerig elders beschreven op het forum. Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte kunt houden van je vorderingen. Altijd leuk om te zien hoe beginnende brouwers (want je kunt er wel van uit gaan dat je dit vaker gaat doen als je eenmaal het resultaat geproefd hebt! ;) ) dit opvatten.

Eduard

Ik zie dat er al gauw reacties komen. Kijk, als de vragensteller geïnteresseerd is en op geciviliseerde manier onze hulp inroept gaat het op rolletjes!  :biersmile:

Trouwens, qua recept heb ik dit recept enkele keren met succes gebruikt. (Als er geen recept verschijnt of het is leeg, zonder waardes, zoek dan op Brewer 'Eduard' en kies recept 'Belgische pale ale)

Je kunt zelf dit recept op de site aanpassen. Check eerst de begin SG (nu 1050). Als je dan het aantal liter voor jouw brouwsel naar beneden aanpast (20 of zelfs 10) dan zie je dat de begin SG omhoog schiet. Pas dus ook de hoeveelheden malt in de zelfde verhouding aan naar beneden zodat je weer op 1050 aanbeland. Nu wordt moutextract natuurlijk in verschillende hoeveelheden gekocht dus kijk even hoe dat het best past. Het recept is een soort Belgian Pale Ale en doet de meesten aan Palm denken. Dat gaat er wel in in de klas :).

Oscar

Citaat van: bazje op 10-09-2008  13:23 uWelkom op dit forum naamgenoot !

Hee jij heet toch geen niels man !  :nut:

Niels, ook welkom hier. aangezien je spullen gaat kopen, betekent dat, dat je niet uitsluit dat je daarna doorgaat met brouwen?  Of heb je van school een budget gekregen voor je werkstuk?  :)

Niels de Vries

Ik heb in principe geen budget voor het brouwen, het moet natuurlijk wel in verhouding staan met....
School betaald en dat houdt waarschijnlijk in dat school de spullen ook houdt.

Ik denk na nog wat te hebben gelezen dat ik toch voor blond ga (tijd)

Adrie had dit voorstel:

Voor 10 liter wort zou ik dan 1,5 kg licht moutextract nemen en 0,1 kg donker moutextract. Hoppen met Saaz, Styrian Goldings of een Hallertauvariant en vergisten met een deugdelijke korrelgist (SafAle S-04 of SafBrew S-33). Op deze wijze maak je een redelijke blond. Voeg wel een beetje gistvoeding toe, want moutextract bevat heel weinig voedingsstoffen (anders dan suikers) voor de gist.

Kan iemand hier nog wat aan toevoegen of aan wijzigen voor een beter resultaat? (Het moet niet te ingewikkeld worden)
Als het dan goed gaat gaan we morgen spullen bestellen.

Zijn er dan nog dingen die ik absoluut niet moet vergeten?

Nogmaals dank  samenvol :groots:

Oscar

Citaat van: Niels de Vries op 10-09-2008  13:49 uzijn er dan nog dingen die ik absoluut niet moet vergeten?

Schoon werken! Uitkijken voor oxidatie! En geduld tijdens de vergisting/hergisting op fles!

bazje

Citaat van: Oscar op 10-09-2008  13:41 uHee jij heet toch geen niels man !  :nut:


Hier  :bijdrage_forum:  niet nee, maar in het dagelijks leven wel  :)

Oscar

Citaat van: bazje op 10-09-2008  14:11 uHier  :bijdrage_forum:  niet nee, maar in het dagelijks leven wel  :)

Aha... Ik dacht serieus dat je Bas heette... :-\  Lastig  hoor al die nicknamen... :nut:

bazje

Gezien de keuze voor een blond bier zou ik het zo doen:

Voor 10 liter:
1,5 kg licht moutextract 5 EBC
0,1 kg medium moutextract 50 EBC
30 gram styrian Goldings hop
Korrelgist S33

Doe in 1 grote pan (of 2 kleinere soeppannen) 8 liter warm water en zet deze op het gasfornuis.
Los al het moutextract op in het warme water en breng het zaakje aan de kook.
Wanneer het kookt voeg je 20 gram hop toe, evt. in een hopzakje.
Na 50 minuten koken voeg je de rest (10 gram) van de hop toe en laat je het nog 10 minuten koken.
Dit alles zonder deksel op de pan en af en toe met kokend water uit de waterkoker het verdampte water aanvullen.
Na 60 minuten koken, gas uitdraaien en deksel op de pan.
Zet de pan in de gootsteen, vol met ijsklontjes, koelelementen en aangevuld met water.
Laat de deksel op de pan!
Wanneer het afgekoeld is tot ± 23 ºC, overgieten (flink kletteren) in een gistvat. (kan ook een emmer zijn met een deksel erop).
Gist oplossen in een glaasje water van ± 23 ºC. (zakje leegstrooien en een kwartiertje laten staan, NIET roeren).

Daarna terugkomen op dit forum, jou/jullie ervaring delen en vragen of datgene wat je gelezen hebt over de stappen na het brouwen de juiste zijn.

Oscar

Citaat van: bazje op 10-09-2008  14:51 uDaarna terugkomen op dit forum, jou/jullie ervaring delen en vragen of datgene wat je gelezen hebt over de stappen na het brouwen de juiste zijn.

En ff je proefwerkstuk posten voor al die andere leerlingen die hier zoeken naar vragen en proefwerkstukken  >:D >:D >:D >:D

P.S  :neenee:  :police:  ;D ;D

Niels de Vries

Bazje heel erg bedankt voor je recept en bereidingswijze :biersmile: alleen 1 vraagje jij zegt moutextract in warm water en dan verwarmen tot het kookt, op andere sites staat dat je het in stappen moet verwarmen een half uur 60 een tijdje sus een tijdje zo... Kan het dan ook in 1 keer verwarmt worden?
Of ben ik nou in de war met 2 verschillende stappen (maischen) (sites geven alleen met mout uitleg en niet met moutextracten :denken:)

Verder zal ik hier zeker vaker gaan komen en ook wel mijn bevindingen en moeilijkheden gaan posten, met als het kan foto's en de precieze stappen tijdens het brouwen.
Of ik mijn profielwerkstuk in het geheel ga posten, denk het niet :engel: :biersmile:

Is het morgen tijd om de boodschappenlijst de deur uit te doen en dan maar hopen dat alles een beetje binnen gaat stromen.

Ik hou jullie op de hoogte :degroeten:

Oscar

Citaat van: Niels de Vries op 10-09-2008  17:54 ualleen 1 vraagje jij zegt moutextract in warm water en dan verwarmen tot het kookt,
op andere site's staat dat je het in stappen moet verwarmen een half uur 60 een tijdje sus een tijdje zo...

Dat andere is inderdaad maischen. Met extract hoeft dat niet, dat is in de fabriek al voor je gedaan. Het is dus je moutextracxt oplossen, aan de kook brengen en een uur tot 90 minuten koken met hop. Dan afkoelen tot ± 20-22°C en de gist erbij doen. Dit valt makkelijk in een paar uurtjes te doen.

EBC

Als je het nog makkelijker en minder risicovol wilt maken, strooi de gist dan maar gewoon uit op het wort in je gistvat. Oplossen in water is niet nodig.

En schrijf je vast in bij een brouwerijschool... met vwo lijkt Leuven wel wat! Mooie stad, veel cafés. Als je bier lekker wordt ben je verkocht en wat zal je veel goed kunnen doen in je studentenvereniging.

bob

Citaat van: Oscar op 10-09-2008  14:16 uAha... Ik dacht serieus dat je Bas heette... :-\  Lastig  hoor al die nicknamen... :nut:

Nee joh, hij heet ook de Vries, ;D

Niels welkom hier, foto's van brouwsessies (op welke manier dan ook) worden hier altijd gewaardeerd.
Veel succes met je brouwsel en proefwerkstuk

Niels de Vries

Ik ben nu bezig de lijst af te maken van wat er allemaal besteld moet worden :)
Ik ben eigenlijk verplicht om alles bij Van Rein te bestellen (www.vanrein.nl/) (mag je links plaatsen? ???)
Alleen daar hebben ze niet heel veel keuze in mouten en gisten....

Dit is wat ik ongeveer wil bestellen (wel andere hoeveelheden) op aanraden van jullie

1,5 kg licht moutextract 5 EBC
0,1 kg medium moutextract 50 EBC
30 gram styrian Goldings hop
Korrelgist S33


Bij Van Rein hebben ze dit niet... :huilen: maar wel:

Universele biergist (2.00.04)
Lager (Pils prisma) Mout (3 EBC) (2.01.01)
Amber Mout (Trumpf) (50 EBC) (2.01.12)
Styrian Goldings (bitter + aromahop) 50 gram (2.03.16) of  Saaz 50 gram (2.03.19)

3 en 5 ebc scheelt niet zoveel dat je het duidelijk merkt toch?
Maar wil amber mout zeggen dat er een amber aroma bij zit? net als de aroma hop?

Het meest zit ik met het gist, van wat ik heb gehoord en gelezen zit er veel verschil in gist, en universeel gist klinkt mij niet heel goed in de oren :denken: als alternatief zou ook kunnen:

Best Brouwers biergist Ale, Export, Duitse bieren
Best Brouwers biergist Bitter, Mild, Lambiek
Best Brouwers biergist Porter, Stout

Welke van deze (of de universele) zou jullie voorkeur krijgen?

(en bazje is dus niels in real life) :elifant:

Niels.

Jacques

Als je mout koopt moet je gaan maischen. Ik dacht niet dat dit de bedoeling was.

Ze hebben wel moutextract. Zie deze link http://www.vanrein.nl/shop/index1.asp?r=122

Syrian Goldings is toch wel een andere hop soort dan de gewone (East Kent) Goldings. Maar je zou deze hop best wel ter vervanging kunnen gebruiken.

Gist zou je ook voordelig kunnen bestellen bij forumlid Siris. Even een persoonlijk berichtje sturen. Anders kun je een zakje gist ook bij Brouwland of bij Van der Kooy Jubbega bestellen. Die hebben ook webwinkels.


Albertus

Citaat van: Niels de Vries op 11-09-2008  09:57 uDit is wat ik ongeveer wil bestellen (wel andere hoeveelheden) op aanraden van jullie
1,5 kg licht moutextract 5 EBC
0,1 kg medium moutextract 50 EBC
30 gram styrian Goldings hop
Korrelgist S33

Bij Van Rein hebben ze dit niet... :huilen: maar wel:
Universele biergist (2.00.04)
Lager (Pils prisma) Mout (3 EBC) (2.01.01)
Amber Mout (Trumpf) (50 EBC) (2.01.12)
Styrian Goldings (bitter + aromahop) 50 gram (2.03.16) of  Saaz 50 gram (2.03.19)

Let op! Mout is niet hetzelfde als moutextract.
Op de site van Rein zie ik dat ze wel degelijk moutextract 5 en 50 EBC hebben.

Bert

RobinB

Volgens mij heeft Van Rein ook wel moutextract.
Je hebt nu mout in je lijstje staan, geen extractpoeder!

Dat is een heel verschil aangezien je mout nog moet schroten, maischen en filteren vóórdat je je extract hebt!

Jacques

Waren we even met drie man sterk bezig met een antwoord te geven.  :duimop:

Oscar

Niels,

Als je kijk in hun webwinkel bij moutextracten :

Licht moutextractpoeder (5 EBC) (2.02.20)   (1 kg, € 6,25)
Medium moutextractpoeder(50 EBC) (2.02.23)  (1 kg € 6,25)
Styrian Goldings (bitter + aromahop) 50 gram (2.03.16)  (€ 4,80)
Best Brouwers biergist Ale, Export, Duitse bieren (2.00.40)  (€ 2,40)

Dit is je boodschappenlijst. Helaas kun je moutextract in minimaal 1 kg verpakkingen kopen, dus daar houd je van over. Voor wat betreft de gist: er zit nog een extra zakje bij met voeding en schuimbevorderaar. Die kun je gebruiken, maar ik raad het je niet aan (i.v.m. de schuimbevorderaar, dat is niet nodig en ik ben er geen fan van).

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Jacques op 11-09-2008  10:11 uWaren we even met drie man sterk bezig met een antwoord te geven.  :duimop:
4 man!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.