De Koninck

Gestart door Adrie, 05-03-2004 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Sommige brouwerijen hebben de mogelijkheid om gist in hoge concentraties te groeien, anderen mikken de hele starter er bij, de meest vitale gist is in suspensie. Echt koelen en afgieten zoals veel hobbyrouwers doen heb ik nog niet gezien,

Ingo

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-07-2017  09:31 uGaan ze dan de gist concentreren voor ze die bij het brouwsel doen (wat wij doen door gist van de roerder in de koelkast te zetten en dan na 3 dagen afgieten) of gooien ze de hele starter erbij?

Wat dacht je zelf?
Commerciële brouwerijen zijn... commerciële brouwerijen.  :)
De hele starter gaat bij het brouwsel.

JOhtheo

Commercieel, commercieel,
ik zie kwalitatief, een verhouding 2 voor hun starter, liter of 30 a la de hobbyist,
doe ik niet geringschattend over. (Eerst maar eens kijken of ik dat kan matchen).
Gelukkig krijg ik binnenkort weer een mogelijkheid.

mijn jonge brouw geproefd en de hoge vergistingstemp. (constante 23 graden) geeft het grappige oplosmiddelensmaakje weer terug. Bij 18, 19 graden bleef die bijna helemaal weg (gebruikte lage vergistingstemp. eerder om hoofdpijn esters te vermijden.

Rene Pomes

Ik wil morgen de Yonathan gaan maken maar heb alleen maar korrelgisten op voorraad.....
-nottingham
-bry-97
-mangrove jack m31
-abbaye
- s33
-belle saison
-windsor

Iemand enig advies welke ik het beste kan nemen?

Alvast bedankt...

Jacques

Citaat van: Rene Pomes op 10-07-2018  21:41 uIk wil morgen de Yonathan gaan maken maar heb alleen maar korrelgisten op voorraad.....
-nottingham
-bry-97
-mangrove jack m31
-abbaye
- s33
-belle saison
-windsor

Iemand enig advies welke ik het beste kan nemen?

Alvast bedankt...

Als ik uit deze gisten moet kiezen zou ik Nottingham kiezen.

Rene Pomes

Dank je wel Jacques,

Die keus wilde ik ook al maken maar durfde het niet aan zonder advies van de meer ervaren brouwers :) :proost2:

Mark GA

Nottingham want je wilde een kerstbier brouwen.

brouwerwaldonk

Als je de echte De Koninck gist wil kan je die hier bekomen. Dat is dan een klein flesje met 11 ml steriel wort waarin de gist zit. Die moet thuis in stappen opschalen met wort van een vorig brouwsel die je verdund tot 1040. Heb je interesse stuur dan een pb voor mijn adresgegevens ten noorden van Antwerpen.

HappyBrewer

Beste mede-(hobby)-Brouwers,

Ik zou heel graag een op 'De Koninck' lijkend bier willen brouwen.
Op basis van de discussies in het forum tot zover, zou ik dat willen doen met de Wyeast 3655-PC Schelde Ale of de WLP 515 gist.
Deze blijken echter heel moeilijk verkrijgbaar. Toevallig was woensdag bij Van der Kooy Jubbega de 3655 gist (tijdelijk) beschikbaar. Maar dat bleek wel 'heel tijdelijk' - want ik had hem meteen besteld, maar kreeg een dag later al bericht dat deze niet meer op voorraad was.  :'(  .... kennelijk waren jullie mij net voor  ;D
Ik hoop dan ook dat iemand van jullie deze gist toevallig in eigen-gistbank beschikbaar heeft en bereid is deze te delen (ik ben uiteraard bereid eventuele verzendkosten hiervoor te betalen). Ik heb inmiddels zelf ook een (kleine) gistbank aangelegd en ervaring met het getrapt opschalen van de giststarter.   

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast reuze bedankt!!

Groeten, Thomas.

NB. Na twee jaar vooral heel veel gelezen te hebben op dit forum, en daardoor enthousiast geworden over brouwen en ontzettend veel van jullie heb kunnen leren en in de praktijk kunnen brengen (waarvoor dank!), heb ik me inmiddels geregistreerd op dit forum en is dit mijn eerste berichtje met een hulpvraag.

Superbeun

Ik heb net vorige week een bier gebrouwen met de Wyeast 3655, deze is bijna klaar.
Ik weet niet waar je woont maar je zou wat gistkoek kunnen komen halen (Den Haag).
Mocht je te ver weg wonen kan ik wel een cryobuisje voor je vullen en opsturen (2ML).

HappyBrewer

Wat een toeval, superfijn!
Ik stuur je wel even een bericht om e.e.a. af te stemmen.

Takkie83

Vanavond maar eens een originele Bolleke de Koninck vergeleken met het kloonrecept uit Adrie z'n boek. Echter heb ik niet een van de voorgestelde vloeibare gisten gebruikt maar S-33. Het verschil is duidelijk; de Bolleke is zoeter, kruidiger, heeft een zachter mondgevoel en een smaakje dat me aan Das bier doet denken (volgens mij niet meer in productie). De kloon smaakt en ruikt meer naar.. S-33 :-\ En naar special-B. En is wat bitterder. Het typische smaakje dat aan Das doet denken ontbreekt. Geen verkeerd biertje maar het origineel smaakt beter. De kleur is wel hetzelfde (links origineel, rechts de kloon)


Jacques

Qua uiterlijk ziet er goed uit.

Jouw ervaring laat weer eens zien dat de gist heel belangrijk is bij het klonen van een bier.
En Special B wordt commercieel maar in heel weinig bieren gebruikt...  >:D

Takkie83

Citaat van: Jacques op 01-01-2021  20:31 uQua uiterlijk ziet er goed uit.

Jouw ervaring laat weer eens zien dat de gist heel belangrijk is bij het klonen van een bier.
En Special B wordt commercieel maar in heel weinig bieren gebruikt...  >:D

Ik denk dat ik pas echt iets zinnigs kan zeggen over de moutstort als ik hem met Antwerp Ale heb gebrouwen. Maar eerlijk gezegd denk ik ook niet dat Bolleke moeilijk doet met een procent special-B in hun bier

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 01-01-2021  20:31 uEn Special B wordt commercieel maar in heel weinig bieren gebruikt...  >:D
Wordt Special B mout dan speciaal voor hobbybrouwers gemout?

brouwerwaldonk

Citaat van: HappyBrewer op 11-01-2019  19:15 uBeste mede-(hobby)-Brouwers,

Ik zou heel graag een op 'De Koninck' lijkend bier willen brouwen.
Op basis van de discussies in het forum tot zover, zou ik dat willen doen met de Wyeast 3655-PC Schelde Ale of de WLP 515 gist.
Deze blijken echter heel moeilijk verkrijgbaar. Toevallig was woensdag bij Van der Kooy Jubbega de 3655 gist (tijdelijk) beschikbaar. Maar dat bleek wel 'heel tijdelijk' - want ik had hem meteen besteld, maar kreeg een dag later al bericht dat deze niet meer op voorraad was.  :'(  .... kennelijk waren jullie mij net voor  ;D
Ik hoop dan ook dat iemand van jullie deze gist toevallig in eigen-gistbank beschikbaar heeft en bereid is deze te delen (ik ben uiteraard bereid eventuele verzendkosten hiervoor te betalen). Ik heb inmiddels zelf ook een (kleine) gistbank aangelegd en ervaring met het getrapt opschalen van de giststarter.   

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast reuze bedankt!!

Groeten, Thomas.
IK heb de echte brouwerijgist uit de brouwerij van De Koninck in mijn gistbank. Ik brouw daar regelmatig mee. Is hier verkrijgbaar, maar door corona nogal moeilijk om te komen ophalen. Verzenden naar Nederland komt op 12 euro.

JanEric

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-01-2021  22:00 uWordt Special B mout dan speciaal voor hobbybrouwers gemout?
Het wordt volgens mij door Rochefort gebruikt in de 8 en de 10

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-01-2021  22:00 uWordt Special B mout dan speciaal voor hobbybrouwers gemout?

Ik heb wel eens begrepen dat veel bakkers deze mout gebruiken.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 01-01-2021  22:06 uIk heb wel eens begrepen dat veel bakkers deze mout gebruiken.

Dus de 'B' staat gewoon voor brood  :nut:

brouwerwaldonk

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-01-2021  22:04 uIK heb de echte brouwerijgist uit de brouwerij van De Koninck in mijn gistbank. Ik brouw daar regelmatig mee. Is hier verkrijgbaar, maar door corona nogal moeilijk om te komen ophalen. Verzenden naar Nederland komt op 12 euro.
Ik zal eens bij Bpost horen wat een briefpakje moet kosten naar Nederland.

Takkie83


Arthur B

Citaat van: Takkie83 op 01-01-2021  19:29 uDe kloon smaakt en ruikt meer naar.. S-33 :-\ En naar special-B.

😂

Denk je dat een poging met S-04 iets zou kunnen worden? 🤔

Takkie83

Citaat van: Arthur B op 02-01-2021  21:33 u😂

Denk je dat een poging met S-04 iets zou kunnen worden? 🤔

Vind ik lastig te zeggen. Zou kunnen. Maar ik denk dat dat typische smaakje maar uit één gist te halen valt, en dat is de originele gist

orangeloo

Volgens mij maak je een kloon met de gist die origineel gebruikt wordt.
In dit geval dus Wyeast 3655 PC Schelde Ale.
Alle andere gisten worden dus (volgens mij) geen perfecte kloon.
Het kan natuurlijk wel een lekker bier worden, maar geen kloon.

Takkie83

Wyeast 3655 zou hetzelfde zijn als WLP515. Gelukkig maar want die eerste is niet te vinden


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.