Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De Koninck  (gelezen 172054 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re:De Koninck
« Reactie #75 Gepost op: 11-05-2004 16:38 u »
Kees,
welke gist had jij ook al weer gebruikt.
gr
MO

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #76 Gepost op: 11-05-2004 17:20 u »
HÚ martin, niet te lui worden he ;)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #77 Gepost op: 11-05-2004 21:28 u »
Hartstikke lui ik vanmiddag, maar nu niet. Deltabrouwers/Zeeuwse gistbank dus. Het is al een groot onderwerp dit!
gr
MO

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #78 Gepost op: 12-05-2004 18:27 u »
Mo,

Ik heb de Koninck gist gebruikt en later een safale toegevoegd, omdat de vergisting stopte op 1034.

Gr Kees

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #79 Gepost op: 13-05-2004 00:18 u »
Hmm, mijn Chouffe gist van de Zeeuwse gistbank was ook al zo laks..... Overigens wil dat nog niets zeggen, ik heb gistkoek aan een andere brouwer gegeven die er zijn bier mee vergist heeft van 1.078 naar 1.008!! Misschien een kwestie van zuurstof, als gist extra lucht krijgt wil het wel verder gaan. Korrelgisten zijn soms behandeld om zonder beluchting aan de gang te gaan, zie ook de berichten van SiriS.

Herman

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
« Reactie #80 Gepost op: 13-05-2004 23:26 u »
Vandaag de Vienna mout binnengekregen van Brouwland. Tevens melkzuur, pH-papiertjes en 2 kraantjes. 5 mei besteld.

Morgen gaat de bestelling voor de gist de deur uit en dan 1 juni aan de slag!

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #81 Gepost op: 15-05-2004 11:18 u »
In mijn afwezigheid hebben de Drie Thuisblijvende Broeders de Koninck-kloon vorige week zondag gebrouwen. Alles ging OK, de begindichtheid kwam uit op 1051, dus iets hoger dan gepland.

Wat niet goed gaat, is de vergising. Na een felle start is de gisting gestokt op 1029. David heeft het gistingsvat gisteren ferm geschud (voor zover dat lukt met 115 liter bier) en de temperatuur opgestookt. Hopelijk gaat hij nu verder.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 17-05-2004 12:42 u »
Goed nieuws: David bericht mij zojuist dat de gisting weer is opgestart!

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 17-05-2004 14:05 u »
Trouwens, nog even over de vergisting: volgens David kwamen er oplosmiddelen-achtige geuren bij de hoofdgisting vrij die heel sterk deden denken aan die van de Westmalle-gist. Iemand vergelijkbare ervaringen? Dan zou de Westmalle / Wyeast Trappist High Gravity inderdaad wel eens een goed alternatief kunnen zijn voor de Koninck-gist.

Groeten,

A3

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #84 Gepost op: 17-05-2004 16:42 u »
... Dan zou de Westmalle / Wyeast Trappist High Gravity inderdaad wel eens een goed alternatief kunnen zijn voor de Koninck-gist.
Zou het misschien hetzelfde gistras kunnen zijn? Het zou weer het vermoeden bevestigen dat er in Belgie erg veel minder gistrassen zijn dan er brouwerijen en bieren zijn.

Grt, Bas H.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #85 Gepost op: 18-05-2004 09:02 u »
Visueel heb geen overeenkomsten gezien tussen de WM en de Koninck gist. Maar misschien komt dit doordat ik de WM gist alleen maar gebruikt heb voor bieren met een hoog aanvangs SG en deze bij een vrij hoge temp. heb laten vergisten.
Maar het is natuurlijk de moeite waard om bij een volgend brouwsel deze gist eens te proberen, als er al niet een perfecte kloon is ontstaan. ;)
Theo

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 18-05-2004 20:56 u »
Koninck wil niet stoppen !
 ??? >:( :-\  :o
Na twee weken lagering is het bier nog steeds niet helder, en blijft stug doorgisten. De temp is ondertussen van 15║  weer opgelopen naar 20║ door het mooie weer, en het SG gedaald naar 1006.
Het dreigt nu wel een erg 'dun' biertje te worden, maar tot nu toe nog geen afwijkende smaken geproefd.  :-*
Ook het gistdepot van de eerste gisting staat nog helemaal troebel in de koelkast. Normaal kan ik na een aantal dagen de uitgezakte gist gaan spoelen om een giststarter te maken voor een volgend brouwsel.
Hopelijk geen infectie, maar een ongewoon lange nagisting.
Theo

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #87 Gepost op: 18-05-2004 21:07 u »
Ik heb ongeveer dezelfde ervaring maar dan met de Chimay Wit, korte hoofdgisting, daarna een tijdje niets, s.g. 1018 bij overhevelen en na 2 weken begon ie weer en nu staat ie al dagen als een gek te gisten. Ik ben benieuwd naar het resultaat, mijn Blonde die ik in januari heb gebrouwen met korrelgist verliep ook ongeveer zo en smaakte fantastisch.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #88 Gepost op: 21-05-2004 21:10 u »
Voor de nog actieve kloon-brouwer die toch naar het ONK komt :proost:

Indien je al gebotteld hebt, kun je dan een flesje voor mij meenemen, zodat ik het gist kan opkweken? Ik zal een kloon van mij meenemen, die ik eerder gebrouwen hed, maar dan met Westmalle-gist.

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #89 Gepost op: 21-05-2004 21:22 u »
Oei, ik houd me ook ZEEEEEEEEER aanbevolen voor een flesje met Koninck gist. Ik beloof een zo uitgebreid mogelijk proefverslag.
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 25-05-2004 10:30 u »
Goed nieuws over onze Koninck: de vergisting is toch nog doorgezet en bij 1013 is het bier gisteravond overgeheveld naar de lagering. Daar gaat de gisting nu langzaam verder. Deze gist heeft dus duidelijk omgevingstemperaturen boven de 20 graden nodig en wellicht af en toe schudden van het gistingsvat.

Groeten,

A3

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #91 Gepost op: 30-05-2004 22:36 u »
Ik wil net mijn mout gaan schroten voor morgen, kom ik tot de ontdekking dat de caramŘnich die ik heb maar 100 EBC is i.p.v. 120? Wat nu? Iets meer gebruiken om toch de juiste kleur te bereiken? Ik heb de aanpassingen ingevoerd in het pro-mash recept dat Adrie op internet had gezet en dan wordt de kleur toch wel iets lichter. Overigens staat in dit recept bij de pilsmout 6 ebc en de vienna mout 8 ebc, de mijne zijn 3 resp. 7.

Ik heb ook de hopgift aangepast, Saaz bloemen 2,7 %A i.p.v. pellets 3,2% A.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #92 Gepost op: 31-05-2004 17:29 u »
Vandaag mijn Koninck gebrouwen volgens recept A3, alleen de hopgift aangepast, ik heb nl. hele bloemen van 2,7% A.

Rendement opnieuw laag >:( , 1043 i.p.v. 1050. Het spoelen en filteren met de hevelfilter gaat nog steeds niet naar wens. Deze keer toch echt de tijd ervoor genomen.

Incl. de nagisting zou het alc. % toch nog rond de 5 moeten uitkomen, afhankelijk van het eind s.g.

Ik heb het vat ge´soleerd, gist erbij gedaan op 24/25 graden.

Overigens nog een vraagje, moet je in Promash de kleur instellen op traditional EBC of New Method?

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #93 Gepost op: 31-05-2004 22:53 u »
Mijn brouwpoging stond voor vandaag gepland. Helaas voelde ik me afgelopen weekeinde niet al te lekker, dus heb maar besloten niet te brouwen. Waarschijnlijk kan ik pas over 3 weekeinden brouwen :'(.

Grt, Bas H.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #94 Gepost op: 31-05-2004 22:56 u »
Rendement opnieuw laag >:( , 1043 i.p.v. 1050. Het spoelen en filteren met de hevelfilter gaat nog steeds niet naar wens. Deze keer toch echt de tijd ervoor genomen.
Ik had vroeger ook een wortverzamelbuis waar ik een slechte efficientie mee haalde. De oorzaak van mijn probleem zat 'm in het oppervlak van de bodem van de maischketel die de wortverzamelbuis bestreek: te weinig. Nadat ik een nieuwe heb gemaakt die een groot deel van de oppervlak bestrijkt, en om de 5mm een gleufje erin heb gezaagd (gleufjes zitten aan de onderkant) is mijn efficientie met meer dan 20% toegenomen.

Grt, Bas H.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #95 Gepost op: 01-06-2004 21:20 u »
 :idea: AH, dan moet ik dus weer aan het zagen, de oppervlakte van de ketel wordt goed bestreken, dat is geen probleem, maar het aantal sleuven kan wel worden opgevoerd. Goede tip, bedankt :duimop:.

Overigens staat mijn Koninck nu als een idioot te gisten, mede dankzij de tip van A3 dat de gist een redelijk hoge temp. nodig heeft. Ik hoop dat ie zo doorgaat, ik heb het vat goed ge´soleerd.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #96 Gepost op: 05-06-2004 00:11 u »
Gisteren overgeheveld, s.g. 1012, dat is prima in 3 dagen. Smaak valt nog niet zoveel over te zeggen, kleur is inderdaad te licht.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #97 Gepost op: 22-06-2004 14:53 u »
Hij gist nog steeds door, nog ongeveeer 1 blub per 25 seconden?

Adrie, heb je al gebotteld? Zoja wat was het eind s.g.?

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #98 Gepost op: 24-06-2004 22:18 u »
Koninck Kloon in de fles !

Net de 20 ltr kloon gebotteld. Zoals al eerder vermeld is het SG erg laag: aanvang 1044 / eind 1005
Voor de zekerheid mijn hydrometer in water van 20║C getest, en deze geeft een klein beetje hoger dan 1000 aan, dus die klopt wel.
Na lange tijd is het redelijk helder geworden. :hoera:
Naast een  origineel geproefd heeft het een minder karamel smaakje.
De bitterheid is iets stroevig, maar dat kan komen door het lage eind SG of omdat er weinig  tot geen koolzuur aanwezig is.

Ik ben benieuwd hoe de andere klonen uitvallen, maar naar mijn idee zit dit recept aardig in de buurt  :duimop:

:degroeten:
Theo

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #99 Gepost op: 24-06-2004 22:35 u »
Zoals eerder gezegd is de mijne nog niet geheel uitgegist, maar het s.g. zal ook wel zeer laag zijn. Hij is al wel aardig helder aan het worden.

Ik laat hem nog maar een poosje staan, komende weken weinig tijd.

Groeten,
Jeroen  ;)