De Koninck

Gestart door Adrie, 05-03-2004 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

En, Kees, heb je Alexander kunnen vermurwen?

BuBS

Hi A3,

Ik heb Alexander een mail gestuurd, maar nog niks gehoord.
Nu mijn Koninck, het gaat niet al te best. Actieve giststarter toe gevoegd, 2 uur belucht en op 25 °C gezet. Geen fele hoofdgisting en gestopt op 1032 ( begin SG 1050 ) Shit !!!!!! Temperatuur naar 20 °C en nog geen blub.
Gisteravond een zakje safale toegevoegd en nu staat hij op 1030 en staat lekker te blubben. De smaak is goed, lekker hoppig, de kleur is denk ik, iets te licht.
Ik zal wel zien wat het wordt ???
Nog even over de gistbank, ik zal het gewoon bestellen.

Gr Kees

Adrie

Ha Kees,

Dat klinkt niet best! Kan het zijn dat de gist niet tegen al te hoge temperaturen kan? 25 graden omgevingstemperatuur plus 5 á 6 graden warmteontwikkeling door de gisting en je zit al boven de 30 graden. Ik kan me voorstellen dat de gist het dan voor gezien houdt. Bovendien lost er bij 25 graden maar heel weinig zuurstof op in wort, dus het kan ook een zuurstoftekort zijn.

Ik ga de Koninck gist gewoon bestellen en ik zie wel of ik hem binnen krijg.

Groeten,

A3

BuBS

Hi A3,

Wijs plan, gewoon bestellen.
Ik las in een boek van Micheal jackson, dat de hoofdgisting 25 °C op gebeurd. Het wort stond op 25 °C en zeker niet hoger. Er was geen warmte ontwikkeling. Als ik bv met de Westmalle gist  brouw, dan voel het vat gewoon warm, dan zou ik het eigenlijk moeten koelen.

Gr Kees

Bas

Hoi Adrie,

Laat je het ons weten of het bestellen gelukt is.

Grt, Bas H.

Adrie

Zal ik doen! Ik zal tevens Brigand gist bestellen.

TVERSCH

Hai jongens,

Ik zit eigenlijk ook wel te wachten op de Zeeuwse gistbank, maar is het niet beter om te zoeken naar een alternatieve gist, die wereldwijd verkrijgbaar is voor amateurs???
Ik heb geen ervaring met BPA's, maar we zoeken toch een gist die ver  doorgaat ?
Is Wyeast 1275 Thames Valley Ale een alternatief?. Vergistings temp 17-22º / vergistingsgraad 72 tot 76%.
Wie heeft er  met deze gist  eerder gebrouwen ?, of zijn er betere alternatieven?.
Theo.

Adrie

Heren,

Ik heb gisteren de gist van de Koninck van de Zeeuwse gistbank binnengekregen, evenals de Brigand gist. Het ging supersnel, binnen drie dagen was de gist binnen. Als je in een begeleidend briefje meldt dat je meedoet met het kloonproject van hobbybrouwen, doet Alexander niet moeilijk.

Ik denk dat we voor de kloonpoging in eerste instantie moeten uitgaan van de Koninck gist. Later kunnen we altijd nog op zoek gaan naar alternatieven als de brouwers geen toegang hebben tot de originele gist. Europese brouwers kunnen altijd terecht bij de Zeeuwse Gistbank, voor de Amerikanen is dat wellicht lastiger, maar dan kunnen we in het boek aangeven wat goede alternatieven zijn. We kunnen met de originele gist beter beoordelen of we het recept goed rond hebben dan met een andere gist.

Groeten,

A3

Bas

Mooi Adrie,

Dan ga ik het ook maar eens bestellen. Ik denk dat mijn brouwpoging pas in mei ga doen.

Grt, Bas H.

TVERSCH

Ok A3, sterk argument.
Ik ga nu de gist bestellen.
De brouwdatum staat nog niet vast, maar ik denk dat de Koninck kloon het eerst volgende brouwsel gaat worden.
Theo

BuBS

Hi iedereen,

Ik heb net mijn Koninck overgeheveld en het sg zit nu op 1010.
(vanaf 1050) De smaak is redelijk bitter en doet toch denken aan een Koninck, ondanks het toevoegen van de Safale gist. Als het sg niet verder zakt, gaat het bier van het weekend in het vat en een gedeelde op de fles.Over de kleur heb ik zo mijn twijfels, volgen mij is deze te licht. Maar ik heb al een echte Koninck thuis, om de kleur te vergelijken.

Gr Kees

MO

Wellicht een nog overbodige tip: gebruik twee dezelfde glazen als je de kleur vergelijkt.
gr
MO

BuBS

Even onder het brouwen van een blondje, de resultaten van de kleurtest van de Middelburgse Koninck door geven. Ik heb de kleur vergeleken in twee ISO glazen en de kleur van mijn Koninck is veel te licht, ik denk zo 6 ebc. Het sg staat nu op 1008 en dat is wel mooi. Qua smaak mist hij het echte Koninck karakter, maar is verder wel een heel lekker bitter biertje.
Ik denk wel dat ik de kleur iets oppiep met caramel 150 of met sinamar.

Gr Kees

wim

Wat is Sinamar?
Google leverde bijzonder weinig op, een soort mout?

:degroeten:

Wim

Jeroen - Soest

 :D Ik zou ook graag aan deze kloon meedoen, De Koninck is altijd één van mijn favorieten geweest. Heeft iemand het e-mail adres van de Zeeuwsche Gistbank en een contactpersoon?

Verder hebben ze bij Burg Bieren geen Vienna, is Pale mout ook te gebruiken of wijkt het dan al teveel af.

De brouwdatum weet ik nog niet, zal ergens eind mei zijn denk ik. Eerst mijn Weizen komende zondag.

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Hoi Jeroen,

Het adres kun je vinden in een thread over de Zeeuwse Gistbank elders op dit forum (onder grondstoffen), of klik hier.

Wat betreft de brouwdatum sluit het denk ik wel aan (ook ik ben van plan ergens eind mei te brouwen).

Grt, Bas H.

BuBS

Hoi,

Ik heb dinsdag mijn Koninck gebotteld, ik heb hem 3 punten bij gekleurd met sinamar ( is een kleurstof van Weyermann, geeft geen smaak enkel kleur. Het spulletje heeft een EBC van 8500-8800 ) Heeft er al iemand gist binnen van de gistbank ???

Gr Kees

Bas

Ja, eergisteren heb ik het gist van de gistbank binnen gekregen (lekker snel, zo'n 3 werkdagen).

Grt, Bas H.

TVERSCH

Hallo kloners

25 april Koninck kloon gebrouwen volgens recept, met gist van Zeeuwse gistbank.
Helaas een erg laag rendement, SG voor gisting slechts 1044.
Maar bij een eind sg van 1008 plus de suiker voor nagisting kom ik op
zo'n 5,2%, zelfs 0,2% hoger dan de Koninck zelf.
Of ik  dit lage eind SG haal is maar de vraag. Vandaag, na 2½ dag is het sg nog steeds boven de 1020. (vergistingstemp.20ºC)

Net een Koninck ingeschonken van A-H uit 30 cl fles,  het kan het idee zijn, maar volgens mij smaakt de 25 cl Belgische Koninck voller.

Laat ik het maar op verbeelding houden.

Groeten,
Theo

Jeroen - Soest

Heren,

Ik ben van plan deze De Koninck te brouwen in het pinksterweekend (30-31 mei). De vraag is of de Vienna Mout evt. vervangen kan worden door Pale Mout. Ik heb al op diverse plaatsen op het forum gelezen dat dit in principe uitwisselbare mouten zijn. Burg Bieren heeft nl. geen Vienna, ik kan het evt. wel via internet bestellen.

Groeten,
Jeroen  ;)

Adrie

ha Jeroen,

Als je echt niet aan Vienna kan komen, probeer het dan maar met Pale.

Overigens heb ik gisteravond de giststarter met Koninck-gist van de Zeeuwse Gistbank aangemaakt. Zondag gaan de Drie Broeders (ik ben op vakantie) de Koninck-kloon brouwen. Omdat ik er niet bij ben, zal ik pas na mijn terugkomst melden hoe het is gegaan.

Groeten,

A3

TVERSCH

Hallo medekloners,

Vandaag mijn Koninck kloon overgeheveld naar de fles.
Het SG is nog gezakt tot 1011, dus ik verwacht uit te komen op 1009 voor bottelen.

Ik ben het met Kees eens wat betreft de kleur, deze is iets te licht.

Dus A3 aan jou de keus om het recept nu al aan te passen, of af te wachten tot alle kloontjes gebrouwen zijn en de verschillen  per brouwer zichtbaar maken.

Over de smaak valt nog niet echt wat te zeggen, maar is wel veel belovend.

Theo

Adrie

Ha Theo,

Laten we ons voor de eerste ronde maar aan het recept houden zoals eerder aangegeven. Wij hebben de ingrediënten al in huis en gaan zondag brouwen. Bovendien kunnen we dan kijken of er per brouwer nog verschillen ontstaan.

Groeten,

A3

Jeroen - Soest

Ik heb zojuist de Vienna mout besteld bij Brouwland, wel een beetje hoge verzendkosten, maar ook nog wat andere zaken aangeschaft dus dat moet dan maar een keer.

Het pinksterweekend gaat het gebeuren, eerst nog de gist bestellen. Hoe lang is die houdbaar?

Groeten,
Jeroen  ;)

BuBS

Ik heb gisteravond mijn eerste Koninck op ( 14 dagen op de fles). Deze smaakte goed, een mooi schuim en een heerlijke hopsmaak.
Hij lijkt zelfs een beetje op de echte, enkel vind hem iets te bloemig (hop). Verder mooi zuiver van smaak en goed droog van smaak.

Gr Kees


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.