Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De Koninck  (gelezen 172337 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re:De Koninck
« Reactie #100 Gepost op: 26-06-2004 12:04 u »
Heren kloners,

De Koninck blijft verrassen. Gisteravond hebben David en ik een van de lageringsflessen gebotteld. Toen ik het proefde dacht ik dat het bier verzuurd was, maar bij nader proeven bleek dit toch niet zo te zijn. Het lag aan de einddichtheid: 1002. Ja, je leest het goed, 1002. Toen we het niet geloofden hebben we de dichtheid in de andere lageringsfles ook gemeten en die was ook 1002. Ik lees dat Theo tot 1005 is gekomen, dus deze gist gaat heel ver door. Wellicht moeten we, als er meer mensen zijn met zo'n lage einddichtheid het maischschema aanpassen. Weet iemand trouwens de einddichtheid van de echte Koninck?
Ondanks de lage einddichtheid heeft het bier redelijk wat smaak, maar het gemis aan restsuikers geeft het een wat zurige indruk. Verder ruikt en smaakt het bier behoorlijk naar De Koninck, maar is de kleur te licht. Bitterheid, hopprofiel en gistprofiel lijken een schot in de roos.

Groeten,

A3

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #101 Gepost op: 26-06-2004 12:41 u »
Helaas moet ik de mijne nog steeds brouwen. Volgende weekeinde is de planning (nu zal het mijn vriendin niet meer lukken om weer wat onnozels te plannen). Zal ik volgens het huidige recept brouwen, of gaan we al aanpassingen doen aan het recept?

Grt, Bas H.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
« Reactie #102 Gepost op: 29-06-2004 19:58 u »
Ik heb nog niet gebotteld, maar het waterslot gaat nog steeds rustig door. Ik zal dus ook wel op zo'n lage waarde uitkomen. Ik ben benieuwd, de kleur leek me bij het overhevelen al te licht, dus dat klopt wel.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #103 Gepost op: 03-07-2004 11:44 u »
Mijn de Koninck kloon staat voor vandaag op het programma. Zodra ik wat gegevens weet zal ik ze hier neerzetten.

Grt, Bas H.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #104 Gepost op: 04-07-2004 15:59 u »
Mijn Koninck kloon zit in de gistfles. SG is 1052 geworden. Dit dankzij een iets hoger dan verwachte efficientie van mijn nieuwe nog expirimentele RIMS installatie (ik heb in ieder geval aan de installatie nog een hoop verbeteringen aan te brengen).

Grt, Bas H.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #105 Gepost op: 07-07-2004 01:25 u »
A3,

Ik heb het SG van een 25 cl wegwerpfles eens gemeten en kom bij 20º op krap 1008. Iets hoger dan verwacht eigenlijk.
Zoals ik al eerder opmerkte is de smaak hiervan meer karamel, en wat zoeter. Wat mij wel is opgevallen dat een temp tegen de 10º een veel lekkerdere smaak geeft dan een fles van zo'n 6º C.
Maar dat is eigenlijk logisch voor een bovengister. ;)

Theo

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #106 Gepost op: 10-07-2004 10:34 u »
Hoi,

Omdat het ook interessant is voor deze thread...

Citaat
Ik heb net een flesje De Koninck gedeeltelijk opgeofferd voor een meting. Het betrof een 25 cl. flesje, gekocht bij de AH.

Eind SG met (precisie)hydrometer: 1011
Refractometer (°Brix): 6,3
Berekende begin SG: 1048
Alcohol %: 4,8

Grt, Bas H.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #107 Gepost op: 11-07-2004 13:23 u »
Ik heb net mijn kloon naar de lagerfles overgeheveld. Helaas nog een SG van meer dan 1020. De thread nalezend denk ik dat het misschien nog goed kan komen.

Grt, Bas H.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #108 Gepost op: 12-07-2004 14:08 u »
Het lijkt erop dat iedereen die mee wilde doen gebrouwen heeft. Ik kom tot de volgende mensen (met erachter het stadium van hun kloon):

Bas, in de lagering
Jeroen-Soest, in de lagering
Theo, klaar
BuBS, klaar
Adrie, klaar

Het is een kleine club, dus het kan wel bij iemand thuis. Ik wil mijn huiskamer hiervoor wel beschikbaar stellen. Ik stel voor om ergens in september te gaan proeven, dan zijn de bieren die thans in de lagering staan wel klaar.

Ik stel voor dat mensen die de kloon nog willen gaan brouwen wachten tot de volgende ronde, anders schiet het niet op. Met de vijf brouwers die we nu hebben, kunnen we al redelijk inschatten of we er zijn of dat er aanpassingen nodig zijn.

Bezwaren, andere ideeën??

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #109 Gepost op: 12-07-2004 14:25 u »
Dan laat ik het Zeeuwse gistbank gistpuntje nog even in de koelkast liggen
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #110 Gepost op: 12-07-2004 14:32 u »
Ha MO,

Had je gepland om snel te brouwen? Als je snel bent, moet het bier nog wel in september klaar kunnen zijn. Het is een licht bier, dus de vergisting en lagering hoeven niet lang te duren. Dit geldt natuurlijk voor iedereen die denkt in september zijn bier klaar te kunnen hebben. Als dat lukt, kun je alsnog meedoen. Lukt het niet, wacht dan liever tot de volgende ronde.

Groeten,

A3

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #111 Gepost op: 12-07-2004 15:17 u »
Hoi,

Ik lig in september onder een palmboom. Indien ik niet aanwezig kan zijn zorg ik er wel voor dat mijn bier wel aanwezig is.

Grt, Bas H.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #112 Gepost op: 12-07-2004 15:32 u »
De hele maand??!!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #113 Gepost op: 12-07-2004 15:44 u »
Voor as brouwweekeinde staan Schele Muifel (=Oss tripel) en het b....bier waar ik natuurlijk heel geheimzinnig over ga doen op het programma. De week daarna ga ik op vakantie dus ik wacht met De Koninck op de volgende ronde. Deze versie is toch te licht (grapje...)

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #114 Gepost op: 12-07-2004 15:59 u »
De hele maand??!!
3 weken maar :'(, dus te kort.

Grt, Bas H.

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #115 Gepost op: 12-07-2004 20:04 u »
Het is maar goed dat het een klein clubje is, ik heb namelijk nog maar één flesje over. Ik had 32 liter gebrouwen, waarvan 30 liter in een vat ging voor onze jaarlijkse Deltabrouwers BBQ. Daar was iedereen enthousiast over het bier, een lekker bitter doordrinkbiertje. Niet echt een Koninck clone, maar verder een zeer geslaagd bier. Helaas is het vatje ook leeg, anders zou ik die meenemen. Of ik echt naar de proeverij kom, kan ik niet echt beloven, van Middelburg naar Arnhem is echt een serieuze afstand.Maar het lijkt me wel erg gezellig, dus wie weet.

Gr Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #116 Gepost op: 13-07-2004 09:03 u »
Wat mij betreft is het ergens anders dan in Arnhem, hoor. Anders wordt het wel een erg klein cluppie. Bas woont wat dat betreft centraler: in Breda. Bas, wanneer ben jij niet op vakantie? Wat mij betreft kan het ook eind augustus.

Groeten,

A3

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #117 Gepost op: 13-07-2004 09:32 u »
Hi,
Breda zou perfect zijn, dat is goed te doen.

gr Kees

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #118 Gepost op: 13-07-2004 10:49 u »
Nooit gedacht dat iemand zou vinden dat ik centraal woon :P. Ik ben t/m het 1e weekend van september beschikbaar.

Grt, Bas H.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #119 Gepost op: 13-07-2004 10:56 u »
Het eerste weekend van september kan ik niet, maar wel 28 of 29 augustus. Schikt dat, heren?

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #120 Gepost op: 13-07-2004 11:05 u »
Hi manne,

28 / 29 augustus is voor mij geen probleem.

Kees

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #121 Gepost op: 13-07-2004 12:09 u »
Ik heb niks staan voor dat weekeinde, dus wat mij betreft is het OK Zal vanavond eens lief tegen mijn lagerfles gaan praten, want het bier moet dan wel op tijd klaar zijn.

Grt, Bas H.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #122 Gepost op: 13-07-2004 19:56 u »
Ik denk dat dat weekend moet kunnen, alleen bij voorkeur niet zaterdag overdag. Zaterdagavond of eind van de middag kan wel of zondagmiddag.

Ik ga overigens pas over 2/3 weken bottelen, zit nu tot aan mijn wenkbrouwen onder de verf.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #123 Gepost op: 14-07-2004 09:36 u »
Dan houden we het wat mij betreft op zondagmiddag, want ander wordt het zaterdagavond wel heel laat en mijn zoontje wordt 's morgens weer veel te vroeg wakker. Nog even afwachten of Theo dan ook kan.

Groeten,

A3

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #124 Gepost op: 09-08-2004 17:00 u »
Hoe staat het met de Koninck klonen? Ik heb de mijne even moeten parkeren in de kelder van mijn ouders. Vanwege het inrichten van ons nieuwe huis nog geen mogelijkheid gehad om te bottelelen. Ik ga proberen dit komende woensdagavond te doen. Hopelijk is ie dan net op tijd drinkbaar op 29 augustus.

Heeft iedereen verder al gebotteld?

Staat deze datum nog steeds?

Zijn er verder al proefervaringen?

Ik hoor graag.

Groeten,
Jeroen  ;)