Recepten > Kloonbrouwsels

De Koninck

(1/68) > >>

Adrie:
Kloners,

Aangezien we met de Vier Broeders voor de zomer nog een Koninck-variant wilden maken, maak ik er maar gelijk een kloonproject van. Verschillende mensen van dit forum hebben al eens een poging gedaan. De essentie van de Koninck is eigenlijk dat er alleen Saaz hop wordt gebruikt en een groot deel vienna-mout als basismout. De poging van velen kwam dicht in de buurt en de verschillen in de recepten waren klein.

De gebruikte gist is een probleem, omdat de Koninckgist niet in de flesjes aanwezig is. De Belgian Abbey van Wyeast is geprobeerd, maar deze produceert teveel esters. Een cleanere gist is dus vereist of vergisting op lagere temperaturen. Over de gist moeten we dus nog maar even wat discussie voeren.

AANPASSING OKTOBER 2004:
De eerste versie van het bier is gebrouwen en beoordeeld. Naar aanleiding hiervan is het recept aangepast:

De Koninck

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         1.97
Anticipated OG:          1.048    Plato:             12.02
Anticipated EBC:          17.4
Anticipated IBU:          23.8
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          EBC
-----------------------------------------------------
 37.5     0.74 kg.  Pilsener                        4
 37.5     0.74 kg.  Vienna Malt                     7
  5.0     0.10 kg.  CaraMunich Malt                90
 20.0     0.39 kg.  Aromamout (Amber 50) - Dingem  37

Hops
   Amount     Name        Form    Alpha  IBU  Boil Time
-------------------------------------------------------
 15.00 g.     Czech Saaz  Pellet   3.20  14.0  90 min.
 15.00 g.     Czech Saaz  Pellet   3.20   9.8  30 min.

Yeast
-----
Zeeuwse gistbank  De Koninck

Mash Schedule
-------------

L Water Per kg Grain: 3.55 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  25
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  40
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78

De eerste poging is gebrouwen door:
Bas
BuBS
Theo Verschoor
Jeroen - Soest
Adrie (De Vier Broeders)

Nog niemand heeft een tweede poging gebrouwen.

In de bijlage het recept in Promash formaat.

Groeten,

A3

Edwin:
HA3  :proost:

Gezien mijn drukke programma laat ik deze beker aan mij voorbijgaan.  :P
Toch ga ik me wel tegen het recept aan bemoeien. Ik heb dus ook dit bier gebrouwen, echter met een kleinere vienamout-storting. Daar valt natuurlijk nog over te discussieren. Ik heb als gist de Westmalle op lage tempertuur gebruikt (170 180). Dit leverde een hele mooie BPA op die erg sterk leek op De Koninck. Het is iets om eens met een BPA met Chimay-gist te vergelijken, maar ik zou kiezen voor de Westmalle.

Edwin

Adrie:
Ha Edwin,

Had ik ook al aan zitten denken. Hoewel het eigenlijk vloeken in de kerk is, zouden we ook een cleane Duitse gist kunnen gebruiken (German Ale of zelfs de Kolsch). Maar omdat De Koninck oorspronkelijk bedoeld is als alternatief voor de Engelse Pale Ales (de Belgische markt werd er ooit mee overspoeld), zou een Englese Ale gist misschien ook kunnen. We weten immers niet waar De Koninck oorspronkelijk zijn gist vandaan haalde. Ik sluit niet uit dat dit een Englese Pale Ale gist is geweest. Weet iemand hier iets meer over?

Groeten,

A3

JWVG:
H3,

ik word steeds enthousiaster over mijn 'Hermans brood' Belgische Pale Ale, die een behoorlijk eind richting Koninck komt. De keurmeesters ook, die me er 78 punten voor gaven. Ik heb door Wyeast trappist high gravity gebruikt, en die niet al te warm vergist. Dat ging prima, ik ben erg enthousiast over het gistarome dat niet te sterk is.

De storting was wat anders bij mij, met wat minder vienna, geen carafa en aroma-mout om toch de kleur te bereiken, maar daar maak ik geen halszaak van. De hopkeuze lijkt ook aardig in jullie richting te zijn geweest.

Ik ben van plan om als eerste biertje (zodra mijn brouwerij is opgezet) een Belgisch Pale Ale te brouwen, en ik zal deze discussie dan ook met belangstelling volgen. Ik denk echter niet dat ik de precieze kloon zal meebrouwen. Om te beginnen heb ik nog steeds een Wyeast forbidden fruit staan die ik op wil maken, dus dat doe ik maar met dit bier.

:degroeten: JW.

Adrie:
Ha Jan Willem,

Jammer dat je niet mee wilt doen. Is er iets waarmee ik je over kan halen? Trouwens, voel je er niet voor om je op te werpen als coordinator voor het klonen van de Verboden Vrucht? Als je die gist toch hebt liggen...

Groeten,

A3

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie