De Koninck

Gestart door Adrie, 05-03-2004 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Kloners,

Aangezien we met de Vier Broeders voor de zomer nog een Koninck-variant wilden maken, maak ik er maar gelijk een kloonproject van. Verschillende mensen van dit forum hebben al eens een poging gedaan. De essentie van de Koninck is eigenlijk dat er alleen Saaz hop wordt gebruikt en een groot deel vienna-mout als basismout. De poging van velen kwam dicht in de buurt en de verschillen in de recepten waren klein.

De gebruikte gist is een probleem, omdat de Koninckgist niet in de flesjes aanwezig is. De Belgian Abbey van Wyeast is geprobeerd, maar deze produceert teveel esters. Een cleanere gist is dus vereist of vergisting op lagere temperaturen. Over de gist moeten we dus nog maar even wat discussie voeren.

AANPASSING OKTOBER 2004:
De eerste versie van het bier is gebrouwen en beoordeeld. Naar aanleiding hiervan is het recept aangepast:


De Koninck

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         1.97
Anticipated OG:          1.048    Plato:             12.02
Anticipated EBC:          17.4
Anticipated IBU:          23.8
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          EBC
-----------------------------------------------------
 37.5     0.74 kg.  Pilsener                        4
 37.5     0.74 kg.  Vienna Malt                     7
  5.0     0.10 kg.  CaraMunich Malt                90
 20.0     0.39 kg.  Aromamout (Amber 50) - Dingem  37

Hops
   Amount     Name        Form    Alpha  IBU  Boil Time
-------------------------------------------------------
 15.00 g.     Czech Saaz  Pellet   3.20  14.0  90 min.
 15.00 g.     Czech Saaz  Pellet   3.20   9.8  30 min.


Yeast
-----
Zeeuwse gistbank  De Koninck


Mash Schedule
-------------

L Water Per kg Grain: 3.55 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  25
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  40
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78


De eerste poging is gebrouwen door:
Bas
BuBS
Theo Verschoor
Jeroen - Soest
Adrie (De Vier Broeders)

Nog niemand heeft een tweede poging gebrouwen.

In de bijlage het recept in Promash formaat.


Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Gezien mijn drukke programma laat ik deze beker aan mij voorbijgaan.  :P
Toch ga ik me wel tegen het recept aan bemoeien. Ik heb dus ook dit bier gebrouwen, echter met een kleinere vienamout-storting. Daar valt natuurlijk nog over te discussieren. Ik heb als gist de Westmalle op lage tempertuur gebruikt (170 à 180). Dit leverde een hele mooie BPA op die erg sterk leek op De Koninck. Het is iets om eens met een BPA met Chimay-gist te vergelijken, maar ik zou kiezen voor de Westmalle.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Had ik ook al aan zitten denken. Hoewel het eigenlijk vloeken in de kerk is, zouden we ook een cleane Duitse gist kunnen gebruiken (German Ale of zelfs de Kolsch). Maar omdat De Koninck oorspronkelijk bedoeld is als alternatief voor de Engelse Pale Ales (de Belgische markt werd er ooit mee overspoeld), zou een Englese Ale gist misschien ook kunnen. We weten immers niet waar De Koninck oorspronkelijk zijn gist vandaan haalde. Ik sluit niet uit dat dit een Englese Pale Ale gist is geweest. Weet iemand hier iets meer over?

Groeten,

A3

JWVG

H3,

ik word steeds enthousiaster over mijn 'Hermans brood' Belgische Pale Ale, die een behoorlijk eind richting Koninck komt. De keurmeesters ook, die me er 78 punten voor gaven. Ik heb door Wyeast trappist high gravity gebruikt, en die niet al te warm vergist. Dat ging prima, ik ben erg enthousiast over het gistarome dat niet te sterk is.

De storting was wat anders bij mij, met wat minder vienna, geen carafa en aroma-mout om toch de kleur te bereiken, maar daar maak ik geen halszaak van. De hopkeuze lijkt ook aardig in jullie richting te zijn geweest.

Ik ben van plan om als eerste biertje (zodra mijn brouwerij is opgezet) een Belgisch Pale Ale te brouwen, en ik zal deze discussie dan ook met belangstelling volgen. Ik denk echter niet dat ik de precieze kloon zal meebrouwen. Om te beginnen heb ik nog steeds een Wyeast forbidden fruit staan die ik op wil maken, dus dat doe ik maar met dit bier.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Jammer dat je niet mee wilt doen. Is er iets waarmee ik je over kan halen? Trouwens, voel je er niet voor om je op te werpen als coordinator voor het klonen van de Verboden Vrucht? Als je die gist toch hebt liggen...

Groeten,

A3

JWVG

Nee, geen coordinator, sorry. Daar kan ik nu geen genoeg tijd voor vrij maken en dan raakt iedereen maar boos en ikzelf gefrustreerd  :-\ . Ik bedacht me opeens wel dat ik ook nog Wyeast kolsch heb liggen. Dus: vooruit, ik wil wel een kloon brouwen met een kolsch gist, als test. Is dat een idee?

Overigens heb ik in het verleden altijd wat slechte ervaringen gehad met carafa, zelfs in zulke kleine hoeveelheden. Als je al deze hoeveelheid handhaaft, dan zou ik die graag pas aan het einde van de maisch, net voor het spoelen, toevoegen.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Prima, die test met Kolsch-gist. En dat toevoegen van carafa aan het eind van de maisch is een prima idee. Die houden we erin! Ga je dan wel de kloon brouwen volgens het recept dat we hier af gaan spreken? Dat zou wel mooi zijn, want dan is de gist de enige variabele (naast natuurlijk installatie-afhankelijke en brouwer-afhankelijke variabelen).

Groeten,

A3

P.S. Het coordinatorschap stelt nou ook weer niet zo vreselijk veel voor: discussiëren op dit forum (doe jij toch al vrij veel), brouwen (doe je toch al) en het regelen en bijwonen van een proefsessie. Maar goed, als je geen tijd hebt, heb je geen tijd. Met zo'n nieuw huis heb je natuurlijk ook wel andere dingen aan je hoofd.

JWVG

Ja hoor, is goed. Ik heb bovendien alle ingredienten al in huis, en ik neem niet aan dat het type ingredienten nog gaat veranderen - het is volgens mij vrij duidelijk wat er in Koninck gaat.

JW.

Bas

Ik ben een erg grote fanaat van het Belgische Pale Ale biertype, dus deze brouwpoging laat ik niet aan me voorbij gaan. Ik verwacht deze half / eind april te kunnen brouwen, dat sluit wel aan bij jouw brouwdatum A3.

Ik denk trouwens dat je met Chimay gist goed in de buurt komt, mits je niet op te hoge temperatuur vergist. Ik heb nog 2 flesjes van die poging in de kelder staan, dus ik zou dit weekeinde eens kunnen proeven hoe deze is geevolueerd (na meer dan 7 maanden).

Verder heb ik een hele lading van mijn laatste Belgische Pale Ale poging in de hergisting staan (al zo'n 2 weken), dus ik kan eens proberen hoe die poging smaakt. Verslag volgt dit weekeinde ... (ik zal het ook samenvatten in deze thread).

Grt, Bas H.

JWVG

April klinkt voor mij ook prima.

 :degroeten: JW.

Adrie

Wij gaan waarschijnlijk ook in april aan de slag met dit bier.

Zijn er nog meer liefhebbers naast Jan Willem en Bas?

Groeten,

A3

MO

Ik zie het wel zitten om hieraan mee te doen maar ik hou nog een slag om de arm omdat ik nu een tripel ga brouwen, over twee weken een maffe blonde met de gist na lagering van de tripel, daarna twee witbieren op dezelfde manier, dan sowieso de Brigand, Rochefort wil ik ook meedoen; mijn god ik ga een paar vaten erbij kopen!

gr
MO

Bas

Ik heb gisteren even mijn laatste 2 brouwpogingen opengetrokken. Het brouwel dat ik met Chimay gist heb gemaakt had precies de goede body (eind SG was 1010), maar het Chimay smaakprofiel overheerste te veel om als kloon voor De Koninck door te kunnen gaan. Chimay gist valt dus af voor mij.

Poging 2 (op basis van de Wyeast #1338 European Ale) staat nu in de hergisting. Deze is te zoet (eind SG was 1016) voor een De Koninck, en ietsje te donker, maar voor de rest komt die erg dicht in de buurt. Ik ben erg tevreden over dit gist, het is niet smaak overheersend, en dat moet zo zijn bij een Belgische Pale Ale.

Goed, over het recept:
- Ik ben ervoor om de Carafa Special te schrappen, deze draagt bijna niets bij, en ik betwijfel of er iets van te proeven is.
- Ik ben er ook voor om geen storting van minder dan een 1% aan Chocolate mout toe te voegen zoals ikzelf in eerdere pogingen heb gedaan. Ik heb bij mijn pogingen gemerkt dat het bier steeds te donker was, en ik heb de Chocolate storting ondertussen tot bijna 0 teruggebracht.
- Ik denk dat een evengrote Pils als Vienna mout storing voor een te donker bier zorgt.
- De bitterheid mag omhoog naar rond de 28 EBU (De Koninck is relatief bitter voor de BPA stijl).
- Ik denk dat we de aroma hop moeten schrappen. Ik bespeur in ieder geval geen aroma hop in De Koninck.
- Langer maischen op 60 ºC zodat we een droog resultaat krijgen.
- Inmaischen op 53 ºC (ja, ik weet het ...) om een helder resultaat te krijgen.
- Laten we het recept niet meer complex maken dan nodig is.

Dan kom ik op het volgende recept:

Voor 10 liter wort (efficiency 85%):

1000 gram Pilsmout, 3 EBC;
800 gram Viennamout, 8 EBC;
100 gram Caramunichmout, 120 EBC.

Geeft een geschatte SG 1050.

Maischschema: 53 ºC 10 min, 60 ºC 40 min, 70 ºC 25 min, 78 ºC 5 min.

90 minuten koken met 27 gram Saaz hops (pellet, 3,5%).

Geeft een geschatte EBU van rond de 28.

Gist: Wyeast #1338 European Ale.


Wat vinden jullie hiervan?

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

De aromahopstorting zeker niet weglaten. Gisteravond had ik een Koninck van het vat en dan proef je wel degelijk aromahop. Wat jij zegt over de kleur: onze poging met het recept dat ik postte had wel de goede kleur. Dus pilsmout/viennamout 50/50 kan dus wel degelijk. Die carafa special kan inderdaad waarschijnlijk wel weg.
Langer maischen op 60 graden lijkt me goed: De Koninck is lekker droog en bij zo'n droog bier komt ook de bitterheid meer naar voren. Ik vraag me dus af of er wel meer hop in moet.
De european ale lijkt me een prima suggestie.

Groeten,

A3

Bas

Goed, volgende poging:


Voor 10 liter wort (efficiency 85%):

900 gram Pilsmout, 3 EBC;
900 gram Viennamout, 8 EBC;
100 gram Caramunichmout, 120 EBC.

Geeft een geschatte SG 1050.

Maischschema: 53 ºC 10 min, 60 ºC 40 min, 70 ºC 25 min, 78 ºC 5 min.
(maischen met 4 liter / kg)

90 minuten koken met 15 gram Saaz hops (pellet, 3,5%).
15 minuten koken met 15 gram Saaz hops (pellet, 3,5%).

Geeft een geschatte EBU van rond de 23.

Gist: Wyeast #1338 European Ale


Schiet maar raak.

Grt, Bas H.

JWVG

Hebben we informatie waaruit blijkt dat er crystalmout in Koninck zit? Ik vroeg me af waar die caramunich vandaan komt. Ik kan me zo herinneren dat Wheeler en Protz alleen met pils en vienna werken, 50/50 (dus daar ben ik het mee eens). Ik geloof dat zij inderdaad ook alleen bitterhop toevoegen, maar ik ben het wel met A3 eens dat wat aromahop op zijn plaats lijkt.

Ik heb overigens wel het idee dat EN lang maischen op lage temperaturen, EN een dun beslag, EN vrij weinig crystalmout wel tot een iets te droog/waterig bier kunnen leiden. Als jullie graag de 50C willen handhaven, zou ik pleiten voor een 30' 30' schema op 60 en 70 C.

 :degroeten: JW.

Adrie

Hoi Jan Willem,

Ik proef in de Konick toch echt iets karamelligs, maar wel in licht mate. Dus vandaar dat ik maar zo'n 4 procent in het recept had toegevoegd. Maar als je zeker weet dat er geen caramunich in zit, dan wil ik het best zonder proberen.

Wat betreft het maischschema, ben ik het helemaal met je eens.

Groeten,

A3

JWVG

Nou, als het maischschema een beetje wordt aangepast, is de caramunich niet zo'n probleem wat mij betreft. Een beetje kristalmout werkt volgens mij toch wel als een soort verzekering tegen te droge/lege biertjes, dus laten we maar op safe spelen.

 :degroeten: JW.

Bas

Dus we zijn het eens over de storting (dus 900gram Pilsmout, 900 gram Viennamout 100 gram Caramunich)? En de hopgift is zo ook ok?

Wat betreft het maischschema ben ik het met jullie een, maar ik proef wel dat jullie de 53 ºC stap niet zo nodig vinden. Misschien toch weg halen?

Grt, Bas H.


Adrie

Ha Bas,

Wat mij betreft hoeft die inderdaad niet. Ik zou ervoor zijn om hem weg te laten. Dat wordt het dus 30 minuten op 60 graden en 30 minuten op 70 graden.

Het totale recept wordt dan (aangepast voor 80% Promash-efficiëntie):


De Konick

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.02
Anticipated OG:          1.050    Plato:             12.30
Anticipated EBC:          25
Anticipated IBU:          24
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name               Potential EBC
-----------------------------------------------------------
47.5     0.96 kg.  Pilsener                1.037      6
47.5     0.96 kg.  Vienna Malt           1.037      8
5.0     0.10 kg.  CaraMunich Malt      1.033    120

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
   Amount     Name          Form    Alpha  IBU  Boil Time
---------------------------------------------------------
 15.00 g.     Czech Saaz    Pellet   3.20  14.3  90 min.
 15.00 g.     Czech Saaz    Pellet   3.20  10.0  30 min.


Yeast
-----
Wyeast 1338 European Ale


Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

Grain kg:     2.02
Water Qts:    6.37 - Before Additional Infusions
Water L:      6.03 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.00 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :       60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  30
Mash-out Rest Temp :           78  Time:   5
Sparge Temp :                     78  Time:   0


Groeten,

A3

JWVG

Prima, met dus de aantekening dat ik het met de Kolsch gist gaat proberen.

JW.

Bas

Zullen we dan allemaal niet gewoon Kolsch gist gebruiken i.p.v. de European Ale?

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

Ik voel meer voor de European Ale, maar Jan Willem wilde alleen meedoen als hij zijn Kolsch gist mocht opgebruiken  ;D . Voor deze keer knijpen we een oogje dicht ;) .

Groeten,

A3

Adrie

Enkele berichten die hier stonden zijn verplaatst naar de thread B & NL Kloonbrouwsels, spelregels.

Bas

Hoi allen,

Ik twijfel toch een beetje aan de European Ale. Ik heb dit gist voor mijn vorige BPA poging gebruikt. Voor het maischen heb ik toen het volgende schema gebruikt: 53 ºC 10 min, 60 ºC 30 min, 70 ºC 30 min, 78 ºC 5 min. Begin SG was 1053, eind SG was 1016. En dat laatste is veel te zoet voor een De Koninck!

Zouden we hier ons maischschema niet op moeten aanpassen, of een verder doorgistend gist moeten kiezen?

Grt, Bas H.

Herman

Ik heb wel vaker bieren van dit type gebrouwen. Als we het hebben over De Koninck lijkt mij het mout en hopprofiel belangrijker dan de gistkeuze. Mits je geen al te uitgesproken gist gebruikt (Chimay, chouffe, Rochefort). Uit ervaring weet ik dat bijv de Westmalle best goed bij dit type past, het is als het ware complementair.

Als je de originele gist niet kan krijgen, lijkt me een andere keuze heel legitiem. Waarom niet de keuze uit 2 (of 3) soorten?

Herman

Adrie

Heren,

Wellicht de beste oplossing: de Koninck gist bestellen bij de Zeeuwse gistbank. Wie weet waar en hoe dat moet, want op internet kan ik niets vinden?

Groeten,

A3

Bas

Hoi,

Zal ik dat eens uitzoeken. Ik stuur in ieder geval vanavond een mailtje naar de Zeeuwse gistbank.

Grt, Bas H.

TVERSCH

Hallo kloners,

De Zeeuwse Gistbank is als volgt te bereiken: Tel 0113-223888
e-mail: aroovers@zeelandnet.nl
Het is alweer een jaar geleden dat ik gist heb besteld (w.o. de Rochefort), maar toen hadden ze geen Koninck gist in hun assortiment.
Ze zijn ook te vinden op www.barleys.nl
Theo
 

Bas

Ik heb net een mailtje gehad van de Zeeuwse gistbank. Helaas geen De Koninck :'(.

Dus, we zijn weer terug bij af. Welk gist gebruiken we? Westmalle?

Grt, Bas H.

Adrie

Westmalle lijkt me een goede optie. Wellicht splits ik mijn batch en vergist 1 deel met Westmalle en 1 deel met Chimay, maar dat zie ik later wel. Laten we uitgaan van Westmalle.

Groeten,

A3

Bas

OK, het wordt dus Westmalle (Wyeast #3787). A.s. woensdag rij ik waarschijnlijk langs Brouwland, dan kan ik het gelijk inslaan.

Grt, Bas H.

BuBS

Hi,
Ik was zeer verbaasd dat de gistbank geen Koninck heeft, terwijl wij ( Deltabrouwers ) zelf de gist aan hem geleverd heeft. Ik heb Alexander gebeld en hij heeft WEL koninck gist, maar heeft deze niet standaard in zijn assortiment en levert deze niet zomaar aan iedereen uit. ( ?? )  
Mail Alexander en vraag gewoon om de Koninck gist.

groetjes, Kees

Bas

Goed, dat had ik dus gedaan: een mailtje om te vragen of hij De Koninck en Orval gist kon leveren. Niet dus volgens het antwoord.

Tja, nu weet ik het ook niet meer ???.

Grt, Bas H.

BuBS

Hi Bas,

Gewoon bestellen, vertel evt dat je het via mij gehoord heb.

Gr Kees

Edwin

Ha mannen :proost:

Koninck-gist is natuurlijk perfect, maar Westmalle-gist vind ik eigenlijk ook een erg goede keuze!

Als een van ons aan die gist kan komen, dan moet het ook mogelijk zijn het te vermeerderen en te verspreiden op de een of andere manier! (uitdelen bij bv. ONK?)

Edwin

Adrie

We kunnen natuurlijk ook even een berichtje aan de gistbank sturen en vertellen van ons project. Misschien dat hij dan nog meer voor ons interessante gisten heeft liggen waar wij niets van weten.

Groeten,

A3

BuBS

Als er iemand wil brouwen met de Koninck gist van de gistbank, dan kan ik deze wel meenemen naar het ONK. Ik woon Middelburg en kom vaak in Goes, ik kan de gistampullen dan wel ophalen.
wanneer moet er gebrouwen worden, misschien doe ik ook wel mee.

Groetjes,
Kees

Bas

Het idee was om eind april ergens te brouwen, maar wat mij betreft kan het ook na de ONK. Als je ampulen mee kan nemen naar de ONK zou dat mooi zijn. Ik was in ieder geval van plan ook  te komen. Moeten we wel een manier weten te vinden om elkaar te herkennen. Wordt nog interessant :P. Zullen we maar allemaal naar Jacques' promash presentatie gaan?

Grt, Bas H.

BuBS

Goed plan,
Ik zal er zijn, met evt de gist. En gezien het tijdstip, hopelijk nog een beetje helder ;D.

Kees

TVERSCH

Hallo Kees,

Als het je lukt om genoeg gist mee te nemen , hou ik me aanbevolen.
Aangezien ik dit jaar al vrij veel 'zware' bieren heb gebrouwen, is de KONINCK nog een mooi bier om mee te doen aan het kloon-project.

Theo
 :degroeten:

MO

Kees,
ik zou ook wel Konick gist en misschien nog wel een paar anderen van de Zeeuwse gistbank van je willen ontvangen op het ONK. Ik mail je nog wel persoonlijk.

Heren,
ik denk toch dat we er niet aan ontkomen dat we een hobbybrouwen.nl badge opspelden met de forum naam. Ik zou het heel leuk vinden om op het ONK eenieder te spreken die ik hier bijna dagelijks ook spreek.

gr
MO

BuBS

Hi manne,

Ik net besloten om volgende  week de koninck te brouwen, het brouwsel is voor onze jaarlijkse BBQ en gaat op vat. Het wordt ook een klein beetje high graverty brouwsel, omdat mijn gistingsvat iets te klein is ( 38 L ) Ik zal de Koninck gist v/d gistbank gebruiken, dan weten we gelijk hoe de kwaliteit is van de is. Hieronder het recept. Ik maisch in met 30 L water en spoel met 8 liter.

Gr Kees

Batch Size (L):  35.00  Wort Size (L):  35.00  
Total Grain (kg):  6.85          
Anticipated OG:  1.049  Plato:  12.1  
Anticipated EBC:  17.1            
Anticipated IBU:  22.7          
Brewhouse Efficiency:  80   %      
Wort Boil Time:  90   Minutes    

51.1 %   3.50 kg.   Pilsmout                       3  
43.8       3.00 kg.   Vienna                         7  
5.1         0.35 kg.   caramel - cristal 120      120  

90.00 g.   Saaz  Whole  3.40    First WH  
30.00 g.   Saaz  Whole  3.40    15 min  

Yeast  
Gistbank Koninck

Intermediate Rest:       60  30 Min  
Saccharification Rest:  70  25 Min  
Mash-out Rest:           78  1 Min  
Sparge:  80  0 Min  






Adrie

Ha Kees,

Waarom gebruik je niet het recept zoals we dat voor deze kloon hebben vastgesteld? Die paar procenten verschil in de moutstorting zal niet veel verschillen, maar de hopstorting is wel heel anders.

Groeten,

A3

BuBS

Ik heb het aangepast, enkel met de aantallen hop van het recept kom ik op een EBU van 17. Ik deze aangepast naar 23.1 EBC.
70 gram Saaz bloemen 3.4 % 90 min
70 gram Saaz bloemen 3.4 % 30 min.

Gr Kees

BuBS

Ik heb vrijdagavond de Koninck gist opgestart in 100 cc wort,  gisteravond al een laagje gist op de bodem van de fles. Vanmiddag bijgevuld tot ruim een halve liter en nu al weer lekker aan het gisten. De geur is goed, dat beloofd nog wat.
Ik was van plan om donderdag te brouwen, maar door omstandigheden wordt dat volgende week donderdag, dus gaat de gist van de week voor paar dagen in de koelkast.
Ik hou jullie op de hoogte.

Kees

Adrie

Kloners,

Het Promashrecept van het recept voor De Koninck staat op de Promash Download pagina.

Groeten,

A3

BuBS

Hi medecloners,

Ben nu mijn Koninck is nu aan het koelen, het begin sg is 1048 en dit is precies goed. ( rendement van 81 % ). Zo meteen gaat de giststarter erbij, 1.5 liter en wordt de boel tot een uur of 7.30 uur belucht. Daarna in de warmtekast op 25 °C.
De giststarter ruikt goed, een beetje naar zure appeltjes, maar dat is goed.

Gr Kees

BuBS

Hi Adrie,

Ik zal Alexander even bellen, ik snap zijn probleem wel. Alle gisten op zijn bestaande lijst zijn 100 % in orde en betrouwbaar. Buitenom die lijst heeft hij ook andere gisten, zoals de Koninck. Daar heeft hij zelf weinig of geen ervaring mee. Daarom stuurt  hij deze niet zomaar het hele land in !,daarmee kan hij zijn goede naam verprutsen. Maar goed, daar schieten wij niks mee op. Ik zal kijken wat ik kan regelen.
Ik heb net mijn Wheeler and Protz binnen, mooi boekje.

Gr Kees Bubberman

Bas

Hoi Kees,

Zou mooi zijn als je Alexander kan overtuigen om toch De Koninck gist te leveren. Zonder garantie natuurlijk ;D.

Grt, Bas H.

Adrie

En, Kees, heb je Alexander kunnen vermurwen?

BuBS

Hi A3,

Ik heb Alexander een mail gestuurd, maar nog niks gehoord.
Nu mijn Koninck, het gaat niet al te best. Actieve giststarter toe gevoegd, 2 uur belucht en op 25 °C gezet. Geen fele hoofdgisting en gestopt op 1032 ( begin SG 1050 ) Shit !!!!!! Temperatuur naar 20 °C en nog geen blub.
Gisteravond een zakje safale toegevoegd en nu staat hij op 1030 en staat lekker te blubben. De smaak is goed, lekker hoppig, de kleur is denk ik, iets te licht.
Ik zal wel zien wat het wordt ???
Nog even over de gistbank, ik zal het gewoon bestellen.

Gr Kees

Adrie

Ha Kees,

Dat klinkt niet best! Kan het zijn dat de gist niet tegen al te hoge temperaturen kan? 25 graden omgevingstemperatuur plus 5 á 6 graden warmteontwikkeling door de gisting en je zit al boven de 30 graden. Ik kan me voorstellen dat de gist het dan voor gezien houdt. Bovendien lost er bij 25 graden maar heel weinig zuurstof op in wort, dus het kan ook een zuurstoftekort zijn.

Ik ga de Koninck gist gewoon bestellen en ik zie wel of ik hem binnen krijg.

Groeten,

A3

BuBS

Hi A3,

Wijs plan, gewoon bestellen.
Ik las in een boek van Micheal jackson, dat de hoofdgisting 25 °C op gebeurd. Het wort stond op 25 °C en zeker niet hoger. Er was geen warmte ontwikkeling. Als ik bv met de Westmalle gist  brouw, dan voel het vat gewoon warm, dan zou ik het eigenlijk moeten koelen.

Gr Kees

Bas

Hoi Adrie,

Laat je het ons weten of het bestellen gelukt is.

Grt, Bas H.

Adrie

Zal ik doen! Ik zal tevens Brigand gist bestellen.

TVERSCH

Hai jongens,

Ik zit eigenlijk ook wel te wachten op de Zeeuwse gistbank, maar is het niet beter om te zoeken naar een alternatieve gist, die wereldwijd verkrijgbaar is voor amateurs???
Ik heb geen ervaring met BPA's, maar we zoeken toch een gist die ver  doorgaat ?
Is Wyeast 1275 Thames Valley Ale een alternatief?. Vergistings temp 17-22º / vergistingsgraad 72 tot 76%.
Wie heeft er  met deze gist  eerder gebrouwen ?, of zijn er betere alternatieven?.
Theo.

Adrie

Heren,

Ik heb gisteren de gist van de Koninck van de Zeeuwse gistbank binnengekregen, evenals de Brigand gist. Het ging supersnel, binnen drie dagen was de gist binnen. Als je in een begeleidend briefje meldt dat je meedoet met het kloonproject van hobbybrouwen, doet Alexander niet moeilijk.

Ik denk dat we voor de kloonpoging in eerste instantie moeten uitgaan van de Koninck gist. Later kunnen we altijd nog op zoek gaan naar alternatieven als de brouwers geen toegang hebben tot de originele gist. Europese brouwers kunnen altijd terecht bij de Zeeuwse Gistbank, voor de Amerikanen is dat wellicht lastiger, maar dan kunnen we in het boek aangeven wat goede alternatieven zijn. We kunnen met de originele gist beter beoordelen of we het recept goed rond hebben dan met een andere gist.

Groeten,

A3

Bas

Mooi Adrie,

Dan ga ik het ook maar eens bestellen. Ik denk dat mijn brouwpoging pas in mei ga doen.

Grt, Bas H.

TVERSCH

Ok A3, sterk argument.
Ik ga nu de gist bestellen.
De brouwdatum staat nog niet vast, maar ik denk dat de Koninck kloon het eerst volgende brouwsel gaat worden.
Theo

BuBS

Hi iedereen,

Ik heb net mijn Koninck overgeheveld en het sg zit nu op 1010.
(vanaf 1050) De smaak is redelijk bitter en doet toch denken aan een Koninck, ondanks het toevoegen van de Safale gist. Als het sg niet verder zakt, gaat het bier van het weekend in het vat en een gedeelde op de fles.Over de kleur heb ik zo mijn twijfels, volgen mij is deze te licht. Maar ik heb al een echte Koninck thuis, om de kleur te vergelijken.

Gr Kees

MO

Wellicht een nog overbodige tip: gebruik twee dezelfde glazen als je de kleur vergelijkt.
gr
MO

BuBS

Even onder het brouwen van een blondje, de resultaten van de kleurtest van de Middelburgse Koninck door geven. Ik heb de kleur vergeleken in twee ISO glazen en de kleur van mijn Koninck is veel te licht, ik denk zo 6 ebc. Het sg staat nu op 1008 en dat is wel mooi. Qua smaak mist hij het echte Koninck karakter, maar is verder wel een heel lekker bitter biertje.
Ik denk wel dat ik de kleur iets oppiep met caramel 150 of met sinamar.

Gr Kees

wim

Wat is Sinamar?
Google leverde bijzonder weinig op, een soort mout?

:degroeten:

Wim

Jeroen - Soest

 :D Ik zou ook graag aan deze kloon meedoen, De Koninck is altijd één van mijn favorieten geweest. Heeft iemand het e-mail adres van de Zeeuwsche Gistbank en een contactpersoon?

Verder hebben ze bij Burg Bieren geen Vienna, is Pale mout ook te gebruiken of wijkt het dan al teveel af.

De brouwdatum weet ik nog niet, zal ergens eind mei zijn denk ik. Eerst mijn Weizen komende zondag.

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Hoi Jeroen,

Het adres kun je vinden in een thread over de Zeeuwse Gistbank elders op dit forum (onder grondstoffen), of klik hier.

Wat betreft de brouwdatum sluit het denk ik wel aan (ook ik ben van plan ergens eind mei te brouwen).

Grt, Bas H.

BuBS

Hoi,

Ik heb dinsdag mijn Koninck gebotteld, ik heb hem 3 punten bij gekleurd met sinamar ( is een kleurstof van Weyermann, geeft geen smaak enkel kleur. Het spulletje heeft een EBC van 8500-8800 ) Heeft er al iemand gist binnen van de gistbank ???

Gr Kees

Bas

Ja, eergisteren heb ik het gist van de gistbank binnen gekregen (lekker snel, zo'n 3 werkdagen).

Grt, Bas H.

TVERSCH

Hallo kloners

25 april Koninck kloon gebrouwen volgens recept, met gist van Zeeuwse gistbank.
Helaas een erg laag rendement, SG voor gisting slechts 1044.
Maar bij een eind sg van 1008 plus de suiker voor nagisting kom ik op
zo'n 5,2%, zelfs 0,2% hoger dan de Koninck zelf.
Of ik  dit lage eind SG haal is maar de vraag. Vandaag, na 2½ dag is het sg nog steeds boven de 1020. (vergistingstemp.20ºC)

Net een Koninck ingeschonken van A-H uit 30 cl fles,  het kan het idee zijn, maar volgens mij smaakt de 25 cl Belgische Koninck voller.

Laat ik het maar op verbeelding houden.

Groeten,
Theo

Jeroen - Soest

Heren,

Ik ben van plan deze De Koninck te brouwen in het pinksterweekend (30-31 mei). De vraag is of de Vienna Mout evt. vervangen kan worden door Pale Mout. Ik heb al op diverse plaatsen op het forum gelezen dat dit in principe uitwisselbare mouten zijn. Burg Bieren heeft nl. geen Vienna, ik kan het evt. wel via internet bestellen.

Groeten,
Jeroen  ;)

Adrie

ha Jeroen,

Als je echt niet aan Vienna kan komen, probeer het dan maar met Pale.

Overigens heb ik gisteravond de giststarter met Koninck-gist van de Zeeuwse Gistbank aangemaakt. Zondag gaan de Drie Broeders (ik ben op vakantie) de Koninck-kloon brouwen. Omdat ik er niet bij ben, zal ik pas na mijn terugkomst melden hoe het is gegaan.

Groeten,

A3

TVERSCH

Hallo medekloners,

Vandaag mijn Koninck kloon overgeheveld naar de fles.
Het SG is nog gezakt tot 1011, dus ik verwacht uit te komen op 1009 voor bottelen.

Ik ben het met Kees eens wat betreft de kleur, deze is iets te licht.

Dus A3 aan jou de keus om het recept nu al aan te passen, of af te wachten tot alle kloontjes gebrouwen zijn en de verschillen  per brouwer zichtbaar maken.

Over de smaak valt nog niet echt wat te zeggen, maar is wel veel belovend.

Theo

Adrie

Ha Theo,

Laten we ons voor de eerste ronde maar aan het recept houden zoals eerder aangegeven. Wij hebben de ingrediënten al in huis en gaan zondag brouwen. Bovendien kunnen we dan kijken of er per brouwer nog verschillen ontstaan.

Groeten,

A3

Jeroen - Soest

Ik heb zojuist de Vienna mout besteld bij Brouwland, wel een beetje hoge verzendkosten, maar ook nog wat andere zaken aangeschaft dus dat moet dan maar een keer.

Het pinksterweekend gaat het gebeuren, eerst nog de gist bestellen. Hoe lang is die houdbaar?

Groeten,
Jeroen  ;)

BuBS

Ik heb gisteravond mijn eerste Koninck op ( 14 dagen op de fles). Deze smaakte goed, een mooi schuim en een heerlijke hopsmaak.
Hij lijkt zelfs een beetje op de echte, enkel vind hem iets te bloemig (hop). Verder mooi zuiver van smaak en goed droog van smaak.

Gr Kees

MO

Kees,
welke gist had jij ook al weer gebruikt.
gr
MO

Herman

Hé martin, niet te lui worden he ;)

MO

Hartstikke lui ik vanmiddag, maar nu niet. Deltabrouwers/Zeeuwse gistbank dus. Het is al een groot onderwerp dit!
gr
MO

BuBS

Mo,

Ik heb de Koninck gist gebruikt en later een safale toegevoegd, omdat de vergisting stopte op 1034.

Gr Kees

Herman

Hmm, mijn Chouffe gist van de Zeeuwse gistbank was ook al zo laks..... Overigens wil dat nog niets zeggen, ik heb gistkoek aan een andere brouwer gegeven die er zijn bier mee vergist heeft van 1.078 naar 1.008!! Misschien een kwestie van zuurstof, als gist extra lucht krijgt wil het wel verder gaan. Korrelgisten zijn soms behandeld om zonder beluchting aan de gang te gaan, zie ook de berichten van SiriS.

Herman

Jeroen - Soest

Vandaag de Vienna mout binnengekregen van Brouwland. Tevens melkzuur, pH-papiertjes en 2 kraantjes. 5 mei besteld.

Morgen gaat de bestelling voor de gist de deur uit en dan 1 juni aan de slag!

Groeten,
Jeroen  ;)

Adrie

In mijn afwezigheid hebben de Drie Thuisblijvende Broeders de Koninck-kloon vorige week zondag gebrouwen. Alles ging OK, de begindichtheid kwam uit op 1051, dus iets hoger dan gepland.

Wat niet goed gaat, is de vergising. Na een felle start is de gisting gestokt op 1029. David heeft het gistingsvat gisteren ferm geschud (voor zover dat lukt met 115 liter bier) en de temperatuur opgestookt. Hopelijk gaat hij nu verder.

Groeten,

A3

Adrie

Goed nieuws: David bericht mij zojuist dat de gisting weer is opgestart!

Groeten,

A3

Adrie

Trouwens, nog even over de vergisting: volgens David kwamen er oplosmiddelen-achtige geuren bij de hoofdgisting vrij die heel sterk deden denken aan die van de Westmalle-gist. Iemand vergelijkbare ervaringen? Dan zou de Westmalle / Wyeast Trappist High Gravity inderdaad wel eens een goed alternatief kunnen zijn voor de Koninck-gist.

Groeten,

A3

Bas

Citaat van: Adrie op 17-05-2004  14:05 u... Dan zou de Westmalle / Wyeast Trappist High Gravity inderdaad wel eens een goed alternatief kunnen zijn voor de Koninck-gist.
Zou het misschien hetzelfde gistras kunnen zijn? Het zou weer het vermoeden bevestigen dat er in Belgie erg veel minder gistrassen zijn dan er brouwerijen en bieren zijn.

Grt, Bas H.

TVERSCH

Visueel heb geen overeenkomsten gezien tussen de WM en de Koninck gist. Maar misschien komt dit doordat ik de WM gist alleen maar gebruikt heb voor bieren met een hoog aanvangs SG en deze bij een vrij hoge temp. heb laten vergisten.
Maar het is natuurlijk de moeite waard om bij een volgend brouwsel deze gist eens te proberen, als er al niet een perfecte kloon is ontstaan. ;)
Theo

TVERSCH

Koninck wil niet stoppen !
 ??? >:( :-\  :o
Na twee weken lagering is het bier nog steeds niet helder, en blijft stug doorgisten. De temp is ondertussen van 15º  weer opgelopen naar 20º door het mooie weer, en het SG gedaald naar 1006.
Het dreigt nu wel een erg 'dun' biertje te worden, maar tot nu toe nog geen afwijkende smaken geproefd.  :-*
Ook het gistdepot van de eerste gisting staat nog helemaal troebel in de koelkast. Normaal kan ik na een aantal dagen de uitgezakte gist gaan spoelen om een giststarter te maken voor een volgend brouwsel.
Hopelijk geen infectie, maar een ongewoon lange nagisting.
Theo

Jeroen - Soest

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring maar dan met de Chimay Wit, korte hoofdgisting, daarna een tijdje niets, s.g. 1018 bij overhevelen en na 2 weken begon ie weer en nu staat ie al dagen als een gek te gisten. Ik ben benieuwd naar het resultaat, mijn Blonde die ik in januari heb gebrouwen met korrelgist verliep ook ongeveer zo en smaakte fantastisch.

Groeten,
Jeroen  ;)

Edwin

Voor de nog actieve kloon-brouwer die toch naar het ONK komt :proost:

Indien je al gebotteld hebt, kun je dan een flesje voor mij meenemen, zodat ik het gist kan opkweken? Ik zal een kloon van mij meenemen, die ik eerder gebrouwen hed, maar dan met Westmalle-gist.

Edwin

MO

Oei, ik houd me ook ZEEEEEEEEER aanbevolen voor een flesje met Koninck gist. Ik beloof een zo uitgebreid mogelijk proefverslag.
gr
MO

Adrie

Goed nieuws over onze Koninck: de vergisting is toch nog doorgezet en bij 1013 is het bier gisteravond overgeheveld naar de lagering. Daar gaat de gisting nu langzaam verder. Deze gist heeft dus duidelijk omgevingstemperaturen boven de 20 graden nodig en wellicht af en toe schudden van het gistingsvat.

Groeten,

A3

Jeroen - Soest

Ik wil net mijn mout gaan schroten voor morgen, kom ik tot de ontdekking dat de caramünich die ik heb maar 100 EBC is i.p.v. 120? Wat nu? Iets meer gebruiken om toch de juiste kleur te bereiken? Ik heb de aanpassingen ingevoerd in het pro-mash recept dat Adrie op internet had gezet en dan wordt de kleur toch wel iets lichter. Overigens staat in dit recept bij de pilsmout 6 ebc en de vienna mout 8 ebc, de mijne zijn 3 resp. 7.

Ik heb ook de hopgift aangepast, Saaz bloemen 2,7 %A i.p.v. pellets 3,2% A.

Groeten,
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

Vandaag mijn Koninck gebrouwen volgens recept A3, alleen de hopgift aangepast, ik heb nl. hele bloemen van 2,7% A.

Rendement opnieuw laag >:( , 1043 i.p.v. 1050. Het spoelen en filteren met de hevelfilter gaat nog steeds niet naar wens. Deze keer toch echt de tijd ervoor genomen.

Incl. de nagisting zou het alc. % toch nog rond de 5 moeten uitkomen, afhankelijk van het eind s.g.

Ik heb het vat geïsoleerd, gist erbij gedaan op 24/25 graden.

Overigens nog een vraagje, moet je in Promash de kleur instellen op traditional EBC of New Method?

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Mijn brouwpoging stond voor vandaag gepland. Helaas voelde ik me afgelopen weekeinde niet al te lekker, dus heb maar besloten niet te brouwen. Waarschijnlijk kan ik pas over 3 weekeinden brouwen :'(.

Grt, Bas H.

Bas

Citaat van: Jeroen - Soest op 31-05-2004  17:29 uRendement opnieuw laag >:( , 1043 i.p.v. 1050. Het spoelen en filteren met de hevelfilter gaat nog steeds niet naar wens. Deze keer toch echt de tijd ervoor genomen.
Ik had vroeger ook een wortverzamelbuis waar ik een slechte efficientie mee haalde. De oorzaak van mijn probleem zat 'm in het oppervlak van de bodem van de maischketel die de wortverzamelbuis bestreek: te weinig. Nadat ik een nieuwe heb gemaakt die een groot deel van de oppervlak bestrijkt, en om de 5mm een gleufje erin heb gezaagd (gleufjes zitten aan de onderkant) is mijn efficientie met meer dan 20% toegenomen.

Grt, Bas H.

Jeroen - Soest

 :idea: AH, dan moet ik dus weer aan het zagen, de oppervlakte van de ketel wordt goed bestreken, dat is geen probleem, maar het aantal sleuven kan wel worden opgevoerd. Goede tip, bedankt :duimop:.

Overigens staat mijn Koninck nu als een idioot te gisten, mede dankzij de tip van A3 dat de gist een redelijk hoge temp. nodig heeft. Ik hoop dat ie zo doorgaat, ik heb het vat goed geïsoleerd.

Groeten,
Jeroen  ;)


Jeroen - Soest

Gisteren overgeheveld, s.g. 1012, dat is prima in 3 dagen. Smaak valt nog niet zoveel over te zeggen, kleur is inderdaad te licht.

Groeten,
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

Hij gist nog steeds door, nog ongeveeer 1 blub per 25 seconden?

Adrie, heb je al gebotteld? Zoja wat was het eind s.g.?

Groeten,
Jeroen  ;)

TVERSCH

Koninck Kloon in de fles !

Net de 20 ltr kloon gebotteld. Zoals al eerder vermeld is het SG erg laag: aanvang 1044 / eind 1005
Voor de zekerheid mijn hydrometer in water van 20ºC getest, en deze geeft een klein beetje hoger dan 1000 aan, dus die klopt wel.
Na lange tijd is het redelijk helder geworden. :hoera:
Naast een  origineel geproefd heeft het een minder caramel smaakje.
De bitterheid is iets stroevig, maar dat kan komen door het lage eind SG of omdat er weinig  tot geen koolzuur aanwezig is.

Ik ben benieuwd hoe de andere klonen uitvallen, maar naar mijn idee zit dit recept aardig in de buurt  :duimop:

 :degroeten:
Theo



Jeroen - Soest

Zoals eerder gezegd is de mijne nog niet geheel uitgegist, maar het s.g. zal ook wel zeer laag zijn. Hij is al wel aardig helder aan het worden.

Ik laat hem nog maar een poosje staan, komende weken weinig tijd.

Groeten,
Jeroen  ;)

Adrie

Heren kloners,

De Koninck blijft verrassen. Gisteravond hebben David en ik een van de lageringsflessen gebotteld. Toen ik het proefde dacht ik dat het bier verzuurd was, maar bij nader proeven bleek dit toch niet zo te zijn. Het lag aan de einddichtheid: 1002. Ja, je leest het goed, 1002. Toen we het niet geloofden hebben we de dichtheid in de andere lageringsfles ook gemeten en die was ook 1002. Ik lees dat Theo tot 1005 is gekomen, dus deze gist gaat heel ver door. Wellicht moeten we, als er meer mensen zijn met zo'n lage einddichtheid het maischschema aanpassen. Weet iemand trouwens de einddichtheid van de echte Koninck?
Ondanks de lage einddichtheid heeft het bier redelijk wat smaak, maar het gemis aan restsuikers geeft het een wat zurige indruk. Verder ruikt en smaakt het bier behoorlijk naar De Koninck, maar is de kleur te licht. Bitterheid, hopprofiel en gistprofiel lijken een schot in de roos.

Groeten,

A3

Bas

Helaas moet ik de mijne nog steeds brouwen. Volgende weekeinde is de planning (nu zal het mijn vriendin niet meer lukken om weer wat onnozels te plannen). Zal ik volgens het huidige recept brouwen, of gaan we al aanpassingen doen aan het recept?

Grt, Bas H.

Jeroen - Soest

Ik heb nog niet gebotteld, maar het waterslot gaat nog steeds rustig door. Ik zal dus ook wel op zo'n lage waarde uitkomen. Ik ben benieuwd, de kleur leek me bij het overhevelen al te licht, dus dat klopt wel.

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Mijn de Koninck kloon staat voor vandaag op het programma. Zodra ik wat gegevens weet zal ik ze hier neerzetten.

Grt, Bas H.

Bas

Mijn Koninck kloon zit in de gistfles. SG is 1052 geworden. Dit dankzij een iets hoger dan verwachte efficientie van mijn nieuwe nog expirimentele RIMS installatie (ik heb in ieder geval aan de installatie nog een hoop verbeteringen aan te brengen).

Grt, Bas H.

TVERSCH

A3,

Ik heb het SG van een 25 cl wegwerpfles eens gemeten en kom bij 20º op krap 1008. Iets hoger dan verwacht eigenlijk.
Zoals ik al eerder opmerkte is de smaak hiervan meer caramel, en wat zoeter. Wat mij wel is opgevallen dat een temp tegen de 10º een veel lekkerdere smaak geeft dan een fles van zo'n 6º C.
Maar dat is eigenlijk logisch voor een bovengister. ;)

Theo

Bas

Hoi,

Omdat het ook interessant is voor deze thread...

CiteerIk heb net een flesje De Koninck gedeeltelijk opgeofferd voor een meting. Het betrof een 25 cl. flesje, gekocht bij de AH.

Eind SG met (precisie)hydrometer: 1011
Refractometer (°Brix): 6,3
Berekende begin SG: 1048
Alcohol %: 4,8

Grt, Bas H.

Bas

Ik heb net mijn kloon naar de lagerfles overgeheveld. Helaas nog een SG van meer dan 1020. De thread nalezend denk ik dat het misschien nog goed kan komen.

Grt, Bas H.

Adrie

Het lijkt erop dat iedereen die mee wilde doen gebrouwen heeft. Ik kom tot de volgende mensen (met erachter het stadium van hun kloon):

Bas, in de lagering
Jeroen-Soest, in de lagering
Theo, klaar
BuBS, klaar
Adrie, klaar

Het is een kleine club, dus het kan wel bij iemand thuis. Ik wil mijn huiskamer hiervoor wel beschikbaar stellen. Ik stel voor om ergens in september te gaan proeven, dan zijn de bieren die thans in de lagering staan wel klaar.

Ik stel voor dat mensen die de kloon nog willen gaan brouwen wachten tot de volgende ronde, anders schiet het niet op. Met de vijf brouwers die we nu hebben, kunnen we al redelijk inschatten of we er zijn of dat er aanpassingen nodig zijn.

Bezwaren, andere ideeën??

Groeten,

A3

MO

Dan laat ik het Zeeuwse gistbank gistpuntje nog even in de koelkast liggen
gr
MO

Adrie

Ha MO,

Had je gepland om snel te brouwen? Als je snel bent, moet het bier nog wel in september klaar kunnen zijn. Het is een licht bier, dus de vergisting en lagering hoeven niet lang te duren. Dit geldt natuurlijk voor iedereen die denkt in september zijn bier klaar te kunnen hebben. Als dat lukt, kun je alsnog meedoen. Lukt het niet, wacht dan liever tot de volgende ronde.

Groeten,

A3

Bas

Hoi,

Ik lig in september onder een palmboom. Indien ik niet aanwezig kan zijn zorg ik er wel voor dat mijn bier wel aanwezig is.

Grt, Bas H.

Adrie

De hele maand??!!

MO

Voor as brouwweekeinde staan Schele Muifel (=Oss tripel) en het b....bier waar ik natuurlijk heel geheimzinnig over ga doen op het programma. De week daarna ga ik op vakantie dus ik wacht met De Koninck op de volgende ronde. Deze versie is toch te licht (grapje...)

Bas

Citaat van: Adrie op 12-07-2004  15:32 uDe hele maand??!!
3 weken maar :'(, dus te kort.

Grt, Bas H.

BuBS

Het is maar goed dat het een klein clubje is, ik heb namelijk nog maar één flesje over. Ik had 32 liter gebrouwen, waarvan 30 liter in een vat ging voor onze jaarlijkse Deltabrouwers BBQ. Daar was iedereen enthousiast over het bier, een lekker bitter doordrinkbiertje. Niet echt een Koninck clone, maar verder een zeer geslaagd bier. Helaas is het vatje ook leeg, anders zou ik die meenemen. Of ik echt naar de proeverij kom, kan ik niet echt beloven, van Middelburg naar Arnhem is echt een serieuze afstand.Maar het lijkt me wel erg gezellig, dus wie weet.

Gr Kees

Adrie

Wat mij betreft is het ergens anders dan in Arnhem, hoor. Anders wordt het wel een erg klein cluppie. Bas woont wat dat betreft centraler: in Breda. Bas, wanneer ben jij niet op vakantie? Wat mij betreft kan het ook eind augustus.

Groeten,

A3

BuBS

Hi,
Breda zou perfect zijn, dat is goed te doen.

gr Kees

Bas

Nooit gedacht dat iemand zou vinden dat ik centraal woon :P. Ik ben t/m het 1e weekend van september beschikbaar.

Grt, Bas H.

Adrie

Het eerste weekend van september kan ik niet, maar wel 28 of 29 augustus. Schikt dat, heren?

BuBS

Hi manne,

28 / 29 augustus is voor mij geen probleem.

Kees

Bas

Ik heb niks staan voor dat weekeinde, dus wat mij betreft is het OK Zal vanavond eens lief tegen mijn lagerfles gaan praten, want het bier moet dan wel op tijd klaar zijn.

Grt, Bas H.

Jeroen - Soest

Ik denk dat dat weekend moet kunnen, alleen bij voorkeur niet zaterdag overdag. Zaterdagavond of eind van de middag kan wel of zondagmiddag.

Ik ga overigens pas over 2/3 weken bottelen, zit nu tot aan mijn wenkbrouwen onder de verf.

Groeten,
Jeroen  ;)

Adrie

Dan houden we het wat mij betreft op zondagmiddag, want ander wordt het zaterdagavond wel heel laat en mijn zoontje wordt 's morgens weer veel te vroeg wakker. Nog even afwachten of Theo dan ook kan.

Groeten,

A3

Jeroen - Soest

Hoe staat het met de Koninck klonen? Ik heb de mijne even moeten parkeren in de kelder van mijn ouders. Vanwege het inrichten van ons nieuwe huis nog geen mogelijkheid gehad om te bottelelen. Ik ga proberen dit komende woensdagavond te doen. Hopelijk is ie dan net op tijd drinkbaar op 29 augustus.

Heeft iedereen verder al gebotteld?

Staat deze datum nog steeds?

Zijn er verder al proefervaringen?

Ik hoor graag.

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Ik heb al gebotteld. Dankzij het goede weer is de hergisting van mijn bier ondertussen ook wel afgerond. Het eerste flesje al opengetrokken: het bevatte al een normaal koolzuur gehalte, en het was zelfs vrij helder. Doch wel een sterke gistsmaak... Ik moet er nog maar een opentrekken om een beter beeld te krijgen.

Wat betreft de proeverij: wat mij betreft gaat de datum gewoon door. Ik moet er wel bij zeggen dat ik er nog helemaal niet aan gedacht heb. Moet er wat voor georganiseerd worden of zo?

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

Nou, een kopje koffie vooraf en wat crackertjes om de smaak weg te knabbelen en dan kunnen we er vol in. Wellicht kun je de deelnemers nog even een routebeschrijving sturen? Beginnen we om een uur of 2?

Groeten,

A3

Bas

Prima, zondag 29 augustus, 14:00u. Routebeschrijving etc. volgt nog (ik heb nog wat tijd). Kunnen jullie aangeven wie er allemaal komt en of jullie met de trein of auto komen.

Op het lijstje staan voorlopig Adrie, Kees en Jeroen.

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

Ik kom met de trein.

Groeten,

A3

TVERSCH

Hallo kloners,

Net terug van vakantie inderdaad. Zondagmiddag  29 aug.is voor mij ook geen probleem.
Hoe ik kom weet ik nog niet. Als Bas wat ver van het station af woont kan ik desnoods wel als taxi fungeren en jullie oppikken op het station.

Tot ziens,
Theo

Bas

Het station is aan de noordkant van het centrum, ik woon aan de zuidkant (+/- 2 km van het station af). Ik kan trouwens ook wel even op en neer naar het station rijden. Ik weet niet of ik dat na de proeverij ook nog mag.

Grt, Bas H.

Adrie

Terug kunnen we met z'n allen een taxi pakken.

Groeten,

A3

Jeroen - Soest

Ik neem ook de trein.

Overigens gisteren gebotteld, het bier was glashelder, eind s.g. 1005. Kleur vrij licht, te licht voor een Koninck. Bijkleuren heb ik niet gedaan. Smaak nog wat vlak, wel een aardig bittertje, ben benieuwd?!

Overigens proefde ik ook wat zurigs, maar ik las een stukje terug op het forum dat A3 dat ook had, dus dat klopt dan wel.

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Gek, ik heb niks zuurs geproefd, en mijn eind SG (1011) was ook een stuk hoger. be benieuwd naar de proeverij, mijn bier lijkt erg af te wijken.

Grt, Bas H.

Adrie

Nou, dat zurigs was meer de ervaring van het gebrek aan dextrinen. Na enkele bieren geproefd te hebben ben ik van mening dat er geen zuur in zit. Het is gewoon een kurkdroog bier geworden en aangezien bier van nature zuur is proef je dit terug en wordt het niet gemaskeerd door al te veel restsuikers en dextrinen.

Trouwens, Bas, zorg je ook voor een originele Koninck, want we moeten natuurlijk wel vergelijken met het origineel.

Groeten,

A3

Bas

Citaat van: Adrie op 13-08-2004  09:04 uTrouwens, Bas, zorg je ook voor een originele Koninck, want we moeten natuurlijk wel vergelijken met het origineel.
Komt voor elkaar. Ik haal wel wat flesjes bij de AH, en als ik tussentijds nog in Belgie kom daar ook. Is zo'n 4 flesjes genoeg?

Grt, Bas H.

Jeroen - Soest

Ik kan me wel vinden in de uitleg van A3, echt zuur is ie niet, maar hij geeft gewoon een zurige indruk, inderdaad zeer droog.

Ben benieuwd naar de anderen en ik hoop dat de mijne een beetje op dronk is eind augustus.

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Hoi kloners,

Wat betreft de proeverij ga ik van het volgende uit:

Deelnemers: Adrie, Kees, Jeroen, Theo en ikzelf (mis ik iemand?)

Tijdstip: Zondag 29 augustus, 14.00h bij mij thuis (gegevens volgens via een persoonlijk bericht)

Degenen die met de trein komen kan ik van station Breda met de auto ophalen. Ik stel voor dat degenen die met de trein komen zo rond 13:45 verzamelen voor hotel Mercure (station rechts uit aan de centrumkant, direct naast het busstation).

Als alternatief voor een taxi, of voor een wandeling van rond de 30 minuten dwars door het historische stadshart van Breda, kan ook de bus worden genomen. Er is een halte op een paar minuten lopen van mijn huis. Daar vertrekt (op zondag) op 03 en 33 over het uur een bus die je in een paar minuten naar station Breda rijdt.

Voor de mensen die met de auto komen is er normaal gesproken voldoende (gratis) parkeerplaats beschikbaar in de straat waar ik woon.

Grt, Bas H.

BuBS

Hi Bas,

Ik weet nog niet hoe ik kom, maar dat laat ik je nog wel weten.
Er woont familie van mijn vriendin in de buurt van Breda, dus ga ik lekker bier proeven en mijn vriendin op familie bezoek en ook handig, mijn vriendin is dan de Bob. Of ik kom met de trein, je hoort het nog wel. Ik zal ook mijn proefglazen meenemen, ik weet niet of genoeg proefglazen heb.

Gr Kees

Bas

Volgens mij heb ik nog 3 ISO proefglazen ergens staan. Voor de rest heb ik heel weinig aan consistent glaswerk staan (elke is wel anders). Dus als jullie nog wat glaswerk mee kunnen nemen...

Grt, Bas H.

Bas

Kunnen jullie aangeven of jullie proefglazen kunnen meenemen?

Ik kan donderdag eventueel nog nieuwe ISO proefglazen bijkopen (kosten zo'n 6,50 euro excl. per 6 stuks), maar eigenlijk heb ik ze niet nodig, dus in dat geval zou ik er graag wat door willen verkopen aan jullie.

Hoeveel glazen hebben we uberhaubt nodig?

Grt, Bas H.

BuBS

Hi Bas,

Ik denk dat elk bier wel in een eigen glas moet, dus vijf glazen persoon. Ik neem zelf 5 glazen mee. Ik wil best wel 2 glazen van je overnemen.

GR Kees

Bas

5 x 5 = 25 (moeten we ook niet een glas hebben voor heto orgineel, dus is het niet eigenlijk 6 x 5?)

Ik heb er 3, Kees neemt er 5 mee. Dus nog 17 (of 22) nodig?

Grt, Bas H.

MO

je mag ze ook achter elkaar proeven hoor.

Adrie

Precies! En mits er iemand een enge ziekte heeft, kunnen we ook best uit elkaars glazen proeven. Het lijkt me totaal onzinnig en bovendien onoverzichtelijk worden om 30 glazen op tafel te hebben staan.

Groeten,

A3

BuBS

Of we doen het heel simpel, één glas voor het origineel en één voor de clone. Dan hebben we genoeg aan 10 glazen en hebben we wat ruimte over op tafel.

Gr Kees

Adrie

Ik ben zo vrij geweest om Jacques ook uit te nodigen. Ondanks zijn drukke schema komt hij ook nog even langs om met zijn deskundige tong de bieren te beoordelen.

Bas, stuur jij Jacques nog even je adresgegevens?

Groeten,

A3

Bas

Citaat van: Adrie op 23-08-2004  10:16 uBas, stuur jij Jacques nog even je adresgegevens?
Done. Wordt het nog gezellig druk in mijn kleine huisje.

Eh, komen jullie allemaal met de trein (want 5 personen erbij in mijn japanner is misschien wel te veel van het goede)?

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas, ik kom met de trein.

BuBS

Ik kom met de auto, mijn vriendin brengt mee.

Gr Kees

TVERSCH

Bas,

Mijn vrouw vraagt of de winkels in Breda open zijn die dag. :o

Als dat zo is hebben we er een taxi bij. ;)

 Anders kom ik met de trein.

Theo

Bas

A.s. zondag is geen koopzondag. Winkels zijn dus niet open.

Grt, Bas H.

Jeroen - Soest

Ik kom met de trein!

Gr.
Jeroen

Jacques

Citaat van: Theo Verschoor op 24-08-2004  00:48 uMijn vrouw vraagt of de winkels in Breda open zijn die dag. :o

Hoi Theo,

De winkels zijn aanstaande zondag wel open in Tilburg. Dat is niet zo ver van Breda zoals jij weet...

:degroeten: Jacques

Bas

In ieder geval komen Kees en Jacques met de auto, dus ik heb genoeg ruimte in de auto om de rest van het station te halen.

Grt, Bas H.

Bas

Hoi,

Ik zie Adrie, Jeroen en Theo morgen rond 13:45h voor het Mercure hotel in Breda. Kees en Jacques komen met de auto rond 14:00h (liever iets erna dan iets ervoor). Mocht ik rond 14:00h nog niet thuis zijn, dan ben ik nog op weg van het station.

Grt, Bas H.

Bas

De eerste kloon brouwsel proeverij is achter de rug! Afgelopen middag hebben Kees, Adrie, Jeroen, Theo en ikzelf onze brouwels met het origineel vegeleken, daarbij geassisteerd door de deskundige keurmeester Jacques.

Origineel (1048-1011)
(30 cl. flesje gekocht bij de plaaselijke super, houdbaarheidsdatum 05/01/05)
geur: lichte zwavelgeur, caramel (zoet)
smaak: droog, licht zoetjes, samentrekkend, licht poederig, vrij veel body, weinig tot geen hoparoma

De 4 broeders' kloon (1048-1002)
kleur: te licht
geur: minder zwavelachtig, frisser, hoppiger, erg lichte oxidatie
smaak: iets wrang, zurig, minder moutig, ietsje bitterder, mist een beetje aan brouwzouten

Van al de klonen deze middag het dichtst bij het origineel. Het vrijwel ontbreken van restsuikers zorgde ervoor dat de het zurige smaakje en de bitterheid meer naar voren komen dan bij het origineel. Toen Jacques een klein beetje keukenzout (NaCl) toevoegde smaakte het bier opeens voller. Een beetje toevoegen van brouwzouten (CaCl) bij het brouwen zou tot een voller resultaat kunnen leiden. De broeders hebben dit bier 40 minuten op 60 graden gemaischt (waarna nog 30 minuten verwarmt tot 70 graden). De 60 graden stap mag gezien het erg droge resultaat wel wat korter.

Kees' kloon (1047-1008)
kleur: te licht
geur: geen zwavelgeur, licht bananenachtig, minder zoet
smaak: bitter, de bittere smaak bleef nahangen, voller dan het bier dat Adrie meebracht (geen zuur smaakje)

De vergisting was bij 1030 stilgevallen en met Safale weer op gang gezet. De bitterheid in dit bier was overheersend in het smaakprofiel. De pH verlagen bij het brouwen of het toevoegen van brouwzouten zou geholpen kunnen hebben. De hop kwam direct van de hopboer.

Bas' kloon (1052-1008)
kleur: te licht
geur: geen zwavelgeur, vrij neutraal
smaak: lichte DMS smaak, iets ander mondgevoel door een vettigere smaak op de lippen (diacetyl), mist caramel smaak

De diacetyl smaak was niet te aanwezig, maar gaf wel een een ander mondgevoel dan het origineel. T.o.v. het origineel ontbrak de karamelsmaak.

Theo's kloon (1044-1005)
kleur: te licht
geur: geen caramel, zuurtjes / kruiden geur, minder zwavelachtig
smaak: lichte zuurtjes smaak, interessante bitterheid (goede balans tussen bittere en zure smaak)

Een interessant bier, zeker door de bitterheid, dat nog erg lekker kan worden. Theo had Engelse hop gebruikt (leverancier Van der Kooy-Jubbega).

Jeroen's kloon (1043-1005)
kleur: te licht
geur: geen zwavelgeur, esters
smaak: fris, zurig, lichtjes geinfecteerd (?)

Dit bier leek wel op een tarwebier. Het zurige smaakje maakt het wel een interessant bier.

Conclusie
Hetzelfde recept, toch net iets andere bieren. We denken dat het recept wel vrij dicht in de buurt komt. Om te voorkomen dat het bier te droog wordt moet de 60 graden stap volgende keer wat korter genomen worden (25 minuten). Het origineel heeft een specifieke aroma moutsmaak die in onze klonen toch wel wat ontbrak. We denken dat de volgende storting het origineel beter zal benaderen:

20% Aroma 50 mout
30% Vienna mout
45% Pilsner mout
5% Caramunich mout

Door het vervangen van een deel van de Vienna storting door Aroma 50 storting zou ook de kleur beter moeten uitkomen.

Heren medeproevers, als ik iets ben vergeten of niet correct heb omschreven ...

Grt, Bas H.

MO

Bas,
mooi duidelijk, bondig verhaal. Ik hoop dat we snel met een volgende versie kunnen beginnen. Jullie kunnen de gist opkweken (behalve Kees dan vanwege de Safale). Ik heb de gistbank gist nog liggen. Misschien doet die het nog. Van mij mag er snel een nieuwe versie komen.

gr
MO

Adrie

Prima verslag, Bas. Ik vond het een erg gezellige en leerzame middag, waaruit bleek dat het klonen van een Koninck zo simpel nog niet is. Maar met de andere stort en de kortere 60-graden stap komen we denk ik een eind in de goede richting. De hopping was in ieder geval wel in orde.

Groeten,

A3

TVERSCH

Hoi Bas,
Mooi duidelijk verslag, en al lezend heb ik zitten genieten van jouw Orval kloon, heerlijk bier!!
Wat betreft het 'Koninck' kloon vervolg, wordt het recept zoals zondag besproken doorgezet of ga je nog met A3 in overleg?
Groetjes
Theo

Bas

Citaat van: Theo Verschoor op 31-08-2004  20:08 uWat betreft het 'Koninck' kloon vervolg, wordt het recept zoals zondag besproken doorgezet of ga je nog met A3 in overleg?
Volgens mij hebben we allemaal nog wel wat kloontjes staan die eerst nog eens opmogen :).

Ik denk dat we de 2e poging moeten baseren op de uitkomst van onze proeverij (waarom hebben we onze klonen anders geproefd). Natuurlijk kan er in deze thread nog wel overlegd worden ...  ;)

Grt, Bas H.

Adrie

Inderdaad eerst maar eens de huidige voorraad soldaat maken. Ik zal binnenkort een aangepast recept posten, zodat we er over kunnen discussiëren mocht dit nodig zijn. Ik denk dat ik later dit jaar of begin volgend jaar de tweede poging ga brouwen.

Groeten,

A3

MO

Mag ik pas in 2005 een Koninck kloon brouwen? Potverdikkie, wat een ellende. Moet ik weer geduld hebben. Kunnen jullie niet een beetje doordrinken? Bier is extreem gezond hoor (bij matig gebruik, een litertje per dag of zo)!

Adrie

Nou Martin, ga jij maar vast aan de slag, wellicht dat we na jouw ervaring het recept verder moeten aanpassen en wellicht dat het bier zo snel opgaat dat ik ook al eerder ga beginnen. Wellicht tijd om feestjes te geven, heren brouwers?

Hier het aangepaste recept:


De Koninck

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         1.97
Anticipated OG:          1.048    Plato:             12.02
Anticipated EBC:          21.8
Anticipated IBU:          23.8
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 37.5     0.74 kg.  Pilsener                      Belgium        309.07      4
 37.5     0.74 kg.  Vienna Malt                   Germany        309.07      7
  5.0     0.10 kg.  CaraMunich (Cara120)             Belgium        275.65    120
 20.0     0.39 kg.  Aromamout (Amber 50) - Dingem België         309.07     37

Potential represented as IOB- HWE ( L / kg ).


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 15.00 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.20  14.0  90 min.
 15.00 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.20   9.8  30 min.


Yeast
-----

Zeeuwse gistbank De Koninck


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

Grain kg:     1.97
Water Qts:    7.40 - Before Additional Infusions
Water L:      7.00 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.55 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  25
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  40
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78


Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Het hierboven gegeven recept is als promash bestand in een bijlage gepost bij het eerste bericht van dit onderwerp.

Gaat er nog iemand binnenkort mee aan de slag?

Groeten,

A3

SiriS

Adrie,

Tussen kerst en nieuwjaarsdag ben ik van plan de Koninck te brouwen.

Groet, SiriS

MO

Ja misschien nog ergens eind dit jaar. Ik moet eerst zelf het ultieme recept ontwikkelen. Om daar vervolgens 200 L bier van te laten brouwen. Ideeen genoeg natuurlijk.

Bas

Citaat van: MO op 18-10-2004  13:05 u... Ik moet eerst zelf het ultieme recept ontwikkelen. Om daar vervolgens 200 L bier van te laten brouwen...
Zou ik zeker doen. Het eerste recept vond ik te veel afwijken van de echte De Koninck (in negatieve zin), zoals je ook in de proefervaringen hebt kunnen lezen. Zou zonde zijn on 200 liter tegenvallend bier te brouwen.

Grt, Bas H.

MO

Wat een slappe ouweneel ben ik toch. Ik bedoel: ik ga deze kloon misschien in januari wel brouwen. Eerst wil ik een ander recept optimaliseren ter incassering van mijn prijs om 200 liter bier te laten brouwen in de Maaslandbrouwerij. Op 200 L de Koninck die wellicht nogal afwijkt van het origineel zit ik zelf niet te wachten. Ik zal wat meer on-topic posten. Of in het Nederlandsch: ik zal me wat meer aan het onderwerp houden.

Jeroen - Soest

 :slaperig: Is de Koninck kloongroep in slaap gevallen? Ik heb er zelf ook niets meer aan gedaan sinds de proefmiddag, maar ben van plan hem deze week weer eens kritisch te keuren.

Zijn er al mensen die op korte termijn weer een poging willen wagen?

Gr.
Jeroen

TVERSCH

Hoi Jeroen,

Met het kritisch keuren van mijn brouwsel was ik snel klaar. Ik heb nu de 20L bijna op, maar echt een lekker brouwsel was het niet. Ik heb het vermoeden dat dit door de gist komt, en zou best weer aan de 2e poging meedoen maar dan met een andere gist.
Alle ingredienten heb ik wel in huis, dus daar zal het niet aan liggen.

Theo

SiriS

Citaat van: Adrie op 18-10-2004  12:46 uBrouwers,

Het hierboven gegeven recept is als promash bestand in een bijlage gepost bij het eerste bericht van dit onderwerp.

Gaat er nog iemand binnenkort mee aan de slag?

Groeten,

A3

Adrie,

De kloonpoging voor de Koninck is verschoven naar begin februari 2005. Het laatst geposte recept wordt dan gebruikt voor een bierbrouw marathon bij AWA85. Het idee is om met twee opstellingen zo vaak mogelijk bier te brouwen binnen 24 uur. Totale opbrengst schat ik op minimaal 300 liter bier. Enige aanpassing op het recept zal zijn dat er Nottingham gist gebruikt gaat worden; 0,5 gram gist per liter wort.

Weet iemand het water profiel voor het brouw-water van de Koninck?

Groet, SiriS

Adrie

Heren, heren,

We kunnen wel afwijken wat gistsoort betreft, maar ik denk dat de gist behoorlijk bepalend is voor dit bier. Dat ie de vorige keer bij bijna iedereen te ver doorgist wil niet zeggen dat we hem maar links moeten laten liggen. Met een aanpassing van het maischschema moeten we een behoorlijk eind in de goede richting kunnen komen.

Ik wil hem zeker nog eens brouwen (ergens in het voorjaar) en dan wil ik zeker dezelfde gist gebruiken.

Groeten,

A3

Jeroen - Soest

Ik ben het eens met Adrie, de gist is vrij bepalend voor dit bier en met een aangepast maischschema moet e.e.a. op te vangen zijn. Ik denk hem ook in feb. of zo weer te gaan brouwen, wel met dezelfde gist.

Gr.
Jeroen

TVERSCH

OK jongens,
 :-[
Ik zal geen spelbreker zijn, en doe gewoon weer mee met de 2e kloon met de afgesproken gist.

Het zal  voor mij ook wel ergens feb/mrt worden als ik dit bier ga brouwen.

Moeten we de jongens van de Zeeuwse gistbank nu al  benaderen, of zal er voldoende gist op voorraad zijn?

Nederige groeten,
Theo

TVERSCH

Vandaag in het zonnetje de 2e kloonpoging gebrouwen volgens recept.  :dansen:
Net voor de bui binnen met iets teveel  wort, waardoor het SG op 1041 bleef steken.  :stom:
Als de vergisting nu weer zo doorzet als bij de eerste poging wordt het alsnog een biertje van 5%.

Zijn er ondertussen al meerdere brouwsel gereed ??

 Theo

Jeroen - Soest

:huilen: Ik moet tot mijn grote spijt bekennen dat ik sinds mijn verhuizing eind juli, 2004 geen tijd meer heb gehad om te brouwen. En gezien de lijst met klussen en klusjes in en rondom het huis de geplande buitenlandse reizen en de aankomende bruiloft van mijn broer in juni ben ik bang dat het er voorlopig ook niet van gaat komen.  :-[ :'(

Misschien dat ik er binnenkort toch nog een gaatje voor kan vinden.

Groeten,
Jeroen  ;)

Adrie

TJa, ik zit een beetje met hetzelfde probleem: ik ben druk aan het verbouwen en hierdoor kom ik ook niet aan brouwen toe. Wellicht kan ik de heren Broeders overhalen om nog ergens in mei met de Koninck aan de slag te gaan. In mijn eigen installatie zal ik waarschijnlijk tot in het najaar niet meer aan brouwen toekomen.

TVERSCH

De 2e kloon zit nu twee weken op fles, en ik kon het niet laten er even een te proberen. :-\

De kleur is denk ik nog iets te licht, maar nog niet met org. vergeleken.
Qua smaak ben ik hoopvol, nog sterke gistsmaak, zwavellucht is produkt eigen, nog niet helemaal helder, misschien iets te hoppig, want ik vind het heerlijk. :hoera:

Brouwdatum: 3 april 2005

Begin SG - 1041
Eind   SG - 1008

Smaak is toch nog redelijk 'vol' ondanks laag eind sg en weiniog alc %.. :)

Jammer dat er niet meer Koningsbrouwsel zijn, maar misschien kan ik met deze kloon aanschuiven bij een andere sessie waar meerdere brouwers van de eerste kloon aan meedoen.    :idea:

Ik hoor graag wanneer er weer een kloonproeverij  is met mensen die deze kloon willen beoordelen.

Theo


MO

A3 en ik hebben in ons vakantiehuisje in Haaksbergen zondagavond een paar bieren van collega hobbybrouwers samen geproefd. De recente Koninck kloon van Theo was er een van (brouwsel 161, is Theo recordhouder op het forum?).

We hadden geen origineel dus 1 op 1 vergelijken zat er niet in. Maar zowel A3 als ik hebben er nog 1 thuis. Toch zal echt vergelijken niet meer hoeven. Proefnotities:
Uiterlijk: troebel, amber, schuim goed
Geur: veel Saaz hop, later (opwarmen) snoepjes, wat brood
Smaak: gistig, snoepjes, caramel, zoetig, fruitig, medium body. Heeft een wat afwijkende smaak die ook voorkwam in A3's columbus kloon. Dit lijkt te komen door een "foutje" van de Zeeuwse gistbank.

Wij vonden dit dus geen beste kloon poging: te fruitig, te zoet en een brouwfout uit de gist.

gelfling

Tijdens het onk heb ik van volgens mij theo verschoor de 161 - koninck kloon 2 gekregen.
Ook wij (vader, schoonvader en ik) hebben hem net aan een proef onderlegd.
Van zuurtjes weet ik nu alles van, en die zaten er niet in.

Uiterlijk: briljant, we konden erdoorheen tv kijken.
Geur: wat later komt inderdaad de broodgeur naar voren.
Smaak: Vergeleken met de originele koninck is de body wat vlak. De smaakeigenschappen zitten er wel in, maar wordt door de snoepjes smaak iets overheerst.

Wel een lekker biertje, maar geen echte koninck.

Adrie

Ha Gelfling,

Interessant, jij proefde de snoepjes dus ook. Theo heb jij hem al eens naast het origineel geproefd?

Hopmans

Ik heb 'm ook geproefd.

Ik vond 'm juist voller ( is eigenlijk lekkerder ) als een echte.
Snoepjes heb ik niet geproefd. Dat zal wel een lage smaakdrempel zijn geweest.
Ik proefde wel iets van cara-aroma-300 of iets in die richting.
Ik vond het een mooi helder fris bier.

*EDIT* Jeehhaaa  :dansen: . Ik zat er ook niet ver naast met de cara-aroma.
OK 50 ipv 300  >:(

Groetjes,

Hoppie              :degroeten:

Jacques

Ik heb vanavond die bier ook geproefd.



Schuim: snel wegtrekkend tot blijvend laagje
Kleur: koper/amber
Helderheid: tweeschijn
Geur: sterk moutig, licht hoppig, licht geoxideerd, licht honigachtig
Smaak: metaalachtig, behangselpapachtig, licht moutig, bitterig
Mondgevoel: drogend, samentrekkend
Body: matig tot dun
Nasmaak: vrij neurtraal, drogend, bitterig

In de smaak mis ik het fruitige van de Koninck. Verder is er in de hoofdsmaak een smaak aanwezig die ik niet geheel kan thuisbrengen.
Ik heb geen snoepjesachtige smaak geconstateerd maar wel een honingachtige smaak.

Als kloon vind ik de poging ook minder geslaagd. Ik had overigens ook geen Koninck in huis om een directe vergelijking uit te voeren.

Net als Adrie denk ik dat een wijziging van de gistkeuze / herkomst gewenst is.

Bas

Ik heb 'm ondertussen ook geproefd. Kleur en schuimkraag waren uitstekend. Ik proefde geen snoepjes, maar wel een wat wrange bittere nasmaak. Ik kan het moeilijk omschrijven, maar het wrange (is dit wat met samentrekkend bedoeld wordt?) was voor mij overheersend. Nu heb ik al lang geen De koninck meer op, maar voor mijn gevoel had die een andere smaak. Ik heb het gevoel dat ze voor het orgineel andere hop gebruiken.

Grt, Bas H.

Jacques

Ik ziet dat hier op het forum steeds gesproken wordt over snoepjes smaak.
Wat voor smaak is dat?

Dropjes?
Pepermuntjes?
Chocolaatjes?

Waarschijnlijk wordt een fruige esterige smaak bedoeld.

Het lijkt mij dat we het beste een vaste omschrijving gebruiiken zoals hier aangegeven.

Overigens wordt met samentrekkend inderdaad een iets of wat wrang mondgevoel mee bedoeld. Je 'proeft' dat vooral aan je tandvleees en je gehemeltje. Het is net alsof de huid daar samentrekkend als het in aanraking komt met het bier.
Samentrekkend wordt vooral veroorzaakt door polyfenolen uit de mout (voornaamste oorzaak) en de hop (in veel minder mate). Door lang en te heet te spoelen, het spoelwater niet aan te zuren en door te fijn te schroten kun je deze smaak krijgen.

MO

Natuurljik vind ik het fijn om tegen conventies in te gaan. INderdaad bedoel ik met snoepjes fruitige esters, maar geur en smaak lijken toch echt op goedkope geel/roze spekjes. Vandaar dus snoepjes. Hele bekende snoepjes bieren is het LaTrappe gamma ex witbier. Jij noemt het met De Koninck honing-achtig, A3 en ik snoepjes. Beide resulteren waarschijnlijk uit een te hoge vergistingtemperatuur of een te hoge pitching rate.

Jacques

Met honingachtig bedoel ik niet een fruitige smaak maar een bloemige zoete smaak. Conventies er niet voor niets. Ze maken dat iedereen het zelfde bedoeld en er geen misverstanden zijn.

Herman

Zojuist Theo's poging (biertje nr 161) geopend.

Kleur lijkt zo op het oog behoorlijk in de goede richting (geen koninck voorhanden helaas). Het geheel is niet geheel helder, wat waarschijnlijk door de koeling komt. Qua beschrijving sluit ik me grotendeels aan bij Jacques. Echter ik proef het metaalachtige en behangplaksel niet. Verder vind ik de koolzuurprikkeling te hoog en is m.i. te wrang. Dit laatste vind ik voor de smaak een minpuntje, voor de rest is het wel een lekker bier. Maar inderdaad geen goede Koninck kloon, althans voor zover ik die uit mijn geheugen opdiep (altijd link natuurlijk).

Herman

MO

Afgelopen zaterdag nogmaals Theo's kloon met bierburen geproefd. Met een origineel maar ondanks dat er een vers six pack werd opengetrokken was het kennelijk een oude fles. Van de tht datum was niet meer te lezen dan 2005. Januari of december, geen idee?! Origineel had koolzuur verloren en was duidelijk geoxideerd in de nasmaak. Daar ging de vergelijking dan. Wat wel opviel aan het origineel was de prachtige moutige geur.
Theo's kloon was ditmaal niet zo snoepjes-fruitig als de vorige keer. Het was nog steeds geen Koninck zoals wij hem in gedachten hadden (buurman heeft een aantal malen co-schappen gelopen en zal op kamers vlak bij de brouwerij, hij kan met recht een kenner genoemd worden). Het was meer een zacht, fris biertje.

Adrie

In november brouwen de Broeders weer en we willen wederom een Konick-poging wagen, volgens het op de vorige bladzijde geposte recept. Maar wel met 1 verschil: we willen eens uittesten hoe het bier uitpakt bij gebruik van een andere gist: de Wyeast Trappist High Gravity (3787). Volgens mij is dit een mooie gist voor het biertype en ik was niet tevreden over de kwaliteit van de Koninck-gist van de Zeeuwse Gistbank.

Doet er nog iemand mee met kloonpoging nummer twee?

Celocelava

Hmmmmm,

Ik brouw in november ook nog een paar keer, dus misschien ga ik aansluiten. Ik heb maar 1 vraag: Waarop is de Vienna storting gebaseerd? Op feiten of op gevoel? Ik denk namelijk dat deze er niet in thuis hoort. Ik weet niet wat de vervanger zou moeten zijn maar een oerduitse mout in een oerbelgisch bier kriebelt een beetje in mijn nek (en da's een dikke....)

Peerrrr. :brouwen:

TVERSCH

A3'
Na twee mislukte pogingen wil ik nog wel een aan wagen.
Ik heb nu mijn laatste poging en een origineel naast elkaar, en de kleur moet wel iets donkerder !!

Qua geur is het orgineel wat  melasse achtig - dus welke moutsoorten gaan we gebruiken ?
Ik heb het idee dat de broodgeur/behangplakselsmaak van de Ambermout afkomstig is, dus misschien moeten we deze deels of helemaal vervangen door een  (cara)variant met een hoger ebc gehalte.


Peer,
Het gebruik van de Vienna mout is afkomstig van Wheeler en Protz, zie begin van deze thread, en ik denk dat dit geen verkeerd uitgangspunt is.

Wat de gist betreft heb ik geen ervaring met de Wyeast 3787, maar ik zag dat Jan Willem deze gist al opperde in het begin van deze discussie.

Theo



TVERSCH

Ik stel de volgende moutsamenstelling voor:

voor 10 ltr:

900 gram Pilsmout 3ebc
900 gram Viennamout 7 ebc
150 gram Cara-Münich 100 ebc
150 gram Aromamout 150 ebc

kleur wordt dan ± 23 ebc. of is dit nog te weinig ?

Hop is volgens mij in orde dus niets aan veranderen.

De aromamout 150 ebc werd volgens mij voorheen als Caramelmout aangeduid.

Moeten we het maischschema nog aanpassen of geeft de Wyeast 3787 voldoende body bij een laag aanvangs SG ?

Theo

Adrie

Ha Theo,

Toch wil ik in eerste instantie de moutstort van jouw poging gebruiken, omdat deze moutstort volgens welingelichte bronnen de moutstort van De Koninck is. Daarbij zegt één brouwsel natuurlijk niet zoveel. Wellicht kun jij met jouw poging jouw voorstel volgen, dan kunnen we die naast elkaar proeven over een tijdje.

TVERSCH

A3,

Mijn tweede kloon was duidelijk te licht van kleur vergeleken met het origineel, dus is het niet beter om nu al wat meer kleur(mout) toe te voegen ? Ik ga ervan uit dat het kleurverschil toch uit de mout moet komen en dat verschillende brouwmethodes niet heel veel kleurverschil opleveren.

We kunnen er ook een vrije oefening van maken binnen het kloonproject, er zijn toch niet zoveel deelnemers dus heel veel variaties komen er niet.

Laten we dan wel afspreken om niet teveel van het begin sg van 1048 af te wijken(liefst niet hoger), en de hopgift van het recept op pagina 1 te handhaven.

Als jullie het hiermee eens zijn kunnen we gaan brouwen, en onze recepten posten. Doen we dit dan binnen het kloonproject of starten we een nieuwe thread in de discussie recepten die dan eventueel bij een geslaagde poging verplaatst gaat worden ?




Adrie

Ha Theo,

Wat mij betreft is een vrije oefening in orde en dat kan wat mij betreft gewoon in deze thread, omdat ze moeten leiden tot het uiteindelijke doel: een kloon van De Koninck. De hopgift handhaven we.

Volgens mijn ProMash berekening komt de kleur uit op 23 EBC, de kleur die de Koninck ook heeft. Wellicht moet de kooktijd omhoog, zodat de kleur wat donkerder wordt?

TVERSCH

A3,

Volgens het recept van OKT 2004 wordt al 90 min. gekookt. Langer lijkt mij niet interresant, omdat de meillaard produkten die door lang koken onstaan ook ongewenste smaken met zich mee kunnen brengen.
Volgens dit recept is de EBC 17,8 en de IBU 23,4, dit om evt. verwarring te voorkomen.
Wanneer ik ga brouwen weet ik nog niet, want ik moet zowel de gist als de Vienna mout nog aanschaffen, maar het wordt nog wel dit jaar.

Adrie

Grrrr. Er is nergens meer Saaz hop te krijgen, ook de Maaslandbrouwerij is er doorheen. Omdat we toch willen brouwen, gaan we het proberen met Hallertau Tradition. Het wordt geen Koninck, maar wellicht toch een lekkere BPA.

Jammer.

Johannes

Hmm, ik heb vast nog wel wat liggen thuis, maar of dat genoeg is voor 4 broeders schaal? Bovendien heb ik geen pellets maar (vacuumgeperste) bloemen.

Hoeveel hebben jullie nodig?

Adrie

Hangt natuurlijk een beetje van de bitterheid af, maar ongeveer 400 gram.

Johannes

ah, das wel erg veel maar ik zal eens kijken wat ik nog in huis heb, je hoort het nog wel.

Jeroen - Soest

Hoi Kloners,

Het is (te) lang geleden dat ik iets van me heb laten horen. Het nieuwe huis, mijn drukke baan met veel buitenlandse reizen en nog wat privé beslommeringen hebben ervoor gezorgd dat ik me niet met brouwen bezig heb kunnen houden. De rest van dit jaar zal het ook wel niet lukken, aangezien er niet alleen in ons eigen huis nog wat geklust moet worden, maar ook bij diverse familieleden.

Ik hoop dus in januari weer de roerstok te kunnen oppakken en wellicht is een Koninck Kloon een goede start. Vanaf nu zal ik me ook weer wat vaker op het forum laten zien / horen.

Success verder en groeten,
Jeroen Keswiel  :degroeten:

Jeroen - Soest

Medekloners,

Vandaag ben ik weer aan het brouwen gegaan en wil dit op korte termijn vervolgen met een nieuw Koninck kloonpoging.

Wat doen we met de gist, van de Zeeuwse gistbank of toch een andere? Is deze gist nog verkrijgbaar? Heb een mailtje gestuurd, maar nog geen antwoord.

Wat wordt nu het exacte recept? Zoals vermeld aan het begin van dit onderwerp?

Gr.
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

Alexander heeft de gist nog, ga hem vanavond bestellen.

Tevens Vienna mout bestellen, die heeft Burg Bieren niet.

Van het weekend nog maar een keer naar Ermelo, extra lagerfles kopen en chocoloademout voor mijn WMD kloon.

Gr.
Jeroen  :)

TVERSCH

 Hoi Jeroen,

Ik had me voorgenomen de Koninck kloon nog in 2005 voor de derde keer te brouwen, maar er is nog niets van gekomen.
Omdat er niet zoveel interesse meer was voor het klonen, heb ik voorgesteld om er een vrije oefening van te maken (zie vorige pagina van deze thread).
Ik heb net een van de laatste kloonpoging-2( nr 161) op en heb het idee dat de basis wel goed goed is, maar de kleur niet klopt, en de gist van de Zeeuwse gistbank niet helemaal zuiver is.
Het voorstel van A3 om de Westmalle Tripel gist te gebruiken vind ik niet echt logisch, maar ik heb eigenlijk geen beter alternatief in mijn gedachte.
De Engelse Ales zijn vaak te vol, maar misschien heb jij een idee??
Theo

Hopmans

Hoi Theo,

CiteerHet voorstel van A3 om de Westmalle Tripel gist te gebruiken vind ik niet echt logisch, maar ik heb eigenlijk geen beter alternatief in mijn gedachte.

Ik heb niet veel verstand van dit bier, maar Westmallegist lijkt me een compleet ander bier te geven als een "De Koninck".
Dit bier is toch een (Belgische) Ale?
misschien zijn er Engelse Ales met een vergelijkbaar gistprofiel (sommige Belgische gisten stammen van Engelse gisten af).
Sommige daarvan kun je opkweken geloof ik.
misschien dat Herman meer weet hierover.

Maar Westmalle: No way man.  8)

 :degroeten:


Adrie

Er zijn vele hobbybrouwers die een uitstekende Belgische pale ale (BPA) hebben gebrouwen met de Westmalle gist. Zie bijvoorbeeld de prijswinnende BPA van Edwin op het ONK 2004. Bij wat lagere temperatuur vergist (graad of 19) is deze gist vrij clean en kun je een prachtige BPA brouwen.

Jeroen - Soest

Dan ga ik dat maar eens proberen. Gebruiken je dan de Wyeast of kweken je hem op vanuit een flesje?

Gr.
Jeroen  ;)

MO

dat is dezelfde gist dus een en ander is afhankelijk van je budget/handigheid/geduld. Zelf heb ik het opkweken min of meer afgezworen.

Jeroen - Soest

Vanwege de risico's op infecties e.d. zeker?

Gr.
Jeroen  ;)

MO

ja, inderdaad: het lukt vaker niet dan wel. Wyeast is veel zekerder. maar ja, als ik nog eens iets met Orval wil doen (en dat wil ik zeker) dan zal ik er toch weer aan moeten geloven.

Adrie

Probleem is vaak om aan flessen te komen die vers zijn. Bij mij in de slijterij zijn de flessen in de regel te oud. Bij Westmalle valt het nog wel mee, omdat de doorstroom in de supermarkt veel groter is. Daarnaast maakt het nogal uit hoe de flessen zijn behandeld. Een paar maanden op 20 graden en meer en de gist is zo goed als dood.

Ik gebruik ook bij voorkeur de Wyeast gisten, korrelgisten of de gisten van de Zeeuwse gistbank. Alleen voor gisten die niet verkrijgbaar zijn waag ik me aan opkweken, zoals bij de Orval.

Jeroen - Soest

Komend weekend ga ik waarschijnlijk een nieuwe Koninck poging wagen. Moet morgen nog wel even een Westmalle drinken om de gist op te kweken (wat een straf  samenvol).

Gr.
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

Vandaag weer eens een poging gedaan, het is wel een hele vrije oefening geworden want ik bleek niet genoeg pilsmout meer te hebben (slechts 670 gr.) en ik vertrouwde mijn Westmalle giststarter niet helemaal, dus maar een zakje Safale 04 English Ale gebruikt.

Dit is het geworden:

670 gr. Pilsmout 3 EBC
950 gr. Vienna 7 EBC
120 gr. Caramünich 100 EBC
470 gr. Amber 50 EBC

40 gr. Saaz 2.7 A

Maischwater 8 liter

Aangezuurd met melkzuur 80% tot ±5,4.

Maischtijden:

60 - 25 min.
70 - 40 min.
78 - 5 min.

Koken: Totaal 75 minuten, Aromahop 20 min (lichte tijdnood, hierdoor was het wort ook nog een beetje aan de warme kant toen de gist erbij ging).

Uiteindelijk 10 liter wort met s.g. 1045.

Ben benieuwd  ??? niet helemaal vlekkeloos verlopen. Spoelen nam erg veel tijd in beslag, ruim 1,5 uur.

Gr.
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

Om kwart over 8 's avonds reeds de eerste duidelijke tekenen van de vergisting te zien, 's morgens een dikke schuimlaag en prima geur.

Overigens heeft ook mijn digitale thermometer het begeven, plotseling gaf hij temp. "HI" aan en dat bleef hij aangeven, zelfs na afkoeling in koud water, vervangen batterij etc. Balen  >:(

Gr.
Jeroen

Edgar

Citaat van: Jeroen - Soest op 17-04-2006  20:53 uik vertrouwde mijn Westmalle giststarter niet helemaal, dus maar een zakje Safale 04 English Ale gebruikt.

Jammer. Waarom vertrouwde je je starter niet? Als het vanwege een zurige lucht was, bij een beluchte starter, was het geen reden tot zorg.

Jeroen - Soest

Hij rook gewoon niet goed, volgende keer beter. Zal niet mijn laatste brouwsel zijn  :leren:

Gr.
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

Vrijdag overgeheveld bij 1016, en helaas lijkt de gisting volledig stilgevallen. Hij smaakt dus ook nog wat zoetig, de kleur is aardig goed denk ik. Verder valt er nog niet zoveel van te zeggen, hopelijk krijg ik hem nog op gang.

Vandaag verse gist toegevoegd, ga hem ook wat warmer zetten.

Gr.
Jeroen  ;)

Jacques

Hoi Jeroen,

Voor een droger bier kun je beter de aangehouden tijden bij 60º en 70º beter omdraaien.
Verder zou je nog wat dunner kunnen beslaan om meer vergistbare suikers te krijgen.

Jeroen - Soest

Dat klopt, maar in dit geval had ik het recept aangehouden zoals eerder gepost. Dit was mede gedaan omdat de de Koninck gist zover doorgistte. Als je dan (uit nood) een andere gist gebruikt, dan klopt hte verhaal niet meer. Ik zou de Westmalle gist gebruiken die ook ver doorgist, maar de starter was niet in orde.

Dit bier wordt geen topper ben ik bang, maar wel weer leerzaam.

Gr.
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

De vergisting is weer op gang gekomen, dus misschien wordt het toch nog wat.

Gr.
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

 :hoera: Zo dat is lang geleden, maar ik leef nog! Afgelopen half jaar geen tijd gehad voor het brouwen, zelfs niet voor het forum. We hebben nl. 4 maanden geleden een zoontje gekregen, MARIJN! Sindsdien heeft hij ons aardig bezig gehouden. Mijn Koninck kloon heeft er ook onder moeten lijden, eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ie nog steeds in de lagerfles zit :stom:

De kleine gaat heel erg goed met de kleine, kijk maar eens op: http://keswiel.live.spaces.com.

Ik denk voorlopig niet aan brouwen toe te komen, ben nl. ook nog met een studie bedrijfskunde begonnen, best pittig allemaal. Gelukkig kunnen we wel lekkere biertjes blijven drinken.

Ik zal proberen me wel weer eens op het forum te begeven.

Is er nog iemand verder gegaan met de Koninck kloon?

Oscar

Citaat van: Jeroen - Soest op 07-03-2007  22:04 uAfgelopen half jaar geen tijd gehad voor het brouwen, zelfs niet voor het forum.

Mijn Koninck kloon heeft er ook onder moeten lijden, eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ie nog steeds in de lagerfles zit :stom:

Hmm, bottelen of weg flikkeren. :denken: :denken:

JeroenCV

Ik zou voor je besluit te bottelen of weg te doen, eerst even proeven. Zijn er geen smaak afwijkingen: bottelen met eventueel beetje extra gist. Wel smaak afwijking, weg doen.

Adrie

Gefeliciteerd met Marijn, Jeroen. En nu weer snel brouwen!


Ik weet dat het niet meevalt om tijd te vinden, maar een papa moet ook zijn hobbies hebben.


Die Konink-kloon zou ik maar snel bottelen met een beetje verse, neutrale korrelgist erbij. Die is vast nog wel te drinken straks.

Jeroen - Soest

Ik ga hem zeker nog even proeven en als het nog smaakt dan stop ik hem lekker in de fles (niet van Marijn natuurlijk).


Jeroen - Soest

Beste brouwcollega's,

Het is alweer erg lang geleden dat ik via dit forum iets van me heb laten horen. Een klein jongetje en een zware studie maken het momenteel onmogelijk om iets aan brouwen te doen. Bierproeven doe ik uiteraard nog wel.

Ik heb zojuist mijn laatste en nu definitief mislukte brouwsel door de gootsteen gegoten. Ik had zelfs geen tijd en zin om de fles leeg te gooien en schoon te maken.

Het bier was overigens nog verrassend helder en smaakte eigenlijk ook niet slecht, niet bedorven of zo. Er zat wel een laagje van een soort schimmel op geloof ik.

Wellicht dat ik 12 april wel meewil naar Ermelo, maar ik moet nog even kijken of de agenda dat toelaat.

Zijn er overigens nog mensen verder gegaan met de De Koninck kloonpoging?

Groeten,
Jeroen


PalCabral

Hello,

my name is Pal and I'm from Norway. I have lived in Brussels for a few years and so I can understand some of the dutch that has been going on in this thread on this forum.  Unfortunately, my dutch is still very limited, so if you excuse me I'll just write in english.

I've been homebrewing for about a year and a half, and I have done quite a few belgian beers.  De Koninck is one of my favorites and I have been wanting to give a crack at it for a long time.  I have thoroughly read through this thread and I think I have got the picture, but there are a few questions I was hoping some of you good brewers maybe could help me with?

- Aromamalt (Amber 50) - that is the same as what the enligsh call Aromatic malt, correct? 
- Aromatic is pretty strong tasting, 20% of it is not too much?
- the EBC level is at 22 - isn't De Koninck a little darker?  It's been a while since I had a Bolleke so my memory may be playing tricks on me, but I would have guessed at nearly 30EBC rather.
- CO2 for priming?  Many belgian beers are high in carbonation, what level of CO2 would you suggest for this beer

Many thanks in advance
Pal

MO

That are a lot of questions. Unfortunately I cannot answer all of them.

Malt question: it's difficult to say. Any maltster (?company that makes malt) makes up their own (brand)names of types of malt. I doubt if it's the same. It's important, since malt tastes are dominantly present in De Koninck.

20% of a 50 EBC malt is quite high but not impossible.

EBC levels depend on which formula you use in your brewing software. Just check your value if you clone a beer with a known one. I'm also not quite sure about De Koninck's colour.

Don't know about CO2 levels.

Are you familiar with the special seasonal Wyeast strain (De Schelde Ale)? Should be de koninck's yeast.

Edgar

I think you can safely assume aromatic to be what you suggest, as mong as you can't get anything else.

20% Amber is what Adrie used in his clone, so that should be ok.

25-30 should be right. In fact on draught it might even be lighter. I would guess no higher than 30 Promash values (Morey, EBC new method).

I don't think Koninck is that high on CO2. 2,25 to 2,5 volumes but that's a guess.

I could get you the Koninck yeast if you would want, but you would need to propagate it from a very small amount. That would be Wyeast Schelde Ale that MO mentions, but which is no longer available for non-professionals. If you have access to White Labs Yeast, they have it in their normal range (Antwerp Ale or Schelde Ale or something, not sure about the name).

thibolleke

CO2 level of de Koninck is very low. Somewhere aroud 2,25 vol CO2. I don't believe it's more (on draught, i dont know about the bottles)

Jacques

Beste forumleden,

Ik grijp hier even in.

Dit is uitdrukkelijk een Nederlandstalig forum en dat wil ik zo houden.

Er zijn genoeg Engelstalige fora over bier en bierbrouwen.
Graag dus uitsluitend in het Nederlands antwoorden.

Geloof me, er zijn heel wat Nederlanders die de Engelse taal niet echt machtig zijn. Een paar woordjes kunnen ze misschien wel spreken maar dan houdt het op. Laten we hen niet afschrikken. Door ook in het Engels te antwoorden worden Engelstaligen gestimuleerd om ook in het Engels te posten en voor we het weten voeren we hier hele discussies in het Engels. Daarvoor is dit forum door mij jaren geleden niet opgezet.

Engelstaligen die mee willen doen, kunnen een vertaalprogramma gebruiken. Niet voor niets hamer ik er op juist te spellen om te zorgen dat deze programma's ook goed kunnen functioneren.

Ronnie

Ja, slechts deels akkoord, Jacques.

Echter hebben we hier even een uitzondering, de originele vraag van Palcabral aast naar De Coninck eigenschappen. En daarvoor moet je bij de Belgen (eventueel NL'ers) zijn.

Ik denk niet dat er Britse en Amerikaanse sites zijn waar de forumleden een De Koninck ten gronde kennen. PalCabral kent het omdat hij in Brussel heeft gewoond.
Die vertaalprogrammas vind ik maar rommelig, probeer het maar eens, van sommige teksten ga je dubbel liggen!

Als er Belgen zijn die even in het engels antwoorden, moet dat kunnen vind ik. De vlamingen zijn sowieso al gewoon om af en toe een andere taal te moeten spreken.

Ik vind het een verrijking voor het forum dat er buitenlandse belangstelling is.

Jacques

Het gaat mij om het signaal. Dit is een Nederlandstalig forum!

Een enkele uitzondering kan, maar dat moet echt een uitzondering blijven.
Naar mij idee kunnen antwoorden via persoonlijke berichten worden gezonden.

En natuurlijk ben ik blij met internationale belangstelling. Echter dat is niet de doelgroep van dit forum.

Ronnie

If you are in Antwerp, once, you can get fresch brewing yeast at the brewery overthere, on thursdays.. No problem.

Bij de brouwerij in Antwerpen kan je op donderdagen daar verse dikbrei gist ophalen. Doen de duivenmelkers ook. Doe een ontsmet recipient mee.

Adrie

Die gist is zwaar besmet. Ik heb ooit vruchteloos geprobeerd om er een reinkweek mee te maken, maar dat lukte niet.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 03-03-2008  10:21 uDie gist is zwaar besmet. Ik heb ooit vruchteloos geprobeerd om er een reinkweek mee te maken, maar dat lukte niet.

Heb ik ook nog gehoord, van Jan uit Lier.
Die had serieuse melkzuurbesmetting in die gist.

Heb meer geluk gehad, misschien omdat het niet voor de duiven was?
Ik zei dat ik veel aandacht besteedde aan de hygiëne en dat mijn emmertje, (een mosselemmertje van een frituur, met zo 'n flapdeksel) dat die goed ontsmet was en dat ze eerst die oxonia oplossing in de vloergoot moesten kappen...

Misschien was dat een signaal dat het geen duivenmelker was?

PalCabral

All,

first of all thanks to all of you helping out with my De Koninck clone, much appreciated.  Dank U wel, brouwerkollegas!  I don't have the opportunity to pass by the De Koninck brewery and I don't have access to Yeast Lab (and I can't wait for Wyeast to release Schelde yeast  ;)), so I will make an attempt with Wyeast 1007 German Ale.  Any thought - you are more than welcome to answer in dutch!

Then a word to Jacques.  I respect your opinion and rules for your forum, and because of it this is my last post.  I never intended to create or fuzz or turn your forum into an english one - I just had some questions about a lovely beer from Antwerpen that unfortunately very few foreigners or beer sites have much information about.  Some of your members were very helpful, just as I find homebrewers to be all over, regardless nationality. 

But Jacques, I don't understand or agree with your reasoning.  Brewing is an international hobby, for many a great opportunity to exchange ideas and techniques of brewing from all over the world. Neither Norwegian nor Nederlands are major languages in this world, limiting your brewing forum to such small languages will unfortunately limit your forum and the exchange of thoughts therein.  But that's your choice.

With that, I say tot ziens and tui tui, and finally something, though limited as my dutch is, something I can say in dutch that isn't offensive:

Ik ben de noorse sinterklaas.

Pal

SiriS

Beste Pal,

Je zou ook de Koninck gist kunnen bestellen bij de Zeeuwse Gist Bank. Dan heb je een reingist cultuur die eenvoudig op te kweken is, zeker als je meerdere ampullen besteld.

Groet, SiriS

Menno

Hello Pal,

It may help you to get in contact with a member of this forum, Eduard. He's a Dutch guy, living in Oslo.  ;)

I can imagine your statement, however Jacques built this forum with a reason, a vision. We all have to respect this. It´s sad you can´t write Dutch very well, international input is always a welcome surprise!  8)

Good luck!  :duimop:
Menno

Jacques

Citaat van: PalCabral op 03-03-2008  19:50 uThen a word to Jacques.  I respect your opinion and rules for your forum, and because of it this is my last post.  I never intended to create or fuzz or turn your forum into an english one - I just had some questions about a lovely beer from Antwerpen that unfortunately very few foreigners or beer sites have much information about.  Some of your members were very helpful, just as I find homebrewers to be all over, regardless nationality. 

But Jacques, I don't understand or agree with your reasoning.  Brewing is an international hobby, for many a great opportunity to exchange ideas and techniques of brewing from all over the world. Neither Norwegian nor Nederlands are major languages in this world, limiting your brewing forum to such small languages will unfortunately limit your forum and the exchange of thoughts therein.  But that's your choice.

Pal,

This site has been made for approximately 50.000 home brewers in the Netherlands and Belgium who speak Dutch. My site is popular amongst people who speak Dutch because it is in Dutch...
I never indented to serve the international homebrew community. There is already so much information in English.

Celocelava

Ik ben te dronken om de hele thread te lezen maar waar hebben ze nou die 30 ISO glazen gelaten..... :lekkerbier:

Peerrr

Adrie

Heeft er iemand nog een geslaagde poging gedaan of nieuwe inside informatie over De Koninck? Nu de Schelde Ale gist verkrijgbaar is, is het des te interessanter om deze kloon weer eens op te pakken. Ik heb deze gist en wil binnenkort ermee aan de slag.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 24-03-2010  11:49 uHeeft er iemand nog een geslaagde poging gedaan of nieuwe inside informatie over De Koninck? Nu de Schelde Ale gist verkrijgbaar is, is het des te interessanter om deze kloon weer eens op te pakken. Ik heb deze gist en wil binnenkort ermee aan de slag.
Wil je dit bier namaken om de kunst van het klonen, of omdat dit een overheerlijk bier is?
Ikzelf zou een Koninck-achtig bier maken die volmout is, en met verse hop.
Een bier zonder consessies.

In de periode 1985-1995 was klonen nog leuk, maar in deze tijd van verwatering is het niet meer interessant denk ik.
Een dubbel is tegenwoordig een blonde met kleurstof.


RobinB

Beetje constructiever hè Hoppie? ;)
Hier mijn info nav een bezoek vorig jaar:
Citaat van: RobinB op 12-05-2009  15:23 uAfgelopen weekend ook bij de Koninck geweest!
Dezelfde man achter de tap (Frans), maar andere rondleider.

Die van ons had volgens mij wel aardige kennis met betrekking tot het brouwen :)

Aantal weetjes (volgens de gids):

- Ze gebruiken 80% pils en 20% Caramout, de kleur hiervan is 50 EBC of iets minder. Ze betrekken de mouten van Dingemans.
- Hop is (bekend) 100% Saaz, in bellen maar worden wel nog gemalen voordat ze toegevoegd worden  :weetniet:
- Voor hoger rendement wordt het mout gemalen. Maischfilteren doen ze met een Meura (doeken) filter, dus kaf hoeft niet (meer) intact te blijven.
- Ze gebruiken een korrelgist die ze betrekken van Carlsberg! :D ;D
(de stocks liggen bij Carlsberg en worden in korrelvorm aangeleverd)

Overigens vind ik dat percentage Cara wel extreem hoog...
Misschien was hij in de war met ambermout? :weetniet:

JWVG

Citaat van: Hopmans op 24-03-2010  12:17 uWil je dit bier namaken om de kunst van het klonen, of omdat dit een overheerlijk bier is?
Ikzelf zou een Koninck-achtig bier maken die volmout is, en met verse hop.
Een bier zonder consessies.

Koninck IS volmout, en volgens deze info gooien ze er ook hop in. Ik neem aan dat je geen verse hop bedoeld, maar gedroogde hop (dus niet hopextract). Volgens mij moeten we onderscheid maken tussen Koninck van de fles en van de tap. Van de fles is ie saai. Van de tap vind ik hem nog steeds heerlijk. Ik zou er voor tekenen om zo'n bier te maken.

Citaat van: Hopmans op 24-03-2010  12:17 uIn de periode 1985-1995 was klonen nog leuk, maar in deze tijd van verwatering is het niet meer interessant denk ik.
Een dubbel is tegenwoordig een blonde met kleurstof.

Ik vermoed dat ook meespeelt dat jij in de periode 1985-1995 een minder grote zeurpiet was  ;D. Op het terrein van bier dan  ;). Het is al vaker gememoreerd: als mensen ouder worden vervlakt hun smaak en gaan ze het verleden verheerlijken. En bovendien heb je meer ervaring met bier proeven en brrouwen, en wordt je kritischer. Wat niet wegneemt dat ik weet dat veel bieren er een stuk slechter op zijn geworden. Maar of dat geldt voor Koninck van de tap  :weetniet:.

 :degroeten: JW.

@ Robin: ik vind die cara info inderdaad heel dubieus. Ik zou nog steeds voor een pils / vienna mengsel gaan. Of misschien pils/munchener.

Hopmans

Jongens, ik geloof er geen zak van.
Een bier met 80% pils, en 20 caramout is een hele dikke en vette pot bier.
Echt een vloeibare boterham.
Deze gist zal dan wel een soort Nothingham-achtige gist zijn die alles opvreet wat op zijn pad komt (incl. eiwitten).

Ik ga aankomend weekeinde dit bier proeven.
Misschien zit eea niet goed in mijn geheugen.
In mijn perceptie is het een heel dun biertje.

Ik trek tot die tijd mijn mening terug.

 

JWVG

Hee Hoppie,

begrijp me goed - van die 20% caramout geloof ik ook helemaal niets, dat kan niet - heb je gelijk in. Maar ik denk wel dat ie volmout is.

Zorg je wel dat je een Koninckje van de tap krijgt?

 :degroeten: JW.

Hopmans

Pfff, ik zou niet weten wie dat hier op tap heeft.
Daarbij ga ik zowat nooit meer naar de kroeg.
Datgene wat in de fles zit moet toch hetzelfde zijn?
 :weetniet:

JWVG

Nee dus  :neenee:. Vraag me niet hoe het komt, maar het flesjes bier is saai. Als je een flesje koopt, zul je in je mening gesterkt worden.

Geen kroeg in de buurt waar ze het schenken? Jammer...  :-\

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 24-03-2010  14:02 uDatgene wat in de fles zit moet toch hetzelfde zijn?
Best kans dat flessen gepasteuriseerd worden en vaten niet.


Hopmans

Citaat van: JWVG op 24-03-2010  14:10 uNee dus  :neenee:. Vraag me niet hoe het komt, maar het flesjes bier is saai.
Als je een flesje koopt, zul je in je mening gesterkt worden.
Dan heeft het geen nut.
Ik ga dan maar van jouw mening uit.

 :degroeten:

JWVG

Gewoon lekker een eigen flesje brouwsel open trekken. Is vast veel lekkerder  ;).

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: JWVG op 24-03-2010  14:10 uNee dus  :neenee:. Vraag me niet hoe het komt, maar het flesjes bier is saai. Als je een flesje koopt, zul je in je mening gesterkt worden.
Toevallig onlangs weer eens De Koninck gekocht. Het was jaren geleden dat ik dit bier had gedronken.
Saai is wel de beste omschrijving. Het smaakte vroeger toch beter?

Citaat van: JWVG op 24-03-2010  15:33 uGewoon lekker een eigen flesje brouwsel open trekken. Is vast veel lekkerder  ;).
Inderdaad.

Bert

RobinB

Citaat van: Hopmans op 24-03-2010  13:00 uJongens, ik geloof er geen zak van.
Een bier met 80% pils, en 20 caramout is een hele dikke en vette pot bier.
Echt een vloeibare boterham.

Klopt, dat is ook iets wat ik niet geloof.
Ik denk dat hij zich met Ambermout heeft vergist of misschien donkere Munchner?

Met Amber zou je er op zich wel kunnen komen?
Hij is niet erg zoet, wel moutig en licht hoppig.

Hopmans

Tja, Munichmout is ook vrij dik van smaak.
Het zal ook wel een ver doorgaand gistje zijn.
Voor de zomer zal het zeker geen verkeerd biertje zijn.


Jacques

Citaat van: RobinB op 24-03-2010  12:32 uOverigens vind ik dat percentage Cara wel extreem hoog...
Misschien was hij in de war met ambermout? :weetniet:

Vorig jaar ben ik ook op bezoek geweest bij De Koninck.
Ook toe werd verteld dat er pilsmout en caramout gebruikt wordt.

Nu heb je caramouten in allerlei gradaties. Het kan zijn dat het gaat om een vrij lichte caramout zoals carared.
En dat het bier niet overkomt als een vette boterham komt natuurlijk ook door het begin SG. Deze is niet zo hoog.

Adrie

Even een citaat uit mijn Yonathan-draad, omdat de versie die hieronder staat heel erg op de Koninck lijkt. Zoals ik in die draad zeg, is de Yonathan iets fruitiger en de Koninck iets graniger. Kleur, bitterheid, hopsmaak zijn identiek. Moutsmaken lijken zeer sterk, op dat granige na. Ik zou voor een echte kloon een deel van de pale mout en alle tarwemout vervangen door pilsmout. En ik vermoed dat de Münchener eruit kan en de kleur en moutigheid gecompenseerd kan worden met aromamout. Vergistingstemperatuur niet hoger laten worden dan 20, misschien zelfs 19 graden.

Citaat van: Adrie op 07-04-2010  10:40 uAfgelopen kwartaal was de Wyeast 3655 Schelde Ale beschikbaar en die heb ik gekocht, dus is het tijd voor een nieuwe versie van de Yonathan. Voor wie het niet weten: de Schelde Ale is naar verluid de Koninck gist, dus welke gist is geschikter voor een Belgische Pale Ale / Speciale Belge? De gist staat ondertussen te vermenigvuldigen in de giststarter, zaterdag ga ik brouwen.

Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP053
Naam receptYonathan
Brouwdatum10-4-2010
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume30.0 liter
Gewenst begin SG1048 g/l
Berekende kleur23 EBC (Morey)
Berekende bitterheid23 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement84%
Totaal brouwwater42.3 liter
Beslagdikte4.84 l/kg
Maischwater28.0 liter
Spoelwater14.3 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Palemout 7867.53.907
Tarwemout3100.579
Munich mout 1516100.579
Aromamout (Amber 50)49100.579
Special B (Cara 400)3912.50.145

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Beta-amylase620304.84
Alfa-amylase7220404.84

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Galena12.8Hopbellen601920
Saaz2.2Hopbellen20253
Saaz2.2Hopbellen7251

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 3655-PC Belgian Schelde Ale
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)2.5
Beluchtingstijd (uur)20
Temperatuur starter (gr. C)19

Voor de bittering staat er nu Target, maar dat kan nog een andere hop worden. Ik moet nog even kijken wat ik nog in de vriezer heb liggen.

Deze versie wil ik eens zonder pilsmout proberen. De Dingemans Pale ale mout is natuurlijk bijzonder geschikt als enige basismout voor een Speciale Belge. En, volgens de theorie van EBC, hoort er natuurlijk Special B in.
Deze keer ga ik 30 liter brouwen, zodat ik na het vullen van een fustje nog genoeg over heb om mee te nemen naar het ONK.

De vergisting wil ik starten op 19 graden en maximaal laten oplopen tot 21 graden.

orangeloo

Ik ga ook maar eens een poging doen.
Gisteren de gist gesmackt. (is hier trouwens geen Nederlands woord voor???)
Vandaag een starter van gemaakt.

Na het lezen van deze topic ben ik tot het volgende recept gekomen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange bronze
Kenmerknr 025 11/19
Brouwdatum30-10-2011
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,5%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,9 liter
Maischdikte4,4 l/kg
Maischwater17,8 liter
Spoelwater12,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur24 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC43,0 %1739 gr3 EBC
Viennamout43,0 %1739 gr7 EBC
Ambermout 50 EBC12,0 %485 gr49 EBC
Special B2,0 %81 gr391 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target11,5 %11 gr60 minuten20 EBU
Saaz (USA)2,8 %20 gr20 minuten5 EBU
Saaz (USA)2,8 %10 gr7 minuten1 EBU
Saaz (USA)2,8 %10 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3655 Belgian Schelde Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1500 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingWyeast gistvoedingscomplex
Hoeveelheid5 gram

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C30 minuten4,4 l/kg
272°C40 minuten4,4 l/kg
378°C5 minuten4,4 l/kg


Jacques

Citaat van: orangeloo op 28-10-2011  21:15 uGisteren de gist gesmackt. (is hier trouwens geen Nederlands woord voor???)

Letterlijk 'geslagen'. En dat is precies wat je doet: met je hand sla je het binnenzakje stuk.

orangeloo

Vandaag de Orange Bronze (koninck kloon) gebrouwen.
Wel met veel nieuwe brouwspullen, dus er gingen een aantal dingen anders dan gebruikelijk.
Zo heb ik een andere filter die meer wort uit mijn ketel filtert.
Ik heb gebrouwen zonder hopzakken, waarschijnlijk blijft er hierdoor weer meer wort achter.
Ik heb gekoeld met een platenkoeler i.p.v. een dompelkoeler.
Ik had een aantal zaken bij de verliezen veranderd in BrouwVisie i.v.m. met de nieuwe hevel.

Al bij al had ik een hoger SG dan gepland, 1055 i.p.v 1050, maar wel iets te weinig wort in mijn vat.
Ik heb dit deels gecorrigeerd door er 1 liter water aan toe te voegen zodat ik uitkwam op 1052.

Nu maar afwachten of het een topper of een flopper wordt.  :brouwen:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 30-10-2011  15:10 uAl bij al had ik een hoger SG dan gepland, 1055 i.p.v 1050, maar wel iets te weinig wort in mijn vat.
Ik heb dit deels gecorrigeerd door er 1 liter water aan toe te voegen zodat ik uitkwam op 1052.

E.e.a heeft dus geleid tot een verbetering v/h rendement. :)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 30-10-2011  15:51 uW.e.a heeft dus geleid tot een verbetering v/h rendement. :)
Zou kunnen :weetniet: ik hou nog ff een slag om de arm.
Door wat wijzigingen in de water huishouding had ik minder water nodig volgens BrouwVisie.
Of dit allemaal klopt zal ik vertellen als ik klaar ben met bottelen.
Ik had steets te veel bier na bottelen, terwijl ik te laag zat met het begin SG.
Nu zat ik te hoog maar iets te weinig wort. Mss iets te veel gewijzigd in BrouwVisie.

Maar langs de andere kant zou ik er niet raar van staan kijken dat deze JAVAL filter beter filtert.
Omdat de vorige iets te groot was lag deze ver tegen de buitenrand in mijn ketel.
Ik heb deze filter iets kleiner gemaakt, zodat er niet alleen langs de buitenste rand in de ketel gefilterd kan worden.

De komende brouwbeurten gewoon goed meten en noteren.  :brouwen:

Wallie

Ik zag een reclame op tv van De Koninck. Nu wilde ik hem zelf wel gaan brouwen.
Ik ben begonnen met lezen van deze draad maar het is allemaal zoveel.
Is het recept wat helemaal bovenaan staat nu het goede recept?
Of 1 van de recepten die ergens tussen staat.. Of is het "goede" recept nog niet helemaal duidelijk..

RobinB

Het belangrijkste is dat je de Wyeast schelde-ale gist gebruikt.
Dat is de "de Koninck" gist en erg belangrijk voor de smaak.

Ook gebruiken ze bij de Koninck enkel Saaz hop.

Adrie

Ik heb nu een versie gebrouwen met biscuit mout. Gezien de smaak, maar ik moet ze nog naast elkaar drinken), denk ik dat 10-15% van deze mout in de stort eveneens essentieel is voor een goede kloon. Als ik ze naast elkaar heb geproefd, zal ik de vergelijking hier even posten.

RobinB

Tijdens een rondleiding had de gids het over 80% pils en 20% lichte aroma/caramout. Zit je dr niet gek ver naast met 15% biscuit. :)

henkg

Een beetje off topic, maar zitten er in de commercieel verkrijgbare Koninck flesjes opkweekbare gistcellen.  Iemand al eens geprobeerd?
Kansloos, of zal ik dat zelf eens proberen...

BierHenk

Citaat van: henkg op 06-05-2012  16:09 uEen beetje off topic, maar zitten er in de commercieel verkrijgbare Koninck flesjes opkweekbare gistcellen.  Iemand al eens geprobeerd?
Kansloos, of zal ik dat zelf eens proberen ...
Gewoon proberen op appelsap. En graag terugkoppelen. Alhoewel ik de kans klein acht.
Succes :proost:

Adrie

Citaat van: henkg op 06-05-2012  16:09 uEen beetje off topic, maar zitten er in de commercieel verkrijgbare Koninck flesjes opkweekbare gistcellen.  Iemand al eens geprobeerd?
Kansloos, of zal ik dat zelf eens proberen ...

De Koninck is gefilterd. Er zit geen gistcel meer in.

henkg

Citaat van: Adrie op 06-05-2012  16:47 uDe Koninck is gefilterd. Er zit geen gistcel meer in.
Dat is jammer. Ik geloof je op je woord, maar als ik weer eens Koninick in huis heb, toch maar eens proberen. Weinig kans, maar proberen kost niks, misschien zijn die filters niet perfect.

Wallie

Maar wat is het recept?

hansm

Citaat van: RobinB op 06-05-2012  16:01 uTijdens een rondleiding had de gist het over 80% pils en 20% lichte aroma/caramout. Zit je dr niet gek ver naast met 15% biscuit. :)

Zo'n rondleiding wil ik ook wel  ;D

RobinB

Hihihi!
Een Freudiaanse verspreking, zal ik maar zeggen! ;D

RobinB

Citaat van: Wallie op 06-05-2012  18:07 uMaar wat is het recept?

Zie:
Citaat van: RobinB op 05-05-2012  13:58 uHet belangrijkste is dat je de Wyeast schelde-ale gist gebruikt.
Dat is de "de Koninck" gist en erg belangrijk voor de smaak.

Ook gebruiken ze bij de Koninck enkel Saaz hop.

en

Citaat van: Adrie op 06-05-2012  15:34 ubiscuit mout. Gezien de smaak, denk ik dat 10-15% van deze mout in de stort eveneens essentieel is voor een goede kloon.
De rest Pilsmout.

Succes met :brouwen:

orangeloo

Citaat van: Wallie op 06-05-2012  18:07 uMaar wat is het recept?

Vorige week nog een complimenten gehad over mijn recept.
Of het nu een echte kloon is vind ik zelf niet zo belangrijk, belangrijker vind ik het resultaat.
Ik zal wel horen op het ONK wat de keurmeester er van vind. ???

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange bronze
Kenmerknr 025 11/19
Brouwdatum30-10-2011
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,5%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,3 liter
Maischdikte4,3 l/kg
Maischwater16,9 liter
Spoelwater11,4 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur24 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid27 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC43,0 %1688 gr3 EBC
Viennamout43,0 %1688 gr7 EBC
Ambermout 50 EBC12,0 %471 gr49 EBC
Special B2,0 %79 gr391 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target11,5 %11 gr90 minuten22 EBU
Saaz (USA)2,8 %20 gr20 minuten5 EBU
Saaz (USA)2,8 %10 gr7 minuten1 EBU
Saaz (USA)2,8 %10 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3655 Belgian Schelde Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1500 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingWyeast gistvoedingscomplex
Hoeveelheid5 gram

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C30 minuten4,3 l/kg
272°C40 minuten4,3 l/kg
378°C5 minuten4,3 l/kg


RobinB

Das redelijk in lijn van het bovenstaande. Lijkt me een goed recept!
Zelf al geproefd?

Adrie

Voor mij staan twee identieke glazen: een met een Koninck en een met een Yonathan.

Visueel zijn ze nagenoeg identiek: kleur en schuim zien er na inschenken gelijk uit. Schuim van de Yonathan is stabieler.

Geur: ook identiek. Direct na inschenken leek de Yonathan een tikkeltje fruitiger, maar dat zakt snel weg. Beide ruiken moutig, broodachtig en een beetje hoppig. Geen merkbare verschillen daar.

Smaak: moutigheid is identiek. Fruitigheid is hetzelfde en in intensiteit gelijk. De Koninck gist geeft wat milde kauwgomballensmaak. Het enige verschil is dat de Yonathan een tikkie bitterder is door de al eerder genoemde fout bij het berekenen van het recept. Spijtig. Nu de bieren wat warmer worden, lijkt de Yonathan een ietsje intenser in de moutigheid. Komt wellicht door het gebruik van 41% Viennamout of wellicht die paar procent Special-B.

Nasmaak: de Yonathan is bitterder in de nasmaak. In beide gevallen blijft de moutigheid prettig achter.

Mondgevoel: ook hier geen verschil.

Conclusie: dit recept zit heel erg dichtbij het recept van De Koninck. Als de bitterheid goed was, dan zou je gemakkelijk iemand wijs kunnen maken dat een glas Yonathan een glas Koninck is. Nu weer twee jaar wachten totdat de juiste gist weer op de markt komt voor de ultieme kloonpoging met de juiste bitterheid.

Hier nogmaals het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP078
Naam receptYonathan
Brouwdatum23-02-2012
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume30 liter
Gewenst begin SG1.048 g/l
Berekende kleur27 EBC (Morey)
Berekende bitterheid25 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement75%
Totaal brouwwater41,5 liter
Beslagdikte4,85 l/kg
Maischwater32 liter
Spoelwater9,45 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3341,02,704
Viennamout641,02,704
Biscuit mout 505810,00,660
Aromamout (Amber 50)495,00,330
Special B (Cara 400)3913,00,198

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Eiwitrust550154,85
Beta-amylase6215304,85
Alfa-amylase7220104,85

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Saaz5,0Hopbellen6040,016
Saaz5,0Hopbellen2025,06
Saaz5,0Hopbellen725,03

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 3655-PC Schelde Ale
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)2,5
Roertijd (uur)24
Temperatuur starter (gr. C)20


RobinB

Citaat van: Adrie op 06-05-2012  22:01 uNu weer twee jaar wachten totdat de juiste gist weer op de markt komt voor de ultieme kloonpoging met de juiste bitterheid.

Niet ingevroren?
Das wel handig en erg simpel.

ZzemutaHh

Laat maar. Ik ben een sukkel.


robbel

Misschien heb ik het mis, maar de Schelde Ale gist staat gewoon als verkrijgbaar op de webshop van van der kooy?

BierHenk

Citaat van: robbel op 07-05-2012  11:55 uMisschien heb ik het mis, maar de Schelde Ale gist staat gewoon als verkrijgbaar op de webshop van van der Kooy?
Maar hebben ze het ook op voorraad?

robbel

Citaat van: BierHenk op 07-05-2012  12:12 uMaar hebben ze het ook op voorraad?

Volgens de site wel...
Ik heb um besteld en betaald, aangezien ik de Yonathan uit Adrie's boek als eerste brouwsel ga maken.
De reeds aangeschafte Belgian Ardennes gebruik ik wel voor het volgende brouwsel.

Wyeast Private Collection: Belgium Schelde ale 3655-PC ( XL) activator.
E-mail naar een vriend
Schrijf de eerste review van dit product
Beschikbaarheid: In voorraad

Excl. BTW: € 8,44
Incl. BTW: € 8,95
Aantal
In winkelwagen
OF
Zet op verlanglijst
Toon in vergelijking

Snel overzicht
Wyeast Private Collection: Belgium Schelde ale 3655-PC( XL) activator. Uitvlokking: middelmatig. Vergistingsgraad: 73-77%. Temperatuur: 16-24°C. Alcohol Tolerantie: ongeveer 11%. Biersoorten: Belgian Pale Ale, Belgian Specialty Ale, Belgian Dubbel and Tripel, Belgian Strong Golden and Dark Ales, Belgian Blonde Ale, Flanders Brown/Oud Bruin.

Adrie

Citaat van: robbel op 07-05-2012  11:55 uMisschien heb ik het mis, maar de Schelde Ale gist staat gewoon als verkrijgbaar op de webshop van van der kooy?

Dat kan, maar dat is dan nog de "oude" voorraad van de periode oktober-december 2011. Mits deze gist koel is bewaard, en dat is ie bij Van Der Kooij, dan moet je er nog een goed resultaat mee kunnen boeken.

robbel

Citaat van: Adrie op 07-05-2012  15:52 uDat kan, maar dat is dan nog de "oude" voorraad van de periode oktober-december 2011. Mits deze gist koel is bewaard, en dat is ie bij Van Der Kooij, dan moet je er nog een goed resultaat mee kunnen boeken.

Okay dat wist ik niet.
Ik zal eens op de datum kijken als de gist is gearriveerd.
Ik hoop alleen dat de gist niet teveel afsterft tijdens de verzending per post......

Adrie

Citaat van: robbel op 07-05-2012  16:42 uOkay dat wist ik niet.
Ik zal eens op de datum kijken als de gist is gearriveerd.
Ik hoop alleen dat de gist niet teveel afsterft tijdens de verzending per post......

Ach, je moet sowieso een giststarter maken, natuurlijk, anders is het vragen om ellende.

Drents Hopbier

Citaat van: robbel op 07-05-2012  16:42 uIk hoop alleen dat de gist niet teveel afsterft tijdens de verzending per post...

Je hebt zelfs kans dat, als ze op de goede plek stempelen, de gist reeds geactiveerd wordt.

Hopbier


redox

Citaat van: Drents Hopbier op 07-05-2012  17:53 uJe hebt zelfs kans dat, als ze op de goede plek stempelen, de gist reeds geactiveerd wordt.

Hopbier
Hiervoor ben ik ook wel bang voor maar heb het gelukkig nog nooit gehad. Ze versturen in enveloppen van bubbel folie die kunnen wel wat hebben.

Citaat van: Adrie op 07-05-2012  15:52 uDat kan, maar dat is dan nog de "oude" voorraad van de periode oktober-december 2011. Mits deze gist koel is bewaard, en dat is ie bij Van Der Kooij, dan moet je er nog een goed resultaat mee kunnen boeken.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20028.0.html
De gist die ik hier gebruikte: uit het hoofd kwam deze 9 of 13 Februari van dit jaar. Ik vermoed dat Van der Kooy deze gist speciaal besteld heeft bij Wyeast. Net voor de zomer lijk mij ook een beter tijdstip dan het laatste kwartaal van het jaar.   

robbel

We gaan zijn wat er in de bus komt vallen.
Mocht de stempel het het vervoer de smackpack geactiveerd hebben, dan maak ik gelijk mijn eerste starter.
Die bewaar ik dan wel weer in de koelkast totdat ik ga brouwen.

Albertus

Citaat van: Adrie op 06-05-2012  22:01 uVoor mij staan twee identieke glazen: een met een Koninck en een met een Yonathan......

Gisteravond had ik het genoegen van hetzelfde uitzicht te mogen genieten.
Onnodig het proefverslag, dat bij de hierboven aangehaalde posting hoort, nog eens te herhalen, het is Adrie gelukt om de Koninck te klonen. :groots:

Bert

robbel

Citaat van: robbel op 07-05-2012  19:47 uWe gaan zijn wat er in de bus komt vallen.
Mocht de stempel het het vervoer de smackpack geactiveerd hebben, dan maak ik gelijk mijn eerste starter.

En helaas, een flinke bolle enveloppe in de brievenbus.
Gist per post bestellen is dus geen geslaagde actie.
Ik heb geen moutextract in huis, dus dan maar appelsap gebruiken voor een starter???


Productiedatum was overgens van 01-2012.....

RobinB

Tja, de post is soms hardhandig, veel meer dan bubblewrap kunnen ze er niet omheen doen bij gratis verzending.
Ik heb meermaals gist (Wyeast) besteld per post, nog nooit geactiveerd aangekomen, niet meteen afhaken bij n=1.

Je kan de gist nog in de koelkast leggen en tzt een starter maken. Hiervoor kan je moutextract gebruiken, maar je kan ook een minibrouwseltje maken.
Uurtje maischen, filteren in vergiet en kwartiertje koken. Heb je relatief snel voedzame wort voor de opkweek.

robbel

Ik haak zeker niet af bij een eerste keer.
Ik kreeg elders ook al het advies om een mini brouwsel te maken en daarmee de gist te voeden.
Die maak ik dan morgenochtend en vrijdagmiddag gaat ie bij mijn eerste brouwsel, de yonathan in dit geval.
Ik ben eens benieuwd wat het wort....

redox

Citaat van: Albertus op 09-05-2012  08:40 uGisteravond had ik het genoegen van hetzelfde uitzicht te mogen genieten.
Onnodig het proefverslag, dat bij de hierboven aangehaalde posting hoort, nog eens te herhalen, het is Adrie gelukt om de Koninck te klonen. :groots:

Bert

Nja mijn Koninck ''achtige'' klonen brouwsels zitten al even in de mandfles, dan maar koninck kloon met eigen twist;) Proficiat Adrie met de kloon ik ga hem volgende maand wel brouwen eerst een midnight sun rich, dark en spicy porter achtig brouwsel :nut:
Citaat van: robbel op 09-05-2012  12:55 uEn helaas, een flinke bolle enveloppe in de brievenbus.
Gist per post bestellen is dus geen geslaagde actie.
Ik heb geen moutextract in huis, dus dan maar appelsap gebruiken voor een starter???


Productiedatum was overgens van 01-2012.....

Gevalletje pech van het opbollen, heb vaak genoeg enkel gist besteld bij VDK en nog nooit een bolle enveloppe gehad. Als je niet direct ga brouwen kan de gebolde verpakking in de koelkast bewaren.

Hoe verser hoe beter natuurlijk maar 1-2012 kan toch makkelijk gist is in ieder geval binnen een dag opgebold ;)

Oeps typen heeft een beetje lang geduurd, snelle hap tussendoor is niet slim, beetje overlap met RobinB

RobinB

Tja, die 01-2012 is waarschijnlijk ook ivm de tijdelijke productie?
In april jl had ik een activator van Van der dKooy uit maart.

redox

Ik denk dat robbel één van de laatste te pakken heeft. Ze zijn bij Van der Kooy in ieder geval nu uit het assortiment.

Superbeun

Citaat van: Adrie op 06-05-2012  22:01 uVoor mij staan twee identieke glazen: een met een Koninck en een met een Yonathan.
Kijk, daar word ik nou blij van.
Een perfecte kloon van een van mijn lievelingsbieren.


ZzemutaHh

Citaat van: robbel op 09-05-2012  12:55 uEn helaas, een flinke bolle enveloppe in de brievenbus.
Gist per post bestellen is dus geen geslaagde actie.
Ik heb geen moutextract in huis, dus dan maar appelsap gebruiken voor een starter???


Productiedatum was overgens van 01-2012.....

Gisteren 2 x 3655 Belgian Schelde per post ontvangen. Nix aan de handje. Productie was inderdaad 09-01-2012. Prima dus.
Was mijn eerste keer bij Van der Kooy. Handig, dat gratis verzenden van die gist.

WE LIKE IT!

Superbeun

Citaat van: ZzemutaHh op 10-05-2012  12:37 uGisteren 2 x 3655 Belgian Schelde per post ontvangen. Nix aan de handje. Productie was inderdaad 09-01-2012. Prima dus.
was mijn eerste keer bij Van der Kooy. Handig, dat gratis verzenden van die gist.

WE LIKE IT!
Ja, ze hebben soms leuke aanbiedingen.
Ik heb er net 25 kg mout besteld, dan mag je gratis een Wyeast activator uitzoeken.

ZzemutaHh

Citaat van: Superbeun op 10-05-2012  12:56 uJa, ze hebben soms leuke aanbiedingen.
Ik heb er net 25KG mout besteld, dan mag je gratis een Wyeast activator uitzoeken.

als ze dan de gist maar niet ONDER de mout leggen...

brouwerwaldonk

Citaat van: Adrie op 06-05-2012  22:01 uNu weer twee jaar wachten totdat de juiste gist weer op de markt komt voor de ultieme kloonpoging met de juiste bitterheid.
Ik heb de authentieke brouwerijgist van De Koninck in mijn gistbank. Voor mij is het een gist die ik elk jaar gebruik.
Wil je hem echt hebben kom maar eens langs


JOhtheo

Mijn favoriete kloon.
Maar weer eens proberen. Afgelopen maandag gebrouwen.
Staat onderwijl te pruttelen in de hoofdvergisting, altijd mooi dat voortdurende gepruttel,
net als paarden op stal, voortdurend tevreden hooi peuzelend.

Kelder staat wel vol fijne kratjes, maar de brouw -drang simpelweg niet weerstaan,
Dus maandag ingelast brouwdag. mooiste dagen, iedereen aan het werk. Gestolen brouwdagen. Als werken altijd nog kan.

Ik moest ook, daar ik onlangs een brouwdag mocht meemaken met een routinier (+20 jaar brouwervaring),
en daar zaken zag die ik MOEST herhalen om te zien, te geloven, dat ze ook echt gebeurden/kunnen.

1.-Altijd gedacht dat ik mijn giststarter moest afdekken met zilverpapier.
    'Nee, kreeg ik als advies, want dan kan je starter (op roerder) toch niet 'ademen', werd me verteld. ok?!
    keukentissue er overheen, met elastiekje. koolzuur kan weg, en verse lucht erbij.

2.-Nog ongelofelijker: ik zag een giststarter gemaakt worden voor 400 liter brouw, van ... 2 liter groot. (echt!)
                            aangemaakt met 1,5 liter moutextract, a 1035 sg, met theelepel Wyeast gistvoeding,
                            ('gist mocht niet van de suiker snoepen, want moest groeien'),  24 uur op de roerder,
                            Geeft zo'n laag gist, werd me gewezen met duim en wijsvinger, 5 a 6 cm gist,
                            Werkt al jaren naar mijn tevredenheid, wer me verteld,
                            terwijl ik met volle verbazing naar 2 liter in een creme-witte erlenmeyer keek.
             
3.-Mijn vorige kloontje ontbeerde beetje het geambieerde fijne oplosmiddelen -smaakje
   (dat oplosmiddelen lekker kunnen zijn, denk je dan). Enniewee, de vergistingstemp. in de hoofdvergisting maar eens naar 22,
    23, en een beetje  (ipv laag beginnen a 18 graden, de vorige keren, om verkeerde esters tegen te gaan).

4.-Meten: volg ome jacques's raad op en meet gedwee of ik het eind sg /(via de brix en BrouwHulp) nader (ben er nog niet)

5.-Na hoofdvergisting overhevelen: deed ik nooit, vind een koudewaas mooi,  en smaak gaat voor,
    ben tegen design-biertjes, alles mooi, maar 1 slok en het kaartenhuis stort in.
    Maar wil ook heerlijk helder koninckje kunnen brouwen, en wie weet is' ie dan nog lekkerder. (Kan niet wachten.)

6.-Bottelde altijd met suiker direct in de fles (appie mini-klontje van 3,1 gr,), lekker makkelijk,
    maar ga nu officieel bottelen vanuit een bottelvat. sjiek hoor.

7.- Oh ja, en dan vernaggel ik de kloon, door koud te hoppen, na overhevelen, in de navergisting, met Saaz-hop. ruikt zo lekker.
     IPA belgium ale, Joepie! Wat een hobby.  Hierna de Herrmann methode beproeven op een Hefe Weizen.
     Kan niet wachten. Drinken komt nog wel eens, voor nu belangrijkere zaken aan het hoofd.
     
groet, Johan

Jacques

Een kleine opmerking.
Met een stuk aluminiumfolie losjes over de hals van erlemeyer "ademt" je roerder ook. Het voordeel van aluminiumfolie  is dat het het zich niet kan verzadigen met waterdamp wat keukentissue wel kan. Sterker nog het is daarvoor speciaal ontwikkeld. In de poriën van het papier kunnen zich micro-organismen ontwikkelen. Uit hygiënisch oogpunt raad ik toch aan aluminiumfolie te gebruiken. Dat is een bewezen techniek bij heel veel hobbybrouwers. Ook bij andere hobbybrouwers met veel ervaring.

Oscar

Citaat van: Jacques op 28-06-2017  22:10 uOok bij andere hobbybrouwers met veel ervaring.

Of gewoon een schone theedoek over je opening... Over hobbybrouwers met ervaring gesproken... ;)

JOhtheo

En een 2 liter starter, voldoende voor 400 liter brouw?

(Gewetensvraag voor de 'zware jongens' hier (?).)

Jacques

Citaat van: Oscar op 28-06-2017  22:16 uOf gewoon een schone theedoek over je opening... Over hobbybrouwers met ervaring gesproken... ;)

Die schone theedoek is na een paar dagen niet meer schoon... Aluminiumfolie laat niets door. Textiel wel.

Jacques

Citaat van: JOhtheo op 06-07-2017  20:24 uEn een 2 liter starter, voldoende voor 400 liter brouw?

(Gewetensvraag voor de 'zware jongens' hier (?).)

Zo simpel kun je dit niet stellen. Als het gaat om 2 liter vitale dikbrijïge gist is het geen probleem. Maar als je maar een klein bodempje gist onder in je starter hebt kom je snel gist te kort als je een SG hebt boven de 1030 en het wort niet belucht...

Adrie

Citaat van: JOhtheo op 06-07-2017  20:24 uEn een 2 liter starter, voldoende voor 400 liter brouw?

(Gewetensvraag voor de 'zware jongens' hier (?).)

Volgens MrMalty (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html) heb je dan een giststarter nodig van 31 liter (op de roerplaat) die geënt is met 9 pakken gist of 1,6 liter dikke gistslurry. Kortom: een 2 liter giststarter is veel en veel te weinig.

JOhtheo

Citaat van: Jacques op 06-07-2017  22:47 uZo simpel kun je dit niet stellen. Als het gaat om 2 liter vitale dikbrijïge gist is het geen probleem. Maar als je maar een klein bodempje gist onder in je starter hebt kom je snel gist te kort als je een SG hebt boven de 1030 en het wort niet belucht...
Eens, maar.. klein laagje, dikke laag, voor een 400 liter batch.
lijkt me dat een 2-liter starter NOOIT genoeg cellen kan bevatten.

Citaat van: JOhtheo op 28-06-2017  20:12 u2.-Nog ongelofelijker: ik zag een giststarter gemaakt worden voor 400 liter brouw, van ... 2 liter groot. (echt!)
                            aangemaakt met 1,5 liter moutextract, a 1035 sg, met theelepel Wyeast gistvoeding,
                            ('gist mocht niet van de suiker snoepen, want moest groeien'),  24 uur op de roerder,
                            Geeft zo'n laag gist, werd me gewezen met duim en wijsvinger, 5 a 6 cm gist,
                            Werkt al jaren naar mijn tevredenheid, wer me verteld,
                            terwijl ik met volle verbazing naar 2 liter in een creme-witte erlenmeyer keek.     
Ik zie wat ontbreekt, ..  de 2-liter starter is geënt met 2 smackpacks gist.

Hieronder de afwijking van deze starter met de door BrouwHulp aangegeven aanwezige hoeveelheid gistcellen ten opzichte van een benodigde starter goed voor 400 liter brouw invoer is.
,
Lijkt op een theoretische omissie in onze (in ieder geval mijn) perceptie van een starter.
Of is jullie perceptie van een starter zo anders als dat BrouwHulp het berekend?

Ben op zoek naar de theoretische onderbouwing hoe deze 2 liter starter op de (volgens BrouwHulp benodigde 5734 miljard gistcellen) komt.

Of, is er een andere onderbouwing, waarom je NIET zoveel cellen nodig hebt.
LEt wel: een starter van 2 liter met 1 of 2 smackpacks lijkt meer op een hoeveelheid die ik gebruik voor een 50 liter batch.

Het verschil kan volgens mij niet vanuit een detail of interpretatie verklaart worden.
Benieuwd.

ACM

De giststarter van 2 liter heeft Johan bij mij gezien. Ik gebruik 2 XL verpakkingen die niet ouder dan 3 weken mogen zijn. Na het doorslaan van het gistzakje staat de zak dan ook binnen 4 uur zo rond als een voetbal. Super vitaal dus. Ik neem1,5 liter water samen met een theelepel gistvoeding met veel zink en los daarin moutpoeder op tot een sg van 1035/1040. !0 minuten koken en dan afkoelen naar 25 geraden. Gist toevoegen en aanvullen tot 2 liter. keukenpapier als kapje tegen eventuele fruitvliegjes en 24 uur op de roerder. De gist is zo actief dat deze de 400 liter binnen 12 uur stevig aan het gisten heeft. Ik doe dit zo al 2 jaar tot grote tevredenheid van mij zelf als ook van mijn klanten. 

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 07-07-2017  13:16 uVolgens MrMalty (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html) heb je dan een giststarter nodig van 31 liter (op de roerplaat) die geënt is met 9 pakken gist of 1,6 liter dikke gistslurry. Kortom: een 2 liter giststarter is veel en veel te weinig.
De combinatie: roerplaat en geënt met 9 pakken gist snap ik niet. Het doel van de roerder is toch juist gist opkweken. Dan begin je toch met weinig gist? als ik gist opkweek op de roerder dan start ik met 100ml gistende wort (opgekweekt van 5ml aangeent vanaf schuine buis) voor 3 liter starter en dat is voor 50 liter wort die dan in 5 dagen uitgist. in dit geval voor 400 liter zou ik 30 liter starter maken op de roerder uitgaande van bv 1/2 tot 1 zakje korrelgist.

hansHalberstadt

Citaat van: ACM op 16-07-2017  10:04 uDe giststarter van 2 liter heeft Johan bij mij gezien. Ik gebruik 2 XL verpakkingen die niet ouder dan 3 weken mogen zijn. Na het doorslaan van het gistzakje staat de zak dan ook binnen 4 uur zo rond als een voetbal. Super vitaal dus. Ik neem1,5 liter water samen met een theelepel gistvoeding met veel zink en los daarin moutpoeder op tot een sg van 1035/1040. !0 minuten koken en dan afkoelen naar 25 geraden. Gist toevoegen en aanvullen tot 2 liter. keukenpapier als kapje tegen eventuele fruitvliegjes en 24 uur op de roerder. De gist is zo actief dat deze de 400 liter binnen 12 uur stevig aan het gisten heeft. Ik doe dit zo al 2 jaar tot grote tevredenheid van mij zelf als ook van mijn klanten. 

Belucht je je hoofdwort dan ook nog, w.a.w.: krijg je nog een vermenigvuldigingsstap in je hoofdwort?

JOhtheo

Citaat van: ACM op 16-07-2017  10:04 uDe giststarter van 2 liter heeft Johan bij mij gezien. Ik gebruik 2 XL verpakkingen die niet ouder dan 3 weken mogen zijn. Na het doorslaan van het gistzakje staat de zak dan ook binnen 4 uur zo rond als een voetbal. Super vitaal dus. Ik neem1,5 liter water samen met een theelepel gistvoeding met veel zink en los daarin moutpoeder op tot een sg van 1035/1040. !0 minuten koken en dan afkoelen naar 25 geraden. Gist toevoegen en aanvullen tot 2 liter. keukenpapier als kapje tegen eventuele fruitvliegjes en 24 uur op de roerder. De gist is zo actief dat deze de 400 liter binnen 12 uur stevig aan het gisten heeft. Ik doe dit zo al 2 jaar tot grote tevredenheid van mij zelf als ook van mijn klanten. 
Dank je, voor je bericht. Lomt mijn initiële verhaal minder science -fiction achtig over.
Gaaf dat je dit zo hebt leren durven aanpakken. En scheelt nogal niet wat, aan de proces- en de kosten kant.
Ik heb met mijn eigen ogen kunnen vaststellen dat je aanpak, je tools dezelfde zijn als die wij hobbybrouwers gebruiken. (Water, moutextract, gistvoeding, gist smackpack, roerder, toiletpapier. Geen actieve beluchting (geen tool), niet in je starter, niet in je 600-liter vergistingsvat), anders dan dat lucht door je toilet-papier in je starter kan komen.

Intuïtief kon ik me niet voorstellen dat professionele brouwers dergelijk grote (30-liter) starters zouden gebruiken.

Heb zelf geen specialistische expert- kennis om een theoretische onderbouwing op je starter te maken.
1.-waarom de hoeveelheid gistcellen van je starter voldoende zijn voor 400 liter batch (zwaar bier, ong. 9 %)
2.-hoeveel gistcellen (blijkbaar) voldoende zijn voor een bepaalde hoeveelheid door hobbybrouwers te vergisten wort.

Rendement van je gehanteerde methode wijkt in ieder geval materieel af van de rekenhoeveelheden die in diverse tools wordt voorgesteld /geadviseerd.  of zie ik dat verkeerd? en bevestigd dit verhaaltje het enkel. zog. storm in een starter.

Jacques

Citaat van: JOhtheo op 16-07-2017  14:21 uIntuïtief kon ik me niet voorstellen dat professionele brouwers dergelijk grote (30-liter) starters zouden gebruiken.

Professionele brouwers gebruiken starters die heel wat groter zijn. Is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid wort dat vergist moet worden.

Zie de volgende link om een indruk te krijgen van de grootte van giststarters bij grote professionele brouwerijen.
http://www.craftbrewersconference.com/wp-content/uploads/2015_presentations/R1440_Deniz_Bilge.pdf

Er zijn brouwerijen die minder gist enten. Dat is een keuze. Het heeft invloed op het smaakprofiel. Weinig gist enten betekent meer hogere alcoholen en esters. Meer gist enten zorgt voor een bier waarin de mout en hop meer op de voorgrond komt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-07-2017  21:32 uProfessionele brouwers gebruiken starters die heel wat groter zijn.
Elders op het forum ook zoiets gelezen met weinig gist enten. maar wat er niet bij werd verteld is dat de brouwer daarna met zuivere zuurstof zijn brouwsel nog een keer ging beluchten, m.a.w. hij ging zijn gist in zijn brouwsel vermenigvuldigen tot de juiste hoeveelheid. Dus je moet het complete verhaal horen.

seed7

De vraag is niet of je snel resultaat van gisting ziet, maar hoe lang de gisting duurt met zo weinig cellen met welke invloed op de smaak.

Edit: het document waar Jacques naar verwijst gaat over ondergisters, daar gebruik je, afhankelijk van de gistingstemperatuur, starters met een volume van ca. 10% van het brouwvolume. Bij bovengisters is dit 25% minder.

Ingo

JOhtheo

Citaat van: Jacques op 16-07-2017  21:32 uProfessionele brouwers gebruiken starters die heel wat groter zijn. Is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid wort dat vergist moet worden.
Grootte is inderdaad relatief. Beetje flauw, maar zie ze inderdaad bij Heineken al met een 2 liter starter een 80.000 liter batch opstarten. Ha, ha. in ieder geval dank voor je leuke stuk. Snap dat het kweken betreft, niet brouwen.

Op pagina /sheet 22 lees ik dat er met vermenigvuldigingsgetallen van 200 tot 300 wordt gewerkt. De getallen zijn specifiek voor gistkweek, in dit stuk. Pagina 23 geeft aan dat er periodiek gist wordt verwijdert en de tank met nwe wort wordt aangevuld. 

Lekker (veel) bier brouwen is wat anders als lekker veel gist kweken. Een flink beluchtte starter is in ieder geval niet meer drinkbaar.

Zelfde geldt voor een batch die voortdurend belucht is om maar veel gist te kweken. In onze tools is de vermenigvuldigingsfactor max. 40, vaak lager.
Meeste batches van 30 liter benodigen al gauw starter van min. 2 liter.  In de 400 liter batch waar ik over schreef was de vermenigvuldiging 200.

Interessant? (! Vind ik wel.) Waarom het de een lukt met de derg. vermenigvuldigingsfactor een prima bier te brouwen, en anderen staan te kwatten met een magere factor 10 en dan zelfs vaak over trage vergisting berichten.
wellicht:
-met oude gist een starter begonnen, waar de 400 liter batch begon met een smackpack niet ouder dan 3 weken.
-moment van enten ve smackpack te laat gebeurt,  waar de 400 liter batch smackpacks direct in de starter gingen zo snel ze bol stonden (12 uur na smacken op 25 graden. <= verschilt deze temp. per gist(soort)?
-starter met zilverpapier afgedekt op roerder, waar de 400 liter batch starter werd afgedekt met luchtdoorlatend  toiletpapier. (Jacq.'s stuk rept er ook over dat CO2 gif voor gistkweek is. pag.28)
-verhoogt de vermenigvuldigingsfactor op roerder (afhankelijk van de mate van luchttoevoer, mate van CO2 afvoer, roersnelheid, is die afh. van de diepte vd vortex).
-moment van enten op de bierbatch (te) laat gebeurt, waar de 400 liter batch geent werd de starter, 24 uur geroerd.
-dat het laatste hierover nog niet is gezegd.
proost

seed7

Citaat van: JOhtheo op 17-07-2017  12:12 uOp pagina /sheet 22 lees ik dat er met vermenigvuldigingsgetallen van 200 tot 300 wordt gewerkt. De getallen zijn specifiek voor gistkweek, in dit stuk. Pagina 23 geeft aan dat er periodiek gist wordt verwijdert en de tank met nwe wort wordt aangevuld. 


-verhoogt de vermenigvuldigingsfactor op roerder (afhankelijk van de mate van luchttoevoer, mate van CO2 afvoer, roersnelheid, is die afh. van de diepte vd vortex).

Die hoge vermenigvuldiging/lage cel enting is interessant, zal ik eens in mijn propagator proberen.

Je kunt nog zo veel roeren en beluchten, 1 smackpack in een liter wort levert je net een verdubbeling op met als resultaat dat je met 50% 'oude' cellen begint.

Ingo

JOhtheo

Citaat van: seed7 op 17-07-2017  12:32 uJe kunt nog zo veel roeren en beluchten, 1 smackpack in een liter wort levert je net een verdubbeling op met als resultaat dat je met 50% 'oude' cellen begint.
Ingo
1x verdubbelen, lijkt me, zeer teleurstellend result. Net als die 50% dooie? Maar wat weet ik nou helemaal.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-07-2017  00:00 uElders op het forum ook zoiets gelezen met weinig gist enten. Maar wat er niet bij werd verteld is dat de brouwer daarna met zuivere zuurstof zijn brouwsel nog een keer ging beluchten, m.a.w. hij ging zijn gist in zijn brouwsel vermenigvuldigen tot de juiste hoeveelheid. Dus je moet het complete verhaal horen.

Voor de omvang van je starter maakt het zeker uit of het hoofdwort wordt belucht of niet. Door het wort waaraan de starter wordt toegevoegd intensief te beluchten wordt de gist geprikkeld zich te vermenigvuldigen.

Citaat van: seed7 op 17-07-2017  07:56 uEdit: het document waar Jacques naar verwijst gaat over ondergisters, daar gebruik je, afhankelijk van de gistingstemperatuur, starters met een volume van ca. 10% van het brouwvolume. Bij bovengisters is dit 25% minder.
Doordat je bovengister laat werken bij hogere temperaturen heb je inderdaad een minder grote starter nodig als bij een ondergister. Neemt niet weg dat het ook bij bovengistende bieren om zeer grote starters gaat indien een groot volume van bijvoorbeeld 300 hl vergist moet worden.

JOhtheo

Citaat van: Jacques op 17-07-2017  21:43 uVoor de omvang van je starter maakt het zeker uit of het hoofdwort wordt belucht of niet. Door het wort waaraan de starter wordt toegevoegd intensief te beluchten wordt de gist geprikkeld zich te vermenigvuldigen.
Maakt de 2-liter starter voor de 400 liter batch nog indrukwekkender door... want niet belucht.
Citaat van: Jacques op 17-07-2017  21:43 uDoordat je bovengister laat werken bij hogere temperaturen heb je inderdaad een minder grote starter nodig als bij een ondergister. Neemt niet weg dat het ook bij bovengistende bieren om zeer grote starters gaat indien een groot volume van bijvoorbeeld 300 hl vergist moet worden.
Met een vermenigvuldigingsfactor van 200 scheelt het wel, als dat je factor 40 moet gebruiken.
enniewee, het is mooi zo. Moet wel leuk blijven. Boel geleerd van en op jullie /forum. groet, Johan.

Amateurke

Citaat van: Jacques op 17-07-2017  21:43 uDoordat je bovengister laat werken bij hogere temperaturen heb je inderdaad een minder grote starter nodig als bij een ondergister. Neemt niet weg dat het ook bij bovengistende bieren om zeer grote starters gaat indien een groot volume van bijvoorbeeld 300 hl vergist moet worden.
In de professionele wereld wordt er slechts sporadisch met een "starter" gewerkt. Er wordt gist geoogst, die is dikbreiïg. Voorts zijn er allerlei systemen van "darauflassen" in gebruik.
Starters worden alleen gemaakt als er een nieuwe generatie moet opgekweekt worden. Hiermee gaat men dan verder naar de propagatie en zal er weer die dikbreiïge gist toegevoegd worden aan het wort.
(cfr. het zeer interessante artikel dat Jacques ter beschikking stelde)

Jacques

Citaat van: Amateurke op 18-07-2017  16:22 uIn de professionele wereld wordt er slechts sporadisch met een "starter" gewerkt. Er wordt gist geoogst, die is dikbreiïg. Voorts zijn er allerlei systemen van "darauflassen" in gebruik.
Starters worden alleen gemaakt als er een nieuwe generatie moet opgekweekt worden. Hiermee gaat men dan verder naar de propagatie en zal er weer die dikbreiïge gist toegevoegd worden aan het wort.
(cfr. het zeer interessante artikel dat Jacques ter beschikking stelde)

Er wordt vaker met een starter gewerkt in commerciële brouwerijen dan je misschien vermoedt. Zeker bij ondergistende bieren. Na een aantal brouwsels wordt de gist vernieuwd. Daarnaast zijn er brouwerijen die veel verschillende gisten gebruiken omdat ze een groot assortiment aan bieren hebben. Denk bijvoorbeeld aan Brand. De verschillende bieren van een dergelijke brouwerij worden niet constant gebrouwen. Het opkweken van de gist is bij die brouwerijen, net als bij ons, een gebruikelijke activiteit.
Overigens spreken de commerciële brouwerijen niet over het opkweken en starter maar over het propageren van de gist. Het propageren gebeurt in een propagator of in een propagatietank.

hansHalberstadt

Gaan ze dan de gist concentreren voor ze die bij het brouwsel doen (wat wij doen door gist van de roerder in de koelkast te zetten en dan na 3 dagen afgieten) of gooien ze de hele starter erbij?

seed7

Sommige brouwerijen hebben de mogelijkheid om gist in hoge concentraties te groeien, anderen mikken de hele starter er bij, de meest vitale gist is in suspensie. Echt koelen en afgieten zoals veel hobbyrouwers doen heb ik nog niet gezien,

Ingo

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-07-2017  09:31 uGaan ze dan de gist concentreren voor ze die bij het brouwsel doen (wat wij doen door gist van de roerder in de koelkast te zetten en dan na 3 dagen afgieten) of gooien ze de hele starter erbij?

Wat dacht je zelf?
Commerciële brouwerijen zijn... commerciële brouwerijen.  :)
De hele starter gaat bij het brouwsel.

JOhtheo

Commercieel, commercieel,
ik zie kwalitatief, een verhouding 2 voor hun starter, liter of 30 a la de hobbyist,
doe ik niet geringschattend over. (Eerst maar eens kijken of ik dat kan matchen).
Gelukkig krijg ik binnenkort weer een mogelijkheid.

mijn jonge brouw geproefd en de hoge vergistingstemp. (constante 23 graden) geeft het grappige oplosmiddelensmaakje weer terug. Bij 18, 19 graden bleef die bijna helemaal weg (gebruikte lage vergistingstemp. eerder om hoofdpijn esters te vermijden.

Rene Pomes

Ik wil morgen de Yonathan gaan maken maar heb alleen maar korrelgisten op voorraad.....
-nottingham
-bry-97
-mangrove jack m31
-abbaye
- s33
-belle saison
-windsor

Iemand enig advies welke ik het beste kan nemen?

Alvast bedankt...

Jacques

Citaat van: Rene Pomes op 10-07-2018  21:41 uIk wil morgen de Yonathan gaan maken maar heb alleen maar korrelgisten op voorraad.....
-nottingham
-bry-97
-mangrove jack m31
-abbaye
- s33
-belle saison
-windsor

Iemand enig advies welke ik het beste kan nemen?

Alvast bedankt...

Als ik uit deze gisten moet kiezen zou ik Nottingham kiezen.

Rene Pomes

Dank je wel Jacques,

Die keus wilde ik ook al maken maar durfde het niet aan zonder advies van de meer ervaren brouwers :) :proost2:

Mark GA

Nottingham want je wilde een kerstbier brouwen.

brouwerwaldonk

Als je de echte De Koninck gist wil kan je die hier bekomen. Dat is dan een klein flesje met 11 ml steriel wort waarin de gist zit. Die moet thuis in stappen opschalen met wort van een vorig brouwsel die je verdund tot 1040. Heb je interesse stuur dan een pb voor mijn adresgegevens ten noorden van Antwerpen.

HappyBrewer

Beste mede-(hobby)-Brouwers,

Ik zou heel graag een op 'De Koninck' lijkend bier willen brouwen.
Op basis van de discussies in het forum tot zover, zou ik dat willen doen met de Wyeast 3655-PC Schelde Ale of de WLP 515 gist.
Deze blijken echter heel moeilijk verkrijgbaar. Toevallig was woensdag bij Van der Kooy Jubbega de 3655 gist (tijdelijk) beschikbaar. Maar dat bleek wel 'heel tijdelijk' - want ik had hem meteen besteld, maar kreeg een dag later al bericht dat deze niet meer op voorraad was.  :'(  .... kennelijk waren jullie mij net voor  ;D
Ik hoop dan ook dat iemand van jullie deze gist toevallig in eigen-gistbank beschikbaar heeft en bereid is deze te delen (ik ben uiteraard bereid eventuele verzendkosten hiervoor te betalen). Ik heb inmiddels zelf ook een (kleine) gistbank aangelegd en ervaring met het getrapt opschalen van de giststarter.   

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast reuze bedankt!!

Groeten, Thomas.

NB. Na twee jaar vooral heel veel gelezen te hebben op dit forum, en daardoor enthousiast geworden over brouwen en ontzettend veel van jullie heb kunnen leren en in de praktijk kunnen brengen (waarvoor dank!), heb ik me inmiddels geregistreerd op dit forum en is dit mijn eerste berichtje met een hulpvraag.

Superbeun

Ik heb net vorige week een bier gebrouwen met de Wyeast 3655, deze is bijna klaar.
Ik weet niet waar je woont maar je zou wat gistkoek kunnen komen halen (Den Haag).
Mocht je te ver weg wonen kan ik wel een cryobuisje voor je vullen en opsturen (2ML).

HappyBrewer

Wat een toeval, superfijn!
Ik stuur je wel even een bericht om e.e.a. af te stemmen.

Takkie83

Vanavond maar eens een originele Bolleke de Koninck vergeleken met het kloonrecept uit Adrie z'n boek. Echter heb ik niet een van de voorgestelde vloeibare gisten gebruikt maar S-33. Het verschil is duidelijk; de Bolleke is zoeter, kruidiger, heeft een zachter mondgevoel en een smaakje dat me aan Das bier doet denken (volgens mij niet meer in productie). De kloon smaakt en ruikt meer naar.. S-33 :-\ En naar special-B. En is wat bitterder. Het typische smaakje dat aan Das doet denken ontbreekt. Geen verkeerd biertje maar het origineel smaakt beter. De kleur is wel hetzelfde (links origineel, rechts de kloon)


Jacques

Qua uiterlijk ziet er goed uit.

Jouw ervaring laat weer eens zien dat de gist heel belangrijk is bij het klonen van een bier.
En Special B wordt commercieel maar in heel weinig bieren gebruikt...  >:D

Takkie83

Citaat van: Jacques op 01-01-2021  20:31 uQua uiterlijk ziet er goed uit.

Jouw ervaring laat weer eens zien dat de gist heel belangrijk is bij het klonen van een bier.
En Special B wordt commercieel maar in heel weinig bieren gebruikt...  >:D

Ik denk dat ik pas echt iets zinnigs kan zeggen over de moutstort als ik hem met Antwerp Ale heb gebrouwen. Maar eerlijk gezegd denk ik ook niet dat Bolleke moeilijk doet met een procent special-B in hun bier

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 01-01-2021  20:31 uEn Special B wordt commercieel maar in heel weinig bieren gebruikt...  >:D
Wordt Special B mout dan speciaal voor hobbybrouwers gemout?

brouwerwaldonk

Citaat van: HappyBrewer op 11-01-2019  19:15 uBeste mede-(hobby)-Brouwers,

Ik zou heel graag een op 'De Koninck' lijkend bier willen brouwen.
Op basis van de discussies in het forum tot zover, zou ik dat willen doen met de Wyeast 3655-PC Schelde Ale of de WLP 515 gist.
Deze blijken echter heel moeilijk verkrijgbaar. Toevallig was woensdag bij Van der Kooy Jubbega de 3655 gist (tijdelijk) beschikbaar. Maar dat bleek wel 'heel tijdelijk' - want ik had hem meteen besteld, maar kreeg een dag later al bericht dat deze niet meer op voorraad was.  :'(  .... kennelijk waren jullie mij net voor  ;D
Ik hoop dan ook dat iemand van jullie deze gist toevallig in eigen-gistbank beschikbaar heeft en bereid is deze te delen (ik ben uiteraard bereid eventuele verzendkosten hiervoor te betalen). Ik heb inmiddels zelf ook een (kleine) gistbank aangelegd en ervaring met het getrapt opschalen van de giststarter.   

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast reuze bedankt!!

Groeten, Thomas.
IK heb de echte brouwerijgist uit de brouwerij van De Koninck in mijn gistbank. Ik brouw daar regelmatig mee. Is hier verkrijgbaar, maar door corona nogal moeilijk om te komen ophalen. Verzenden naar Nederland komt op 12 euro.

JanEric

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-01-2021  22:00 uWordt Special B mout dan speciaal voor hobbybrouwers gemout?
Het wordt volgens mij door Rochefort gebruikt in de 8 en de 10

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-01-2021  22:00 uWordt Special B mout dan speciaal voor hobbybrouwers gemout?

Ik heb wel eens begrepen dat veel bakkers deze mout gebruiken.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 01-01-2021  22:06 uIk heb wel eens begrepen dat veel bakkers deze mout gebruiken.

Dus de 'B' staat gewoon voor brood  :nut:

brouwerwaldonk

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-01-2021  22:04 uIK heb de echte brouwerijgist uit de brouwerij van De Koninck in mijn gistbank. Ik brouw daar regelmatig mee. Is hier verkrijgbaar, maar door corona nogal moeilijk om te komen ophalen. Verzenden naar Nederland komt op 12 euro.
Ik zal eens bij Bpost horen wat een briefpakje moet kosten naar Nederland.

Takkie83


Arthur B

Citaat van: Takkie83 op 01-01-2021  19:29 uDe kloon smaakt en ruikt meer naar.. S-33 :-\ En naar special-B.

😂

Denk je dat een poging met S-04 iets zou kunnen worden? 🤔

Takkie83

Citaat van: Arthur B op 02-01-2021  21:33 u😂

Denk je dat een poging met S-04 iets zou kunnen worden? 🤔

Vind ik lastig te zeggen. Zou kunnen. Maar ik denk dat dat typische smaakje maar uit één gist te halen valt, en dat is de originele gist

orangeloo

Volgens mij maak je een kloon met de gist die origineel gebruikt wordt.
In dit geval dus Wyeast 3655 PC Schelde Ale.
Alle andere gisten worden dus (volgens mij) geen perfecte kloon.
Het kan natuurlijk wel een lekker bier worden, maar geen kloon.

Takkie83

Wyeast 3655 zou hetzelfde zijn als WLP515. Gelukkig maar want die eerste is niet te vinden

orangeloo

Citaat van: Takkie83 op 02-01-2021  22:20 uWyeast 3655 zou hetzelfde zijn als WLP515. Gelukkig maar want die eerste is niet te vinden

Schijnt zo te zijn..... http://www.mrmalty.com/yeast.htm#Wyeast_vs_WLP

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 02-01-2021  22:20 uWyeast 3655 zou hetzelfde zijn als WLP515. Gelukkig maar want die eerste is niet te vinden

De Wyeast 3655 is een "PC" gist. De afkorting staat voor private collection. Deze gisten zijn steeds geurende een beperkte periode te koop.

Zie https://wyeastlab.com/private-collection

De Kiekert

Mijn ervaring met de wlp 515 Antwerp Ale is verschillend met die van de WY 3655 Schelde Ale. De eerste mist die kenmerkende zuurtjes snoepgeur. Ook bij een hogere vergistingstemp.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.