Ik heb gisteren even mijn laatste 2 brouwpogingen opengetrokken. Het brouwel dat ik met Chimay gist heb gemaakt had precies de goede body (eind SG was 1010), maar het Chimay smaakprofiel overheerste te veel om als kloon voor De Koninck door te kunnen gaan. Chimay gist valt dus af voor mij.
Poging 2 (op basis van de Wyeast #1338 European Ale) staat nu in de hergisting. Deze is te zoet (eind SG was 1016) voor een De Koninck, en ietsje te donker, maar voor de rest komt die erg dicht in de buurt. Ik ben erg tevreden over dit gist, het is niet smaak overheersend, en dat moet zo zijn bij een Belgische Pale Ale.
Goed, over het recept:
- Ik ben ervoor om de Carafa Special te schrappen, deze draagt bijna niets bij, en ik betwijfel of er iets van te proeven is.
- Ik ben er ook voor om geen storting van minder dan een 1% aan Chocolate mout toe te voegen zoals ikzelf in eerdere pogingen heb gedaan. Ik heb bij mijn pogingen gemerkt dat het bier steeds te donker was, en ik heb de Chocolate storting ondertussen tot bijna 0 teruggebracht.
- Ik denk dat een evengrote Pils als Vienna mout storing voor een te donker bier zorgt.
- De bitterheid mag omhoog naar rond de 28 EBU (De Koninck is relatief bitter voor de BPA stijl).
- Ik denk dat we de aroma hop moeten schrappen. Ik bespeur in ieder geval geen aroma hop in De Koninck.
- Langer maischen op 60 șC zodat we een droog resultaat krijgen.
- Inmaischen op 53 șC (ja, ik weet het ...) om een helder resultaat te krijgen.
- Laten we het recept niet meer complex maken dan nodig is.
Dan kom ik op het volgende recept:
Voor 10 liter wort (efficiency 85%):
1000 gram Pilsmout, 3 EBC;
800 gram Viennamout, 8 EBC;
100 gram Caramunichmout, 120 EBC.
Geeft een geschatte SG 1050.
Maischschema: 53 șC 10 min, 60 șC 40 min, 70 șC 25 min, 78 șC 5 min.
90 minuten koken met 27 gram Saaz hops (pellet, 3,5%).
Geeft een geschatte EBU van rond de 28.
Gist: Wyeast #1338 European Ale.
Wat vinden jullie hiervan?
Grt, Bas H.