hobbybrouwen met 100 liter? en even voorstellen

Gestart door RJ, 04-03-2004 22:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RJ

Beste allen,

Als nieuw forumlid zal ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Robert Jan Saft en ik woon in Harderwijk. Ik ben al ongeveer 10 jaar bezig met hobbybrouwen. De eerste jaren deed ik dat in mijn toenmalige woonplaats Ede (bij de Edese bierbrouwvereniging) en nu gewoon zelf. Ik maak 4-5 brouwsels per jaar en die worden meestal goed ontvangen :D door plaatselijke liefhebbers, niet in het minst op onze regelmatige PINT-bierproefmiddag in Harderwijk.

Naar aanleiding hiervan heb ik een vraag. Een aantal deelnemers van de proefmiddagen hebben bij mij thuis eens meegekeken bij het brouwproces en zijn nu zo enthousiast dat ze met een aantal mensen aan de slag willen. Alleen: niet met een 'gebruikelijke' hoeveelheid van 25-30 liter maar direct 100 liter zodat eenieder er een leuk kratje aan overhoudt. De vraag is: zijn er praktische tips om op deze schaal te gaan hobbybrouwen? Wie heeft daar ervaring mee (de website van de 4 Gebroeders ken ik al)? Zijn er kant en klare spullen verkrijgbaar of hangt het af van je eigen creativiteit?
Hopelijk kunnen jullie wat ideeën aandragen. Bedankt alvast.

RJ

Brouwmeester

Hoi Robert Jan.
Wij doen ook ongeveer 100 liter per brouwsel.
Gewoon met koperen boilers van 120 liter.
Werkt perfekt!
Je bent altijd welkom om ideeen op te doen

Brouwmeester

Adrie

Hoi Robert Jan,

Fijn dat je onze site al kent. Je hebt daar dan op kunnen zien dat de meeste dingen wij bij elkaar gesprokkeld hebben oorspronkelijk niet voor het bierbrouwen bedoeld zijn. Er zijn wel kant en klare spullen te koop (bij Brouwland), maar dan moet je wel een flink gevulde beurs hebben. Andere dingen, zoals de tegenstroomkoeler hebben we zelf in elkaar geknutseld.

Groeten

A3

Jacques

Hoi Robert Jan,

Als je in Harderwijk woont kan ik je aanraden om bij Berg Bieren te gaan kijken in Ermelo. Ze verkopen daar heel wat bijzondere bieren en ook materialen om zelf te brouwen. Ze zijn wederverkoper van Brouwland. Dat wil zeggen dat de spulletjes van Brouwland bij Burg Bieren besteld kunnen worden.

:degroeten:  Jacques

RJ

Hoi Jacques,

Bedankt voor je berichtje. Ik had het forum al een tijdje niet gecheckt dus mijn reactie is wat laat.

Toevalling was ik deze middag bij Burg Bieren om wat brouwgrondstoffen te halen. Ze hebben inderdaad heel wat spullen om zelf te brouwen.
Het grappige is dat ze hun installatie (nu 60 liter per keer) gewoon zelf in elkaar knutselen. Zelfs een grotere 500 liter installatie die al een aantal jaren in de pen zit maken ze gewoon zelf.
Het lijkt er toch op dat we zelf enige creativiteit moeten tonen als we hiermee verder willen, zoals Adrie ook al aangaf.

Met vriendelijke groet,
Robert Jan

Jacques

Hoi RJ,

Sinds kort zijn er een aantal uitbreidingen op het forum. Eén daarvan is dat je kunt verzoeken om zogenaamde notificatieberichten. Als je daarvan gebruik maakt dan krijg je automatisch een e-mail als een nieuw bericht geplaatst is bij een onderwerp dat je speciaal wilt volgen. Heel handig.

Via de ledenkaart kun je aangeven waar je woont waardoor het voor andere forumbezoekers makkelijker wordt met jou in contact te treden (men moet wel lid zijn van het forum voor het versturen van interne berichten).

Tenslotte wijs ik je er op dat leden wat meer persoonlijke informatie over zichzelf kwijt kunnen in hun profiel.

:degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.