Nieuwe opleiding 'Zytholoog'

Gestart door JeroenCV, 08-09-2008 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Op de webstie van PINT staat het volgende
Misschien leuk voor iemand?

CiteerNieuwe opleiding 'Zytholoog' (07-09-2008)

Uitgroeien tot dé bierkenner bij uitstek? Dankzij Syntra kunt u uitgroeien tot een volleerd zytholoog. Eerder, in 2001, bestond er slechts korte tijd een opleiding tot Bieroloog in België bij Hogere Hotelschool De Herk. In samenwerking met het Hoger Instituut voor Bier & Gastronomie en de Belgische brouwers brengt Syntra nu een nieuwe opleiding tot bierkenner of zytholoog, of wel Sommelier van de bieren, uit.
Syntra is een opleidingsnetwerk dat wordt erkend en gesubsidieerd door het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming. Tijdens deze opleiding doet u basiskennis op over bier en ontdekt u alles over de combinatie bier en gastronomie. Ook de praktische kant komt ruimschoots aan bod. Zo leert u bierproeven en doet u ervaring op in bieranalyses.

Zytholoog in vijftig sessies
De cursus bestaat uit 50 lesavonden, ingedeeld in drie hoofdstukken. Ze wordt zowel in Roeselare als in Hasselt gegeven.

Deel 1: algemene bierkennis – 20 sessies In twintig sessies maakt u zich de basiskennis eigen. Van de historiek van de biercultuur over de biersoorten tot de diverse eigenschappen van bier. U leert meer over de grondstoffen zoals brouwwater, mout, ruwe granen, hop, gist en kruiden. Ook de fabricatie komt aan bod: van malen, brouwen, wortbehandeling, gisting en lagering tot filtratie. Ten slotte krijgt u ook een beter inzicht in de menselijke zintuigen en in de vereiste kwaliteit en hygiëne.

Deel 2: toegepaste bierkennis – 15 sessies In het tweede deel ontdekt u de verfijnde kunst van het bier schenken. U werpt ook een blik op de geschiedenis van het bier en de relatie tussen bier en gezondheid. Ook de biermarkt en zijn omgeving staan op het programma.

Deel 3: bierdegustatie – 15 sessies In het laatste luik proeft u letterlijk van de praktijk. U neemt deel aan degustaties van bieren en gerechten. U leert ook hoe u op een gastronomische wijze bier schenkt en opdient en met welke gerechten u welke bieren best combineert. Gedetailleerde informatie is te vinden op de website van Syntra. Half november beginnen de eerste lessen.
(Bronnen: Theo Flissebaalje, Syntra)

thibolleke

Ah leuk Jeroen, ik heb daar een paar dagen geleden achter gezocht, maar vond het niet. Ik zal eens bij syntra.be gaan zien, daar zal ik het wel vinden.

Dank u.  :proost2:



thibolleke

Vind nog altijd niets... Google geeft 1 zoekuitkomst op 'zytoloog'.
En op de Syntra site, tja daar vind je sowieso nooit iets op terug.

Jacques

Waarom zijn de Belgen toch zo gecharmeerd door de term Zytholoog? Zythos komt van het Griekse woord voor bier. De oude Grieken moesten echter helemaal niets van bier hebben. Waarom deze deftig term, die altijd uitgelegd moet worden uitgelegd, is voor mij een raadsel.
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat het een tegenhanger is voor het woord oenoloog. En die term is natuurlijk heel mooi gekozen. De grieken waren dol op wijn. Bier was een verachtelijke drank die barbaren dronken.

De term bierkenner is veel duidelijker en doet bij buitenstaanders niet steeds de wenkbrauwen fronzen.

Nicolaas

Goed gezegd Jacques, de naam slaagt nergens op. :denken:
Ik heb er ergens over gelezen, denk Syntra Hasselt,
maar ik geloof dat ze er € 600 voor de cursus vroegen.
En dat is voor mij veeeeel te veeel.

Adrie

Volgens de website van Zythos betekent Zythos afkooksel van gerst. "Dus bier" voegt de vereniging eraan toe.  :weetniet: In mijn beleving is bier toch iets anders dan een afkooksel van gerst. Bij afkooksel van gerst denk ik aan gerstthee of gerstepap.

RoodeLeeuwVenlo

Ik denk dat de meeste hier door het zelf brouwen van bier en de discussies op het forum meer weten over bier dan iemand in zo'n cursus ooit kan leren.

Ik heb een drie maanden geleden tijdens mijn vrijgezellendag een 'spreekbeurt' aangehoord van iemand die vertelde dat hij 'Zytholoog' was.

Een van de nonsens die hij vertelde was dat er in alle (!) bieren kruiden zitten en dat dat nu juist het geheim van de brouwer is!!! :pasop:

Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met hem in de rede te vallen en heb me beperkt tot het krom liggen van het lachen.

Ik heb het idee dat ze informatie verstrekken die niet geheel onomstotelijk vast staat.

Louis

JeroenCV

Citaat van: thibolleke op 08-09-2008  11:19 uVind nog altijd niets... Google geeft 1 zoekuitkomst op 'zytoloog'.
En op de Syntra site, tja daar vind je sowieso nooit iets op terug.
Kijk eens op www.pint.nl
Daar heb je dit artikel en een PDF van de cursus.

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 08-09-2008  13:25 uEen van de nonsens die hij vertelde was dat er in alle (!) bieren kruiden zitten en dat dat nu juist het geheim van de brouwer is!!! :pasop:

Er vanuit gaande dat Hop ook een kruid is, had hij hierin wel gelijk! :)  :weetbeter:

thibolleke

Citaat van: Nicolaas op 08-09-2008  13:05 uGoed gezegd Jacques, de naam slaagt nergens op. :denken:
Ik heb er ergens over gelezen, denk Syntra Hasselt,
maar ik geloof dat ze er € 600 voor de cursus vroegen.
En dat is voor mij veeeeel te veeel.


Inderdaad 600 euro, Mijn interesse is ineens veel minder.

JeroenCV

50 cursusdagen voor 600 euro....is 12 euro per les. Valt toch wel mee?

thibolleke

Ik volg nu een avondschool brouwtechnologie, mouterij en gistmanagement. Voor 1 euro per lesuur, dát valt best mee.  ;)

EBC

Volgens de Syntra site kost de cursus 800 euro, maar daarvan is 400 euro degusteren! Dat wordt met de fiets naar school, net als vroeger  ;D.

thibolleke

Ja had het later pas door.  :verbergen:

oranjeboombiertje

Citaat van: Jacques op 08-09-2008  11:34 uDe oude Grieken moesten echter helemaal niets van bier hebben.

Toch genoeg om er een naam aan te geven :P

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 08-09-2008  13:25 uEen van de nonsens die hij vertelde was dat er in alle (!) bieren kruiden zitten en dat dat nu juist het geheim van de brouwer is!!! :pasop:

In België kan dit wel aardig kloppen ja. Daar zijn veel brouwers nogal gecharmeert van kruiden in bier :ziek:

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Volgens mij hou jij ook wel van (veel) kruiden in je bier Wes!

Citaat van: RobinB op 08-09-2008  13:52 uEr vanuit gaande dat Hop ook een kruid is, had hij hierin wel gelijk! :)  :weetbeter:
:clownsmile:

Edgar

Citaat van: Jacques op 08-09-2008  11:34 uWaarom zijn de Belgen toch zo gecharmeerd door de term Zytholoog? De enige verklaring die ik kan bedenken is dat het een tegenhanger is voor het woord oenoloog.

De spijker op de kop als je het mij vraagt. Die instelling resoneert dan ook op hun forum.

Johannes

Oenoloog is op zichzelf al een raar woord.

Oscar

Ach, moet je maar geen wijnkenner voor je hobby zijn... :D :D :D  opzich dan wel weer logisch  :D :D

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: thibolleke op 08-09-2008  18:03 uIk volg nu een avondschool brouwtechnologie, mouterij en gistmanagement. Voor 1 euro per lesuur, dát valt best mee.  ;)

Kijk daar ben ik dan wel weer in geïnteresseerd! Waar, hoe, wanneer? ???

Citaat van: Oranjeboombiertje op 08-09-2008  19:42 uIn België kan dit wel aardig kloppen ja. Daar zijn veel brouwers nogal gecharmeerd van kruiden in bier :ziek:

Wesley
Hij bedoelde zeker hop niet als kruid. Hij had het over kruiden-kruiden Waar veel Belgische brouwers graag mee werken. Maar hij had het ook over Westmalle en Rochefort....

Louis


thibolleke

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 09-09-2008  15:23 uKijk daar ben ik dan wel weer in geïnteresseerd! Waar, hoe, wanneer? ???

Heb het ergens anders op het forum al gezegd hoor.
Een avondshool in Gent, duurt 2 jaar. Elke zaterdag voormiddag. Per jaar is het 180 euro, met dus 180 lesuren.

Dit is de pdf:
http://www.avondschool.be/folders/Secundair/FolderBRWMLD.pdf

Piet_v

Citaat van: thibolleke op 09-09-2008  18:04 uHeb het ergens anders op het forum al gezegd hoor.
Een avondshool in Gent, duurt 2 jaar. Elke zaterdag voormiddag. Per jaar is het 180 euro, met dus 180 lesuren.

Dit is de pdf:
http://www.avondschool.be/folders/Secundair/FolderBRWMLD.pdf

Veel success ermee !

Ben zelf nu twee jaar 'afgestudeerd'.

Ik vond de opleiding eerder op de theorie gericht en minder op de praktijk.
Het is ook zo dat niettegenstaande de (min of meer ervaren) hobbybrouwer er zijn profijt kan uit halen de opleiding vooral gericht is naar werknemers uit de industrie. Ikzelf ben als absolute neofiet aan de opleiding begonnen en ben pas later (tijdens 2 lesjaar) effectief zelf gaan brouwen en in kontakt gekomen met gilde en bvb dit forum hier. Het is volgens mij dus beter met een beetje hobbypraktijk in de handen aan de cursus te beginnen.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: thibolleke op 09-09-2008  18:04 uHeb het ergens anders op het forum al gezegd hoor.
Een avondshool in Gent, duurt 2 jaar. Elke zaterdag voormiddag. Per jaar is het 180 euro, met dus 180 lesuren.


Sorry, gemist of vergeten. Toch ernstig bedankt! :proost2:
Louis

alessi

Citaat van: thibolleke op 09-09-2008  18:04 uEen avondshool in Gent, duurt 2 jaar. Elke zaterdag voormiddag. Per jaar is het 180 euro, met dus 180 lesuren.
http://www.avondschool.be/folders/Secundair/FolderBRWMLD.pdf

Deze opleiding is volkomen waardeloos. Heb deze vorig jaar (2007-2008) gevolgd. organisatie is erbarmelijk, ongeveer de helft van de lessen ging niet door, soms zonder aankondiging, de lesgevers zijn zielige pipoos die aarzelend voor de klas staan, en de stof niet beheersen. Enkel de heer Peter Cronenbergs is juist wel OK, en weet ongetwijfeld waarover hij spreekt.
Deze cursus is vooral populair bij de Nederlanders die deze volgen, weet zo niet direct waarom?
180 euro is in dit geval puur weggesmeten geld.
Zijn er nog andere mensen die vorig jaar de cursus gevolgd hebben?
En ja: je moet niets studeren: je krijgt de vragen op voorhand, en het is ook nog eens open boek examen.
 

thibolleke

Hmmja, eerste les gemist omdat ik in Kopenhagen op het Europeesbierfestival zat. Nu net bericht gekregen dat de 2e les niet doorgaat...
We zullen zien wat die opleiding gaat geven. Ik blijf toch duimen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.