Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting op constante temperatuur  (gelezen 222083 keer)

Offline Silvio

• Junior lid
  • **
  • Bier goed,al goed!
Re: Vergisting op constante temperatuur
« Reactie #50 Gepost op: 21-03-2005 22:07 u »
Dat het hele gistkast gebeuren mensen zo bezig houd doet me goed.
Bij 't wort wat  zijn we er ook mee bezig geweest en voor de geintereseerde onder u, is daar dan ook genoeg over te vinden op de site van 't wort wat.
In ieder geval wens ik iedereen veel succes toe met het maken van zijn ideale gistkast en bedenk goed dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden!
Brouwersgroet Silvio

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #51 Gepost op: 25-03-2005 11:30 u »

Hoi allemaal,

Voor het meten van de vergistings-temperatuur maak ik gebruik van een "binnen-buiten" thermometer, deze heeft tevens een geheugen voor de hoogste en laagste temperatuur.
Ik heb de meetsonde niet in het gistvat geplaatst, ik heb hem met een stukje plakband tegen het vat geplakt, hieroverheen heb ik een stukje tempex geplakt als isolatie zodat ik niet de buitenlucht maar de temperatuur van het gistvat meet.
voordeel volgens mij geen vervuiling van de meetsonde en weer een mogelijke infectiebron minder in het gistvat.

groetjes....Cis

Offline norbertus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een nimmer aflatende uitdaging!
« Reactie #52 Gepost op: 27-03-2005 23:13 u »
Ons vandaag weer eens zalig geamuseerd met knutselen aan onze gistkast. Een oude frigo die het nog deed ontmanteld. En dit ging beter dan gedacht. Blijkbaar worden frigo's in elkaar geprutst door een geisoleerde kast te maken en afzonderlijk  het koelgebeuren dat dan later samengebracht wordt zonder veel omhaal.

Achteraan op de gistkast een tablet gemonteerd en de koeleenheid hierop geplaatst en de ontspanner boven tegen het plafond van de gistkast geschroefd. Momenteel staat in de gistkast 50 l Westmalle Tripel te lageren. De doeltemp was 10 °c maar door het goede weer van de laatste dagen was deze temp opgelopen tot 13°c dus diende er iets ondernomen om het doel te behouden.

Even proefdraaien en aan de thermometer te zien gaat dit lukken. Nu nog een schakelingske bedenken waarbij de lampen in combinatie met het koelelement de gevraagde temp kunnen behouden. :denken:

Groeten,

norbertus

Offline Titus

• Vol lid
  • Wat je ruikt proef je niet
« Reactie #53 Gepost op: 28-03-2005 20:29 u »
Hoi allemaal,

een aquarium-pomp in de gistkast is volgens mij niet het beste idee.
Bij de vergisting komt veel koolzuur vrij, in een "gesloten" omgeving zoals een koelkast zal deze naar de bodem zakken, koolzuur is immers zwaarder dan lucht, hiedoor loop je volgens mij het gevaar dat je veel koolzuur ipv zuurstof door je starter blaast, en het is nou net de zuurstof die we zo hard nodig hebben in onze starters.

groetjes....Cis

Beste Cis,
Ik wil graag even toelichten waarom je perfect een aquariumpomp in je gistkast kunt gebruikten. De aquariumpomp gebruik je alleen maar om je gisstarter (in mijn geval circa 800ml) te maken (bij 25-28°C). Dus gist vermenigvuldigen en niet biermaken! Er komt dus helemaal geen koolzuur vrij (eigenlijk is het geen koolzuur maar CO2). Als je voldoende gist hebt ga je dit toevoegen aan je wort en hoef je niet meer te beluchten.

groet,
Titus

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #54 Gepost op: 19-09-2005 22:10 u »
Het verwarmingskistje had ik enige tijd geleden gemaakt, ik ben nu eindelijk bezig met de gistkast.
Ik hen de voor en achterkant al gezaagd, en de bodemplaat. Nu kom ik hout tekort, maar ik denk dat hij zaterdag zowat af is.

Hier zijn de tekeningen:

Als hij klaar is maak ik nog wat echte foto's voor het idee.

PS: In de plaatjes staat hardboard vermeld, maar dit is underlayment. Weet je wel, van die watervaste dakplaaten.
PS2: De tussenplaat ga ik niet plaatsen, ik probeer of 2-3 houten balkjes voldoende zijn om 3 kratten bier te houden.

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #55 Gepost op: 17-10-2005 18:33 u »
Beetje laat, maar zie hier het resultaat:

Behoeft dit nog enige uitleg?
Best goed eigenlijk, met 2 linker handen.  ::)

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #56 Gepost op: 17-10-2005 18:37 u »
Ziet er goed uit! Wat voor thermostaat heb je nou gebruikt? een gewone huiskamerthermostaat zo te zien?

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #57 Gepost op: 18-10-2005 11:19 u »
Het is een danfoss 220V kamerthermostaat. Ook de ventilator is een 220V ventilator.
Allebei niet goedkoop, maar werkt geweldig!

Offline HZ

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Dit is HET forum !
« Reactie #58 Gepost op: 18-10-2005 12:38 u »

Hoi Ron

Ik gebruik zelf ook een dergelijke kast.
Het enige nadeel is dat de temperatuur tijdens heftig gisten nogal oploopt en de gisting nog heftiger maakt.

Henk

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #59 Gepost op: 18-10-2005 13:21 u »
dat is inderdaad waar, maar het is nog altijd beter als gewoon in de kamer.
Wellicht dat ik er nog een koeling bij probeer te maken. Iets met een ventilator of een luikje wat open gaat.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #60 Gepost op: 18-10-2005 14:12 u »
je kan de verwarming toch uitzetten en de deur open als het te warm wordt. Ik vind het een hele mooie kast. Het verwarmingselement zit onderin de kast, in dat houten kistje?

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #61 Gepost op: 18-10-2005 14:52 u »
Dat is correct, het kastje onderin is inderdaad de verwarming.
De deur open zetten is een optie, maar dat gaat niet automatisch....

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #62 Gepost op: 20-10-2005 08:03 u »
Ik weet het niet met die gistkasten. Het kan wel werken natuurlijk, maar volgens mij heb je minstens ook actieve koeling nodig d.m.v. een koelthermostaat en een goed geplaatste afzuigfan. Enkel de deur open zetten lijkt me niet genoeg als de gisting op z'n piek is, en bovendien schiet je dan gedeeltelijk je doel (gistvat uit het zicht?) voorbij.

Maar mijn ervaring is toch dat vergistingen eerder te warm willen verlopen, dan te koud. En dat die warmtepieken potentiëel meer schade aan het bier kunnen aanrichten dan een te koele vergisting.

Eventuele koeling of verwarming moet gekoppeld zijn aan een sensor niet in de kast, maar op de wand van het vat (thermisch geïsoleerd van de kastlucht) of beter nog in het bier.

Kortom dit is (alweer) een complexerende stap in het brouwproces met haken, ogen en valkuilen.

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #63 Gepost op: 20-10-2005 10:13 u »
Ik heb een digitale thermometer geplaatst met de voeler op de mandfles.
De temperatuur van de verwarming ingesteld op 25 graden.
Het is nu op de mandfles continue 21,5 - 22,5 graden.
Dit is een minimale schommeling die waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat de kast in mijn schuurtje staat.
Ik houd het in ieder geval strak in de gaten en kijk regelmatig (ook 's morgens vroeg en 's avonds laat).
De hoofdgisting had ik zonder tempex in de kast gedaan (was nog niet klaar).
Dus die waarden waren nog niet echt betrouwbaar en schommelden behoorijk (19,5-24,5).
Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat dit weer een stap in de betere richting is.
Overigens ga ik in deze kast ook hop en kruiden drogen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #64 Gepost op: 11-10-2006 08:34 u »
Dit is het mooiste gistkast onderwerp. Ik moet er ook een bouwen.

Ik brouw nogal vaak en dat levert telkens een krat of 3,5 op. Meestal bottel ik twee partijen tegelijk en maandag kreeg ik een verbod op kratten in het huis. Mijn brouwerij behelst een vrijstaande garage, en met het kouder worden van de dagen wordt het daar ook te koud voor de navergisting.

De kast van gefling is een plaatje. Het electronische werk (ventilator, lampen en thermostaat) besteed ik uit. Timmerwerk doe ik zelf. Er moeten tien kratten in kunnen. Dan past er dus ook een gistvat in, dat is alleen maar een voordeel. Het moet dus een hele stevige, vrij grote kast worden. Vraag voor de timmermannen onder ons: kan ik beter een frame maken van balken (en welke dikte van balken raden jullie aan) of zou ik kunnen volstaan met een kast van alleen houten multiplex platen (van welke dikte dan)?

Dit is gefling zijn kast

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #65 Gepost op: 11-10-2006 08:46 u »
verroest :proost:

Daar groeien palmbomen achter! Heeft die kast wel een goede isolatie?  >:D
Ik zou een kast bouwen met een frame van 5 x 5 cm ruw vurenhouten balken en multiplex aan de binnen en buitenkant. Wil je hem buiten zetten? dat vraagt dan om ander hout dan wanneer je hem binnen zet (weersinvloeden). Het voordeel van deze manier van bouwen is dat je glaswol als isolatie kan gebruiken en volgens mij heeft dat op dit moment de beste isolerende waarde van alle los verkrijgbaar isolatiematerialen. Die balkjes zijn even dik alshet isolatiemateriaal, dus dat monteren gaat ook eenvoudig.

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #66 Gepost op: 11-10-2006 09:02 u »
Nee, nee, hij komt binnen te staan. Ik heb ook een verbod op opslag buiten. Je hebt gisteren mijn biermuur gezien, Inge zag het al gebeuren dat ik fusten en kratten buiten ga opslaan. Niet dus.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #67 Gepost op: 11-10-2006 09:05 u »
Ik heb ook een verbod op opslag buiten.

Je hebt het wel zwaar daar in Berghem! ;D Je kunt dan gewoon multiplex of MDF gebruiken. De binnenkant zou ik met houten platen uitvoeren die ook tegen vocht kunnen en de bodemplaat wat dikker (kan ie meer gewicht aan).

Edwin

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #68 Gepost op: 11-10-2006 09:58 u »
Ha, Ha, die palmbomen worden nog beter ingepakt dan mijn gistkast!
10 kratten, isolatie, verwarming.... Mo, dat wordt een redelijk project om een constante luchtstroom/ temperatuur te waarborgen. Wil je ook koelen in de kast?
Als ik jou was zou ik met meerdere verwarmingsbronnen werken, of heel geleidelijk aan verwarmen.
Niet dat je het kookplaat idee krijgt: De eerste krat boven de verwarming 10 graden hoger dan de rest....
Ambitieus plan. Succes! Ik verneem graag hoe het verloopt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #69 Gepost op: 11-10-2006 10:09 u »
Mmmh, dat besefte ik me eigenlijk niet. Jouw kast is 1m20 hoog, de mijne wordt hopelijk iets van 1m80. Ik ga vanavond eens opmeten hoeveel ruimte ik nodig heb voor 10 kratten.
Waarom is dat verwarmingsding van jou zo groot, dat moet toch veel kleiner kunnen? Een ventilator, thermostaat en 2 lampen hoeven toch niet zoveel ruimte in te nemen?

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #70 Gepost op: 12-10-2006 14:04 u »
Mo, ik zal eens kijken of ik nog ergens foto's van het verwarmingskasje heb, dan wordt het wat duidelijker.
Aan de bovenkant en onderkant zit een indirecte luchtstroom om geen licht (minimaal) in de gistkast te hebben. Daar schrikt de gist van. Ik had begrepen dat dat beter was voor het bier.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #71 Gepost op: 01-11-2006 08:51 u »
Gisteren geknutseld aan mijn gistkast. Het wordt na overleg met de kluswinkel een massieve MDF kast, platen van 18 mm. Zaterdag de hele dag zitten ontwerpen, ik heb de platen namelijk op maat besteld. Zij kunnen veel mooier rechter en strakker en preciezer zagen dan ik. Het wordt een kast van 84x73x180. Er komt een dubbele achterwand in met een flinke kier (min 10 cm) onderin en bovenin een verwarmingselement met ventilator. Ik ben heel benieuwd of de kast een beetje homogeen verwarmd gaat worden. Thermostaat wordt de dure Conrad thermostaat, het mag wat kosten maar dan is alles tenminste 220 V.
Zal vanavond wat foto's maken tijdens het timmeren en als het klaar is zal ik een soort van bouwtekening posten.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 01-11-2006 08:58 u »
Ik ben heel benieuwd of de kast een beetje homogeen verwarmd gaat worden.

Ik kan me niet voorstellen van niet, met een ventilator in zo'n kleine ruimte.

Voor lagering en nagisting heb je genoeg aan een ruimte-meting, maar ik neem aan dat je voor de vergisting de sonde gebruikt op of in het vat?

Is het niet een idee om de kast zodanig te isoleren, dat je ook nog zou kunnen koelen, bijvoorbeeld met behulp van je super-bierkoeler (het EBC-systeem; spiraal in het bier)? Dan heb je wel meteen een profi onder- bovengist-kast.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #73 Gepost op: 01-11-2006 09:11 u »
Ik hoop dat ik de kast alleen bij uitzondering voor hoofdvergisting ga gebruiken. Ik deel jouw zorg met betrekking tot luchtstromen, sporen, ongewenste microorganismen etc. Kortom: bovengist in de huiskamer, ondergist in de gistkoelkast en navergisting in de gistkast.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 01-11-2006 09:20 u »
Inderdaad ben ik niet weg van het idee. Ik denk dat ik 'm wit zou lakken van binnen en er misschien een UV-lampje hangen. Als je dan weer geen lichtsmaak van krijgt.

Maar het wordt dus een echte krattenkast. Mooi hoor. Ideaal.