Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting op constante temperatuur  (gelezen 222152 keer)

Offline Ko

• Senior lid
  • Land: nl
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
Re: Vergisting op constante temperatuur
« Reactie #475 Gepost op: 05-05-2010 14:23 u »
Solderen is niet nodig. Je kunt ook een knelfitting gebruiken met een eindstop.

Te koop bij zo wat elke klusmarkt.

Het is dus niet erg als er een koperen onderdeel continu in contact is met het vergistende wort?

gr. Ko

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biersmurf

• Vol lid
« Reactie #476 Gepost op: 05-05-2010 15:01 u »
Hoi ko,

Geen probleem hoor.
Rood koper(echt koper) kan geen kwaad, menig koelschip is hiervan gebouwd geweest.
Geel koper (messing) is een legering van koper en zink.
Zink (met mate gegeven)goed voor u en de gistcellen, wel wetenschappelijk bewezen ;)

Wel weer even opletten dat de snijring, die samengeperst wordt en zorg voor de afdichting ook van messing is, soms worden stalen snijringen gebruikt.
Deze stalen snijringen zien er wel uit als messing, maar zijn dit beslist niet.
Even testen met een magneet dus.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
« Reactie #477 Gepost op: 05-05-2010 15:42 u »
Kun je deze zakbuis dan niet laten zakken door het gat waar ook het waterslot in zit? Of een extra gat maken in de rubberen stop van het waterslot?

gr. Ko

ps. Waar heb je die zakbuizen besteld? En wat voor buizen zijn het?

We hebben het beide waarschijnlijk over twee verschillende dingen...
Hier zie je hoe zo'n zakbuis eruit ziet:
http://www.tecsis.de/filestore.aspx/dd1060.pdf?pool=website&type=file&id=fa1266dc-8a3e-4009-977c-be851e0bf525&lang=de&filetype=default

Die dingen zijn  maar 10 tot 15 cm lang hoor...dus via het deksel zal niet lukken.
Daarom via de schroefdraad van het kraantje.

En besteld is eigenlijk een slecht woord; de firma waar mijn zoon voor werkt heeft ze voor mij op maat gemaakt in rvs.
Via het deksel vind ik een beetje zonde; in een mooie rvs tank gaten boren :neenee:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #478 Gepost op: 05-05-2010 16:41 u »
Het is dus niet erg als er een koperen onderdeel continu in contact is met het vergistende wort?

Beter is van niet. Je hebt ook rvs pijpjes met rvs knelfitting. Daarvoor moet je wel even zoeken.

Een plaatselijke smid kan misschien een stop aan een pijpje aan lassen

Offline McLeft

• Boven 10 berichten
  • *
  • Alcohol is een traag gif, maar we hebben tijd.
« Reactie #479 Gepost op: 05-05-2010 17:49 u »

De sensor hang ik aan de buitenkant van het gistvat. (zie foto drie).
ik heb nu wel een gat geboord aan de zijkant van de frigo voor de stroomkabel en sensor.

Dit model van controller beschikt over twee relais.
de frigo (70W) wordt met de ingebouwde relais geschakeld. voorlopig nog geen problemen gehad met de inschakelstroom.

Offline biersmurf

• Vol lid
« Reactie #480 Gepost op: 05-05-2010 17:59 u »
Toch is het beter onm de sensor in het te vergiste bier te hangen.
je meet dan de juiste temperatuur, niet uitgesloten is dat alleen een laag in je vat op de gewenste temperatuur is.
Het maakt zelfs uit of je de sensor beneden of boven in je vat bevestigd omdat koude zakt en warmte stijgt.
Het beste meet je na mijn inziens en ervaring in het vat in het midden, dus met een lange meetpen.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #481 Gepost op: 05-05-2010 18:26 u »
Dit model van controller beschikt over twee relais.
de frigo (70W) wordt met de ingebouwde relais geschakeld. voorlopig nog geen problemen gehad met de inschakelstroom.

Hou dat wel in de gaten. Bij mij bleef de Fox D1004 na enkele maanden hangen (schakelde niet meer uit) omdat de relaiscontacten vastgebakken waren.

Bert

Offline McLeft

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #482 Gepost op: 05-05-2010 18:48 u »

'k zal er een relais tussenplaatsen. merci voor de tip.
er moet ook nog een buiszekering komen voor de hoofdtoevoer van het geheel. je weet nooit wat er kan fout lopen.

blijven sleutelen!

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #483 Gepost op: 09-05-2010 19:21 u »
Ziet er goed uit.

Ik zou inderdaad wel een extra zwaarder relais van zeker 10 A plaatsen voor het schakelen van de koelkast.

Het meten van het wort temperatuur tegen de buitenzijde van het gistvat ter hoogte van het wort gaat prima. Zeker als je de sensor wat isoleert van de omgevingstemperatuur met wat schuimrubber van bijvoorbeeld een kunststof schuursponsje.

Offline Hans VH

• Vol lid
« Reactie #484 Gepost op: 21-10-2010 22:09 u »

ik heb een frigo gekocht 
bij conrad.be heb ik dit besteld.

2 ST  x 189297   CV-folie 120 x 300 mm 230 V ca. 65

ik heb tot nu toe maar met 1 folie gewerkt.
Ik ben met dezelfde constructie bezig. Is twee verwarmingsfolies van 65W nodig of zou het lukken met 1 folie? Ik heb wel een grote koelkast, zo'n bak die de bierhandelaar ter beschikking stelt voor feesten.

Offline McLeft

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #485 Gepost op: 22-10-2010 08:19 u »
Ik zou er twee kopen. dan heb je een reserve. verzendkosten!
Ik heb een verticale frigo van 1,5 meter ongeveer zonder vriesvak.
Ik heb er eens twee ingelegd maar dan kon ik minder goed te temperatuur binnen het interval houden. Fijnregeling was moeilijk.

Omgevingstemperatur: mijn frigo staat in de kelder waar het nooit kouder wordt dan 15°C.

:degroeten:

Offline De Kiekert

• Senior lid
« Reactie #486 Gepost op: 11-04-2011 20:59 u »
Ik zou er twee kopen. dan heb je een reserve. verzendkosten!
Ik heb een verticale frigo van 1,5 meter ongeveer zonder vriesvak.
Ik heb er eens twee ingelegd maar dan kon ik minder goed te temperatuur binnen het interval houden. Fijnregeling was moeilijk.

Omgevingstemperatur: mijn frigo staat in de kelder waar het nooit kouder wordt dan 15°C.

Kun je mij vertellen welke temp je meet in je frigo? Liefst de temp. op het vat en de binnenruimte temp.

Offline McLeft

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #487 Gepost op: 11-04-2011 21:29 u »
Ik maak de sensor vast aan de buitenkant van het inox-gistvat. met een sponje is het een beetje geïsoleerd.
Andere temperaturen meet ik niet.

Ondertussen controller vervangen door eigen bouwsel met Arduino.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16745.0.html

Offline De Kiekert

• Senior lid
« Reactie #488 Gepost op: 11-04-2011 22:04 u »
ik maak de sensor vast aan de buitenkant van het inox-gistvat. met een sponje is het een beetje geïsoleerd.
andere temperaturen meet ik niet.

ondertussen controller vervangen door eigen bouwsel met Arduino.
:
Dat lijkt mij te moeilijk, misschien moet ik daar later nog eens goed naar kijken. Doch wel knap werk hoor!
Echter, je gebruikt dat aan één zijde te kleven warmtematje nog steeds denk ik. Is dat voldoende om 25 ltr. bier gecontroleerd te laten vergisten cq. op temp te houden?
Je hebt /had dit matje aan de onderzijde van een alu plaatje geplakt aan de andere zijde heb je alu hoekprofiel geplakt-waarmee? En hierop heb je, je gistvat gezet.
Heb ik dat goed?

Offline McLeft

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #489 Gepost op: 12-04-2011 08:30 u »
L-profielen in Alu heb ik op het matje gekleefd en dit ligt nu onderaan de frigo. ik heb ook L-profiel als voetjes gebruikt met  plankband die aan beide kanten kleeft.
Het gistvat van 30l met 20l wort staat niet meer op het matje omdat dit te zwaar is. het verwarmingselement ligt gewoon onderaan de frigo en kan gemakkelijk de temperatuur opdrijven.

Buiten de frigo is het nooit kouder dan 12°c in de winter? Moest het vriezen zou het met 1 matje misschien niet haalbaar zijn.
Ik laat het wort vergisten vanaf 20.5 en laat het oplopen naar vb 23°C op het einde.

Offline distiller

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #490 Gepost op: 13-04-2011 12:32 u »
Usually for sugar mash (Turbo yeast+sugar+water) I use simple aquarium heater 100W with thermostat (cost around 20 EUR). Always I put 25 degrees and works perfect. Three days later it is ready!

I have diffrent problem, how to decrease temperature in this tank

I did once but I boiled yeast in it and everything went to the river.

Waiting for good suggestions,

greetings & cheers  :proost:

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #491 Gepost op: 21-04-2011 00:11 u »
Hallo allemaal

Ik heb een gistkastcontroller gebouwd met een pidcontroller van Eroelectronic, type TMS, ingesteld op heating/cooling, beide uitgangen aangestuurd met een ssr, de coolingsite nog voorzien van een universeel tijdrelais instelling vertraagd opkomen en afvallen van 1 minuut (om de koelkast te sparen)
Probleem is dat hij blijft pendelen, ondanks de instelling van de dode band op maximaal.
Hij verwarmd dus te ver door waarna hij ook te ver door gaat met koelen, dus pure energieverkwisting.
Hoe is dit op te lossen?

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #492 Gepost op: 21-04-2011 07:03 u »
de coolingsite nog voorzien van een universeel tijdrelais instelling vertraagd afvallen van 1 minuut (om de koelkast te sparen)

Ik denk dat hier je probleem zit wat betreft het te ver doorkoelen :)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #493 Gepost op: 21-04-2011 21:44 u »
Die 1 minuut is erg kort. 0,5 of 1 of 2 uur werkt beter.

Denk eraan dat het omschakelen van verwarmen naar koelen maar 1 of twee maal voorkomt tijdens een hele vergisting.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #494 Gepost op: 22-04-2011 19:35 u »
Probleem is opgelost.

Temperatuur is nu stabiel genoeg, pidcontroller ingesteld op 20 graden, variatie van 19.7 tot 20.2 graden.
Probleem was inderdaad het te ver doorkoelen, heb de koelkast-termostaat nu op 15 graden staan.

Testopstelling: 30 liter water in het gistvat, temperatuur sensor pt100 in het gistvat middels een rvs dompelbuisje gemonteerd in de zijkant van het gistvat op ongeveer 8cm van de bodem.
Verwarming bestaat uit een schakelkast-verwarming van 75 watt.
Smart functie van de pidkontroller staat aan, dus continu optimalisatie.
Koelkast staat in het schuurtje waar de temperatuur vandaag opliep tot bijna 30 graden....

Beste Henielma, instelling van het tijdrelais op 1 minuut is prima.
Het is een universeel tijdrelais van Conrad, ingesteld op vertraagd opkomen EN vertraagd afvallen.
in de praktijk betekent dit dat het relais minimaal 1 minuut ononderbroken aangestuurd moet worden voordat hij inschakelt, eenmaal ingeschakeld schakeld hij pas uit als hij langer dan 1 minuut geen stuurpulsen meer ontvangt, bij iedere stuurpuls begint hij namelijk weer opnieuw te tellen terwijl hij ingeschakeld blijft.
in de praktijk loopt hij dan gewoon een kwartier tot een half uur.

groetjes....Cis

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #495 Gepost op: 23-04-2011 10:34 u »
Zijn de p, i en d parameters goed ingesteld en de t parameter waarmee het tijdsinterval wordt geregeld?

Ik kan me overigens prima voorstellen dat het niet werkt met dat tijdrelais ertussen. Die PID raakt daarvan hopeloos overstuur.

Gemakkelijker is om die p, i, d parameters te laten voor wat ze zijn en de controller op on/off modus in te stellen. Dan kan je dat tijdrelais ook gelijk weglaten.

Offline Ormagon

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #496 Gepost op: 24-04-2011 11:44 u »
Voor luchtstroom in een kast zijn 140 mm Noctua computerfans ideaal, in snelheid te verstellen, heel stil en niet duur.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #497 Gepost op: 21-12-2017 10:57 u »
Die freon is heel rap in gas veranderd en verdwijnt dan (richting ozonlaag vrees ik  :huilen:)  Schadelijk voor jezelf is het niet.  Ik heb zelf een keer per ongeluk een koelleiding van een koelkast gemold en het was psssst en weg voor ik het in de gaten had.  :verbergen: Had overigens niks met het maken van een biertap te maken.

Wilko

Ondanks dat dit een heel oude post is, wil ik omwillende van de veiligheid toch even wat kwijt.

Dit is namelijk een heel gevaarlijke aanname.

Freon is een merknaam van een koudemiddel, daar zijn er heel veel van van die koudemiddelen.
Hierin zitten vaak brandbare en zeer gevaarlijke stoffen zoals, chloor, fluor, methaan, propeen ect. Een gat boren lijkt mij niet verstandig, zeker niet in de open lucht met beschermende maatregelen.

De koelkast waarover je het hebt, heeft waarschijnlijk R600A.
We spreken dan over methylpropaan ook wel isobutaan genoemd.

Feitelijk is dat het zelfde spul wat in een gasfles zit, waarmee je je gasbrander voed. Het nadeel is dat soms geen aromatische stof is toegevoegd zodat dit gas ook minder goed te ruiken is.

Als je dus door een koelkast gaat boren of zagen dan zou ik mezelf zeker stellen niets te raken van het koelsysteem, anders kan
het nog wel eens een vergifitiging of een ontploffing opleveren. In ieder geval zou ik mezelf erop voorbereiden, de hoeveelheden gas zijn immers niet heel schokkend, maar genoeg voor een flinke knal

https://nl.wikipedia.org/wiki/Methylpropaan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #498 Gepost op: 21-12-2017 20:56 u »
Freon is een merknaam van een koudemiddel, daar zijn er heel veel van van die koudemiddelen.
Hierin zitten vaak brandbare en zeer gevaarlijke stoffen zoals, chloor, fluor, methaan, propeen ect. Een gat boren lijkt mij niet verstandig, zeker niet in de open lucht met beschermende maatregelen.

Freon is een chloorfluorkoolstofverbinding. Dat is wat anders dan chloor, fluor, methaan, propeen...
Het werd vrij algemeen toegepast als koudemiddel maar ook als drijfgas van spuitbussen. Inmiddels is het verboden omdat het als katalysator kan dienen voor de afbraak van ozon. Hierdoor is het verantwoordelijk voor het 'gat in de ozonlaag'.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Freon