Orval

Gestart door Edwin, 04-03-2004 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ha medekloners,

Een brouwsel waar we al enkele ervaringen mee hebben is Orval, Het bier is al vaker gebrouwen en het onderstaande recept benadert het origineel heel erg:

(ik zal de promash-uitdraai hier nog plaatsen als ik dat niet vergeet)
20 liter, brouwrendement van 60% (!)

4.07 kg pilsmout 3 EBC (87%)
0.52 kg caramunich 120 EBC (11%)
0.10 kg carared 40 EBC (2%) beter nog is caravienna als je daar aan kunt komen
0.50 kg witte kandij gebruikt de brouwer ook, maar kristalsuiker kan ook

7 gr Hallentau Herzbrucker 3% First wort hopping
14 gr Styrian Goldings 4.7% (pellets) FWH
12 gr Hallentau Herzbrucker 3%  45 minuten meekoken
24 gr Styrian Goldings 4.7%  45 minuten meekoken
64 gr Styrian Goldings 4.7%  DROOGHOPPEN (3 weken)

maischschema:
120 minuten op 680

maischwater: 16.4 liter (1kg/3l)
spoelwater: 14.6 liter op 800

kooktijd: 90 minuten

Gist: opgekweekte Orval-gist

Vergistingstemperatuur: 150
Lageringstemperatuur: 150
carbonatietemperatuur: 150

En ook hier:
Wie gaat deze kloon meebrouwen?
in ieder geval hebben de volgende personen al toegezegd:
Bas
Johannes
Huub
en ikzelf


Er is al veel over Orval geschreven en het is ook al eens eerder gebrouwen. Kijk hier voor een totaaloverzicht.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Bij onze proeverij kwam eruit dat onze bieren te vol van smaak zijn ten opzichte van het origineel. Toen werd de suggestie gedaan dat er wellicht meer suiker in gaat dan wij in eerste instantie denken. Ga je het recept nog aanpassen? Er zit nu zo'n 8% suiker in het recept, maar dat kan best naar een procent of 10 of misschien nog hoger.

Voor dit bier pas ik trouwens even, want er staat al genoeg op het programma. Het kan nog veranderen, want het hangt er natuurlijk ook vanaf wanneer de nieuwe kloon gebrouwen gaat worden.

Groeten,

A3

Edwin

HA3

'Tuurlijk moet er nog eea aan aangepast worden. De suikergift is daar toch wel de belangrijkste aanpassing bij. Ik vraag me alleen af of de storting van 8% naar 10% verhogen voldoende is. Misschien is 12% (dus een stijging van 4% op het geheel en 50% suiker) beter?

Kom maar op...schieten!

Edwin

Adrie

Nog even iets anders: ik begrijp dat iedereen met andere hoeveelheden brouwt, maar het is voor de vergelijkbaarheid goed om afspraken te maken over de manier waarop recepten gepubliceerd worden. Ik bedoel hiermee dat we steeds een recept voor 25 liter publiceren met een (Promash)rendement van 80%.

Zijn hier zwaarwegende bezwaren tegen?

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Ja!

Het is namelijk al sinds jaar en dag gebruikelijk om recepten voor Nederlandstalige hobbybrouwers per 10 liter wort te publiceren. Wel zo handig want we zijn allemaal heel erg gewend aan het decimale stelsel.
Voor de Amerikanen kunnen we dat later eenvoudig met ProMash omzetten in 5 US gallons.

Door te rekenen voor 10 liter wort in plaats van 10 liter bier heb je minder rekening te houden met verliezen bij het overhevelen en bottelen.

Groeten,

Jacques

Edwin

HA3,

Wat betreft het rendement niet, wat betreft de plas eigenlijk wel. De meeste brouwers brouwen naar mijn idee in kleinere hoeveelheden. Recepten worden toch vaak in hoeveelheden van 10 liter gegeven? Lijkt me dan beter dan de 25 liter.

Edwin

Edwin

Ah, een dubbele reactie. We bedoelen dus hetzelfde...

Edwin

Hé Jacques,

Je reageert in deze thread...Ga je mee-klonen?

Edwin

Adrie

OK, heren, bedankt voor de reactie, het wordt per 10 liter wort.

Groeten,

A3

Edwin

Dat wordt dus omrekenen.

Ik zal het aangepaste recept hier posten.

Wie doet er nog meer mee met dit fantastische bier???
Edwin

gelfling

Had Orval niet een eind sg van 1000? Is dit zonder filtrering wel mogelijk? Geen wonder dat het zelf gebrouwen bier voller van smaak is.

Adrie

Ha Gelfling,

Een eind SG van 1000 lijkt me sterk. Ik ken geen enkel bier die dat haalt en het lijkt me ook niet de bedoeling. Er zijn dan zeer weinig restsuikers/dextrinen over, zodat het bier erg leek moet smaken. Als ik er weer eens 1 drink zal ik eens een meting doen.

Groeten,

A3

Edwin

Het lijkt me inderdaad ook erg sterk. Dat zou betekenen dat het dezefde densitiet heeft als water. Het klopt wel dat Orval een zeer lage eind-SG heeft (1004). Zie ook: http://www.roerstok.nl/html/brouwproces/verggraad.shtml  Het is namelijk al eens gemeten.

Edwin
 

Jacques

Citaat van: Edwin op 04-03-2004  16:11 uHet lijkt me inderdaad ook erg sterk. Dat zou betekenen dat het dezefde densitiet heeft als water.

Hoi Edwin,

Het kan wel. De gevormde alcohol heeft namelijk een lager soortelijk gewicht dan alcohol. Bij een bier met een SG van 1000 heb je dus nog steeds restsuikers zij het heel weinig.

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha Jacques  :proost: Hé de nieuwe smilies zijn er ook weer bij!

Kun je een voorbeeld noemen van een commercieel bier met een eind-SG van 1000 of is dit vooral theoretisch?

Trouwens, brouw je weer mee met de Orval?

Edwin

Bas

Was ik al een jaar lang van plan ook eens een Orval te brouwen...  ;D

... Ik doe mee met de Orval poging (heb het mout en hop ervoor al in huis). Geplande brouwsessie ergens een weekeinde begin april. Hebben we tot die tijd nog even de tijd om het recept perfect te krijgen.

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Misschien domme vragen maar ik stel ze toch:

-wat is carbonatietemperatuur:
-hoe moet ik te werk gaan als ik ga drooghoppen:
-Welke gist kan ik nog meer gebruiken. Ik heb geen opgekweekte Orvalgist.


Gr.

Huub.

Adrie

Hoi Huub,

Carbonatietemperatuur is de temperatuur waarop je de hergisting op fles (carbonatie) laat plaatsvinden.
Drooghoppen: ik heb zakjes genaaid van kaasdoek, waarin ik de hop doe. Dit zakje verzwaar ik met knikkers en het geheel gaat in het langeringsvat.
Gist: Je kunt toch gewoon gist opkweken uit een flesje Orval?? Eigenlijk is er geen alternatief voor deze gist, omdat het een mengsel is van verschillende soorten die samen de karakteristieke smaak van de Orval geven.

Groeten,

A3

Johannes

Brouwers,

De Orval staat (net als vele anderen) ook op mijn brouwagenda, dus ik doe ook mee.
Ik heb ooit een Orval kloon van Herman geproefd, en toevallig gisteravond nog 'echte Orvalletjes.
Hermans' kloon kwam wel heel dicht bij het origineel, een hogere suikerstorting kan ik me wel in vinden en volgens mij mocht 'ie nog wel een tikkeltje donkerder.

Johannes

Adrie

Ha Johannes,

Bij het recept die wij eerder gebruikten kwam de kleur exact overeen met het origineel (naast elkaar gedronken uit eenzelfde glas). Maar goed, per brouwinstallatie kunnen er toch kleurverschillen ontstaan. Ik zou aan de kleur dus niets veranderen.

Groeten,

A3

Johannes

He Adrie,

Jij bent snel! Ik denk dat het recept dan nagenoeg hetzelfde blijft?
Volgens mij heb ik alle ingredienten wel in huis, ik ga binnenkort even wat Orvalletjes halen.

Johannes

Edwin

Ha Johannes en Bas  :proost:

Welkom bij de club! Ik heb thuis het recept met mijn pyjama aan in Promash geklopt en toen bleek bij het doorvertalen dat de hopstorting op de een of andere manier niet meer klopte. Ik zal vanavond het voorstel posten.

Daarbij verhoog ik alleen de suikerstorting (t.o.v. het eerdere recept), omdat de kleur van onze klonen (A3, Mo en mij) heel erg in de buurt van het origineel zat.

Ik zoek nog minimaal 1 kandidaat!

Edwin

Edwin

Dus die ene kandidaat... :proost:

Huub?
Jacques?

Edwin

Huub Krekels

Als ik het goed begrijp heb je maar een Maischtijd 120 minuten op 68 Graden.

Ik ga morgen een paar flesjes Orval kopen. Hopelijk recent gebrouwen. Leuk om deze gist als eerste gist te enten. Als het mij lukt om de gist geent te krijgen dan doe ik mee met de Orval. Ik heb wel enige hulp van het forum nodig bij mijn entpoging vrees ik.

Gr.                                          :bijdrage_forum:

Huub


Bas

Citaat van: Huub Krekels op 05-03-2004  18:10 uLeuk om deze gist als eerste gist te enten. Als het mij lukt om de gist geent te krijgen dan doe ik mee met de Orval. Ik heb wel enige hulp van het forum nodig bij mijn entpoging vrees ik.
Hoi Huub,

Gewoon het gistdepot uit een flesje Orval bij een steriel gekookte en gekoelde moutextractoplossing (zo'n 50 ml) doen, de vergisting op gang laten komen onder waterslot, vervolgens propageren naar een steriel gemaakte moutextractoplossing van een 500 ml, ... totdat je een giststarter van de juiste omvang hebt. Jacques heeft hier wat goede artikels van op deze site staan. Anders is er genoeg van op dit forum te vinden. Gewoon een paar keer proberen, want het gaat helaas niet altijd goed.

Grt, Bas H.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.