Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Columbus  (gelezen 33130 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Columbus
« Reactie #50 Gepost op: 31-05-2005 09:16 u »
Ik had de Columbus kloon ingezonden als Pale Barley Wine en dit is het resultaat:

72 punten

Visueel: 15 uit 15
Geur: 16 uit 25
Smaak: 17 uit 25
Basissmaak: 7 uit 10
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 4 uit 5
Nasmaak: 8 uit 15

Commentaar:
Beetje scherp. Voldoende gist toevoegen en goed beluchten. Teveel koolzuur voor een Barley Wine.

Voldoende gist en beluchten?  ^-^ Dat scherpe klopt wel, maar dat komt denk ik meer uit de hop.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 04-06-2005 19:50 u »
Dit bier moet meer dan 72 punten zijn.
Ik ken de originele Columbus niet, maar wat een fantastisch bier is dit !  :groots:

Ik na niet moeilijk doen over geur, smaak etc.
Dit bier heeft het gewoon.

Dit is puur genot   :lekkerbier:

:degroeten:

Online Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #52 Gepost op: 19-06-2005 22:05 u »
Ha3,

Vanavond beide eens gedronken. Eerst de columbus: dit is niet columbus. In mijn herinnering is dit een prachtig bier en een mooi kopertje.  Deze Columbus is net iets donkerder dan een tripel. Smaak is ook niet zoals ik het me herinner, al is het zeker geen vies bier. Ik was wat huiverig voor een infectie, maar daar is geen sprake van.

Dan de kloon: Te veel koolzuur, schuimkraag met naast wat fijne ook veel grote(re) bellen, blijft niet lang staan.
Kleur is meer zoals ik de columbus had verwacht, lijkt wel goed. Mits 't Ij zijn receptuur niet heeft aangepast en dus gewoon een brouwfoutje heeft gehad? Het origineel vond ik al vrij plakkerig, de jouwe is nog plakkeriger. Iets te veel restsuikers. De geur en smaak komt overigens al wel behoorlijk bij elkaar in de buurt. Ik heb deels een side-by-side vergelijking gedaan, maar het origineel heeft een tht van 1-2005/1-2006 (is niet goed te beoordelen) Ik kan dus niets roepen over vergelijkbare versheid.

Volgens mij komt het scherpe ook zeker van het koolzuur, dat zou echt wat minder mogen. Voor de rest een heel mooie 1e poging.

Herman

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #53 Gepost op: 20-06-2005 15:41 u »
Ha Herman,

Bedankt voor het proeven. Wat raar dat het schuim bij jou niet persistent is. Had je wel een schoon glas? Ik krijg het bier nauwelijks in een keer het glas in.

Inderdaad is het bier plakkeriger dan het origineel, hij mag verder doorvergisten, dus een aanpassing van het maischschema is gewenst. Het koolzuur is inderdaad teveel, het lijkt erop dat het bier nog niet helemaal was uitgegist toen ie op fles ging. Tijd voor een volgende kloonpoging.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #54 Gepost op: 02-10-2005 18:25 u »
Hoi A3
Ben bezig jouw kloon te verorberen, die ik op 28 mei heb ontvangen. Ik ken de Columbus eigenlijk niet goed, want onze slijterij die het bier verkocht is al 3 jaar gesloten (wegens rijkdom??)

Ik ben het met Herman eens dat het wat plakkerig is, maar wat schuim betreft is het een mooie vertoning.

Het is een heel mooi bier, ook de bitterheid vind ik prima, met een heel prettige nasmaak.

Ik vind hier nergens de 'vervelende' geur / en smaak terug die in  de Koninck kloon eigenlijk overheersend aanwezig was.

Weer een perfect bier uit de reeks van de 4 gebroeders !!

Knap stukje werk

Theo

Tags: