Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Columbus  (gelezen 34941 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re:Columbus
« Reactie #25 Gepost op: 07-09-2004 09:30 u »
Heren brouwers,

Gisteravond heb ik een (overigens uitstekend smakende, dus niet zure) Columbus doorgemeten.

Eind SG: 1014
Brix: 8,6 °Brix
Begin SG: 1067 = 16,3 °Plato
Alcohol: 7,0 vol.%
Schijnbare vergistingsgraad: 78%

Veel lagere begin SG dus dan wat wij eerder dachten: 16,3 °P en niet  20,0 °P. Bijgevolg een lager alcoholgehalte: 7,0 en geen 9,0 vol.%. Zou dit een eenmalig iets zijn of een permanent lagere storting?? Deze begindichtheid komt overeen met de ondergrens die Gerb eerder noemde (550 kg stort op 21 hl). Bij de bovengrens (700 kg op 21 hl) komt de dichtheid uit op ongeveer 1082 (19,8 °Plato). Ik vind dat trouwens nogal een groot verschil. Variėren ze al naar gelang hoeveel mout ze in huis hebben of hoe de financiėle vlag erbij hangt?? De kleur schatte ik op zo'n 20 EBC en de bitterheid is vrij hoog, ik schat hoger dan 35 IBU. Deze is mooi in evenwicht met de zoetheid. Ik denk dat het een volmoutbier is gezien de einddichtheid en de begindichtheid.

Naar aanleiding van de metingen heb ik het recept bijgesteld. Ook om de brouwinstallatie niet teveel op de proef te stellen met al die mout heb ik het recept aangepast op een begindichtheid van 1067. Tevens proefde ik aardig wat hoparoma's en -smaken, dus ik heb een late hopgift toegevoegd. Het maischschema is een beetje een gok, gebaseerd op mijn eigen brouwervaring én de ervaring met de Koninck-gist (de oergist van 't IJ) die ver doorgist, waardoor een erg lange 62-gradenstap denk ik niet nodig is. De korte eiwitrust dient voor een helder bier en het goed laten oplossen en hydrateren van de mout alvorens de enzymen bij 62 graden aan de slag kunnen. Volgens degenen die een rondleiding hebben gevolgd wordt deze stap ook in de brouwerij gehanteerd (we weten alleen niet hoe lang).

Recept voor 10 liter:

Columbus, brouwerij 't IJ

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.71
Anticipated OG:          1.067    Plato:             16.28
Anticipated EBC:          19.9
Anticipated IBU:          36.6
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount      Name          Potential EBC
------------------------------------------------
 96.9     2.625 kg.  Pilsener 3    309.07      3
  3.1     0.083 kg.  Aromamout     267.30    150

Potential represented as IOB- HWE ( L / kg ).

Hops
   Amount     Name             Form    Alpha  IBU  Boil Time
-------------------------------------------------------------
 13.33 g.     Northern Brewer  Whole    9.00  29.9  75 min.
 6.67 g.     Northern Brewer  Whole    9.00   6.6  10 min.

Yeast
-----
Brouwerij 't IJ, opgekweekt uit fles óf
De Koninck, Zeeuwse Gistbank

Primaire vergisting bij 27 graden (temperatuur gistend bier).

Mash Schedule
-------------
                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Eiwitrust              5     10     52      52   Infuse    56        8.33   3.08
Beta-amylase          10     35     62      62   Direct   ---     -------   ----
Alfa-amylase          10     45     71      71   Direct   ---     -------   ----

Ik stel trouwens voor om te proberen om gist op te kweken uit een flesje bier van brouwerij 't IJ (mits niet zuur) en alleen in noodgevallen over te gaan op de Koninck-gist. Ik zet ze in ieder geval beide in en neem alleen Koninck-gist als die van 't IJ niet aanslaat.

Laten we het maar proberen zo. Als eerste poging moeten we aardig in de buurt kunnen komen denk ik. Mochten er nog commentaar of vragen zijn, of nieuwe (of nog niet gemelde) informatie, dan lees ik het graag.

Groeten,

A3

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 08-09-2004 14:29 u »
Ik heb een mailtje gestuurd naar de brouwerij dat we geconstateerd hebben dat ze het IJ zich niet zo netjes houd aan de warenwet (cat. S bieren mogen niet meer dan 1% afwijking in alcohol% hebben). Ben benieuwd wat het antwoord is.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 09-09-2004 08:30 u »
En heel keurig op dezelfde dag nog antwoord, van de brouwmeester zelf volgens mij:

Beste Martin,
Je meetresutaten bevreemden ons in hoge mate. De Columbus heeft een
stamwortgehalte van 20 plato. De warenwet neemt ongeveer 4 x per jaar
flesjes mee, die zijn altijd conform het op het etiket vermeldde geweest. Verder testen we zelf op alcoholgehalte, dat klopt ook altijd wel zo'n
beetje. Vreemd dus.
Vriendelijke groet, Kaspar

Ik ben zo brutaal geweest om weer terug te mailen en te vragen of er suiker in de storing wordt gebruikt. Ik hoop niet dat Kasper meeleest op dit forum, dan krijg ik misschien nog antwoord.

A3,
als ik jou was zou ik me toch aan 20 P houden, of niet?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 15-09-2004 11:36 u »
Ha IJtjes,

De giststarter van IJ gist (1 depot van Natte en 1 depot van Zatte) lijkt nog zo dood als een pier na twee dagen. De giststarter van Koninck-gist (opgekweekt uit de eigen kloon) gist echter al volop. Dat wordt dus een Columbus-kloon met Koninck-gist. Ik las in een oud bierboek (Benelux-biergids uit 1989) dat brouwerij 't IJ toendertijd nog met Koninck-gist brouwde. Dat wordt dus een Columbus Classic. Inderdaad, MO, ik denk dat ik de storting ga verhogen, maar ik moet even nagaan of we genoeg mout in huis hebben. De verhouding blijft in ieder geval hetzelfde: 3% aroma 150 en 97% pilsmout.

Overigens smaakte de Natte prima, ondanks de slechte testresultaten uit BN/De Stem. Geen rioollucht, maar de typische IJ-aroma's van gist en hop, een mooie karamelsmaak, bitterheid en body. De Zatte had daarentegen weinig diepgang en was behoorlijk zoet, zonder hoparoma's en nauwelijks gistsmaken. Die heb ik wel eens beter gehad.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 15-09-2004 11:47 u »
Ik heb geen antwoord van de brouwmeester gehad, en dat zal ik ook niet krijgen denkt ik, maar ben je nu echt van plan om een volmout bier van 9% te gaan brouwen A3?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 15-09-2004 11:53 u »
Ha MO,

Jazeker, waarom niet? Ik heb wel vaker een volmout bier van 9% gebrouwen. Het eerste brouwsel met de Vier Broedersinstallatie was een Quadrupel van 9,3%. Ik heb trouwens bij excursies bij het IJ ook nooit zakken suiker of blikken siroop zien staan en gezien de einddichtheid van 1014 en de eigenschappen van de Koninck-gist (verre doorgister) heb ik sterk het vermoeden dat er geen suiker gebruikt wordt.

We proberen het gewoon en als het niet goed uitpakt weten we dat ook weer.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
Re: Columbus
« Reactie #31 Gepost op: 20-09-2004 09:34 u »
De Columbus is gisteren gebrouwen en we hebben de stort aangepast tot een begindichtheid van 20,0 graden Plato (SG 1083). Helaas waren we genoodzaakt om het recept een klein beetje aan te passen. De geleverde Northern Brewer had namelijk geen alfazuurpercentage van 9, maar van 5,7. Naar de geur van de hop te oordelen kwam de Hallertauer die we nog hadden het dichtst in de buurt, dus hebben we de bitterhop aangevuld met Hallertau totdat we op de juiste bitterheid uitkwamen.

Verder verliep de koeling wat stroef. Regelmatig floepte een hopbel de tegenstroomkoeler in waardoor die verstopte. Na het maken van een korfje aan de slangingang om de hopbellen tegen te houden verliep alles vlekkeloos.

De kleur van het brouwsel liet zien dat de moutstorting in ieder geval wat betreft de kleur goed zit: een mooie roodbruine kleur. En ook de geur van de hop lijkt op die van de Columbus.  Alleen vroeg ik me af of de hoeveelheid hop aan het eind van het koken niet wat te weinig was voor voldoende hoparoma's. Daarom heb ik de aromahop niet 10 minuten voor het einde van het koken toegevoegd, maar net voor het uitzetten van het vuur. Kortom: ik heb stiekem toch nog wat veranderd aan het recept tijdens het brouwen  :P .

Zoals gezegd is de begindichtheid mooi op 1083 uitgekomen en het wort is intensief belucht en gepitched met De Koninckgist van de Zeeuwse Gistbank (opgekweekt uit een flesje Koninck-kloon).

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 20-09-2004 11:25 u »
Wordt het 100 L of 25 L?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 20-09-2004 11:27 u »
Een hele hectoliter!  :) Maar gedeeld door 4 personen toch weer 25 liter.  :(

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 20-09-2004 22:22 u »
Ik zit nu een Columbus te drinken. Helaas wel een geinfecteerde, maar niet heel erg (tht 03/05). In de geur meer azijnzuur dan in de smaak. Ik vind hem helaas niet zo lekker. Te asubtiel bitter. Dus die Northern Brewer zou nog wel eens kunnen kloppen A3, dat is geloof ik niet mijn favoriete hop. Of Brewer's gold, daar ben ik ook nooit zo'n fan van geweest. Waarom niet hoppen met een mooie aromahop (dit als tip voor de Nederlandse kleine brouwers)
De body en moutigheid vallen ontzettend mee voor een 9%'er zonder suiker in storting. Daar twijfel ik nog steeds aan. Eind SG van dit bier is 1015, daar hoort dan een berekend begin SG van 1080 bij.
Ik ben bang dat ik dit bier niet mee ga klonen. Ik vind het niet lekker genoeg, sorry.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 21-09-2004 09:50 u »
Nou, MO, geef hem nog een kans. De Columbus is fantastisch als ie tenminste niet zuur is. Mocht je binnenkort nog eens in Amsterdam komen, drink hem dan eens in de brouwerij van het vat. Dan is ie op zijn best.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 01-10-2004 09:18 u »
Onze Columbus zit nu, bijna twee weken na het brouwen, pas op 1030. Morgenavond gaan we hem naar de lagering zetten en zullen we een nieuwe giststarter maken met een deel van de gistkoek op de bodem van het gistingsvat.

We hebben toch wel vaak problemen met zwaardere bieren en dat is te wijten aan een serieuze underpitching (het toevoegen van te weinig gist). Op 110 tot 120 liter wort voegen we 4 liter giststarter toe. Voor lichte bieren (tot 1065) gaat dit nog, maar bij de zwaardere jongens is dit echt te weinig. Maar giststarters maken van 10 liter is ook niet bepaald praktisch. Voortaan toch maar alleen lichte bieren brouwen?

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 05-10-2004 11:39 u »
Het bier is overgeheveld en pruttelt nog langzaam door. De dichheid was gezakt naar 1028, dus van de gist uit het gistingsvat hebben we een starter gemaakt van 2 liter en deze na twee dagen toegevoegd aan het lagerende bier.

Opvallend was dat de kleur nu veel lichter leek dan tijdens het brouwen. Dit kan te maken hebben met de troebelheid van het bier. De smaak lijkt totaal  niet op die van de Columbus, het lijkt meer op een zwaardere variant van onze Konink-kloon. Daar merkten we allemaal een iets zurige ondertoon, die ook in dit bier weer zit. Zou de kwaliteit van de gist wel deugen? Ook de hoeveelheid aromahop lijkt te laag, want van aromahop was niets merkbaar en in de echte Columbus wel. Zouden we er ondanks alle goede informatie toch zover naast kunnen zitten? Benieuwd hoe die uiteindelijk uitpakt, maar momenteel heb ik er niet veel vertrouwen in.

Groeten,

A3

Offline cornel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een genietbare heerlijke hobby!
« Reactie #38 Gepost op: 05-10-2004 13:46 u »
Adrie,

Wanneer ik 100 a 120 liter zwaar bier brouw,maak ik twee soms drie giststarters van 5 liter
en belucht met zuivere zuurstof.Zo vergist het bier bij mij heel goed.
Ik moet gewoon vroeger beginnen met de gist op te starten.

Cornel

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 31-10-2004 21:22 u »
De Columbus-kloon is gebotteld op 1014, precies de dichtheid van de echte. De smaak valt zeker niet tegen. Nu het zoetje weg is, smaakt het bier lekker kruidig en licht fruitig, net als het origineel. Het zou best eens kunnen dat we er toch al heel dicht bij zijn. De kleur is, nu de gist is bezonken, ook prima. Dat belooft wat!

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 15-11-2004 09:31 u »
Nou, heren, na twee weken nagisten is het bier al aardig op druk. Het is nog wat zoetig en nog niet helemaal uitgegist, maar de kloon komt volgens mij heel dicht in de buurt van het origineel. Het kruidige en fruitige van de Columbus zit er goed in, het bier doet sterk aan de Columbus denken. Wellicht is ie iets te bitter en heeft ie iets te weinig hoparoma's. Over een week of twee, als ie echt goed is uitgegist op de fles proef ik hem eens naast het origineel. Het mooie van dit kloonbrouwsel is dat we een voor ons nog onbekende hop hebben gebruikt: Northern Brewer en die geeft een mooie, kruidige smaak die in de verte doet denken aan laurier en rozemarijn. Lekker hopje, die gaan we zeker nog eens gebruiken.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 23-11-2004 16:16 u »
Ik hoop dat er geen ironie in die aanname zit, maar uiteraard heb ik belangstelling om een IJ-project te doen. Al wordt het lastig om het hier te bediscussiėren; ik heb er gewerkt zoals je weet en moet dus discreet zijn.

Ik herinner me dat je van plan/bezig was om op slants individuele gistcellen van 't IJ op te kweken, is dat gelukt? Zo nee, dan lijkt het me leuk om zoiets te doen. Als dat niet zou gaan, wil ik eens een zuurwassing proberen van een IJ-kweek. Ik geloof dat de IJ-gist uniek is, zoals in de brouwerij beweerd wordt. Een kloonpoging zou minstens dezelfde gist moeten gebruiken denk ik, en liefst ook water dat lijkt op het IJ-water. De gegevens daarvan zijn trouwens bij het Amsterdams Waterbedrijf te vinden (centrum Oost). Vrij veel natrium (duinwater), wat aan de volle smaak zal bijdragen.

Ha Edgar,

Ik heb de gist van De Konick gebruikt, omdat ik in een oud bierboek las dat het IJ vroeger deze gist gebruikte. Ik neem aan dat ze de gist nog steeds gebruiken, maar dan in eigen beheer of dat ze de gist in een gistbank hebben gezet. In ieder geval komt de kloon dermate in de buurt, dat deze gist prima geschikt lijkt te zijn. Ik heb voor de kloon wel geprobeerd om de gist van het IJ op te kweken, maar dat is niet gelukt. Blijkbaar was de fles al te oud. Het water heb ik niet aangepast, maar de volgende keer zal ik dat voor de aardigheid toch eens doen.

Zoals ik al schreef, ik ga de kloon eerst eens naast het origineel proeven en dan kunnen we verder discussiėren over een nieuw recept.

Groeten,

A3

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #42 Gepost op: 23-11-2004 16:43 u »
Klopt, dat van Koninck, en de gisten zullen dan ook wel nauw verwant zijn en in grote lijnen een gelijk smaakprofiel geven. Ze beheren de gist in elk geval nu zelf, ik meen me een verhaal te herinneren dat Koninck op een gegeven moment stopte met gist verkopen. Ik heb wel begrepen van Fred, de 2e brouwer, dat Kasper veel tijd en energie heeft gestoken in het verbeteren of verder uitselecteren van de stam. Of hij dat zelf heeft gedaan of heeft laten doen; geen idee. Hoe dan ook, als het juist is, zal de IJ-stam verschillen van de Koninck-stam. In elk geval is het een heel erg sterke gist die op zeer hoge temperatuur zonder al te veel onaangename smaken kan werken.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 30-11-2004 09:14 u »
Na het proeven van de Affligem blond + kloon hebben we onze Columbus-kloon vergeleken met het origineel. De vergelijking viel enigzins in het water doordat de Columbus behoorlijk geoxideerd smaakte. De tht datum was juli 2005. Aangezien ik niet weet hoeveel tijd brouwerij 't IJ hanteert tussen botteldatum en tht datum weet ik niet wanneer het bier gebotteld is.

Toch enige observaties:
De kleur is perfect gelijk aan die van het origineel. De bitterheid is goed, de kloon was iets bitterder, maar dat heeft ook met het leeftijdsverschil te maken. De hopsoort lijkt goed te kloppen, hoewel de kruidige hopsmaak van de echte Columbus door de oxidatie nauwelijks meer aanwezig was. In onze herinnering is een topColumbus nog wat kruidiger dan onze kloon. Wat meer hop aan het eind van het koken kan dus geen kwaad.
Verder had het origineel wat meer hogere alcoholen en was onze kloon zoeter. Dit heeft te maken met de vergisting. Veel gist en op hoge temperatuur vergisten is nodig.

Conclusies:

Moutstort is OK, iets langer maischen op 60 graden, iets meer aromahop en warm vergisten met genoeg gist. We zijn er bijna!

Groeten,

A3

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #44 Gepost op: 03-12-2004 00:09 u »
Hmm, nu maak je me toch nieuwsgierig. Ik had de Columbus altijd hoog zitten, maar gegeven de bedenkelijke kwaliteit van 't Ij van de laatste jaren, koop ik deze eigenlijk nooit meer. Jammer dat ze hun naam zo te grabbel gooien.... Wellicht doe ik mee, maar eerst is het even tijd voor iets compleet anders (vrij naar M.P.)

Herman

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 14-02-2005 11:05 u »
Beste brouwers,

De Columbus-kloon is toch wel een erg lekker bier geworden. Vrij zoet, maar dit wordt mooi in balans gehouden door de bitterheid, kruidig en een prachtige schuimkraag. Het leek ons wel een leuk idee om dit bier naar het ONK te sturen (mits de hop het zo lang houdt). Maar we zitten met een probleem: wat voor biertype is dit. Het enige wat ik kan bedenken is een Pale Barley Wine, hoewel de begin SG eigenlijk iets te laag is (1083, i.p.v. minimaal 1088). Wat is jullie idee?

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #46 Gepost op: 14-02-2005 14:59 u »
Adrie,

Ik zou zeggen: knappe jongen die 5 punten verschil in begin SG kan proeven, enige andere optie zou quadrupel zijn lijkt me.(smaakomschrijving volgens labo: Karamelmout, zoetig-kruidig, soms hoppig geur, moutig, zoetig, karamel, fruitig smaak, alcohol warmend-plakkend mondgevoel.)

groet

Johannes

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 14-02-2005 15:06 u »
Ha Johannes,

Knappe jongen inderdaad, maar je moet bij het inschrijven de begindichtheid opgeven. Nou denk ik niet dat ze er erg moeilijk over zullen doen. Voor een quadrupel is hij veel te licht. Hij valt echt onder klasse C en niet onder D. En hij smaakt ook niet naar karamelmout.

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #48 Gepost op: 16-02-2005 09:39 u »
Adrie,

Ik wist niet dat de begindichtheid moest worden opgegeven, tsja geen idee hoe zwaar dat weegt (1 punt per punt dichtheid ???) en inderdaad Columbus valt natuurlijk onder klasse C, dus zijn er niet echt andere optie's. Misschien dat men je vantevoren kan vertellen wat voor gevolgen de afwijkende begindichtheid heeft, kun je altijd nog besluiten om ze gewoon lekker zelf op te drinken  :biersmile:

Johannes

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #49 Gepost op: 17-02-2005 13:23 u »
Staat daar niks over op de BKG-site?

Anders vragen we het een keurmeester:... Jacques?  ???

Tags: