Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Columbus  (gelezen 34704 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Columbus
« Gepost op: 04-03-2004 10:57 u »
Beste kloners,

De columbus van brouwerij 't IJ te Amsterdam is zeker een van mijn favorieten, zeker als hij vers van de tap in het proeflokaal wordt gedronken. Toen ik nog in Amsterdam woonde en werkte kwam ik daar heel vaak.

Wat betreft het recept van dit bier tast ik volledig in het duister. Heeft iemand van jullie ideeën? Gezien de hoppige smaak van het verse bier denk ik dat er dryhop aan te pas komt. Heeft iemand waarden voor de kleur en de bitterheid? Weet iemand welke hopsoorten worden gebruikt en welke moutsoorten? Is het een volmoutbier of wordt suiker toegevoegd?
Het enige dat ik weet is dat er op hoge temperatuur vergist wordt (28 graden of daaromtrend).

Wie heeft ideeën en wie brouwt er mee?

Groeten,

A3

Het recept is ondertussen voor de eerste ronde bedacht en gebrouwen door De Vier Broeders. Zie link voor recept.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
Re:Columbus
« Reactie #1 Gepost op: 09-03-2004 09:50 u »
Zijn er nou helemaal geen liefhebbers voor dit bier???  :ziek:

DOE MEE OM DIT PARADEPAARDJE VAN 'T IJ TE KLONEN
Groeten,

A3

Online Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2004 17:32 u »
Adrie,

Ik heb er even een oude PINT (uit 1999!) bijgepakt, daar staat een artikel in over het IJ. De grondstoffen voor een Columbus zijn: Hollandse Trumpf 670 kg - circa 97% lichtmout en 3% kleurmout. Verder Northern Brewer hopbloemen. Het stamwortgehalte is 20°Plato, bovengistend en 9% alcohol.

Trumpfmout komt van Dingemans en is er in 2 variaties: lichtmout (3-5 EBC) en aromamout (150EBC).
Per storting wordt er 550 - 700 kg mout gestort en een brouwsel bedraagt ongeveer 21 hl.
Verder maakt de brouwerij gebruik van Styria en Saaz hop, maar die worden volgens het stukje niet in de Columbus gebruikt.

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Gerb

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2004 21:14 u »
 :groots: Dank :groots: Gerb! :groots:

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #4 Gepost op: 13-04-2004 17:34 u »
Hi Adrie,

Ik heb gisteren op het terras bij het IJ gezeten tsjonge, wat hebben ze daar toch lekker bier! Paas IJ vond ik zozo, maar columbus... niet te versmaden. Dus ik wil wel mee doen, aangezien ik in de buurt woon denk ik dat ik maar weer eens een rondleiding ga doen op vrijdag, wellicht kan ik meer informatie los peuteren en in ieder geval de ogen goed de kost geven

JoJo

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2004 13:26 u »
Vandaag ga ik eens even een kijkje nemen bij de brouwerij.
Ben benieuwd, zal ook proberen info los te krijgen, maar ze schijnen er niet al te makkelijk mee te zijn.
We zullen zien,

:degroeten:

Wim

Offline wim

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2004 00:59 u »
Jojo,

Was jij er ook vandaag? Het blijft een leuke brouwerij dat IJ.

Columbuskloners,

De enige kruiden waar over gesproken werd was koriander.

Ze vergisten alles op plm 27GrdC, vrij hoog zou ik zo zeggen.
Lageren op 4 GrdC.
Hergisting op wederom op plm 27GrdC

Hun gist betrekken ze bij een lab in Delft ze gebruiken het ongeveer 30 a 40 brouwsels al naar gelang de activiteit nog goed is.

Allen,

Volgens de informatie hebben ze nu een nieuw fles schoonmaak apparaat dat bijna elk flesje schoonmaakt (99.9%) dus gushing zou nu tot het verleden moeten behoren.
Met een lamp en ogen wordt elk flesje na het schoonmaken gecontroleerd.

Wim

Offline wim

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-04-2004 01:04 u »
A3,

Volgens de spreker wordt er enkel hop bij het koken toegevoegd, waarschijnlijk aardig wat en is Northern Brewer niet een zeer strakke bittere hop die sterk naar voren komt?

Wim

Offline wim

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 17-04-2004 01:07 u »
Nog even over het tap systeem van het IJ.
Dat is eigenlijk een soort maxi beertender, 4 keer immense vaten met daarin een zak gevuld met bier, luchtdruk door een compressor perst al het bier eruit. Scheelt rugklachten bij de medewerkers.

WIm

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 17-04-2004 08:50 u »
Jammer dat je nauwlijks recept info los hebt kunnen krijgen. Deden ze er heel geheimzinnig over?
gr
MO

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #10 Gepost op: 17-04-2004 09:46 u »
Het hoort hier wellicht niet thuis, maar hier is ook nog wat m.b.t. Columbus te lezen.

Herman

Offline wim

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-04-2004 19:22 u »
Sorry kloners, ik was niet echt bezig met recepten, meer met de installatie en middelen die ze gebruiken. Hoe bottelen ze hoe maken ze het schoon, loog. Maar als ik er nog eens kom, of bij de bierkoning (waar de rondleider ook werkt) zal ik er zeker wel achteraan zitten hoor.
PS was wel grappig, want omdat de rondleider ook bij de bierkoning werkt kent hij mij en wees me nog even aan "oude bieren kenner" als mensen daar nog vragen over hadden.

Wim

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 18-04-2004 00:34 u »
Hi Wim,

Helaas, deze week ging niet lukken, het werd iets te druk op mijn werk deze vrijdag, dus heb ik volgende week maar vrij genomen. Goede reden om vrij te nemen, nu maar hopen dat het weer mee zit.
JoJo

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 24-04-2004 11:34 u »
Ben gisteren naar de brouwerij geweest, waar het mede dankzij het weer enorm druk was, met als gevolg dat de ´gratis´rondleiding nogal gehaast was.

Heb niet de antwoorden die ik wilde maar heb het volgende waargenomen.

Alle bieren worden met hetzelfde bovengist vergist ( ook het plzen) dus het smaak verschil zit ´m zeker niet daar in.

Volgens de rondleidster werden er Duitse en tjechische hop gebruikt. Wat kruiden betreft alleen een zak koriander gezien ( voor het wit bier). Er werd niet ingegaan om de vraag welke mouten moeten er werden gebruikt, wel heb ik gezien dat in het voorraad hok alleen dingemans mout zakken lagen opgeslagen.

Maisch temperaturen, 52, 62 en 72, er wordt twee en half uur gemaischt.

Vergisting op 27 graden, lagering op 14 volgens de temperatuur meters.

Heb nog een columbus gedronken die als een boterbabbelaar smaakte, dit is zeker niet hoe ik mij columbus kan herinneren,  ook de natte had een uitgesproken boter smaak.  Ik ben maar snel naar het wit bier gegaan wat wel te drinken was.

JoJo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 24-04-2004 11:56 u »
Weet je misschien of de ruimte 27 grC was, of dat de inhoud van de gistbakken 27 grC was ?
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 24-04-2004 12:52 u »
Kloners,

We hebben zo toch al aardig wat informatie. Ik ga eens ermee stoeien en kom binnenkort met een voorstel voor een recept. Helaas is mijn brouwagenda al zo vol, dat ik waarschijnlijk niet snel tot het brouwen van dit bier kom. Gezien de hoge vergistingstemperatuur zou brouwen in de zomer (augustus) prima zijn, wellicht dat het er die maand nog van komt.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 24-04-2004 13:30 u »
Nou, hier is dan het voorstel op basis van de info die we hebben, schiet maar raak.

Recept voor 10 liter.

Columbus

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         3.36
Anticipated OG:          1.083    Plato:             19.91
Anticipated EBC:          15.5
Anticipated IBU:          39.7
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name       Potential EBC
----------------------------------------------
 97.0     3.26 kg.  Pilsener 3 1.037      3
  3.0     0.10 kg.  Aromamout  1.032    150

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
   Amount     Name             Form    Alpha  IBU  Boil Time
--------------------------------------------------------------
 19.00 g.     Northern Brewer  Whole    9.00  39.7  90 min.

Yeast
-----
't IJ opgekweekt uit fles, vergisten bij 27 graden Celsius.

Mash Schedule
-------------
                     Step   Rest   Start   Stop
Step Name            Time   Time   Temp    Temp
------------------------------------------------
Eiwitrust              5     10     52      52  
Beta-amylase          18     50     62      62  
Alfa-amylase          18     30     75      75  

Maischen met 2,7 liter water/kg mout.

Ik gok dat de bitterheid rond de 40 EBC is, maar hier kan ik naast zitten. Het bier is niet bijzonder zoet, dus ik denk een vrij lange stop op 62 graden (50 minuten). De maischdichtheid is een gok van mij, ik denk dat we met zo'n 2,7 liter water per kg mout aardig in de buurt zitten. Dat er 2,5 uur gemaischt wordt (wat ik vrij lang vind) zal te maken hebben met de opwarmtijden die nodig zijn in de installatie van 't IJ, maar hier heb ik verder geen info over.

Groeten,

A3

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 24-04-2004 15:05 u »
Die 27 dat was de temp. van de inhoud van de vergistingsbak

JoJo

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 03-09-2004 11:04 u »
Op 19 september gaan we met De Vier Broeders eindelijk weer eens brouwen en we gaan de Columbus maar eens kloneren. Het recept dat ik hier boven postte ga ik denk ik nog iets aanpassen, want ik vraag me sterk af of de Columbus wel een volmoutsbier is. Binnenkort proef ik er weer eens 1 en doe nog wat metingen met de refractometer en de hydrometer om de einddichtheid en de begindichtheid vast te stellen.

Zijn er nog meer liefhebbers om dit bier mee te klonen? Het zou jammer zijn als het een eenmansactie (of eigenlijk viermansactie) blijft.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 03-09-2004 11:54 u »
Ik heb hem ook in de kelder staan en zal hem binnenkort eens proeven. Alhoewel mijn brouwprogramma vrij vol is, wil ik wel meedoen, als de smaak mij bevalt. Brouwerij 't IJ heeft nog steeds moeite met flessen afvullen en netjes brouwen. Hun natte of zatte, een van die twee, kreeg gisteren een 3,5 in de BN/DE Stem proeverij.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 03-09-2004 11:56 u »
Ja, dat is altijd hun grote probleem geweest. Ik twijfel daarom nog of ik gist uit een flesje van 't IJ ga opkweken of dat ik de Koninck-gist ga gebruiken die immers naar verluid de brongist is van brouwerij 't IJ. Die Koninck-gist heb ik immers nog van de Koninck-klonerij en die kan ik gemakkelijk opkweken uit een eigen flesje.

Groeten,

A3

SiriS

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 03-09-2004 13:59 u »
Beste IJtjes,

Vergeet niet bij het klonen van de Colombus een heel blik fruitvliegjes los te trekken tijdens het brouwen en nog een blik tijdens het bottelen. Anders is het wel de vraag of er wel een originele Columbus smaak verkregen wordt.

Groet, SiriS

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 03-09-2004 14:05 u »
Siris,
wat reageer je nu weer zuur...

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 03-09-2004 14:12 u »
Ja, dat heb ik ook in de brouwerij gezien. Gelukkig merk je van zurigheden bij de Columbus van het vat niets, althans, ik heb van het vat uitsluitend prima Columbi gedronken. Uit de fles is inderdaad een ander verhaal.

Toch denk ik dat ik het maar zonder fruitvliegjes ga proberen.

Groeten,

A3

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 05-09-2004 13:49 u »
Hi ADrie,

Ik wil deze wel meebrouwen, al zal gezien de niet constante kwaliteit van het origineel het moeilijk worden origineel en kloon naast elkaar te proeven.  ;)

JoJo

Tags: