Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Zie je iets in speciale themabijeenkomsten waarin een bepaald onderwerp centraal staat?

Nee, heb ik geen behoefte aan
9 (27.3%)
Ja, dat lijkt me wel wat
19 (57.6%)
Ja, dat vind ik een goed idee en ik wil daar ook wel aan meewerken
5 (15.2%)

Totaal aantal stemmen: 33

Auteur Topic: Themabijeenkomsten hobbybrouwen  (gelezen 19836 keer)

Offline Edwin

• Super lid
  • Land: nl
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Themabijeenkomsten hobbybrouwen
« Gepost op: 03-09-2008 09:30 u »
Ha mannen,

Ik ben begonnen met het renoveren van mijn brouwerij. In feite komt dat neer op het inrichten van een brouwruimte en het bouwen en aanpassen van mijn brouwinstallatie. Toen kwam ik er achter dat ik op zich best wel uit de voeten kan, maar dat ik toch best wel wat hulp/advies/een blik over de schouder zou willen hebben. Op dat moment kreeg ik het idee van het organiseren van themabijeenkomste: 1 of 2 keer per jaar bij elkaar komen en dan samen bijvoorbeeld je eigen tegenstroomkoeler bouwen, een experiment uitvoeren enz. Ik kan me ook voorstellen dat een brouwcursus, gistmanagement, proeven ook mogelijkheden zijn.

Edwin

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Themabijeenkomsten hobbybrouwen
« Reactie #1 Gepost op: 03-09-2008 09:54 u »
Het lijkt mij aardig om dit te combineren met een forumuitje of de MTG Hobbybrouwendag.

Onderwerpen zijn er genoeg.

Ik ben best bereid om een verhaaltje te vertellen. Maar anderen mogen dat zeker ook. Mijn ervaring is dat het voorbereiden van zo'n verhaal zeer leerzaam is.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #2 Gepost op: 03-09-2008 09:55 u »
Ja lijkt me wel wat.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 03-09-2008 10:45 u »
Op zich lijkt het me wel wat, maar dit is ook iets waaraan een Gilde perfect kan bijdragen.
Dat is dan ook een stuk minder rompslomp met plannen omdat iedereen van een gilde min of meer in de buurt van dat gilde woont?

Dus tenzij je pertinent tegen een gilde bent om welke reden dan ook, lijkt het me wat dubbel op...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2008 10:48 u »
Inderdaad is dit wel een leuk Idee, voor de MTG dag is dit naar mijn idee geen optie, want dan wil je gewoon kletsen met elkander onder het genot van een lekker biertje. Maar voor een forumuitje lijkt mij dit wel een goed idee, om er eens een thema aan te geven.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2008 10:50 u »
Op zich lijkt het me wel wat, maar dit is ook iets waaraan een Gilde perfect kan bijdragen.

Klopt natuurlijk, maar er zijn toch best nog wel wat forummers hier die niet bij een gilde zitten (of niet/nauwelijks naar de bijeenkomsten gaat).
Maar het eerst volgende forumuitje heeft natuurlijk al een mooi thema... dus eigenlijk hebben we 28 september de aftrap van dit principe.  :weetbeter:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #6 Gepost op: 03-09-2008 11:45 u »
Inderdaad, als apart forum-uitje lijkt mij het plan prima te werken  :duimop:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 03-09-2008 12:11 u »
Als ik uitga met forumvrienden, dan wil ik alleen maar een potje bier drinken.
Kennis doe je iedere avond al op op het forum.
Of het moet een appart uitje zijn naast de reguliere uitjes zoals Menno al aangeeft.

:degroeten:

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #8 Gepost op: 03-09-2008 12:20 u »
Lijkt me wel wat, als apart forumuitje. Maar of ik er altijd naartoe kan is iets anders. Ik veronderstel dat het voor veel mensen dan een stuk reizen is. (zoals ik die uit BelgiŰ dan zou komen)

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #9 Gepost op: 03-09-2008 12:44 u »
Dit zou betekenen dat e.e.a. georganiseerd zou moeten worden in de regio Utrecht, om het voor de meest ge´nteresseerden bereikbaar te houden! ;)

Voor mij persoonlijk wel redelijk eenvoudig (toegegeven), maar voor diegenen die van ver komen is het wel weer het meest logische. 8)

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 03-09-2008 13:28 u »
Ik bedoelde het inderdaad als een apparte bijeenkomst, waarbij het proeven van bier niet meteen centraal staat (wat bij de gezellige forumuitjes natuurlijk wel het geval is).

Deze bijeenkomsten zijn ook niet per definitie lezingen, maar wat mij betreft zo praktijkgericht mogelijk: doen dus als dat mogelijk is!

maar dit is ook iets waaraan een Gilde perfect kan bijdragen.

Een gilde kan hier zeker ook aan bijdragen en ik denk dat dat zelfs een van de doelstellingen van een gilde zou moeten zijn :lessmile:
Alleen:
* lang niet alle forummers zijn aangesloten bij een gilde;
* niet alle gildes zijn groot genoeg om een groep bij elkaar te krijgen voor zo'n themabijeenkomst;

De grooste gildes hebben 150 leden, de kleineren zo'n 10. Dit forum heeft er bijna 1000. Door deze grootte krijgen we misschien voor de verschillende onderwerpen wÚl genoeg mensen bij elkaar. Hoeveel leden van een gilde willen er op dit moment bijvoorbeeld een tegenstroomkoeler maken? Ik verwacht dat er genoeg forummers zijn die dat wel zouden willen, maar niet weten hoe ze dit aan moeten pakken. En dus geen actie ondernemen. Na zo'n themabijeenkomst ga je naar huis met zo'n tegenstroomkoeler en heb je ook nog eens een gezellige dag te pakken. Lijkt mij iets wat door de gildes moeilijker te organiseren is (vanwege de schaalgrootte). Natuurlijk zijn er wel voorbeelden te vinden die de gildes zeker goed kunnen organiseren: gist opkweken doet het bijvoorbeeld altijd goed.

Edwin

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #11 Gepost op: 03-09-2008 17:00 u »
De schaalgrootte is een voordeel, maar de afstand is een groot nadeel. Ik denk ook dat dit soort bijeenkomsten beter kunnen worden gedaan door de brouwgilden. In een gilde is het wat kleinschaliger en daardoor gemakkelijker te organiseren. Waar wil je immers met 50 man (of zelfs 30 man) een hevelfilter of tegenstroomkoeler maken?

En is er geen bij jou in de buurt, dan richt je er toch gewoon een op?  ;)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #12 Gepost op: 03-09-2008 18:42 u »
Dit forum heeft er bijna 1000.

Maar hoeveel actieve leden? Hoeveel leden hebben b.v. het laatste jaar ingelogd?
De vergelijking met een gilde is een beetje scheef wanneer je het natuurlijk verloop niet meetelt.

Bert

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 03-09-2008 20:34 u »
Leden die gedurende een periode langer dan anderhalf jaar niet op het forum zijn geweest worden door mij verwijderd. Dat doe ik om de hoeveelheid 'dode' leden zo klein mogelijk te houden.
Als ik dit niet gedaan had waren er nu dik over de 1000 leden. Hoeveel leden ik de loop der tijd verwijderd heb weet ik niet maar dat zijn er heel wat geweest.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #14 Gepost op: 04-09-2008 07:47 u »
Jacques, dan voel ik me vereerd, want dat heb je bij mij niet gedaan. Heb ik dan toch een speciaal plaatsje in je hart?  :D

:degroeten: JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 04-09-2008 08:08 u »
Uiteraard Jan Willem!

Bij het verwijderen wordt ook gekeken naar het aantal berichten dat geplaatst is. Iemand met 1 Ó 2 berichten wordt sneller verwijderd dan iemand met ruim 1000 berichten. De kans dat bij de laatste het brouwvirus weer gaat kriebelen is toch wel heel wat groter.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 04-09-2008 08:16 u »
Dan had je inderdaad een vooruitziende blik!

Overigens vind ik het idee van die themabijeenkomsten wel leuk, vooral omdat ik niet zo van de gilden ben (met uitzondering natuurlijk van het onvolprezen Wagenings Hobbybrouwen Overleg). Ik denk bovendien dat we op dit forum zoveel goede brouwers hebben, die bovendien vaak ook echt naar buiten kunnen treden met presentaties en geschrijf, dat zulke bijeenkomsten echt heel interessant zouden kunnen zijn. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben niet zo iemand, ik vertoon toch enigzins parasiterend gedrag als het gaat om hobbybrouwen, maak dankbaar gebruik van de creativiteit van anderen. Dus als mensen zoals, pak 'm beet, A3 en Jacques het niet zo zien zitten (waarvoor alle begrip, overigens), denk ik dat het niet gaat lukken. We hebben genoeg mensen nodig die een bijdragen willen en kunnen leveren, anders heeft het geen zin.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 04-09-2008 10:00 u »
We hebben genoeg mensen nodig die een bijdragen willen en kunnen leveren, anders heeft het geen zin.

Qau kunnen zal het geen probbleem zijn, maar het willen... :). Verder kunnen we natuurlijk alles in overleg doen. Een workshop voor een koolzuur meter op een beugeltje bijv. lijkt mij wel grappig...Sommige hier zijn echt super klussers...ik behoor daar niet bij... Een thema bijeenkomst met een lezing lijkt mij meer voor een gilde. Je kunt natuurlijk ook een thematisch bezoek bij een brouwerij proberen te regelen. Dat iemand dan iets meer uitlegd over bijv het gistmanagement binnen de brouwerij..

Als je het een beetje leuk aanpakt..is er veel mogelijk... :biersmile:

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #18 Gepost op: 04-09-2008 10:05 u »
De vergelijking met een gilde is een beetje scheef wanneer je het natuurlijk verloop niet meetelt.

Leden die gedurende een periode langer dan anderhalf jaar niet op het forum zijn geweest worden door mij verwijderd.

Ik heb niets gezegd  :verbergen:

Bert

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #19 Gepost op: 04-09-2008 10:08 u »
Een workshop voor een koolzuur meter op een beugeltje bijv. lijkt mij wel grappig...Sommige hier zijn echt super klussers...ik behoor daar niet bij... Een thema bijeenkomst met een lezing lijkt mij meer voor een gilde.

Ik dacht ook dat Edwin dat bedoelt: praktische bijeenkomsten. Dus geen lezingen, maar met z'n allen iets maken. Ik merk bijvoorbeeld dat als ik bij een brouwer op bezoek kom ik meestal wel weer een idee opdoe voor de verbetering van de installatie. Dat kan een  handige koppeling zijn, een slim handigheidje, een trolley voor de pomp of wat dan ook. Als je geen handige klusser bent, heb je vaak geen idee hoe je zoiets moet maken. Een workshop werksessie werkt dan veel beter dan een lezing.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #20 Gepost op: 04-09-2008 10:29 u »
Ik vind het ook wel leuk om wat praktische bijeenkomsten bij te wonen. Diegene die mij wat langer kennen, weten ondertussen wel dat ik twee linker handen heb.

Wat betreft theoretische bijeenkomsten... ik begin zo'n beetje verzadigd te geraken met theorie en heb hier niet zo veel behoefte aan :-\. Ik heb tientalle boeken en tijdschriften gelezen en op dit forum staat nog meer info. Ik ben ook weer begonnen met een nieuwe master en moet hier ook tijd en aandacht aan besteden :leren:. Helaas (of gelukkig) komen aminozuren en polyfenolen en zo hier niet aan bod ;D.

Mijn doel is altijd geweest om een super goede, voorspelbare en consistente bieren te brouwen... het gaat mij meer om de praktijk en de methodiek dan de theorie.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 04-09-2008 11:04 u »
Ik vind lezingen wel heel leuk, zolang ze tenminste in het Engels zijn  >:D.

Nee, het idee om het praktisch in te vullen vind ik echt heel goed! Ook ik ben van de linkerhanden school (of beter gezegd: rechterhanden, want ik ben links). Ik zou al blij zijn met een sessie 'werken met koperen buizen', omdat ik toch eens een hevelfilter wil gaan bouwen. Als ik de handige jongens op het forum zie posten, klinkt die taal me nog onbekender in de oren dan Engels bij Jacques! :D Enig aanschouwelijk onderricht zou echt fantastisch zijn!

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #22 Gepost op: 04-09-2008 12:02 u »
Ik vind lezingen wel heel leuk, zolang ze tenminste in het Engels zijn  >:D.
Voor mij dus een reden om dan gelijk al af te haken... :-\

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 04-09-2008 12:20 u »
Ik bedoel inderdaad praktische bijeenkomsten. Ook heb ik twee linkerhanden.

Door zoiets gezamenlijk op te pakken leer ik wat dat betreft ook weer wat Ún ga ik met het nieuwe instrument weer naar huis. Een korte lezing/toelichting kan daar natuurlijk wel bij passen. bovendien kan het nog wel eens goedkoper zijn door gezamenlijke inkoop van spullen, maar dat is niet mijn primaire doel.

Edwin

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 04-09-2008 13:06 u »
Als ik dit zo lees is er wel animo voor een "algemene workshop werkwinkel  ;D " over het bouwen van diverse apparatuur. Zou kun je dan met een paar mensen wellicht een filter maken en anderen weer een koeler of een flesje met koolzuur/druk-meter. Lijkt mij wel leuk... :brouwen:

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #25 Gepost op: 04-09-2008 14:08 u »
een paar mensen wellicht een filter maken en anderen weer een koeler of een flesje met koolzuur/druk-meter. Lijkt mij wel leuk.

Ik heb een filter en een drukmeter gemaakt. Het filter, een bazooka, ben je zo mee klaar. Alles bij elkaar misschien een klein uurtje werk. Het meest vervelend hiervan is het geprik van de manteldraadjes in je vingers. :P
De drukmeter vraagt wat meer werk en ook wat specialer gereedschap. Op zich heb ik dat allemaal wel. Het probleem is dat de lijm wel een tijdje nodig heeft om te drogen. Je kunt een "verse" drukmeter daarom niet vervoeren.

Mij lijkt het leuk. En als ik kan helpen met zoiets, lijkt me dat ook leuk. Kan ik weer eens wat terug doen voor andere forumers. Nu slurp ik eigenlijk alleen maar informatie.  ;D

Tags: