Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Magneetroerder  (gelezen 19037 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Magneetroerder
« Gepost op: 02-09-2008 20:19 u »
Jullie zullen misschien gelezen hebben dat Jasper (EBC) zijn giststarter roert met een magneetroerder in plaats van beluchten. Naar zijn oordeel krijg je op die manier meer gistgroei.

Ook de Mr. Malty's Pitching Rate Calculator gaat hier van uit.
Voldoende reden dus om hier mee te gaan experimenteren.

Het is mij net gelukt om een oude mangeetroerder aan te schaffen bij e-bay. Aankoopprijs 25,65. Het gaat om een roerder zonder verwarming die volgens de verkoper nog functioneert (heb ik voor de zekerheid bij hem nagevraagd).

Boven op de verkoopprijs komt nog de verzendkosten ter grootte van 14. Alles bij elkaar dus nog geen 40. Een goede investering denk ik voor een grotere gistgifte. Dankzij mijn eveneens niet zo lang geleden aangeschafte koelkast kan ik nu vergisten met een grotere hoeveelheid gist bij een lagere temperatuur. Hierdoor zou ik bieren moeten gaan krijgen met een sterker moutprofiel. Ik ben benieuwd.

Tot mijn verbazing zie ik net dat er ineens een hele lading magneetroerders worden aangeboden. Zie e-bay. Dus als jullie ook een dergelijk instrument willen aanschaffen dan kun je nu je slag slaan.
Ter informatie: afgelopen weekend zijn twee oude magneetroerders met verwarming verkocht voor meer dan 90. Gelet op het aanbod zal dat nu een stuk lager zijn. Sla je slag zou ik zeggen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Imhotep

• Boven 10 berichten
  • *
  • Van 1 komen er 2.
Re: Magneetroerder
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2008 20:31 u »
Is geen onaardige prijs voor zo een toestelletje.

Ik ga proberen er zelf eentje te maken, heb hier alle benodigdheden hier toch rondslingeren.

Ga jij nog roerstaafjes bestellen? Als je dat misschien handig om met zen allen ineens genoeg te bestellen en dan gewoon via de post te verdelen :).

Ik wil eventueel de inkoopactie wel organiseren/in goede banen dirigeren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2008 20:38 u »
Roerstorstaafjes zijn te koop bij Labstuff (zoeken op roervlo).
Daarvoor hoeven we geen gezamenlijke actie voor te beginnen. Dat maakt de aanschaf waarschijnlijk alleen duurder.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 02-09-2008 20:42 u »
Jullie zullen misschien gelezen hebben dat Jasper (EBC) zijn giststarter roert met een magneetroerder in plaats van beluchten. Naar zijn oordeel krijg je op die manier meer gistgroei.

Dit heb ik de laatste 3 brouwsels ook gedaan en dat bevalt goed. Ik breng alleen nog lucht via een filter in de kopruimte maar voor mij geen schuimellende meer.

Bij labstuff zijn trouwens ook zeer regelmatig gebruikte magneetroerders te koop

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 02-09-2008 20:44 u »
Roerstorstaafjes zijn te koop bij Labstuff (zoeken op roervlo).

Bij labstuff zijn trouwens ook zeer regelmatig gebruikte magneetroerders te koop

Da's toevallig - onafhankelijk van elkaar!

Offline jacob

• Vol lid
  • Brouwerij Vader Jacob
« Reactie #5 Gepost op: 02-09-2008 22:34 u »

Ook de Mr. Malty's Pitching Rate Calculator gaat hier van uit.
Voldoende reden dus om hier mee te gaan experimenteren.

Ze gaan allemaal uit van of roeren of beluchten maar de combinatie roeren/beluchten zie je niet waarom is dat eigenlijk.
Jacob

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #6 Gepost op: 03-09-2008 00:45 u »
Hangt af van hoe intensief je magneetroerder zijn werk doet. Als hij heel hard draait neemt de giststarter genoeg zuurstof op.
Je kan bijvoorbeeld ook roeren en een beluchtingsslangetje richting de starter plaatsen en zo beluchten, dit geeft ook extra zuurstofopname.
Zo hoef je niet te knoeien met een bruissteentje.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #7 Gepost op: 03-09-2008 10:30 u »
Je kan heel goed het roeren en beluchten combineren. Mijns inziens krijg je dan ook het beste resultaat.
Beluchten in de Vortex leek uit Williams experimenten niet voldoende dacht ik.
Gelukkig zorgt het roeren en wat olijfolie ervoor dat schuimvorming doorgaans binnen de perken blijft! :)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 03-09-2008 18:28 u »
Beluchten in de Vortex leek uit Williams experimenten niet voldoende dacht ik.

Dat was in een experiment waar relatief veel gist was gebruikt zodat de zuurstofconsumptiesnelheid hoger is dan de zuurstofopnamesnelheid als gevolg van roeren + in vortex beluchten.

Met minder gist zal vooral in het begin de consumptiesnelheid veel minder zijn waardoor de opnamesnelheid niet limiterend lijkt. Ik heb de laatste 3 keer geroerd en in de vortex belucht en de resultaten zijn niet veel slechter als bij beluchten in het wort.
Wel heb ik bij de laatste drie bieren meer tijd nodig gehad om de laatste 3-4 sg puntjes kwijt te raken. Waar het eerder binnen 2-3 dagen doorgaans helemaal klaar was heb ik nu een week nodig. Maar deze lichte stress voor de gist levert misschien wel meer karakter op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 09-09-2008 21:30 u »
Vandaag heb ik twee roervlo's gekocht voor mijn magneetroerder die nog niet aangekomen is.
Het gaat om geplastificeerde roervlo's van 50 x 7 mm met een verdikte ring in het midden. Dat zijn flinke roerders. Door de verkoper werden deze aanbevolen.

Ik heb ze voor 2,77 per stuk gekocht bij

Instru-Labo B.V.
Nijverheidweg 9
5071 NL Udenhout
T: +31 (0) 13-5111982
F: +31 (0) 13-5112417
E: info@instrulabo.nl
Dit bedrijf is voor mij vlakbij langs de weg van mijn werk naar thuis gelegen en daarom had ik geen verzendkosten te betalen.

Ze hadden ook een staafje met aan het einde een magneet om de roerder weer te verwijderen. Die kostte 14. Die heb ik dus niet gekocht. Als alternatief wil ik n van de magneertroerders in een perslucht slangetje met een kleine diameter steken. Dat moet volgens mij goed werken.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 10-09-2008 08:58 u »
Ik heb ze voor 2,77 per stuk gekocht bij

Dat is zeer goedkoop. Goeie deal.

Ik heb ook zo'n staafje met magneet erin. Onmisbaar bij het plaatsen van de vlo op het midden van de flesbodem. De bodem is wat bol in mijn fles en de vlo ligt dan altijd in de rand. Die krijg je anders niet op het midden...

Zo'n verwijderstaafje werkt alleen met kleinere vlooien om echt te verwijderen. Bij grotere vlooien is het magneetje net niet sterk genoeg om de vlo op te tillen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 10-09-2008 09:49 u »
Zo'n verwijderstaafje werkt alleen met kleinere vlooien om echt te verwijderen. Bij grotere vlooien is het magneetje net niet sterk genoeg om de vlo op te tillen.

Omdat ik n van de vlooien ga gebruiken als verwijderstaafje denk ik dat dit bij mij wel gaat werken. De ene magneet blijft gewoon aan de andere hangen als ik dez optil, zelfs als er even mee waait. De verkoper adviseerde een grotere vlo omdat die beter in het midden zou blijven liggen. Hopelijk komt de magneetroerder vandaag aan. Dan ik het een en ander gaan uitproberen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 10-09-2008 10:30 u »
Slim plan!

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #13 Gepost op: 10-09-2008 14:29 u »
Ik gebruik ook gewoon een roervlo om de vlo uit de fles te krijgen. Door deze langs de buitenkant van de fles te bewegen "til" ik zo de roervlo uit de fles. Werkt prima. De vlo hoeft er pas uit als het gist gent wordt op het wort.

Op deze manier komen er geen ongewenste verontreinigingen in het gist.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #14 Gepost op: 10-09-2008 16:17 u »
Op het lab (mijn werk) heb ik een roervlo voor de helft in een flexibel slanggetje gestoken, en dit zit daar dus klem. Hiermee kan je de roervlo in je oplossing er heel simpel uit halen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 10-09-2008 21:13 u »
Hmm, het slangetje dat ik voor ogen had heeft een te brede diameter. Moet ik toch gaan zoeken naar een ander slangetje. Zal wel geen probleem zijn. Slangetjes zat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 11-09-2008 17:13 u »
 :hoera: Hoera  :hoera:

Mijn magneetroerder is binnen! Wel te laat voor het opkweken van de gist voor mijn volgend brouwsel (heb ik nu traditioneel met de beluchtingspomp en rvs bruissteentje gedaan). Vanavond of morgenochtend zal ik de starter van 3 liter in de koelkast zetten om af te zinken.

Natuurlijk heb ik de magneet roerder uitgeprobeerd.
Zie hier

Ik heb in het filmpje de roerder nog niet op maximale snelheid staan. Hier zie de roerder in actie bij zo'n 700 toeren. De magneetroerder kan tot 1250 toeren.
Bij elke snelheid roeren anderen?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #17 Gepost op: 11-09-2008 17:31 u »
Mooi filmpje, duidelijk hoe zo'n vortex lucht in kan slaan!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #18 Gepost op: 11-09-2008 18:00 u »
Als hij zo hard draait, dan vliegt je vlo vroeg of laat uit de bocht.

Ik draai altijd heel rustig, zolang de boel in beweging blijft is het goed.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 11-09-2008 18:43 u »
Jacques, nu nog een erlenmeyer een maatje groter (3 liter of 5 liter)  1 liter is wel wat klein. Dit ook in verband met de schuimvorming....

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 11-09-2008 19:31 u »
Draaien met een vortex kan slim zijn, vooral als je lucht bovenin blaast. Ik draai in het begin goed door, en als het waterslot er op gaat wat rustiger. Het snel draaien vermindert ook het koolzuurgehalte, wat de gist fijn schijnt te vinden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 11-09-2008 19:36 u »
Als hij zo hard draait, dan vliegt je vlo vroeg of laat uit de bocht.

Ik draai altijd heel rustig, zolang de boel in beweging blijft is het goed.

Als ik wat langzamer roert hoor ik een irritante tik van de vlo op het glas. Bij een hogere snelheid heb ik daar geen last van.
De snelheid waarmee je kunt roeren schijnt mede afhankelijk te zijn van de grootte van de vlo. Hoe groot is de vlo van jou Jasper?

Door wat sneller te draaien krijg je natuurlijk wel meer zuurstofinslag.

Jacques, nu nog een erlenmeyer een maatje groter (3 liter of 5 liter)  1 liter is wel wat klein. Dit ook in verband met de schuimvorming...

Dat ligt natuurlijk ook aan de omgang van de starter. Zelf had ik in gedachten de roerder vooral te gebruiken na het opbollen van een Wyeast zakje. Na een dag in de roerder wil ik de starter door starten naar zo'n 3 tot 3,5 liter en dan continu beluchten. Vervolgens de starter af laten zinken.

Tot nu toe deed ik de inhoud van een Wyeast zakje in een fles met 0,5 moutextractoplossing aangerijkt met voedingszouten en fosforzuur. De fles wordt niet belucht maar wel intensief geschud. Door het gebruik van de roerder hoop ik net iets meer gist op te kweken voordat ik in mijn grote glazen mandfles intensief ga beluchten. Mijn gistexperimenten hebben mij geleerd dat je meer gist opkweekt als je begint met meer gist.

Overigens gebruikte ik tot nu toe een mandfles met een inhoud van 15 liter voor een starter van 3 liter. Dat moet dus toch een mandfles worden met een inhoud van 25 liter. Want vanmorgen was de 15 liter fles toch te klein. De gist kwam door de watten naar buiten. Jammer van zo'n mooie gist.

Oscar,
Hoe groot is de starter die jij roert en hoe groot is de fles die je gebruikt? Start je je starter nog verder door? Hoe groot is bij jou een gemiddeld brouwsel?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #22 Gepost op: 11-09-2008 20:31 u »
Zo'n tik heb ik ook als de vlo niet precies in het midden van de bodem draait. Ik heb een iets bolle bodem.
Ik gebruik nu een eivormige vlo van 63 mm, daarmee is dat euvel nagenoeg opgelost. De vlo draait in 3 tot 4 liter op de langzaamste stand in een fles van 11 liter (3 gallon carboy). Beluchten doe ik tegelijkertijd met een rvs bruissteen. Zoals je weet belucht ik nog slechts de eerste 4 uur.

Ik kan nog flink harder draaien, maar zodra de vortex de vlo raakt dan gaat de vlo rammelen en vliegt hij uit de bocht. Wellicht is de magneet niet sterk genoeg. Aan de andere kant is 4 liter ook een flinke plas.

Zuurstofinslag door de vortex krijg je alleen als er nog geen schuim op de starter ligt en je bovendien continu lucht in de fles blaast. Maar dan nog geloof ik daar niet in. Als je de verzadigingsproeven van Wyeast mag geloven, moet je flink schudden op enige oplossing te krijgen. Een beetje aaien over het oppervlak zal niet veel doen.

Een Wyeastpak kan je toch gelijk in 3 liter opstarten? Waarom eerst in een halve liter? Dat heeft volgens mij geen zin.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 11-09-2008 20:50 u »
Een Wyeastpak kan je toch gelijk in 3 liter opstarten? Waarom eerst in een halve liter? Dat heeft volgens mij geen zin.

Dat kan, maar ik geef de voorkeur aan eerst een kleinere starter te maken. Dat past beter bij de vele adviezen die ik gezien heb om een starter steeds met een factor 5 tot 10 te vergroten. In zo'n zakje zit 50 ml vloeistof. Door te vergroten naar 500 ml vergroot ik de hoeveelheid dus met een factor 10.
Als ik meteen de inhoud het zakje toevoegen aan 3 liter moutextract is er sprake van een vergroting met een factor 30. En dat ligt ver buiten de bovengenoemde norm.

Ook een starter kan gent worden met te weinig gist. Door in verhouding meer gist toe te voegen daalt de pH sneller, gaat de vergisting sneller aan de gang en heb je een veel betere bescherming tegen infecties. Voorts heb ik ook gemerkt dat je op deze manier meer gist opkweekt.
De vergroting van 500 ml naar 3 liter valt weer binnen de marge van 5 tot 10 keer vergroten.
Dat geldt ook voor de hoeveelheid die uiteindelijk bij mij vergist moet worden: 30 liter.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #24 Gepost op: 11-09-2008 23:04 u »
Tja, die theorie ken ik ook, maar lap ik aan mijn brouwlaars  :D.

Een Wyeast XL pak op 3 liter is bij mij in 24 uur meestal volledig uitgegist. Als ik dat in 500 ml stop, moet ik na vier uur alweer vergroten... want als je daar te lang mee wacht, dan is het ook weer niet goed.

En zo zijn we allemaal lekker op onze eigen manier bezig. Leuk h brouwen. Ik weet wel zeker dat je veel plezier aan je roerder zult beleven.