Als hij zo hard draait, dan vliegt je vlo vroeg of laat uit de bocht.
Ik draai altijd heel rustig, zolang de boel in beweging blijft is het goed.
Als ik wat langzamer roert hoor ik een irritante tik van de vlo op het glas. Bij een hogere snelheid heb ik daar geen last van.
De snelheid waarmee je kunt roeren schijnt mede afhankelijk te zijn van de grootte van de vlo. Hoe groot is de vlo van jou Jasper?
Door wat sneller te draaien krijg je natuurlijk wel meer zuurstofinslag.
Jacques, nu nog een erlenmeyer een maatje groter (3 liter of 5 liter) 1 liter is wel wat klein. Dit ook in verband met de schuimvorming...
Dat ligt natuurlijk ook aan de omgang van de starter. Zelf had ik in gedachten de roerder vooral te gebruiken na het opbollen van een Wyeast zakje. Na een dag in de roerder wil ik de starter door starten naar zo'n 3 tot 3,5 liter en dan continu beluchten. Vervolgens de starter af laten zinken.
Tot nu toe deed ik de inhoud van een Wyeast zakje in een fles met 0,5 moutextractoplossing aangerijkt met voedingszouten en fosforzuur. De fles wordt niet belucht maar wel intensief geschud. Door het gebruik van de roerder hoop ik net iets meer gist op te kweken voordat ik in mijn grote glazen mandfles intensief ga beluchten. Mijn gistexperimenten hebben mij geleerd dat je meer gist opkweekt als je begint met meer gist.
Overigens gebruikte ik tot nu toe een mandfles met een inhoud van 15 liter voor een starter van 3 liter. Dat moet dus toch een mandfles worden met een inhoud van 25 liter. Want vanmorgen was de 15 liter fles toch te klein. De gist kwam door de watten naar buiten. Jammer van zo'n mooie gist.
Oscar,
Hoe groot is de starter die jij roert en hoe groot is de fles die je gebruikt? Start je je starter nog verder door? Hoe groot is bij jou een gemiddeld brouwsel?