Wie gebruikt er een pomp bij het brouwen?

Gestart door wiwi, 31-08-2008 17:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Op welke manier gebruik je een pomp bij het brouwen?

Ik heb de beschikking over een pomp
Ik heb geen pomp
Ik wil over een tijd een pomp aanschaffen
Ik denk er niet over een pomp aan te schaffen
Ik gebruik mijn pomp als onderdeel van een Herms/Rims
Ik gebruik mijn pomp voor het pompen van wort en heb geen Herms/Rims
Ik gebruik mijn pomp voor het verpompen van wort en het schoonmaken van mijn brouwapparatuur
Ik gebruik mijn pomp uitsluitend voor het schoonmaken van brouwapparatuur
Ik heb een Iwaki pomp
Ik heb een ander merk magneetpomp
Ik heb een wasmachinepomp
Ik heb een zogenaamde boormachinepomp
Ik heb een professionele rvs/inox pomp

wiwi

Wie gebruikt er een pomp bij het brouwen?
Welk type pomp gebruikt gij?
Waarvoor wordt de pomp gebruikt?

Jacques

Door mij wordt een pomp gebruikt voor het schoonmaken van mijn slangen, koppelingen en platenkoeler.
Daarvoor spoel ik eerst met heet water en daarna met een loogoplossing. Uiteraard daarna nog een keer naspoelen.
De slangen hang ik op om te drogen en de platenkoeler laat ondersteboven uitlekken. Je moet wat om infecties te voorkomen.

oranjeboombiertje

Het klaren doe ik tegenwoordig met een pomp en ook reinigen van de koeler. Na gebruik loog-chloor (chempro caustic) en voor gebruik zuur (chempro acid) werkt prima. Mijn pomp is een iwaki maar ik weet niet precies welk type volgens mij is het een md-20.

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Ik heb zo'n iwaki. Gebruik het voor de circulatie in mijn herms. Maar aangezien ik nu meestal het beslag niet meer opwarm volgens het Herms principe, maar gewoon directe verwarming en lekker ambachtelijk roeren  :brouwen:, gebruik ik de pomp voor al de andere dingen. Koelen door platenkoeler, filtratie, spoelen zoals Jacques zei, etc...Als je het eenmaal hebt, kan je niet meer zonder.

Hopmans

Ik pomp ook niet.
En als ik zou pompen, dan zou ik het gewoon met een
wasmachine pomp doen a 9 Euro die ik overnieuw zou smeren met vaseline.
Screw Iwaki.

 :brouwen:

wiwi

Eventjes mijn vragen toelichten. Ik heb zelf een iwaki MD 30 op de kop kunnen tikken. Zo een magnetische pomp is een prachtig toestelletje maar ik zie (nog) geen heil in het gebruik van HERMS of WURMS daarom via deze weg ideeën trachten op te doen voor andere toepassingen zoals bvb reinigen, terugpompen van wort in de kookketel na het passeren van de tegenstroomkoeler,…

wiwi

Hopmans, wat vindt gij verkeerd aan een iwakipomp?

oranjeboombiertje

Anderen gebruiken het dus. Hoppie wil zich er tegen verzetten, ook al weet hij zelf best dat Iwaki gewoon prima pompen zijn en veel beter (veiliger) dan een wasmachinepomp.

 :degroeten:
Wesley

Albertus

Bij mijn HERMS gebruik ik twee pompen.
Een Iwaki MD 10 om het warmwater in de warmwaterketel rond te laten draaien, hierdoor gaat het opwarmen van het wort twee maal zo snel. Daarnaast gebruik ik deze pomp om te spoelen, hij pompt dan warm water naar het maïschvat.
Een Iwaki MD 15 om het wort door de warmtewisselaar te pompen. Daarna gebruik ik deze pomp om het wort naar het kookvat te pompen. Soms gebruik ik deze pomp om het wort van de maïschketel naar het gistvat te pompen.
De capaciteit van de MD15 is ruim voldoende bij mijn maximale batch-grootte van 35 liter.

Bert

Albertus

Citaat van: Hopmans op 31-08-2008  18:48 uIk pomp ook niet.
En als ik zou pompen, dan zou ik het gewoon met een
wasmachine pomp doen a 9 Euro die ik overnieuw zou smeren met vaseline.
Screw Iwaki.

Ik gebruik een Iwaki in mijn wasmachine ;D.

Bert

Marcel

Ik heb als pomp een Shurflo Trailking 7. Deze pompen gebruiken ze o.a. in campers en boten. De pomp is zelfaanzuigend en kan max 78 graden hebben. Ik gebruik hem voor:

1. reinigen van de leidingen
2. overpompen maisch/spoelwater
3. filteren na koken tegelijk met koelen


Caspar

Ha Wiwi,

Ik gebruik een IWAKI MD-30 om het wort door mijn tegenstroomkoeler te pompen. Ook gebruik ik de pomp om mijn koeler te desinfecteren met Chempro Acid en Caustic (net zoals Oranjeboombiertje). Voordeel van de IWAKI's is dat je er kokend hete vloeistof mee kan verpompen en dat dit voedselveilig is, je kan de magneetpomp ook uitstekend regelen :biersmile:... In tegenstelling tot Hopmans, zou ik mijn kokende wort waar ik 8 uur op heb lopen ploeteren niet door een wasmachine pomp van 9 euro laten lopen (kon het even niet laten ;D).

Johannes

Ik heb een pomp maar gebruik 'm niet meer voor wort verpompen. Er gaat niets boven de zwaartekracht. Alleen heeft dat als nadeel dat je zo'n grote toren moet bouwen. Maischketel -> kookketel -> gistingsvat.

Albertus

Citaat van: Johannes op 31-08-2008  19:54 uIk heb een pomp maar gebruik 'm niet meer voor wort verpompen. Er gaat niets boven de zwaartekracht. Alleen heeft dat als nadeel dat je zo'n grote toren moet bouwen. Maischketel -> kookketel -> gistingsvat.

Een "Brewing Sculpture" noemen ze dat in Amerika ;D.

Bert



Oscar

Citaat van: Johannes op 31-08-2008  19:54 uAlleen heeft dat als nadeel dat je zo'n grote toren moet bouwen. Maischketel -> kookketel -> gistingsvat.

Misschien een traploos regelbaar lift systeem?

Henielma

Bij het brouwen gebruik ik geen pomp maar werk met overhevelen. Om hoogteverschil te krijgen gebruik ik bij de gamellen een elektrische takel. Een weckketel kan ik nog wel optillen.

wiwi

Tot op heden kon ik mij ook goed behelpen met de zwaartekracht. Reinigen en desinfecteren lijkt me nog een goede toepassing voor de pomp tot ik de kriebels krijg om toch ooit eens een HERMS te bouwen.

oranjeboombiertje

Ik heb die hele zwaartekracht niet meer nodig. Vroeger dacht ik daar wel mee af te kunnen maar verpompen is toch zoveel makkelijker. Ik zette vroeger mijn maischketel op een kastje op 1,5 meter hoogte om te gaan klaren. Een ketel met daarin bijna 50 liter is dan best zwaar om zo hoog neer te zetten, zeker bij zware bieren als er 10 kilo mout in gaat.

Tegenwoordig staat mijn kookketel op de grond naast mijn maischketel en verpomp ik het heldere wort, ideaal. Voor mij trouwens geen herms, er gaat niks boven directe verwarming en een ouderwets roerwerk (houten lepel ;D).

 :degroeten:
Wesley

JWVG

CiteerIk heb die hele zwaartekracht niet meer nodig.

Over geweldige citaten gesproken  :D. Zwaartekracht is zoooooooooooo 2007  ;D. Ik heb nog geen pomp, maar wil er wel heel graag eentje. Over drie weken ben ik jarig, eens kijken wat ik gedaan kan krijgen  :idea:

Dit zou trouwens een peiling moeten zijn. Ligt het aan mijn computer dat ik nergens iets in kan vullen?  ???

 :degroeten: JW.

Johannes

Citaat van: Oscar op 31-08-2008  20:03 uMisschien een traploos regelbaar lift systeem?

Momenteel staan mijn ketels weer op gelijke hoogte, en kieper ik het wort in de kookketel. Ik ben nog van plan om een soort opvangketel te fabrieken met onderaan een slang en een kraan om zodoende het wort zo voorzichtig mogelijk in de kookketel te doen stromen.

Jacques

Citaat van: JWVG op 31-08-2008  20:29 uDit zou trouwens een peiling moeten zijn. Ligt het aan mijn computer dat ik nergens iets in kan vullen?  ???

Ja, dat bedacht ik ook. Ik zal eens kijken of ik er een echte peiling van kan maken.

wiwi

Is een peiling enkel een peiling als ge iets kunt invullen? Is het niet mogelijk dat ik naar iemands manier van brouwen peil zonder dat ge iets invult, op een tekstberichtje na dan? Maar goed een echte peiling is zeker niet verkeerd.

Jacques

Ik heb er een peiling van gemaakt. In feite zijn het meerdere peilingen in één.

Er kunnen daarom meerdere opties worden ingevuld. Hopelijk ben ik volledig genoeg geweest. Het valt namelijk altijd tegen om een peiling achteraf aan te passen.

wiwi


Pieter.

Ik heb een Iwaki md15 die ik gebruik voor het rondpompen van het wort in mijn RIMS, verder gebruik ik hem voor het toevoegen van het spoelwater en het schoonspoelen/reinigen van alle holle delen. Voor het filteren en koelen gebruik ik de zwaartekracht.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.