Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afstand kraan tot ketel  (gelezen 3376 keer)

Offline Ko

• Senior lid
  • Land: nl
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
Afstand kraan tot ketel
« Gepost op: 28-08-2008 19:25 u »
Beste B(r)ouwers,

Al een tijdje heb ik een schitterende RVS kookketel in mijn bezit, maar deze heb ik nog niet kunnen gebruiken omdat er onder een buisje zit waar een kraan of iets dergelijks op moet. Omdat de maat erg appart is heb ik hem weggebracht naar een lasbedrijf dat er een halfduimse draad op gaat zetten zodat ik er toch iets op kan schroeven. Nu heb ik al tegen de lasser gezegd dat ik het buisje met draadeind achter het bestaande buisje gelast wil hebben in plaats van strak tegen de wand van de ketel. Dit omdat ik dacht dat dit beter is voor een kogelkraan die ik er op wil monteren.

Maar nu bedenk ik me dat je zo wel een lange buis met wort krijgt die evt verbrand, kan ik dus beter de lasser opbellen dat hij de draadeind dichter tegen de ketel aanzet zodat alleen in de ketel gekookt word en niet in de buis, of is zo'n lange buis juist een goed idee om je kraan te beschermen tegen het hete vuur?

Hopelijk snappen jullie mijn nogal cryptische verhaal en kunnen jullie me helpen.

mvgr.

Ko

ps: wat is RVS lassen toch duur zeg :(

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kruimeltje

• Vol lid
    • Amelander bierbrouwerij
Re: Afstand kraan tot ketel
« Reactie #1 Gepost op: 28-08-2008 19:56 u »
Hallo Ko,

Als de vlam niet tegen het buisje aankomt valt het verbranden van het wort volgens mij wel mee. Ik heb zelf ook een RVS kookketel met een kogelkraan op ongeveer 3 cm vanaf de bodem.

mvrg,

Doeke

Offline Ko

• Senior lid
    • CEAUX-Brew
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2008 10:19 u »
Misschien heb ik mijn vraag een beetje onduidelijk geforumleerd. Het gaat niet over de afstand van het buisje tot de bodem, maar over de lengte van het buisje gemeten vanaf de ketelwand.

Na het lassen heb ik waarschijnlijk een buis van zo'n 15cm uit mijn ketelwand uitsteken waarop de kogelkraan gemonteerd kan worden. Deze buis vult zich natuurlijk met wort en als hier een vlam op komt wordt dit beetje wel erg veel heter dan de rest. Maar als ik de buis een stuk korter maak komt er meer hitte op de kogelkraan. Mijn vraag is dus, wat is erger?

mvgr.

Ko

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2008 10:32 u »
Ik zou niet weten welke van de twee opties het meest kwaad kan. Misschien wel geen van beide. Ik denk echter dat je problemen op een hele makkelijke manier kunt voorkomen:

Link

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2008 10:41 u »
Na het lassen heb ik waarschijnlijk een buis van zo'n 15cm uit mijn ketelwand uitsteken waarop de kogelkraan gemonteerd kan worden.

Dus je krijgt een buis van 15 cm waarop ook nog een kogelkraan komt, totaal zo'n 20 cm. :shelp:
Ik vind dat wel heel erg lang. Om te beginnen maakt het uitsteeksel de ketel wel erg onhandelbaar en kwetsbaar.
Over de warmte zou ik me niet te veel zorgen maken, het buisje en de kraan worden "gekoeld" door het wort. Wanneer de kraan al meer dan 100 ║C zou worden dan gaat het wort in de kraan koken en onttrekt daarmee warmte aan de kraan. Ik denk dat het nooit zo ver zal komen.
Zelf werk ik met gamellen waarbij de warmte tussen gamel en wand wordt geleid. Het buisje van de kraan zit in deze ruimte. Zelfs bij volle vlam wordt de kraan nooit zo het dat je hem niet aan kan raken.

Als ik jou was zou ik kiezen voor een buisje met een lengte van 4-5 cm. De pijpjes op commercieel verkrijgbare ketels-met-kraan hebben ook een dergelijke lengte.

Bert

Offline Ko

• Senior lid
    • CEAUX-Brew
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2008 10:42 u »
Johannes,

De ketel heb ik gekocht met al een pijpje aanwezig dus daar kan ik niets meer aan veranderen, alleen de afstand tot de ketel kan ik nog be´nvloeden.

gr.

Ko

Offline Ko

• Senior lid
    • CEAUX-Brew
« Reactie #6 Gepost op: 29-08-2008 10:58 u »
Ik heb zojuist met het lasbedrijf gebeld en het pijpje wordt nu maar 5 cm :D

Bedankt voor jullie hulp

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 29-08-2008 11:13 u »
De ketel heb ik gekocht met al een pijpje aanwezig dus daar kan ik niets meer aan veranderen, alleen de afstand tot de ketel kan ik nog be´nvloeden.

Dat weet ik. Mijn suggestie heeft betrekking op het metalen plaatje op de foto en in de link.

Tags: kranen