Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen hopzakjes meer: verplicht koudhoppen :(  (gelezen 6486 keer)

Offline Ko

• Senior lid
  • Land: nl
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
Geen hopzakjes meer: verplicht koudhoppen :(
« Gepost op: 27-08-2008 09:20 u »
Beste brouwers,

Gisteravond heb ik geprobeerd weer een weizen te brouwen. Het ging allemaal zeer voorspoedig totdat ik aankwam bij het toevoegen van de hop. Op dat moment kwam ik er achter dat ik niets had om mijn hop in te doen (omdat ik geen hopfilter oid heb is een hopzakje mijns insziens noodzakelijk). Omdat het te laat was om naar de winkel te gaan heb ik de hop er gewoon bijgedaan volgens recept. Nu voellen jullie het waarschijnlijk al aankomen, ik had geen manier om die hopbellen uit het jongbier te filteren. Ik had het nog geprobeerd met een koffiefilter maar dit werkte niet. Uiteindelijk heb ik met een kan het jongbier uit de ketel geschept en in de gistfles gegoten. Dit heeft als nadeel dat ongeveer een kwart van de hopbellen in de gistfles is gekomen. Nu is aan jullie de vraag of dit een negatief effect heeft op mijn bier? en of en hoe ik dit op kan lossen.

Alvast bedankt,

gr. Ko

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re: Geen hopzakjes meer: verplicht koudhoppen :(
« Reactie #1 Gepost op: 27-08-2008 09:29 u »
Waarom heb je niet je filter gebruikt die je ook gebruikt om je wort van de bostel te scheiden? Kaasdoek erom en filteren maar.

Op zich kunnen die hopbellen in je jongbier geen kwaad lijkt me, hoewel ze bij het overhevelen naar de lagering misschien voor wat verstoppingen kunnen zorgen. Ik verwacht dat ze geen bitterheid meer afgeven.

Edwin

Offline Ko

• Senior lid
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
« Reactie #2 Gepost op: 27-08-2008 09:35 u »
Citaat
Waarom heb je niet je filter gebruikt die je ook gebruikt om je wort van de bostel te scheiden? Kaasdoek erom en filteren maar.

Hier had ik ook aan gedacht, maar helaas ben ik nog niet in het bezit van kaasdoek.

Weet iemand toevallig hoe ik nu het beste het bier kan overhevelen naar de lagerfles? een hopzakje om mijn hevelslang binden oid?

gr. Ko

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 27-08-2008 09:35 u »
Wat veel mensen doen is een whirlpool (Nederlandse term?  :weetniet:) (wort flink ronddraaien) maken en ff laten bezinken, als je dan langs de rand hevelt blijft de hop (en troep) achter. Ik neem aan dat je een hevel hebt.

Bij het hevelen naar de lagering moet je proberen de bellen achter te laten, dan is er volgens mij niets aan de hand.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 27-08-2008 09:37 u »
Hier had ik ook aan gedacht, maar helaas ben ik nog niet in het bezit van kaasdoek.
Weet iemand toevallig hoe ik nu het beste het bier kan overhevelen naar de lagerfles? een hopzakje om mijn hevelslang binden oid?

gr. Ko
Dan had je het altijd nog zonder kaasdoek kunnen doen, ik naam aan dat de bellen niet door je filter passen  ;D

Ik zou inderdaad een hopzakje of zo om mijn hevelslang binden.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-08-2008 09:41 u »
Er zijn veel brouwers die geen hopzakjes gebruiken en dit om verschillende redenen. Punt is dat je die zakjes eigenlijk niet nodig hebt om de hopbellen uit je mandfles te houden.

Na het koelen kan je even whirlpoolen in je wort, waarna je alles 20 min laat bezinken. Nu kan je voorzichtig hevelen naar je mandfles (ik doe altijd een droesemdop op de hevelslang), waarbij je de slang net onder het vloeistofopp. probeert te houden en zo naar de bodem van je pot gaat.

- edit: hmm, ik merk dat de-geert me voor was met zijn antwoord :) -

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 27-08-2008 09:43 u »
Ik snap het probleem ook niet. Ik heb geen hopfilter, maar laat de hopbellen en eiwitten na het koken eerst een kwartiertje bezinken en hevel dan van bovenaf het wort af en laat het via de tegenstroomkoeler in het gistingsvat stromen. Werkt prima. En als je koelt met een spiraalkoeler in het wort, dan zijn alle bellen bezonken tegen de tijd dat het bier is afgekoeld en kun je helemaal gemakkelijk van boven af naar je gistingsvat hevelen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-08-2008 09:59 u »
Jongens, allemaal leuk en aardig dat whirlpoolverhaal, maar ik krijg dat niet voor elkaar.
Whirlpolen is misschien leuk als je een platen koeler hebt.
Maar zodra je een dompelkoeler in de pan doet (hoe voorzichtig ook), dan ligt de hop verspreid over de bodem.
 :degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-08-2008 10:05 u »
Daarbij kan je niet eens het wort circuleren met een termometer
of met de koeler zelf om eea beter te verdelen.
Dan ligt de boel helemaal overhoop.

Whirlpolen is niet mijn kopje thee, en is geen optie voor mensen
die veel hop gebruiken en/of werken met een dompelkoeler.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2008 10:21 u »
Hoppie,

Met mijn dompelkoeler gaat het prima, al moet ik zeggen dat het beter gaan met pellets dan met bellen. Met bellen is de massa gewoon groter - ik stop dan vaak iets eerder met hevelen (ik beweeg de hevel steeds iets meer naar beneden tot de hop in zicht komt. Overigens gebruik ik wel zo'n hevelstarter - die inlaat filtert ook al iets, geloof ik.

:degroeten: JW.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-08-2008 10:36 u »
Ik had laatst dusdanig veel hop (pellets en bellen (= lastige combi)), dat het theoretisch niet
mogelijk was om de boden van de pan NIET helemaal te bestrijken (stijlheid vd berg).
De top van de berg zat 5cm onder de vloeistof spiegel in mijn 27 liter Weckpan!  :o
Ik zat dus mooi met een verstopt filter.

Ik heb het geprobeerd, en ik ben het hevelen nu al zat.
Ik ga het gewoon lekker als onderstaand doen ongeacht wat de rest doet.
Dan weet ik zeker dat ik geen hetetrub in mijn CCT krijg, en iedere druppel
wort win ongeacht wat ik moet filteren.
In de filterdoek blijven droge hopdelen zitten.
De extra handeling (van pan naar filter) neem ik dan maar op de koop toe.

:dansen:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 27-08-2008 10:50 u »
Een grote meelzeef is vaak ook afdoende, in ieder geval voor bellen.
Met andere woorden: er zijn veel meer mogelijkheden dan alleen een speciaal hopfilter of (kaas)doek!
Gewoon wat creatief zijn!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-08-2008 10:57 u »
Citaat
Met andere woorden: er zijn veel meer mogelijkheden dan alleen een speciaal hopfilter of (kaas)doek!
Gewoon wat creatief zijn!
Helemaal mee eens.
 ;) :duimop:

Zo'n Vina filterdoek werkt fantastisch trouwens.
Het kost 12 Euri, maar ik gebruik dat ding al jaren (kan gewassen worden in de wasmachine).

:degroeten:

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #13 Gepost op: 13-05-2012 19:42 u »
ik trek gewoon een hopzakje over mijn hevelfilter en bind die dicht aan de opgaande buis, werkt perfect

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #14 Gepost op: 13-05-2012 20:48 u »
Je weet dat je reageert op een draadje uit 2008?
Gezien de topicstarter juist geen hopzakjes had, had hij vast ook niet zoveel aan je tip... ;D