Recepten > Kloonbrouwsels

Brigand

(1/56) > >>

Edwin:
Ha medekloners,

De volgende: Brigand. Ik heb dit bier al eerder gebrouwen naar onderstaand recept:
(citaat uit eerdere thread)
Het recept:

voor 15 liter
4500 gr pilsmout 3 EBC
300 gr tarwemout 4 EBC
150 gr caramunich 100 EBC
750 gr bruine kandijsuiker

15 gr. Saaz 3%  90 min.
10 gr. Perle 6.9%  90 min.
23 gr. Saaz 3%  30 min.
3 gr. Gemberpoeder  5 min.

maischschema:
55   62   71   78
5    50   20   5

15 liter maischwater
7 liter spoelwater

90 minuten koken

verwachte SG: 1080
verwachte IBU: 31.2
verwachte EBC: 14.7
(gist opgekweekt uit flesje)

Het bier vergiste prima, tot het de SG-waarde bereikte van 1033. Het stopte en kwam niet meer aan de praat. Ik ben niet de enige met deze ervaring. Bij De Roerstok had bijna iedereen met dit euvel te maken, ook Jacques. Goed gistmanagement is bij deze gist noodzakelijk!!!

Bij het proeven (MO, Adrie en ik) kwamen we tot de conclusie dat in de 'echte' Brigand geen gember aanwezig is. Zeker niet wanneer je mijn 1e poging (met 3 gram op 15 liter) vergelijkt met de echte. Citaat verslagje MO:
Edwins versie vergeleken met het origineel (grote fles)
Schuim identiek, Edwins kleur een heel klein tikkeltje donker, maar beiden goudblond en helder. Geur is volledig afwijkend. Bij Edwin wat gember in de geur, bij Brigand duidelijk niet. Origineel heeft een klein beetje diacetyl, Edwin niet. Origineel smaakt naar kurk, Edwins versie logischerwijs niet. Origineel is mooi droog, moutig en hoppig, met een typische Brigand smaak. Maar wat is dat dan? Edwins versie is erg zoet, en we proberen door het zoetje heen te proeven. De gember blijkt zich voornamelijk in de geur te manifesteren en eigenlijk nauwelijks in de smaak.
Onze conclusie is dan ook dat in het origineel geen gember wordt gebruikt en dat de typische Brigand smaak wordt veroorzaakt door de gist of door een typische hop soort. Helaas komen we hier niet veel verder mee.

Wie gaat hier mee zijn tanden in zetten?
Onderstaande brouwers gaan hier in ieder geval mee aan de slag:
Adrie
Martin (MO)
JoJo (?)
Henk (oet Paiz)
SiriS
en ik

Edwin

Adrie:
Ha Edwin,

Aangezien Brigand een van mijn favoriete bieren is, wil ik graag meedoen om de mysteries van dit bier te ontrafelen. Nu snel mijn installatie afbouwen...

Groeten,

A3

Edwin:
HA3 Welkom!  ;D

Het is inderdaad een nogal uitdagend bier, omdat de kruidigheid zich moeilijk laat definiŽren: komt het door de gebruikte mouten, het hop, kruiden of alleen de gist? Dit recept vraagt nog enig research.

Edwin

Adrie:
Ha Edwin,

Ik zou gokken op de hop, maar uiteraard speelt de gist ook een grote rol. Eigenlijk vraag ik me af of er wel kruiden worden gebruikt. Staat dat op het etiket?

Groeten,

A3

Edwin:
Nee, staat niet op het etiket.

Ik vind die smaak ook zo, dat ik me afvraag of er wel kruiden inzitten. Toch hou ik op dit moment die optie wel open. Wellicht zit er toch iets in dat door een kruid veroorzaakt wordt.
Mijn inzet zit ook op de hop en de mogelijk ook de mout. De gist speelt zeker een rol en dat wordt een moeilijke, want die gist heeft nogal eens kuren.

Edwin

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie