Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

den_organolept

Zooo dat gaat het worden. Ik heb mijn speciale Rochefort zintuig gebruikt en heb het geheel gemengd met een stukje brouwers-eigenwijsheid. Na eea te hebben omgerekend zag ik dat Bubs sowieso al aanzienlijk minder cara 120 gebruikt dan "het tweede kloonrecept" in deze topic.



Rochefort 8 kloon TR8-3

Brouwdatum:    25/12/07
Batchgrootte:             16.00 liter   
Begin SG (streven):   1.080     
 
Graan/suiker
 
4.260 kg    Pilsmout  3 EBC
0.244 kg    CaraMunich 120 EBC
0.200 kg     Special B   350 EBC
0.015 kg     Chocomout  900 EBC 
0.597 kg     Maisvlokken     
0.505 kg     Donkere kandijsuiker     

Hop

30 g       Styrian Goldings       Pellets   4%   75 min koken
18 g        Hersbrucker           Pellets   3.6%   30 min koken
 
Gist

Depot uit 2 flesjes TR8-1
Starter van moutextract, Yeastvit en olijfolie
Opschalen: 200 ml >>> 600 ml >>>1600 ml
Hoofdwort beluchten met bruissteentje
Gistingstemperatuur: 20 graden (omgeving)

Water

Beslagwater voorkoken, koelen en afhevelen van ketelsteen
Beslagwater:    18 l
Spoelwater:      8.5 l, 75 graden

Maischschema

Beslag aangezuurd met 2 ml melkzuur

45 minuten op    60 graden
45 minuten op    68 graden
  5 minuten op    75 graden

Kooktijd:                75 Minuten

Oscar

Citaat van: den organolept op 24-12-2007  16:06 u4.260 kg    Pilsmout  6 EBC

Waar haal je die vandaan ?? Pilsmout is standaard 3 EBC zowel van Dingemans als van Weyerman.

Verder heb ik 'm even negerekend en kom ik uit op een brouwzaal rendement van zo'n 68% en een kleur van zo'n (afhankelijk van je berekenings methode)  36 - 78 EBC  :D  en zo'n 33 EBU (19 - 33 weer afhankelijk van je berekenings methode).


den_organolept

Ik heb de EBC waarde van de pilsmout aangepast in het recept, stond er verkeerd.

Ik verlies veel wort bij het hopfilteren en dat haalt mijn rendement omlaag, dus eigenlijk maak ik iets meer dan 16 liter en is de soep iets dunner.

Maar als ik het goed heb wordt mijn kloon ergens tussen te bitter en te flauw, en ook ergens tussen te licht en te donker? dat zijn wel heel ruime variabelen   ;D

In BrouwVisie heb ik een beetje gesleuteld met de hoeveelheden zodat ik op zo'n 63 EBC uit kom.



Oscar

Citaat van: den organolept op 24-12-2007  17:55 uIk verlies veel wort bij het hopfilteren en dat haalt mijn rendement omlaag

Dat is snel op te lossen door een hopfilter te maken van een flexibele waterslag :idea:. Daarmee is bij mij het vochtvelies zo'n 200 ml  :brouwen:

den_organolept

Maar die gebruik ik nu ook al.

Eigenlijk is het een hevelfilter van koperen buis, waar in plaats van buizen met sleufjes een "loop" van flexibele rvs waterslang op geschoven is.

De filter trekt de ketel met alleen water bijna helemaal leeg, maar bij wort (met hopbloemen) houdt ie er te vroeg mee op. Ik snap niet hoe dat komt, maar hij zuigt dan al eerder teveel lucht aan.

Oscar

Citaat van: den organolept op 24-12-2007  18:07 uEigenlijk is het een hevelfilter van koperen buis, waar in plaats van buizen met sleufjes een "loop" van flexibele rvs waterslang op geschoven is.

En daar maak je een fout denk ik. Maak een T-stukje waarbij er 2 uiteinden van ± 3-5 cm zijn. Zet hier de flexibele waterslang op en sluit de 2 stukken op elkaar aan met een stukej koperbuis van ± 5 cm. Het hele filter gedeelte is dan flexibel en zal pas op een laat tijdstip lucht aanzuigen (bij dus bij een bodempje van 200 ml ).

Foto'tje nodig ?

den_organolept

Hij is al flexibel, eigenlijk exact wat jij beschrijft maar dan zonder het koperen pijpje wat twee stukken slang verbindt.
In plaats daarvan is 1 langer stuk slang met beide uiteinden over het t-stuk geschoven als een cirkel. 


Hopmans

Wat is dit nou weer?
Gaat deze topic over de Rochefort 8 of over een hevelfilter?

 :weetniet:

Oscar

sorry....was inderdaad ff optopic... :verbergen:

den_organolept

Ja... maaaaar,

Oscar had het natuurlijk over hoe de monniken in Rochefort hun wort filteren als ze in hun vrije tijd hobbymatig brouwen. En dat is natuurlijk wel helemaal on topic  :)

Hopmans

Mmm, daar kom je weer goed mee weg.

 ;)

den_organolept

Nou, mijn nieuwste Rochefort 8 kloon staat nu 4 dagen te gisten bij 18-21 graden omgevingstemperatuur. De geur die er vanaf komt is die van een berg overrijpe bananen. Ergens moet dat wel kloppen want nog lager dan 18 graden lijkt me voor de gist gewoon niet fijn meer. We wachten geduldig af.

Na een tijdje van afwezigheid is de Rochefort 10 weer verkrijgbaar, en dat is goed nieuws! Ik heb er gisteren een flesje van op, en de monnikken hebben volgens mij geklooid met de receptuur. De rijke chocolade achtige smaak is lang niet meer zo prominent en het bier lijkt bitterder. Dat is droevig  :huilen:

Hopmans

CiteerDe rijke chocolade achtige smaak is lang niet meer zo prominent en het bier lijkt bitterder. Dat is droevig
Mmm, bij jou gaat het lampje ook branden.

Nog even, en de Orval heeft geen brettje meer, en dan is het drama compleet.

 >:(

den_organolept

Rochefort stond in mijn lijst der groten, maar voor het flesje wat ik gisteren had ga ik echt geen € 2,49 meer neertellen, dat is het gewoon niet meer waard.  >:(








Edgar

Nu vind ik Rochefort sowieso geen lekker bier, maar ik zou de mannen toch een beetje krediet geven. Ook bij de trappisten moeten ze soms het brouwproces aanpassen en zal het soms niet helemaal zijn wat het wezen moet. Als het bitterder is, is er misschien veranderd van hopsoort of hoptype, wat helemaal niet ondenkbaar is bij de huidige markt- en oogstomstandigheden. Misschien is het volgend brouwsel beter.

Herman

Of het bier was kakelvers, kan natuurlijk ook.

MO

Hoeveel procent van de stort is nu suiker? De Rochefort 8 die ik laatst dronk was behoorlijk dun. Bedenk ook dat je een eind SG van 1008 moet halen. Als het bier zo droog is, komt de caramel ook minder naar voren. Waren je bieren zo ver uitvergist? Ik zou toch wel voor minstens 15% suiker gaam.

Hopmans

Wat zit jij nou weer te l*llen.
Hij klaagt niet over zijn eigen bier, maar over het origineel.
Het origineel is een k*t bier geworden.

Duh............

 :)

Ronnie

Citaat van: den organolept op 29-12-2007  12:34 umaar voor het flesje wat ik gisteren had ga ik echt geen € 2,49 meer neertellen, dat is het gewoon niet meer waard.

Dat zijn blijkbaar toch Hollandse koopman prijzen, zowat het dubbele van hier.

den_organolept

Citaat van: Herman op 29-12-2007  20:13 uOf het bier was kakelvers, kan natuurlijk ook.

Ik denk inderdaad dat het bier ook heel vers was. De slijter gaf aan al maanden terug de Rochefort 10 te hebben besteld maar dat er niets geleverd werd (en een 2e slijter een soortgelijk verhaal) Toen ik hem ineens weer zag staan in het schap heb ik gelijk 2 flesjes gepakt. Die had hij pas enkele dagen ervoor binnen gekregen.

De Rochefort is inderdaad erg pittig geprijsd. Ter vergelijking: voor een flesje Westmalle dubbel betaal ik €0.89 en voor een Chimay rood €1.09. Voor een Rochefort 6 betaal ik €1.75 (het dubbele van de Westmalle) Die eerste 2 kan ik overigens in een supermarkt kopen. 

den_organolept

Citaat van: MO op 29-12-2007  20:48 uHoeveel procent van de stort is nu suiker? De Rochefort 8 die ik laatst dronk was behoorlijk dun. Bedenk ook dat je een eind SG van 1008 moet halen. Als het bier zo droog is, komt de caramel ook minder naar voren. Waren je bieren zo ver uitvergist? Ik zou toch wel voor minstens 15% suiker gaam.

Hoewel ik het inderdaad niet over mijn eigen brouwsels had sla je de plank volgens mij wel raak. De Rochefort 8 is helemaal niet zo'n zwaar, massief bier qua mondgevoel. Ik vermoed dat wij geneigd zijn onze klonen teveel vol te proppen met een rijk mouten-banket   

Ik heb voor mijn nieuwste kloonversie de hoeveelheid kandijsuiker, maar ook de hoeveelheid maisvlokken flink opgeschroefd en daarvoor gekort op de hoeveelheid pilsmout. Ook heb ik minder caramouten gebruikt en het verlies aan kleur met een (klein) beetje chocomout gecompenseerd.

Voor mijn trappisteninstinct ben ik op het juiste pad, en die doet het goed, want de afgelopen 2 keer ben ik op exact 1080 begin sg uitgekomen, puur op gevoel zonder het vooraf fatsoenlijk uit te rekenen.

Jacques

Citaat van: den organolept op 29-12-2007  11:00 uNa een tijdje van afwezigheid is de Rochefort 10 weer verkrijgbaar, en dat is goed nieuws! Ik heb er gisteren een flesje van op, en de monnikken hebben volgens mij geklooid met de receptuur. De rijke chocolade achtige smaak is lang niet meer zo prominent en het bier lijkt bitterder. Dat is droevig  :huilen:


Ook ik denk dat men bezig is te sleutelen aan de receptuur. De Rochefort die ik zo nu en dan drink is wisselend van kwaliteit. De ene keer vrij dun en dan weer een stuk voller met meer diepgang. Ze zijn er dus mee bezig denk ik dan en ik heb de stille hoop dat het weer zo'n monumentaal bier wordt als dat het voor mij was zo'n 20 jaar geleden.

Henielma

Ik ben me weer aan het verdiepen in het Rochefort bier. Nu staat er in de voorgaande 16 pagina's vanalles maar van de temperatuur van de nagisting kan ik niet zo veel vinden. Ik vind twee verschillende temperaturen.

Jacques heeft het hiervoor ergens over warme nagisting en het boek "Brew like a monk" heeft het over 2 .. 3 dagen van 8 ºC. Maar 8 ºC lijkt me erg laag. Misschien dat ze dat aan het eind even doen om het bier wat helderder te krijgen.

Ik wil tijdens de nagisting de suiker van het recept pas toevoegen en de temperatuur dan houden op 18 ºC.

Wie kan er wat zinnigs vertellen over de temperatuur van de nagisting bij Rochefort?

Albertus

Twee maanden geleden heb ik een Rochrfort 8 kloon gebrouwen, die is nu goed te drinken.
Van te voren had ik ook de 16 pagina's door geworsteld, maar ik heb me ook laten leiden door wat in "Brew Like a Monk" over Rochefort geschreven wordt.

Mijn hoofdgisting was bij 20 ºC, oplopend tot 23 ºC. De nagisting duurde 9 dagen en was bij 20 ºC, de laatste drie dagen bij 14 ºC (de temperatuur van mijn garage, het bier trok toen snel helder).
De 2..3 dagen bij 8 ºC heb ik ook gelezen, maar voor kennisgeving aangenomen. Als mijn garage die temperatuur had gehad, dan had mijn kloon drie dagen bij 8 ºC gestaan.
Het vreemde is dat in  "Brew Like a Monk" gesuggereerd wordt dat de hele nagisting in 2..3 dagen bij die lage temperatuur moet gebeuren. Ik denk niet dat dat lukt, zelfs bij 14 ºC stopte elke activiteit meteen.

Suiker heb ik bij het koken toegevoegd.

Het is een uitstekend geslaagde kloon geworden, lekkerder dan het origineel.

Bert

MO

Ik zie geen reden waarom de nagisting niet gewoon bij 20-25 °C zou moeten gebeuren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.