Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BuBS

Special B hoort zeker thuis in de Rochefort 8 en chocolade of zwarte mout zeer zeker niet.
Ik denk dat de smaakafwijking moet zoeken in je gistmanagment en vergistingtemperatuur.

Gr Kees

MO

Ik weet ook niet waar EBC die wijsheid vandaan haalt, dat er geen special B in de Rochefort 8 zou zitten. Natuurlijk zit er wel special B in de Rochefort 8!

Edgar

Citaat van: MO op 17-12-2007  15:29 uIk weet ook niet waar EBC die wijsheid vandaan haalt, dat er geen special B in de Rochefort 8 zou zitten. Natuurlijk zit er wel special B in de Rochefort 8!

Ik denk dat 'ie dat denkt te proeven. Ik moet zeggen dat ik het ook niet proef, dus ik sluit me aan bij zijn voorbehoud van een zeer kleine hoeveelhied.

den_organolept

Het special-b front is duidelijk vertegenwoordigd. Maar hoe zit dat dan met chocomout? Als ik Rochefort drink krijg ik altijd een associatie met chocolade, zou dat helemaal uit de gist komen?

@Hoppie: wel eens een Malheur 12 geproefd? volgens mij een bier wat helemaal in jouw straatje past (niet volmout, want het is vloeibaar genoeg om te kunnen schenken bij 12% alcohol)

EBC

Toen ik geen Special B gebruikte, leken mijn kloonpogingen op R8. Sinds ik Special B gebruik, omdat iedereen zegt dat het er in hoort, lijkt het niet meer op. De laatste twee pogingen zijn veel eerder Gouden Carolus of Cuvee van de Keizer.

En Bubs, zeg nou eerlijk...de laatste paar klonen van jou (met Special B) lijken ook meer op Gouden Carolus. Niks geen R8 smaken meer. Vroeger, kloonde jij ze goed na, maar tegenwoordig...of sinds de Special B...

Ach ieder voor zich...

den_organolept

Hoi Ebc,

Als ik het goed begrijp ben jij eerder voorstander van:

Pilsmout
<10 % caramunich 120
choco (900 ebc?)

EBC

Ik denk gewoon dat er geen, of heel erg weinig Special B in gaat (max 1%). Ook met cara 100 moet je voorzichtig zijn. 10% is al ruim teveel. Ik zou niet meer doen dan 5%.
Naast smaak gebruiken we die mouten vooral om een beetje kleur te krijgen. En dat is fout. Belgische brouwerijen doen dat niet, die kleuren gewoon aan.
Je kan met chocolademout gemakkelijk kleur krijgen door het aan het eind van het maischproces toe te voegen.

Maar het is vooral de gist die Rochefort zijn smaak geeft. En dan dus niet op 25 ºC of meer, maar gewoon bij 20 ºC. Het blijft een moeilijk bier om te brouwen. Het gemakkelijkst koop je het gewoon. Waarom zou je het ook klonen? Een kloon is toch nooit hetzelfde...
er zijn twee bieren die ik gewoon koop...Rochefort 10 en Westmalle tripel. Dan heb je altijd the real thing.



BuBS

Hi Jasper,

Dat de laatste R8en meer op de gouden carolus lijkt, komt door het niet ver uitgisten en het niet gebruiken van Rochefort gist. Met onderstaand recept brouw je een perfecte R8
Ik heb nu net weer een nieuwe clone gebrouwen, maar vergist met Chimay.

71.8 %   Pilsmout       
10.3 %   Maisvlokken     
8.7%      Bruine kandy       
4.9%      caramel-cristal 120     
4.4%      Cara-aroma 300 of Special B   

En gewoon op een normale temp vergisten en zeker niet op > 25 °C

Gr Kees

 

Oscar

Citaat van: EBC op 17-12-2007 &nbsp;19:34 uer zijn twee bieren die ik gewoon koop...

..En de Westvleteren...dat is dus 3  :D

EBC

Citaat van: Oscar op 17-12-2007 &nbsp;20:13 u..En de Westvleteren...dat is dus 3  :D

Ja daar heb je gelijk...en drie trappisten ook nog!  :proost:

den_organolept

Dat 25 graden te warm is heb ik inmiddels wel geleerd, mijn 2e batch heb ik koeler vergist en heeft niet die extreme toffee (dat wordt een lekkere). Ik denk dat de esters de caramel in het bier nadrukkelijker naar voren brengen.

Maar ik wil toch Rochefort namaken, als de kloon niet blijkt te kloppen hou ik er wellicht nog een leuke eigen Quadrupel aan over.

Anders het volgende voorstel;

94%Pilsmout 3 EBC
5% special B 350 EBC
1% Chocomout 900 EBC (tijdens einde maischen toevoegen)

   

Hopmans

Zelfs de mouters raden maximaal 4%-4,5% special-B aan.
5% special-B is echt niet lekker meer Organo.

Men loopt te piepen over branderigheid van choco, maar
onderschat niet de branderigheid van de donkerste cara-mouten.

Geen cara-120 trouwens?

Citeer71.8 %   Pilsmout       
10.3 %   Maisvlokken     
8.7%      Bruine kandy       
4.9%      karamel-cristal 120     
4.4%      Cara-aroma 300 of Special B   
Dit lijkt mij wel een reeel recept.
Bubs is niet de eerste de beste met dit soort bieren.

 :degroeten:

EBC

Doe nou maar wat Bubs zegt, hij heeft al vele R8en gemaakt.

Zelf zou ik wel de special B verlagen, maar dat weten we nu ondertussen wel.

En een hele flinke gezonde giststarter maken!

den_organolept

Maar...  zelfs niet een heeeel klein pietsje beetje chocomout korreltjes dan?  :-[

Ze lijken me zo lekker

Oscar

Citaat van: den organolept op 19-12-2007 &nbsp;20:12 uZe lijken me zo lekker

Kauw er dan maar eens op... :D

Hopmans

Je moet natuurlijk gewoon doen wat je zelf wil.
Ikzelf had er wel 1 gr choco ingedaan, en één of twee procent minder special-B,
maar ik ben niet opzoek naar de R8.

Dus, wat wil je.

 :degroeten:

den_organolept

Dan doe ik gewoon een heel klein snufje, en selecteer ik alleen de kleinste moutkorreltjes voor een minimaal effect  ^-^

Drents Hopbier

Citaat van: den organolept op 19-12-2007 &nbsp;20:44 uDan doe ik gewoon een heel klein snufje, en selecteer ik alleen de kleinste moutkorreltjes voor een minimaal effect  ^-^

Op gevaar af, te worden beschuldigd van het hebben van een sexuele relatie met een mier.

Hopbier

EBC

Doe maar gewoon wat je wilt. Echt op R8 lijken zal het toch nooit. Brouw voor jezelf!

den_organolept

Nu begin ik ook te twijfelen hoor,

Deze week een "echte" Rochefort 8 opengetrokken en wat mij sterk op viel was dat het bier helemaal niet zoveel body heeft. Ook domineert de caramel helemaal niet, ik denk dat die Cara 120 helemaal niks te zoeken heeft in dit bier.

Ik denk dat Hoppie er nog niet zover naast zit met zijn visie op de trappisten (afgezien van het kleine detail dat ik ze verukkelijk vind) Ook staat in "grote Belgische bieren" van Michael Jackson dat in Rochefort slechts 2 mouten gebruikt worden.

Als nr 1 wel pilsmout moet zijn, en nr 2 wel zeer waarschijnlijk special B, en de kleur van het origineel bekend is zou je zodoende ook de verhouding uit moeten kunnen rekenen. Enig roet in dit eten is dan de donkere kandijsuiker die immers ook kleur geeft. Wat is dan de verhouding tussen Special B en kandijsuiker?

Nou, eerst die gist maar weer opkweken, dat geeft me nog wat bedenktijd

William

Citaat van: den organolept op 23-12-2007 &nbsp;10:12 uEnig roet in dit eten is dan de donkere kandijsuiker die immers ook kleur geeft. Wat is dan de verhouding tussen Special B en kandijsuiker?

Als je de dichtheid en de Brixwaarde van de Rochefort 8 hebt gemeten kun je de schijnbare vergistingsgraad uitrekenen. Als je er vanuit gaat dat mouten voor zo'n 75% vergisten en de kandijsuiker voor 100% dan kun je een idee krijgen van de verhouding mout / kandijsuiker

den_organolept

Ja precies, zo benader je het recept op een hele andere manier.

De kunst van het weglaten is soms moeilijk voor een amateurbrouwer met een voorraad diverse mouten  :)


Herman

Stel jezelf ook de vraag: is de huidige Rochefort 8 qua smaakbeleving gelijk aan die van 5 jaar geleden? Indien deze niet gelijk zijn, voor welke wil je een recept. Deze en een eerdere thread haalden hun inspiratie bij de R8 die toen zelfs nog met De Wolf Cosyns mout werd gebrouwen. Ik vind het nog steeds een lekker bier, maar het is toch best veranderd de afgelopen jaren.

BuBS

CiteerIk denk dat Hoppie er nog niet zover naast zit met zijn visie op de trappisten (afgezien van het kleine detail dat ik ze verrukkelijk vind) Ook staat in "grote Belgische bieren" van Michael Jackson dat in Rochefort slechts 2 mouten gebruikt worden.

Michael Jackson schreef ook maar wat en heeft er ook wel eens naast. Met twee voor ons te bestellen moutsoorten krijg je nooit een R8. Ze gebruikte vroeger maïs, nu tarwe. Is dat ook een mout soort ???
Verder is de kans vrij groot dat er special wordt vermout voor Rochefort en misschien wel wordt voorgemengd.
Vroeger had Brouwland Cara-munchener 100 ebc, deze paste perfect in de R8. Deze mout is vervangen door cara- cristal, maar deze geeft een te gebrande smaak aan het bier.
Maar stel, dat er special wordt vermout en wordt voorgemend en ze gebruiken tarwe. Dan heeft Michael wel gelijk, maar wij schieten er niks mee op.

Gr BuBs


den_organolept

Gisteren weer een flesje Rochefort 8 kloon geopend, dit maal van de 2e batch. Deze is qua recept gelijk aan het 2e recept in de gelijknamige topic op dit forum, met iets minder zwarte mout en hop.

De afdronk doet al wel een beetje aan Rochefort denken maar de smaak? VEEEEEEEEEEL TE VEEEEEEEEEEL caramel !!!!

Beste medebrouwers, dit klopt gewoon echt niet hoor. De Rochefort die ik de laatste tijd regelmatig drink (6 en 8) heeft gewoon niet die volle karamelsmaak. Het origineel heeft een lichter mondgevoel en is aromatischer.

Wie heeft ooit bedacht dat er zoveel caramel in zou moeten?

Ik ga morgen mijn 3e poging brouwen (kerstkindje  :D) en ga in elk geval de caramunich 120 schrappen of sterk reduceren, het kleurverschil hef ik op met een pietsje chocomout.

Ik denk dat juist die 120 een zwaar en zoet  "caramel-gewicht" aan het mondgevoel geeft die gewoon niet (meer) in de Rochefort past. Ik ga even sleutelen en plaats zo het volledige recept.
   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.