Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oscar

Jasper,

Dat is niet mijn kloon hoor...maar een recept van de Deltabrouwers :D

Jasperboe

Bestaat er een geschikte korrelgist voor Rochefort 8 of 10? Tot nu toe kom ik alleen op Safbrew T-58 en die hebben we al voor de Chimay Blauw kloon gebruikt. Een ander gist zou leuk zijn voor een wat andere smaak.

Oscar

Waarom probeer je de Rochefort gist niet op te kweken? Of neem je de Wyeast variant? Om welke reden moet het een korrelgist zijn?

Jasperboe

Om de redenen dat we het opkweken van gist en Wyeast gisten te risicovol vinden op dit moment. Het maken van een fatsoenlijke giststarter ligt niet binnen ons handbereik en brengt daardoor een verhoogd risico van infectie met zich mee. Er zijn te veel bieren mislukt. We moeten onze financiële situatie weer verbeteren door zo min mogelijk risico te nemen.

Oscar

Citaat van: Jasperboe op 17-10-2007  16:23 uEr zijn te veel bieren mislukt.

Infecties ?

Henielma

Ik heb een hele tijd geleden een dergelijke vraag gestelt aan Siris. Hij gaf aan dat de Nottingham het dichtste in de buurt komt. Deze kan tegen een hoog percentage alcohol maar de typische Rochefort smaak zal je missen want daarvoor heb je echt de Rochefort gist nodig.

Jasperboe

Infecties tijdens/rond de hoofdvergisting vormen inderdaad een groot probleem. Intussen hebben we een nieuwe 60L gistvast en in ons vorige brouwsel met de T-58 korrelgist was er geen sprake van infecties (geen zurigheid geproefd). Helaas was de SG meter net gesneuveld, dus hebben we niet kunnen kijken tot hoe ver het door gegist is.

Wij hebben helaas geen goede ervaring met het opkweken van gist uit een bestaand bier. Nou zijn wij een zwaar, donker (quadrupel) winter biertje maken. Als uitgangspunt Rochefort, leek ons mooi.

Hopmans


Ik heb bij het beluchten ook een infectie opgelopen.
Nooit problemen gehad, en ik belucht één keer met een pompje, en bingo!
Reden voor een apparte topic?

 :degroeten:

den_organolept

Hoi Jasperboe,

Ik kan me jouw strategie heel goed voorstellen, na een serie smerige bijsmaakjesbieren heb ik bewust gekozen voor een "schone start" met een eenvoudigere brouwprocedure en -gist (dus korrelgist, Wyeast is dure gist voor een mislukt brouwsel en vergt meer handelingen).

De smerige bijsmaakjes zijn verleden tijd en ik ben weer helemaal warmgelopen voor de hobby. Ik ga nu vol vertrouwen weer beginnen met Wyeast die zaterdag voor me klaar ligt in Oss.

Het advies van Nottingham voor een rochefortkloon kan ik niet helemaal volgen. Ik heb er twee bieren mee gebrouwen en vind het smaakprofiel niet bepaald voor de hand liggend voor een trappist. Dan liever de t-58 die veel kruidiger is en in mijn BPA vaag aan Westmalle doet denken.

Hopmans

T-58 gist niet zo heel veer door.
Nothingham is wel een zeer sterke gist voor quadrupels.

Ik ben het helemaal meet je eens over de smaak hoor, maar ik denk dat Nothingham wel een goede
gist is voor donker bier boven de 9%.
Daarbij heeft Rochefort ook niet zo'n opvallend gistprofiel als de Westmalle.
Ik denk dat de Nothinham voor dit bier wel geschikt is.

Ga je voor een blonde Belg, dan is T-58 De korrelgist.

 :degroeten:

den_organolept

Nottingham gist is in elk geval wel heel fijn om mee te werken, maar hij heeft mij wel een zoete enkelbock en tripelbock gegeven. (blijft lastig, het begin sg juist krijgen  :))

den_organolept

Ik ga komend weekend zelf een Rochefort 8 kloon maken. Ik heb het recept hieronder gezet. Ik heb geen drastische veranderingen doorgevoerd ten opzichte van de "2e versie" uit deze topic.

Ik heb wel de hoeveelheid zwarte mout (1200 ebc) drastisch verminderd aangezien ik hier vaak de woorden "te branderig" lees.

Zou ik zo in de buurt moeten komen? of zijn er al weer voortschrijdende inzichten wat betreft dit olympische amateurbrouwsport-onderdeel?
 

groet van den organolept



Rochefort 8 kloon TR8-1

Batchgrootte:             16.00 l   
Begin SG:             1.080     
Kooktijd:                75    Minuten

Graan/suiker
 
4.506 kg    Pilsmout  6 EBC
0.450 kg    CaraMunich 120 EBC
0.176 kg     Special B   350 EBC
0.020 kg     Black ontbitterd  1200 EBC 
0.176 kg     Maisvlokken     
0.464 kg     Donkere kandijsuiker     

Hop

40 g       Styrian Goldings       Pellets   3.8%   75 min koken
27 g        Hersbrucker           Bloemen   2.1%   30 min koken
 
Gist

Wyeast 1762 Belgian Abbey II smack pack
500 ml starter van moutextract, hoofdwort beluchten

Maischschema

Beslagwater:    18 l
Spoelwater:      7 l, 75 graden

30 minuten op 60 graden
60 minuten op 68 graden
5 minuten op 75 graden

Johannes

500 ml starter is misschien wat krap, de Rochefort kan een lastige gist zijn.

den_organolept

Mijn erlenmeyer heeft maar 1 liter inhoud, dus daar past niet meer in, ik kan het hoofdwort wel flink beluchten om de gistgroei te bevorderen.

Zou het wat schelen als ik meer moutextract (130 gr / liter) in de starter gebruik?
Het wort is 1080 dus de gistjes moeten wel wat gewend zijn.

den_organolept

Gisteren een flesje van het brouwsel opengetrokken (nu 2 weken op fles)

Allemachtig wat een zoete toffeesmaak! Het ruikt als een flan (puddinkje met een caramellaag er bovenop). Ik heb nog nooit een bier gedronken waarin de caramel zo extreem overheersend is. Ik denk dat eea een gevolg is van een te hoge gistingstemperatuur, maar ook dat de mouten in het recept teveel nadruk leggen op caramel. Dit gaat nooit op het origineel lijken vrees ik.

Des te meer reden om het recept nog eens onder handen te nemen, ik wil de zwarte mout geheel wegstrepen, en de special b halveren. Daarbij wil ik een chocomout van 900 ebc introduceren en op een lagere temperatuur vergisten. Het wordt tijd voor een 3e generatie recept!
 

Hopmans

Je hebt dus een beter bier gebrouwen als het origineel begrijp ik?
caramel: Zo hoort een trapist nu te smaken.
Alleen als je het zelf brouwt begrijp je dat pas.
Lekker 3 maanden laten rijpen, en dan kan je genieten van deze rijk gevulde pot.  :beersmiley:

 :degroeten:


den_organolept

Ja nou... dit is wel een beetje teveel van het goede hoor   :)

Ik zocht eigenlijk meer naar noten en chocolade, lijkt wel alsof ik het verkeerde dessert besteld heb.

De rijping zal ongetwijfeld wonderen doen, maar ik weet zeker dat dit beter kan.

Caspar

Het komt vooral door de gist denk ik, dat vind ik juist zo lekker aan de Wyeast 1762 Belgian Abbey II :proost:.

EBC

Ik zou de Special B helemaal weglaten. die hoort wat mij betreft niet in Rochefort thuis. Volgens mij is Special B het geheim van brouwerij Het Anker, niet van Rochefort. Of anders slechts in héél beperkte hoeveelheiden. En de cara 120 mag ook flink minder dan 10%. De smaak van dit bier komt van de gist, niet van allerlei mouten. En die zwarte mout zou ik vervangen door chocolade. Eventueel voeg je die, wat fijner gemalen, toe tegen het einde van het maischen. Dan krijg je wel kleur maar geen gebrande smaak.

60 ºC 10 minuutjes langer aanhouden.
De 68  ºC verhogen naar 70-72 ºC en 30 minuten.
75 ºC overslaan, na de 72 stap gelijk filteren.

Tja en de vergistingstemperatuur...20 ºC is zat, als je die constant kan houden. Anders koelen naar 18 en dan pitchen.

Als je noten wilt in bier...dan moet je aan de Engelse gisten...brrrr.
Of je bier oud laten worden, in het donker bij 12 ºC. Als je dat niet kunt, dan is bewaren zonde.

Jacques

Ik weet voor 100% zeker dat er Speicial B in Rochfort gaat. Een aantal jaren geleden toen ik daar op bezoek was heb ik dat gezien. Maar het percentage weet ik niet. Het is vrij subtiel te proeven. De hoeveelheid dien je daarom beperkt te houden.


Citaat van: Sharky op 16-12-2007  14:00 uKaramel: zo hoort een trappist nu te smaken.

Louis,
Jouw interpretatie van een trappist is wel duidelijk: zoet en karamel. Gelukkig hebben de echte trappisten daar andere opvattingen over. Vergeet niet dat de trappistenbieren de oorspronkelijke bieren waren en dat de commerciële abdijbieren meeliften met het succes van de trappistenbieren. De commerciële brouwers hebben de uitgesproken smaken weggehaald en vervangen dor ordinaire zoetigheid en karamel. Makkelijk toegankelijke smaken met weinig karakter.

Hopmans

Volgens mij draai je de boel om.
Een volmouter (echt bier) is zoet en caramelachtig.
Een goedkoop suikerwatertje met 40% suiker en hopextract juist niet.

 :biersmile:



oranjeboombiertje

Maar om meer te kunnen verkopen moet een bier zoet en karamellig zijn. Kijk maar hoe alle lambieken en geuzes aangezoet worden, dat verkoopt beter. Belgische bieren horen gewoon nooit vol en zoet te zijn maar leeg en vol alcohol. Belgen willen gewoon een recept gebruiken voor een simpel biertje en gooien er dan een lading suiker in om toch veel alcohol te krijgen.

Een mooi, vol en zoet bier is een mooie Duitse bok.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

CiteerBelgische bieren horen gewoon nooit vol en zoet te zijn maar leeg en vol alcohol.
Dat is dus niet waar.
Wij denken dat, omdat er al een paar jaar een versuikering gaande is.
In een Belgisch bier hoort hooguit 10% kandij.
Wat er nu gaande is, is absoluut niet goed.
Nu zit er wel 30% suiker in sommige bieren.
Dat is gelijk aan een biercultuur om zeep helpen.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Lang leve het reinheitsgebot dus ;D

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Ben ik het ook niet mee eens, ondanks het feit dat dat je een grapje maakt.
ik vind dat sinaasappelschilletjes, zoethout, koriander wel degelijk een leuke aanvulling aan het bier geven.
Daarbij is het reinheitsgebot niet meer wettelijk in Duitsland.
Het enige goede bier is een met liefde gemaakte thuisbrouw.
Ik snap ook eigenlijk niet zo goed waarom commerciele bieren zo'n hot item zijn op de bierforums.
misschien omdat we verstand van bier hebben, maar geef mij maar een volmout thuisbrouwsel.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.