Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edgar

Lijkt erop dat er veel meer suiker in hoort. Ik vind het geen lekker bier trouwens. Veel te veel hogere alcoholen.

Edwin

Nou :proost:

Ik wil in ieder geval nog eens een poging doen! Ik heb één keer een goede vergisting gehad en twee keer daarna niet. Er is me dus wel wat aan gelegen weer eens een goede versie te brouwen. Ik mag hem graag drinken. Die hogere alcoholen geven (mits met mate) wel een wat hartverwarmend effect. Met die kou wel lekker :D

Edwin

Adrie

Het is een lastige gist, die Rochefort. Heeft veel zuurstof nodig, je moet veel enten en met zinkgist doet ie het pas echt goed. Aan de andere kant hoorde ik van MO dat zijn oude overburen het gepresteerd hebben om een zeer goede vergisting te krijgen zonder het maken van een giststarter en zonder beluchting van het wort. De raadselen en wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Edwin

Citaat van: Adrie op 04-01-2006  09:25 uAan de andere kant hoorde ik van MO dat zijn oude overburen het gepresteerd hebben om een zeer goede vergisting te krijgen zonder het maken van een giststarter en zonder beluchting van het wort.

Ha Adrie :proost:

Mijn eerste poging ging op dezelfde wijze ook goed! De latere dus duidelijk niet. Ik ga in ieder geval niet meer rekenen op een wondertje. Ik maak wel een puike giststarter. Nu wel het recept aan gaan passen om het bier droger te krijgen...

Edwin

Edgar

Als ik Rochefort proef, proef ik een warme vergisting.

Edwin

Jah...:proost:

Da's weer de harde werkelijkheid. Doe je ogen nou eens dicht, denk aan besneeuwde dennebomen, mooie blauwe lucht, zwak zonnetje, open haardje aan (en last christmas van Wham die er dwars doorheen brult  :P) en neem nog eens een slok.
je hebt natuurlijk wel gelijk. De Rochefort wordt nogal warm vergist. Ik blijf het een kloonwaardig bier vinden, hoewel het een paar jaar geleden een nogal beetje onderhevig is geweest aan kwaliteitsderving door de sluiting van mouterij De Wolf Cosijns...

Edwin

BuBS

Meten is weten, zeggen ze altijd.
De R8 heeft een eind sg van 1006.
Om aan 9.2 % te komen, moet het bier 65 punten vergisten.
65 + 6 = 71. Dus je begin sg moet dan min 1071 en dan moet je je starter nog verrekenen in het begin sg, dus dat wordt dan 1074/75.
Kijkend naar bovenstaande rekensom moet het bier voor ruim 91% uitgisten.
Ik kom met een Rochefort gist niet hoger dan 84%.
Dus dat wordt wel een probleem.

Eigenlijk mag je het niet zeggen in een clone project, maar een R8 clone met een eind sg van 1013/14 smaakt veel voller dan het origineel. Ik heb mijn clone pogingen al lang opgegeven, de lekkerste R8 komt uit Middelburg :biersmile:

Gr Kees

Jacques

Citaat van: Edgar op 04-01-2006  10:03 uAls ik Rochefort proef, proef ik een warme vergisting.

Klopt.

Een aantal jaren geleden was ik zo gelukkig om de brouwerij en het klooster te mogen bezichtigen. De hoofdvergisting werd uitgevoerd bij een temperatuur van 22 tot 25º C. Ook had het bier een vrij warme nagisting. In combinatie van de donkere moutsoorten krijg je dan een bier met een zeer complexe smaak waarbij zowel mout- als gistingshoofdnoten de boventoon voeren.

Edgar

Die temperatuur valt me nog erg mee. Alleszins produceert deze gist, als ik het goed proef, bij die temperatuur véél meer hogere alcoholen dan bijvoorbeeld Westmalle of IJgist. Ik vind het nogal bedwelmend en spiritusachtig, ik heb laatst in een kroeg alhier een R8 laten staan.  :verbergen:

Herman

Gisteravond/vanochtend dit bier gebotteld, SG 1.014. SG monster smaakte me voortreffelijk. Ik heb geen gist voor de nagisting toegevoegd, ondanks eerdere horrorverhalen met deze gist. Ik ga er van uit dat bottelen binnen een maand na brouwen snel genoeg is. Dat is het normaliter wel.

Binnenkort maar eens side by side proeven met Fons en -Hans- die dit bier ook hebben gebrouwen.

Herman

Gedurende 2 weken vaak flesjes geschud, er leek geen gistdepot opgebouwd te worden. Uiteindelijk toch wel, het bier is zowaar op druk. Vorige week heb ik het 1e flesje geproefd. Naar mijn smaak nog wat te zoet, verder was er in de verte ook een dropje te proeven. Voor de rest toch wel een mooi bier, het kan geen kwaad dit bier nog even tijd te gunnen om wat beter in balans te komen. Volgende keer zal ik met een lager begin-SG starten. Ik heb de gist nog liggen, dus zal eens zien of ik binnenkort nog een variant ga brouwen.

Fons

Herman,

Ik neem woensdag de Rocheforkloon mee.
De poging van Hans en mij is in eerste naar onze mening mislukt.
De gisting is bij mij niet verder gekomen dan 1020 wat aan de hoge kant is.
Verder is de schuimvorming niet goed ( niet bij alle flesjes trouwens ) en is het bier te plakkerig. Van de hop is weinig te proeven.
Ik had deze tread niet helemaal gelezen en gemist dat de hoofdgisting bij 25 graden in de buurt moest liggen.
Ik denk dat we in de zomer een nieuwe poging gaan doen als de nachten zwoel zijn.
Vanwege dit bier ben ik namelijk over gegaan om zelf bier te brouwen...

Edwin

Eergisteren deze laatste poging van Herman geproefd, zonder te weten dat het deze kloon was (dat ontdekte ik hier):

Visueel: Mooi schuim, blijvend. Kleur is donker en helder. er is geen koolzuur te zien.
Geur: Gebrande mout, pruimig
Smaak: Caramout overheerst de overige smaken, zoals van 'krentjes'. Wyeast 1762 gebruikt? Moutbitter.
Body: Volgens soort, zelfs misschien iets te veel?
Dit moet een Rochefort8-kloon zijn...
Oordeel: 8

Edwin

Edwin

Zo :proost:

Even deze draad ophalen en doorakkeren. Wat een onoverzichtelijke brij is dit geworden. Wel jammer, maar ja. Ik ga morgenavond weer eens een poging wagen voor deze kloon. De randvoorwaarden zijn helder:
uitstekende giststarter
begin-SG op 1075
eind-SG op 1006

Om dit te bereiken ga ik de suikerstort iets verhogen (als ik de resultaten van Herman en consorten tenminste goed interpreteer) en moet ik uitgaan van een droger maischschema. Hierbij het recept naar aanleiding van de discussies:
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.88
Anticipated OG:          1.075    Anticipated EBC:          41 (Morey)
Anticipated IBU:          29.8 (Tinseth)
Brewhouse Efficiency:   80 %
Wort Boil Time:            75    Minutes

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 66.0     1.90 kg.  Pilsener                      Belgium        1.037      4
 11.0     0.32 kg.  CaraMunich 120           France         1.034    120
   4.0    0.12 kg.  Special B Malt              Belgian         1.030    300
   4.0    0.12 kg.  Maisvlokken                 America        1.040      0
 15.0    0.43 kg.  Bruine kandij                Nederland     1.047      10

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 12.00 g.     Hallertau Hersbrucker           Whole    3.50   6.4  25 min.
 30.00 g.     Styrian Goldings                 Whole    3.50  23.1  75 min.


Extras
  Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
  4.00 gm     Zaad (  Koriander )            Spice      5 Min.(boil)


Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  20
Saccharification Rest Temp :  67  Time:  45
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5
Sparge Temp :                    78  Time:   0
   

Ik heb de carafa er helemaal uitgekieperd, maar misschien toch maar een half procentje toevoegen om wat kleur te krijgen?

Edwin

MO

Met 12,5% suiker en 60 min 66 °C kwam ik uit op 1009. Als je echt op 1006 uit wil komen zou ik eenstapsmaischen op 65 °C en misschien nog wel meer dan 15% suiker toevoegen. Wil je echt een Rochefort kloon of een lekker bier? Voor een lekker bier zou ik niet meer dan 12% suiker toevoegen, mijn zuster was laatst al vrij alcoholisch toch?
Ik zou die malle maisvlokken weglaten, dat dient volgens mij geen doel. Ik zou brouwen zonder carafa. Ik zou de koriander weglaten.

Edwin

Ha Mootje :proost:

De carafa is er ook uit. Hoeveel suiker had jouw zuster ook alweer? Die was inderdaad nogal alcoholisch. Nu is de originele Rochefort 8 dat ook, dus er mag echt wel wat in.
Ik ben nu uitgegaan van het eerdere recept en ik heb die verder aangepast. Daarin zit dus ook de mais. Ik heb nog geen verschil geproefd tussen bieren met en bieren zonder mais, dus iemand die weet waar die 4% toe dient mag het me uitleggen.
Mijn idee is toch om te klonen, maar ik wil uiteraard wél een lekker bier over houden. Het mag dan ook wel iets meer dextrines overhouden dan het origineel.

Edwin

Caspar

67 oC lijkt mij ook te hoog, mijn pale ale's die op deze temp zijn gemaischt hebben ook maar een SVG van 76%.

Edwin

Oké, :proost:

Dan ga ik vanuit het originele recept met 60 minuten op 680C naar 45 minuten op 660C. Tja, ik ben eigenwijs en ga 1 graad hoger zitten. Het kan best zijn dat ik morgen dan toch op 65 ga zitten.

Edwin

Caspar

Citaat van: Edwin op 11-10-2006  11:21 uben eigenwijs en ga 1 graad hoger zitten. Het kan best zijn dat ik morgen dan toch op 65 ga zitten.

Dat zijn we uiteindelijk allemaal volgens mij  ;D

Edwin

Zo :proost:

Het bier zit in de pot! Eigenlijk gewoon een superbrouwdag gehad zonder een enkel probleem! Nu afwachten wat dit bier doet zonder de carafa. Zo op het eerste gezicht is de kleur niet eens zoveel lichter dan het origineel. Gisteren trouwens nog een 'echte' geproefd en het viel me op hoe dun dit bier eigenlijk is. Er zit tegenwoordig behoorlijk wat koolzuur op en het lijkt alsof dat bewust is gedaan om het 'tekort' aan dextrines te verdoezelen.

Edwin

Edwin

Ik ben nu aan het hevelen. SG is na 5 dagen gedaald tot 1010. Het bier is te bleek, erg troebel en wat bitter engistig van smaak (vreemd hè?). Nu de buis wat helderder trekt, wordt ie ook wat donkerder. Maar gelijk aan een Rochefort 8 is het niet...De smaak is wél mooi. Ben benieuwd wat ie na de lagering gaat doen.

Edwin

Ronald Gebhardt

In zijn boek 'Brew like a Monk'  gaat auteur Stan Hieronymus op bezoek bij de verschillende Trappistenbrouwerijen in België en praat met de brouwmeesters. Bji Rochefort staat een omschrijving van de ingredienten van de '10'.
Die zouden zijn:

pilsmout
karamelmout
witte suiker
donkere suiker
tarwe zetmeel (bloem?)
koriander
Styrian Goldings en Hallertau hop
Rochefort gist

In het boek wordt ingegaan op de mogelijkheden om te klonen. De brouwmeester, Gumer Santos, vertelt dat amateurs hun klonen vaak te ingewikkeld maken. Minder ingrediënten gebruiken, leidt tot meer smaak. Zegt hij dan.
Binnenkort ga ik ook een Rochefort kloon proberen te brouwen. Het recept zal ik hier vermelden.


MO

Mijn Rochefortachtig bier kent tegenwoordig een stort van 76% pilsmout, 7% cara120, 6% special B en 11% suiker. Eenvoudiger zou ik het niet durven maken. Naar mijn bescheiden mening zit er geen koriander (meer) in de Rochefort bieren.

Edwin

Ik heb mijn kloon ingezonden voor het ONK en echt goed kwam het er niet uit:

Beetje zeepachtig/vetzuren. Zorg voor goed heldere wort (na filteren/spoelen en na hop uitfilteren). Gebruik eventueel een andere gist. Bier is een beetje dun en wat licht van kleur. Hogere moutstort (68 punten).

Suiker is dus prima, maar minder dan dat ik gebruikt heb. Ik ben het met de keurmeester eens dat de body te dun is en de kleur te licht. Zijn advies m.b.t. het filteren zal ik zeker ter harte nemen. Ik had soms moeite om een mooi filterbed te maken. Wellicht dat dat door het gebruik van de moutwals nu beter gaat (pas twee keer mee gebrouwen, dus echt veel kan ik daar nog niet over zeggen).

Edwin

Jasperboe

Citaat van: MO op 03-11-2006  21:10 uMijn Rochefortachtig bier kent tegenwoordig een stort van 76% pilsmout, 7% cara120, 6% special B en 11% suiker. Eenvoudiger zou ik het niet durven maken. Naar mijn bescheiden mening zit er geen koriander (meer) in de Rochefort bieren.
Onze laatste lichting is de kloon van Oscar geworden: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6593.0.html

Nou is dit eindelijk weer eens goed gelukt (misschien heeft het nieuwe gistvat toch "het" probleem verholpen), dus willen we snel meer gaan brouwen. We hebben onze interesse op deze kloon geuit, maar nou vragen we ons af of deze kloon niet veel lijkt op die Chimay Blauw van Oscar als je gebruik maakt van korrelgist?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.