Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Citaat van: MO op 29-12-2004  12:37 uVolgens mij kunnen we het best eind januari gaan proeven. We hebben deelnemers zat, dus Herman, ik hoop dat je er ook zonder bier bij wilt zijn.
Overigens ben ik over zowel mijn versie als die van de buren niet tevreden. Het lijkt gewoon niet. Beiden te gebrand, te bitter, niet zo soepel als het origineel. of zo.

A3, wat denk jij van een proeverij? OF zullen we de bieren nog wat laten rijpen, een maand of drie of zo?

Heren,

Die van mij is ook niet wat ie wezen moet... Toch kan het nuttig zijn om onze misbaksels te proeven en wellicht dat er anderen zijn met geniale klonen. Een proeverij in januari lijkt me alweer kort dag, wat mij betreft is februari of maart ook OK.

Groeten,

A3

fritz

Ik zal er ook zijn, alleen is februari misschien moeilijk, gezien we dan ons tweede kindje verwachten. Ik heb gelijk nog eens Rochefort 8 gebrouwen (die staat nu te lageren na 4 dagen gegist te hebben!) en ga die gebruiken als geboortebier. Van de 2e probeersel had ik al 72 33cl flesjes, daar komt nu nog eens dezelfde hoeveelheid bij.
Als het me niet lukt om te komen, zoek ik wel een manier om enkele flesjes tot bij jullie te krijgen.

 :degroeten:

fritz

MO

Fritz,
ben jij wel tevreden over je kloon. A3, mijn buren en ik (3 brouwsels dus!) duidelijk niet. Wel goede bieren maar toch tamelijk ver van een Rochefort vandaan.

fritz

Martin,

Ik ga zo snel mogelijk de kloon eens naast het origineel proeven en zal dan iets laten weten!

fritz

Edwin

Nou :proost:

De mijne is het ook niet geworden... :-\
Het bier is gewoon niet lekker genoeg. Er zitten teveel esters in, terwijl de vergistingstemperatuur toch niet overdreven hoog was (wel lange vergistingsduur). Ben benieuwd naar jullie misbaksels (vooral die achterband van Herman! Ben groot liefhebber van Liefmans). Als veel brouwsels niet zo je-van-het zijn moeten we zeker niet te lang wachten met proeven!

Edwin

MaartenM

Hallo allemaal,
ik ga komend weekend de Rochefort kloon brouwen  :brouwen: ik kies bewust voor het eerste kloonrecept, deze vond ik eigenlijk nog lekkerder dan het origineel. Helaas ben ik de aantekeningen van mijn vorige pogiing kwijt!  :'( Het recept dat ik gevolgd heb, heb ik wel terug, maar geen hoeveelheid spoelwater. Kan iemand mij zijn hoeveelheid spoelwater laten weten (ik ga 20 liter brouwen).
alvast bedankt en met vriendelijke groet
Maarten

Edwin

Hoi Maarten :proost:

Ik had bij mijn eerste kloonpoging (met het oude recept) 20 liter maischwater en 12,5 liter spoelwater gebruikt (omgerekend naar de door jou gewenste 20 liter).

Edwin

fritz

Ik heb de kloon als geboortebier gebrouwen. Binnen dit en 9 dagen is het trouwens zover: de 2e dochter zal er dan zijn.  :elifant:
Daarmee dat ik de laatste paar weken weer wat minder actief was op het forum.  :-[
Ik zou de kloon nog eens moeten vergelijken met een origineel, maar ik had een tijd geleden de indruk dat deze toch niet mis was.
Hou ik er nog een paar opzij voor een proeverij, of vind iedereen deze kloon niet goed genoeg om door elkaar te laten proeven?  :huilen:

Groetjes,

fritz


Edwin

Ha Fritz :proost:

Alvast gefeliciteerd met je tweede dochter! Hopelijk gaat de bevalling voorspoedig!!
ik moet zeggen dat ik deze poging niet geslaagd kan noemen, maar een proeverijtje lijkt me toch niet verkeerd. Ik wil weten wat er nu mis is! Zoveel is er niet aan het recept veranderd, maar dit bier slaat bij mij de plank volledig mis. Ikzelf wijt het aan de gist. Daar ben ik niet tevreden over. Volgende keer toch maar weer Wyeast proberen voor een grote actieve giststarter?

Edwin

MaartenM

inderdaad alvast gefeliciteerd!  :hoera: Wij zijn ook zwanger van de 2e, dus mijn brouwen staat helaas ook op een wat lager pitje!

MO

De mijne was met Wyeast, en ook dat bier lijkt niet goed op het origineel. Ik stel voor toch een proeverij te houden. A3?

HH&MM

Gelijk gebrouwen met MO, op 17-10-04, gebotteld op 31-10-04 met Wyest 1762. Enorm langzaam op gang gekomen. Sinds week of 2 koolzuurvorming (!??), terwijl dit bij MO reeds veel eerder op gang kwam. Ook wij zijn van mening dat deze kloon niet lijkt op het orgineel. Wel lekker, overigens.

Gr, MM&HH

MO

Gisteren weer eens mijn kloon serieus vergeleken met het origineel. Origineel tht dec 09, dus volgens mij een hele verse (gebotteld dec 04?). Die heb je nu eenmaal in de Ardennen.
En wat schetst mijn verbazing: het bier lijkt prima. Kloonversie was duidelijk meer bitter, het origineel smaakte zoeter. Ik denk dat het SG wel goed zit maar de hogere bitterheid verstopt het zoetje in de kloon. Schuim van het origineel is lichter van kleur, maar het bier zelf heeft dezelfde kleur! Dat wordt lastig corrigeren!
Verder smaakte de kloon moutiger en wat gebrander. Kortom: de kloon had meer karakter, mag alleen iets minder bitter. Aan de kleur van het schuim kunnen we niet zoveel veranderen denk ik.
A3, proeverij in maart? Maasland?

Adrie

ha MO,

Helaas zitten de weekenden in maart alweer vol (in verband met verbouwingen zit ik sowieso momenteel in de weekenden erg klem), wat mij betreft komt april beter uit (2 of 3, 9 of 10)! Ik ben heel benieuwd naar jouw kloon (en naar die van de andere kloners).

Groeten,

A3

Edwin

Citaat van: Adrie op 17-02-2005  10:43 u(en naar die van de andere kloners).
A3

Ah...gelukkig :proost:

Ik ook trouwens. Misschien zit er nog ergens een drinkbare kloon. Ik ben namelijk echt niet tevreden over de mijne. Ik ga de batch ook niet tot het eind opdrinken ben ik bang. :'(
Ben wel benieuwd naar die van Martin. Blijkbaar heeft hij meer succes gehad dan ik.
Proeven in april levert mij geen problemen op (alleen de eerste zaterdag van april; ga dan fietsen in Ninove (B)).

Edwin

MO

Ik heb nog maar 10 flesjes waarvan er 3 voor het ONK bestemd zijn. Moet ik er dan van af blijven? Ik moet mijn gasten toch een Zr Agatha aan kunnen bieden?

Edwin

JAH!  >:(

En onze proeverij dan? :laugh:
Je batch is dus echt goed gelukt, als alles nagenoeg op is.

Edwin

fritz

April lijkt me goed, maar begin april zit ik in Barcelona. Het weekend vanaf de 17e zou gaan.
Ook ik ben zeer benieuwd naar jullie (allemaal) klonen ;)

fritz

BuBS

Van de week weer eens twee van mijn R8 clonen geproefd en het zijn twee prachige bieren. Nadien de echte R8 geproefd, maar geef mij maar mijn eigen R8. Deze heeft veel meer karakter, vergeleken met de Clone, was het origineel maar een leeg biertje. Ik ga nog één poging wagen, ik ga dan brouwen op de info uit het boek van Micheal Jackson. Twee soorten mout ( + mais) en twee soorten hop. Ik wil dan brouwen met Pilsmout, cara-cristal 120, kandijsuiker.

Gr Kees

Adrie

Edwin,

Ik heb jouw Rochefort 8-kloon geproefd. Zoals jij ook al constateerde heeft het bier last van een snoepjessmaak. Verder is het een heerlijk bier en lijkt  het erg op de echte, vind ik. En... de snoepjessmaak ligt niet aan jou, want eergisteren dronk ik een (wat oudere) Rochefort 6 en die had exact dezelfde smaak!

MO,

Jouw kloon heb ik naast die van Edwin geproefd. Opvallend was dat die veel bitterder was dan die van Edwin en ook veel bitterder dan het origineel. Blijkbaar had je teveel hop toegevoegd. De geur van het bier was wel zeer gelijkend op het origineel.

Beide bieren hadden de juiste kleur. We zijn dus erg dichtbij. Die van mij was veel te zoet (dat krijg je als je geen giststarter maakt van een pak Wyeast), maar afgezien daarvan zat die ook erg dichtbij het origineel.

Groeten,

A3

MO

Ik heb mijn versie naast het origineel geproefd, een tweetal weken geleden, en het klopt: ik heb ook staan duidelijk bitterder voor mijn bier. Verder lijkt hij volgens mij goed genoeg om de conclusie te rechtvaardigen dat er geen koriander (meer) inzit.

Je verbaast me met je conclusie dat de bieren nu wel lijken. Waren je eerdere uitspraken gebaseerd op een vermoeden en niet op een directe vergelijking?

Volgens mij had ik een wat lage opbrengst. Te weinig liters met teveel hop dus. En nog een geheimpje: ik was de maisvlokken vergeten. Gek he, dat je dan een lagere opbrengst haalt. En dus een bitterder bier. Maar afwachten wat de keurmeesters hier over een paar maanden van vinden...

Adrie

Citaat van: MO op 13-03-2005  21:03 uJe verbaast me met je conclusie dat de bieren nu wel lijken. Waren je eerdere uitspraken gebaseerd op een vermoeden en niet op een directe vergelijking?

Ach, je moet even door de verschillen heenproeven. Denk je het snoepje van Edwin, de bitterheid van jouw bier en de zoetheid van die van mij weg, dan proef je wel degelijk dat de moutstort OK is, de bitterheid goed, en de gist is natuurlijk OK. De kleur van alle drie bieren komt goed overeen. Bij een goed gistmanagement met de gist van Wyeast en de juiste vergistingstemperatuur (niet te hoog) hebben we een uitstekende kloon.

Johannes

ook al heb je nog zo´n goed recept, probeer maar eens 2 keer hetzelfde bier te brouwen, dat lukt op onze weckpannetjes-schaal toch niet. bij ons gilde hebben we ooit eens met exact dezelfde grondstoffen een bier gebrouwen met als resultaat zo´n 8 totaal verschillende bieren.

Johannes

MaartenM

Grmmmhhh  :bokser: Ik heb dus nog eens de eerste kloon gebrouwen en na 4 weken dacht ik dat hij wel aardig vergist zou moeten zijn. Eerst flesjes gedesinfecteerd en toen pas *stom* het SG gemeten.... 1021!!! Stik, hij moet dus nog een paar weekjes. Moet ik dan de flesjes wéér met sulfiet wassen of is omspoelen met heet water dan goed genoeg?

Adrie

Ha Maarten,

Goed spoelen met heet water, flessen goed laten uitlekken en zodanig bewaren dat er zich geen stof in kan verzamelen en je kunt er de volgende keer zonder schoonmaken je bier in bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.