Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Adrie

Ha Edwin,

Je schetst wel heel beeldend hoe het er 's morgens in huize Hoogendoorn aan toe gaat...

Volgens mij gaan we bij de proeverij weer een hoop uiteenlopende pogingen proeven, ik verheug me er al op. Mijn bier leek bij het bottelen juist aan de donkere kant, had weinig esters en smaakte heel karamellig.

Groeten,

A3

fritz

Ik had bij het overhevelen ook de indruk dat het iets te licht was, of toch veel lichter dan de vorige (1e) kloon van de R8!  ???

Groeten,

fritz

BuBS

Net het SG gemeten van de dinsdag gebrouwen R8, hij staat nu op 1016 (79% uitgegist) en er ligt nog een dikke/vette laag van 15 cm bovenop. Ik heb wel het idee dat de White Labs anders is als de Wyeast, de WL is wat meer rozijnachtig en wat kruidiger. Maar dat kan ook komen daardat ik deze keer het gedeelte cara-munich heb verhoogd.

Gr Kees

MO

vanmorgen de Rochefort kloon gebotteld op 1015. 9.1% lijkt mij precies goed voor deze dame. kleur leek inderdaad wat licht maar de smaak was echt helemaal perfect.  OP de gistkoek een liter of 15 wort gezet van 1106. Wat een dikke wort. Het leek wel bijna stroop. Eens kijken of de gist dit aankan.

Jacques

Jullie ervaringen dat de kleur te licht is maar dat de smaak dicht bij het origineel zit doet vermoeden dan de paters van Rochefort kleurstof gebruiken.
Overigens had ik al eerder uit een vrij betrouwbare bron gehoord dat in Rochefort kleurstof bij het bier gaat.

 :degroeten: Jacques

Adrie

Wat raar, die van mij was wel goed van kleur, wellicht zelfs iets te donker... Dat wordt weer een leuke vergelijking bij het proeven.

Groeten,

A3

MO

En ik heb weer een trage navergisting te pakken. Na 7 dagen bij ca 23 grC op de fles nog nauwelijks schuim of koolzuur. Smaak is wel voortreffelijk. Kleur is misschien toch wel goed. Dat zal wel weer een maandje of twee duren voordat deze te drinken is.

Adrie

Ha MO,

Die van mij staat nu drie weken na te gisten en is ook nog niet helemaal op druk. Nog wat weinig koolzuur en nog te zoet. Inderdaad een geduldbiertje. Maar goed, naar verluid moet ie toch even rijpen dus het resultaat wordt alleen maar beter.

Groeten,

A3

BuBS

Na 6 brouwsels R8, weet ik dat je niet te lang moet wachten met bottelen.
Bij mij is de R8 binnen 7 dagen uitgegist (80/81 %) en hierna ga ik gelijk bottelen. Deze werkwijze geeft bij mij nooit problemen met de hergisting. Wil je toch lageren, voeg dan voor de hergisting een verse gisstarter toe. Mijn laatste R8, staat nu te lageren in de koelkast op een graad of 2. Daar laat hem staan voor een week of 4 en daarna bottelen met een verse giststarter.

Gr Kees

Edwin

Ha mannen :proost:

Als ik de reactie van Kees lees, ben ik blij dat ik afgelopen weekend niet heb kunnen bottelen. Ga vanavond een giststarter maken en daarmee bottelen. Hopelijk gaat de nagisting dan goed...

Edwin

Edwin

Ha mannen :proost:

Afgelopen weekend gebotteld met extra gist, dus hopelijk gaat de vergisting nu goed. Ik heb 7 gram/liter kristalsuiker gebruikt. Het bier is gebotteld op een eind-SG van 1010, dus hij is goed doorvergist. Echter, de vraag is hoe het bier zich zal ontwikkelen. De hopbitterheid is prima, maar er is ook een bananengeur merkbaar  :-\. Nu kunnen esters zich nog wat afbreken tijdens de rijping, dus hopelijk wordt dat nog wat minder. Vooralsnog stel ik hier dat een hoofdvergisting op 27 graden te warm is, zeker als het wat langer duurt.

Edwin

Jacques

Hoi Edwin,

Het slechte nieuws is dat de esters zich eerder verder zullen ontwikkelen dan afbreken tijdens de gisting.
Het goede nieuws is dat je een smaakontwikkeling krijgt door de vorming van nieuwe esters waardoor het bier zich evenwichtiger zal gaan ontwikkelen.

Gelet op mijn bezoek aan de brouwerij een paar jaar geleden en ervaringen met de Rochefort gist denk ik toch dat je dit bier toch op een temperatuur van boven de 25 graden C moet laten vergisten. De hoeveelheid esters die je krijgt is ook afhankelijk van de hoeveelheid aanstelgist. Bij zowel veel als weinig aanstelgist worden er meer esters aangemaakt. Lastig toch he goed bierbrouwen...

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha Jacques :proost:

Brouwen blijft inderdaad lastig. Proeven ook! Eergisteren een eerste proef genomen en het bier bleek wat te zoet (logisch na 5 dagen), de hergisting was gestart...en de smaak was veelbelovend. Natuurlijk wel de esters, maar met dat kleine beetje druk dat er al op stond en de hopsmaak bleek het bier eigenlijk best evenwichtig te zijn! Of het nu een rake klap voor de kloonpoging is weet ik pas later, maar ik heb in ieder geval wel een batch dat lekker drinken is! In ieder geval dus een geslaagd brouwsel. Of het een geslaagde kloon is merken we bij de proeverij wel.

Edwin

MO

Onze Rochefort klonen zijn gisteren geproefd naast een origineel. Beide versies, van de buren en van mij, zijn volgens het recept zonder koriander gebrouwen. Het origineel was al wat ouder (stond 1.5 jaar in mijn kelder).
Kleur perfect. Schuim origineel iets lichter van kleur. Geur en smaak heel goed gelijkend. Orgineel is esteriger qua geur en smaak, onze versies waren bitterder. Een goede vergelijking is pas over ca 3 maanden te maken en dan met een verse originele.
De kloon versies waren absoluut niet te gebrand.
Ook deze R'fort8 had een SG van 1007. We moeten dus nog wat veranderen aan de moutstorting en maischschema. Verbazend dat de Rochefort zo ver is doorvergist, de trappisten hebben een efficient brouwproces. En weer jammer dat we dit niet voor het klonen hebben gemeten.

Edwin

Ha MO :proost:

Zou het kunnen dat ze een hogere suikerstorting gebruiken? Het schuim is immers ook lichter, wat in mijn beleving vaak ook duidt op een kleinere (donkere) moutstorting dan dat de kleur van het bier doet vermoeden (dus aankleuren).

Edwin

Adrie

Ha MO,

Op 4 september 2004 schreef ik:
CiteerGisteren een Rochefort 8 doorgemeten (uiterste verkoopdatum 4-12-2007).

eind SG: 1006
Brix: 8,0
Berekende start SG: 1073
Alcohol%: 8,9

Gisteren heb ik nog even mijn eigen kloon geproefd (ook zonder koriander). Er is niet meer koolzuur bijgekomen dan twee weken geleden, de hergisting op fles lijkt dus voltooid te zijn. Naar mijn smaak zit er wat te weinig koolzuur in, dus dat mag de volgende keer iets meer.
Het bier smaakt duidelijk voller en zoeter dan het origineel, maar ja, de begin- en einddichtheid zijn natuurlijk ook een stuk hoger (1080/1018). Het bier smaakt heerlijk complex door de mouten en de esters van de gist. Ook mijn versie is niet te gebrand. Eerlijk gezegd vind ik de wat zwaardere, vollere kloonversie lekkerder dan het origineel. Maar ja, we moeten klonen, hè.
Leve onze fantastische hobby! Broeva, haro!  samenvol

Groeten,

A3

Edwin

Inderdaad :proost:

En dan lekker een mooi ragoutje met laurier  ;D
Past mooi!

Edwin

MO


Edwin

Martin :proost:

Asterix en de lauwerkrans van Caesar

Adrie

Is iedereen klaar, zijn de klonen gebrouwen en gebotteld? Kunnen we een proeverij gaan organiseren?

Groeten,

A3

Herman

Mijne is nog niet gebotteld.

fritz

Vandaag gebotteld na een lange lagering. Voor alle zekerheid een zakje Nottingham toegevoegd en 8 g/l suiker gepitcht.
Dichtheid voor toevoeging van suiker met refractometer was 1032. We hadden een begindichtheid van 1078. Even rekenen geeft een einddichtheid van 1003 met hydrometer uit.
Wel laag he? Een andere methode geeft 1007. Komt neer op bijna 75% werkelijke vergistingsgraad (91% schijnbaar).

Afwachten wat het eindresultaat wordt!

fritz

Herman

 :echtboos:  :huilen:  :duimonder:  :weetniet:

Tsja, heb je eindelijk es tijd om te bottelen...... Ik had een zakje windsor gehydrateerd voor de nagisting, suikeroplossing in de mandfles, hevelen. Geur ruikt goed, smaak? Een zuurtje!!!! Het leek meer op een Liefmans Goudenband dan op een Rochefort!!!! Nou vind ik Goudenband best lekker, maar wie zegt dat het niet nog zuurder gaat worden!?

SG was overigens nog steeds 1.020. Balen! Nu moet ik nog es de R8 brouwen! Helaas denk ik te laat voor de proeverij, of ben ik alsnog welkom? Jullie willen vast wel een Gouden Achtband proeven of niet?  ;D

Herman

MO

Volgens mij kunnen we het best eind januari gaan proeven. We hebben deelnemers zat, dus Herman, ik hoop dat je er ook zonder bier bij wilt zijn.
Overigens ben ik over zowel mijn versie als die van de buren niet tevreden. Het lijkt gewoon niet. Beiden te gebrand, te bitter, niet zo soepel als het origineel. of zo.

A3, wat denk jij van een proeverij? OF zullen we de bieren nog wat laten rijpen, een maand of drie of zo?

Hopmans

Hoi Herman,

Ik zag gisteravond een fruitvliegje ( En dat lag niet aan de Lowbach  :laugh: ).
De tijd dat die ettertjes alleen in de zomer rond vliegen is denk ik voorgoed voorbij.
Ze overleven de winter.
Het is niet gezegd dat het zuurtje hierdoor komt, maar ik ben verplicht alle forumleden
in te lichten over het feit dat die $^%#%%&^^%*&&^*ing vliegjes nog steeds vrolijk hun rondjes draaien boven mijn gistvat  >:(


                              :pasop: FRUITVLIEGEN OOK IN WINTER !  :pasop:

Groetjes,

Hoppie...........Pfffffff............ :ziek:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.