Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ha MO,

Edwin, Herman, Henk oet Paiz en ikzelf hebben in ieder geval gebrouwen, daarnaast waren er nog een paar mensen die interesse hebben getoond. Fritz zou in september brouwen (is dit al gebeurd, Fritz?). Genoeg mensen dus. Eventueel kunnen mensen die nog niet hebben gebrouwen de kloon wat mij betreft zonder chocolade- carafa- of zwarte mout brouwen. Inderdaad, MO, goed idee. Als er zoveel mensen brouwen is er meer ruimte voor experimenten in 1 ronde.

Groeten,

A3

MO

Voor de zwartemout-loze versie: moet ik dan wel corrigeren met andere mouten? Jouw recept heeft

9.2% caramunich 120
3.7% special B

Cara naar 11% en special B naar 5% of anders?

Adrie

Beste MO,

Nee, houd de percentages caramunich en special B maar hetzelfde en verhoog de totale stort tot je weer op 1080 uitkomt.

Groeten,

A3

Herman

Zonder koriander? Het recept schrijft dit nog wel voor, 0,5 g per liter. Zo heb ik hem ten minste ook gebrouwen. Overigens heb ik mijn R8 afgelopen vrijdag (de 24e) geheveld, het SG was 1.030. Het tempo is echter wel uit de gisting verdwenen, dus ik hoop dat ie wel even doorzet.

Herman

MO

Ik heb er al vaker voor gepleit om het te brouwen recept vooraan in de thread te plaatsen met datum van meest recente aanpassing. Zoals jij dit hebt gedaan Herman met de Chouffe kloon. Ergens halverwege dit onderwerp heeft A3 de koriander geschrapt. Heeft dus niet iedereen gelezen kennelijk.

Herman

Sterker nog ,het te downloaden recept is ook niet aangepast. Foei A3! ;)

Maarreh die koriander wordt wel gebruikt las ik laatst in mijn nieuwste Michael Jackson, de nieuwe brouwer had dit aan hem toegegeven. Wat Jef van der Steen hierover heeft gemeld, weet ik zo niet.

Herman

Henk oet Paiz

Ik raak de draad wel een beetje kwijt moet ik zeggen. Ik meen me te herinneren dat ik in één van de thread over kloonbrouwsels eens wat aanpassingen heb voorgesteld om wat meer variatie te krijgen. Dat was toen not done. Volgens mij gaat het nu een kant op waarbij nagenoeg iedereen een verschillend recept brouwt. De één met, de ander zonder koriander. Vervolgens wordt er ook gevarieerd met de verschilende soorten mout. Komt dit nog wel goed? Als we straks gaan proeven, hoeveel verschillende bieren hebben we dan?

Coördinator, houd de zaak in de hand!  :lessmile:

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Sorry jongens, ik raak de draad ook een beetje kwijt. Voor de goede orde: we hadden in mijn beleving ook afgesproken om de koriander te laten vallen. Nu blijkt dat sommigen met en sommigen zonder hebben gebrouwen en anderen met. Dit levert al genoeg variatie op voor deze ronde. Laten we de variatie zonder de chocolademout/carafa dan maar achterwege laten. Eén variatie per ronde is genoeg. Dus, MO, gewoon het recept aanhouden, met de gebrande mout. Ik laat aan jou over of je met of zonder koriander wil brouwen. Mijn brouwsel is zonder. De Promash-versie geldt dus nog steeds, maar met de aantekening dat de korander eventueel mag worden weggelaten.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, zo niet, dan hoor ik dat graag.

Henk, we hadden ook afgesproken dat variatie binnen een ronde mag, mits elke variatie door minstens 3 brouwers gemaakt wordt.

Groeten,

A3

fritz

Citaat van: Adrie op 27-09-2004  11:30 uFritz zou in september brouwen (is dit al gebeurd, Fritz?).

Ha A3.  Ik moet nog een datum afspreken met mijn schoonvader.  Ik heb alles in huis en plande het eind deze maand, begin volgende maand te doen!
Ik hou je op de hoogte

 :biersmile:

fritz

MO

A3,
mag ik voor Special B CaraAroma 300 EBC gebruiken (dat is wat er het meeste op lijkt op de website van Brouwland)
mag ik voor de 120 EBC mout de Maasland mout gebruiken

MO

In mijn editie van Michael Jackson's Grote Belgische Bieren (2002) staat het volgende:

het bier wordt gebrouwen uit twee Pilsener mouten en een Munchener type helemaal uit Australie, Portugal en Polen met donkere kandijsuiker. Hopsoorten Hallertau en Styrian Golding

Volgens dhr Jackson dus geen koriander en geen 800 EBC mout. Is Special B een Muncheren type? Dacht het niet he?

Adrie

Ha MO,

Special  B is een caramout van 300 EBC, zo heb ik altijd begrepen. De  CaraAroma 300 EBC zou dus inderdaad dezelfde mout moeten zijn als Special B. Deze heb ik ook gebruikt en dat hebben we bij de vorige kloonpoging ook gedaan. Ik heb zo mijn vraagtekens bij de beschrijving van de heer Jackson. Klinkt wel leuk, mout uit Australië, maar waarom zouden de monniken dat doen, met zoveel uitstekende mout in de buurt? En gemakshalve vergeet hij de caramouten (of bedoelt hij CaraMünich) en de maisvlokken, waarvan we zeker weten dat die gebruikt worden (of werden, want ik heb recent ergens gelezen dat de mais vervangen is door tarwemeel omdat de monniken niet meer zeker konden zijn dat zij niet-genetisch gemanipuleerde mais konden krijgen).

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Hoi Adrie en MO,

Volgens de grondstoffenlijst van Promash is Special B Cara 400. Dit staat er ook tussen haakjes achter.

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Ha Henk,

In mijn Promash-lijst staat bij Special B een kleur van 236 EBC... Hoe dan ook, laten we de 300 EBC maar aanhouden, iets anders is bij Brouwland niet te krijgen. Ik zie trouwens dat Brouwland op hun site aangeeft dat dit de equivalent is van de Special B. Deze gebruiken dus.

Groeten,

A3

SiriS

(of werden, want ik heb recent ergens gelezen dat de mais vervangen is door tarwemeel omdat de monniken niet meer zeker konden zijn dat zij niet-genetisch gemanipuleerde mais konden krijgen).

Alle tarwe, gerst of mais is genetisch gemanipuleerd; ras veredeling is ook genetische manipulatie!

Groet, SiriS

Adrie

Ja SiriS, dat weten we ook wel, bedoeld wordt natuurlijk direct ingrijpen in het DNA van het gewas en niet door kruising en selectie.

SiriS

"We" in koninklijk meervoud of namens alle leden van dit forum?

Groet, SiriS

Adrie

We: de monniken en ondergetekende,

Groeten,

A3

MO

Jongens, geen ruzie maken hoor!

Adrie

Citaat van: Adrie op 27-09-2004  09:20 uHeren,

Mijn R8 kloon is blijven steken op 1020. Twee weken geleden zat het bier hierop en vrijdag nog steeds. Ik heb zaterdag een giststarter gemaakt van een halve liter en hier bezonken gist van de bodem van het lageringsvat in geheveld. De giststarter vervolgens intensief belucht. Ongelofelijk dat na zo'n korte tijd de gist al nagenoeg dood was. Pas vanmorgen (zo'n 40 uur na het inzetten) was de starter goed op dreef. Vanavond ga ik de starter bij het bier doen in de hoop dat ie dan nog even doorgaat en zorgt voor een goede hergisting op fles. Gezien de vorige poging zou ie op zo'n 1014 moeten uitkomen.

Groeten,

A3

Het lijkt erop dat de truc met de giststarter werkt: het bier gist weer langzaam verder. Benieuwd waar hij uitkomt en ik hoop dat ik volgende week kan gaan bottelen.

Groeten,

A3

fritz

Zo, de datum is afgesproken.  We gaan de R8-kloon op zondag 10 oktober brouwen.  Ik ben van plan mijn versie terug met koriander te brouwen.
Het is niet echt duidelijk meer om te volgen hoe of wat er nu gebrouwen wordt.  Ik vind het gebruikte promash-bestand ook niet, of is dit de file die Wim heeft gepost  ??? Waar kan ik de meest recente vinden?  :weetniet:

fritz

Adrie

Beste Fritz,

Het Promash-bestand staat nu in het tweede bericht van dit onderwerp.

groeten,

A3

fritz

Ha bedankt A3! 
Ik had ondertussen ook gezien dat ik de recepten bij de rest van de promash files kon vinden  ::)
Ik dacht dat, zoals bij de chouffe-kloon, de file ook in de thread stond.

:degroeten:

fritz

Adrie

Ha Fritz,

Hij stond inderdaad niet in deze thread, maar het is wel handig om dat voortaan wel te doen. Zodra een recept is afgesproken plaatst de coördinator het promash recept als bijlage bij een bericht.

Groeten,

A3

Jacques

Citaat van: MO op 28-09-2004  22:23 uIn mijn editie van Michael Jackson's Grote Belgische Bieren (2002) staat het volgende:

het bier wordt gebrouwen uit twee Pilsener mouten en een Munchener type helemaal uit Australie, Portugal en Polen met donkere kandijsuiker. Hopsoorten Hallertau en Styrian Golding

Volgens dhr Jackson dus geen koriander en geen 800 EBC mout. Is Special B een Muncheren type? Dacht het niet he?

Ik zie dat ik deze discussie helemaal gemist heb. Nu was ik niet van plan om op korte termijn opnieuw een Rochefort-kloon te gaan brouwen maat toch wil ik even reageren.

Jaren geleden heb ik de Rochefort trappistenbrouwerij bezocht. Toen betrokken ze al hun mout nog van De Wolf Cozijns. Het staat voor mij vast dat ze toen Special B gebruikte. Duidelijk is ook dat het karakter van het bier gewijzigd is na de sluiting van De Wolfs Cozijns. Rochefort 8 is altijd voller bier met een diepere smaak geweest dan andere 'zware dubbels'. Veel van de diepgang van Rochefort is verloren gegaan.
De discussie is al eerder aan bod geweest moeten we nu het huidige mindere bier klonen of het oudere.

Als ik een imitatie ga brouwen weet ik wel waarvoor ik kies...

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.