Toen Achel een tripel wilde brouwen, haalde ze de brouwer van Westmalle naar Achel om een tripel te brouwen, want de Westmalle is de beste tripel ter wereld, dus wie kan je beter hebben. Na de tripel moest er een donker bier komen, en één van de mooiste donkere bieren is de R8. Zo doende kwam broeder Antoine naar Achel en brouwde daar zijn R8, volgens mij ook met de Rochefort gist. De grote trappisten gebruiken allemaal de zelfde grondstoffen, er zijn zelfs verhalen dat de gist zelfs het zelfde is. Volgens mij bepaald het brouwwater van Rochefort, voor een gedeelte het karakter van het bier. Dat ondervond ook Chimay, toen bij La Trappe de witte Chimay gebrouwen werd ( Tijdens de verbouwing van de brouwerij van Chimay) Het werd een mooi bier, maar geen witte Chimay. Dit probleem werd opgelost, door tankwagens met water van Chimay te vervoeren naar Nederland en daar werd dan met gebrouwen en de tankwagens gingen vol terug met bier, die bij Chimay weer werd gebotteld. Maar goed, ik dwaal af. Proef eens een donkere Achel en je zal verbaasd zijn.
Gr Kees