Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Budelsbrew

Beste brouwers, ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste brouwsel met echte mout, schroten etc. gemaakt.
Het was de rochfort 8.3 kloon 11L (recept van den organolept) gemaakt en ik heb er de Wyeast 1762 voor gebruikt.
Bij het thuiskomen vanmddag zag ik dat mijn temp. opgelopen was tot over de 27 ºC (vat staat in huiskamer bij 22 ºC).
Nu wil ik even weten of ik het vat naar een koelere plaats moet verhuizen(kelder is maar 14 gr) of kan ik het vat laten staan in huis bij 22 ºC.
Ik ben bang dat als het vat in de kelder gezet wordt mijn vergisting stopt.
Of misschien kan ik er gewoon een ventilator erbij zetten of laten staan en afwachten.

groet patrick

Henielma

Hoogstwaarschijnlijk is de vergisting inmiddels in rustiger vaarwater aangekomen. Ik zou het vat nu in de woonkamer laten staan. De volgende keer is het beter het vat in het begin (eerste 1..2 dagen) wat koeler te houden.

Budelsbrew

Maar mijn hoofdvergisting is eigenlijk pas een dag echt bezig, ik heb op zondag rond 7 uur 's ochtends de gist toegevoegd en de worttemp. was toen 23 ºC
Zo tegen de zondagavond rond 8en is het slot gaan borrelen dus is het proces 1 dag bezig, maar wel heftig.
Ik kan er misschien nog een klamme handdoek omheen doen of is dit niet meer nodig.

RobinB

Hoeveel gist had je toegevoegd?

Budelsbrew

Een zakje Wyeast propagator in zo'n 200 ml water met suiker en citroenzuur en lekker geschud.
De temp van het vat is naar 26.5gr gezakt,



RobinB

Dat verklaart het al wel wat, die methode levert niet echt veel gist op!
Ach, als hij nu maar lekker op gang is!

Budelsbrew

Voor die starter had ik geen wort of wortpoeder ter beschikking maar de vergisting verloopt tot nu toe goed , veel geborrel en een aardige schuimhoed met veel hophars. Lekker geurtje al.
En in mijn enthousiasme voor de eerste keer maischen ben ik vergeten mijn pH te meten, zou dit een ramp zijn ?

RobinB

Neuh, komt de volgende keer wel weer!

Joran

Naar aanleiding van dit topic heb ik onlangs een bier gebrouwen, met enkel andere hop (die had ik op voorraad en wilde niet nog meer hop in de vriezer). Nu is deze blijkbaar niet zo heel ver uitvergist (of ik heb te vroeg gebotteld) zie het Quadrupel topic.

Wat ik me afvroeg. Voegen jullie de suiker toe na de hoofdvergisting of tijdens het koken? Ik heb het laatste gedaan. Misschien dat ie daarom niet zover is uitvergist. En valt de schade uiteindelijk nog mee. De smaak van het SG monster deed alvast heel erg aan een Rochefort denken.

RobinB

Lijkt me best aardig vergist?
Of er nog wat af had gekund is de vraag, maar je hebt niet verder gemeten, dus zullen we dat pas weten bij het openen. ;)

Denk dat ie best op z'n eind zou kunnen zijn gezien:
- zwaar bier
- redelijk aandeel cara-mouten (9%)
- relatief weinig suiker voor het type (8%)

Mijn R10-achtige was verder uitvergist (zowel SG als %), maar die had ook meer suiker.

Gewoon maar afwachten en op z'n tijd proeven! :)

Joran

Dank voor je antwoord.

Dat is ook wat we besloten hebben te doen. Komende maand monitoren (goh, wat erg :)). Waarschijnlijk en hopelijk valt het mee. Mocht het niet zo zijn. Dan schenken we de flesjes uit in een steriel vat en laten we hem nog even verder zijn gang gaan. De vergistingsgraad is wel ok inderdaad, zo'n 80%. We doen ook niet aan beluchten van het wort en misschien heb je met deze gist wel een grotere starter nodig. Ik weet het niet. Ben van Mr Malty uitgegaan.

segtom

Ik wil ook een Rochefort kloon maken en ben momenteel op het volgende recept uitgekomen

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptRochefort 8
Kenmerktom nog aanpassen
Brouwdatum9/10/2012
BiertypeQuadrupel
Aantal liters5
Gewenst begin SG1074 (8,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement73,5%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater11,5 liter
Maischdikte4,6 l/kg
Maischwater7,1 liter
Spoelwater2,7 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur45 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid29 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC67,0 %1141 gr3 EBC
Caramunich8,0 %136 gr123 EBC
Special B8,0 %136 gr391 EBC
Dextrose8,0 %136 gr0 EBC
Maïsvlokken8,0 %136 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding4,2 %13 gr60 minuten26 EBU
Hallertau Hersbrücker4,0 %4 gr60 minuten7 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingen1762/ opkweek Rochefort

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
161°C30 minuten4,6 l/kg
268°C60 minuten4,6 l/kg
376°C5 minuten4,6 l/kg

Mijn vraag stelt zich vooral rond de kruiden en de kleur of dit kan kloppen?

RobinB

Ik zie geen kruiden?
Qua kleur zit je wel goed. :)

Zelf zou ik wat minder special B doen, eventueel dan wat extra caramunich. :)

Oxhead

Broeder Pierre melde in een interview in Bierpassiemagazine (maart/april/mei 2001) dat er alleen een klein beetje koriander gebruikt wordt in de Rochefortbieren.
Helaas staat daar niks over de ongemoute granen in. ;D

segtom

Ah sorry. Dat is ff er uit gehaald omdat ik het nog niet wist. Ik dacht aan 1 g koriander per 10 l dus 0.5 g op dit recept en dan misschien 5% special B, 10% caramunich en de rest bij de suiker of de pilsmout? Zo had ik het eerst gedacht gevormd.

RobinB

Lijkt me prima inderdaad. :)

Citaat van: Oxhead op 24-10-2012  19:34 uHelaas staat daar niks over de ongemoute granen in.
Het etiket rept ook alleen over "ongemoute granen", niet een specifieke soort. ;)

segtom

Het schijnt dat dit maisvlokken zijn. Iemand heeft dat opgevangen dat ik ken.

Pim

Rochefort 8 is toch geen Quadrupel !?! (stond in het recept bij "Biertype")
En ik heb me laten vertellen dat Rochefort met bruine kandijsuiker werkt (in ieder geval in de 10 maar ik dacht ook in de 8 ) . Helaas geen idee welke hoeveelheden.

segtom

Volgens mensen die er geweest zijn op rondleiding wordt er alleen witte dextrose als suikergebruikt.

RobinB

inderdaad gewoon kristalsuiker. :)

En met z'n 9,2% is het gewoon een quadrupel. De 10 ook. :)

EBC

Ergens op het forum staat een recept van Bubs. Bij de Deltabrouwers is eens een kloonpoging ondernomen met begeleiding van Derek Walsh. Het bier is in een labo geanaliseerd en zo meer. Kijk anders op de site van de Deltabrouwers, wellicht dat daar nog iets te vinden valt.

segtom

Bedankt voor de tip ik zal daar eens kijken ;) ik zie er kandijsuiker staan maar enkele jaren terug werd gezien dat ze dextrose gebruikten.

RobinB

Citaat van: EBC op 25-10-2012  14:41 uErgens op het forum staat een recept van Bubs. Bij de Deltabrouwers is eens een kloonpoging ondernomen met begeleiding van Derek Walsh. Het bier is in een labo geanaliseerd en zo meer. Kijk anders op de site van de Deltabrouwers, wellicht dat daar nog iets te vinden valt.


Staat die ook niet aan het begin van dit draadje?
Dit is wel nog een van de "old-school" kloondraadjes als ik me niet vergis?

segtom

Ja dat klopt. Heb die in het begin ook gehad ,maar omdat ik kennissen heb die zeiden dat er dextrose inging (en chocolademout naar het schijnt ook).

segtom

Gister namiddag 5 l gebrouwen om te testen. 5.7 l met SG 1074 in het gistvat.


En bij deze wat sfeer foto's :)



De aangepaste schijvenmolen ;)



Binnen aanzicht



De Rochefort gist



Moutstort van BrouwVisie



Filteren



Gefilterd wort



10 uur na het enten van het wort vanmorgen om 6 uur  volle activiteit bij 19 °C.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.