Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Adrie

Ha Henk,

Hersbrucker  is hetzelfde als Hallertau Hersbrucker  en dat is de hop die we nodig hebben. De hopgift kun je inderdaad aanpassen aan het alfazuurpercentage dat jouw hop heeft (eventueel gecorrigeerd voor de bewaartijd).

Ik wil je echter wel verzoeken om geen andere moutsoorten te gebruiken (pilsmout van de ene mouterij vervangen door die van de andere kan natuurlijk wel). Dus geen Special B gaan vervangen door CaraMunich 120 EBC of zoiets.

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Dat was ik ook niet van plan, enkel verschil in leverancier en dus iets andere eigenschappen.

Groeten,

Henk :proost2:

Henk oet Paiz

Hier volgt mijn beoogd recept:

[size=1/2]Recipe : 19. Rochefort8-kloon juni 2004

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (LTR):        26.00    Wort Size (LTR):   26.00
Total Grain (kg):         7.70
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.28
Anticipated EBC:          58.1
Anticipated IBU:          21.7
Brewhouse Efficiency:       85 %
Wort Boil Time:             75    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 72.7     5.60 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  9.1     0.70 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    160
  3.9     0.30 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    537
  1.3     0.10 kg.  Carafa Special ontkaft  I - W Duitsland      1.032   1209
  3.9     0.30 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      0
  9.1     0.70 kg.  Bruine kandijsuiker                          1.047     12


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 80.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    2.99  17.6  75 min.
 45.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.47   4.1  30 min.


Mash Schedule
-------------

Ltr Water Per kg Grain: 3.00    Total Ltr: 21.00

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  68  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5

[/size]


Ik heb de hoeveelheid carafa verdubbeld omdat ik door de lichtere versie pilsmout een veel lagere EBC-waarde zou krijgen.

Graag jullie reactie.

Groeten,

Henk :proost2:

Adrie

Ha Henk,

Ik zie dat je de Carafa dehusked hebt verhoogd van 0,7% naar 1,3%. Dit moet ik je afraden, omdat je bier dan te donker wordt en een te gebrande smaak krijgt. Dit bleek duidelijk uit de vorige proeverij.

Groeten,

A3

Edwin

Ha Henk :proost:

Ik zie eigenlijk nu pas dat de EBC voor de pilsmouten als 6 EBC te boek staan. Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat dat 3 was, net als jouw opgave dus.

Voor wat betreft de verdubbeling van de carafa raad ik je stellig af dit te doen. De storting is namelijk proefondervindelijk verlaagd. Door het weer te verdubbelen, zal de smaak van het bier veranderen in meer gebrand (een sterke stout was mijn allereerste associatie, voordat de gist goed zijn werk ging doen). Ik zou voor dezelfde stortingspercentages gaan en dan maar de gok nemen dat de kleur niet helemaal klopt. Die is mogelijk te corrigeren met gebruik van een andere suiker. Bruine basterd schijnt een donkerder kleur te geven dan bruine kandij bijvoorbeeld. Welke smaakeffecten dat weer heeft weet ik echter niet.

Mijn advies: NIET die carafa-storting verhogen!

Edwin

Edwin

Nâh :proost;

Zitten we wéér dubbel te werken!. Gelukkig wel op een lijn!

Edwin

Adrie

Zal wel telepatie zijn. Bier verbroedert op een dieper niveau dan je zou denken.

Groeten,

A3

BuBS

Hi, Ik zou de carafa geheel weg laten, maar waarom is pilsmout 6 ebc, volgens mij is deze altijd 3 ebc??

Gr Kees

Edwin

Citaat van: Adrie op 03-06-2004  09:33 uZal wel telepatie zijn. Bier verbroedert op een dieper niveau dan je zou denken.

Kijk, nou word ik helemaal warm van binnen  ;D :-*

Ja ik zat net ook naar die 6 EBC te kijken en ik dacht ook dat dat 3 zou moeten zijn. Weglaten van carafa? Misschien voor een volgende poging. Nu lijkt mij een halvering een reële optie 9is trouwens ook al gedaan).

Edwin

Henk oet Paiz

Akkoord, ik pas de carafastorting weer aan naar de oorspronkelijke waarde. Ik denk dat de kleur mee zal vallen, mijn eerdere kloonpoging was vergelijkbaar en was qua kleur zeker niet te licht.

De starter is aan de gang, dus morgen wordt er gebrouwen. :brouwen:

Groeten,

Henk :proost2:

Henk oet Paiz

Vandaag dus gebrouwen i.p.v. vrijdag. Ik heb het recept aangepast op de oorspronkelijke hoeveelheid chocolademout. Ook moest ik noodgedwongen de kandijgift aanpassen, omdat de pakjes 250 gr. waren i.p.v. 500 gr. ;D Ik heb dus naast 2 pakjes kandijsuiker nog 200 gr. kristalsuiker toegevoegd. Het geplande SG heb ik niet helemaal gehaald, omdat ik iets meer liters had. Een begin SG van 1076 was het resultaat.

Ik heb voor het eerst ook de giststarter belucht, conform een andere thread op dit forum. Eens kijken wat dat oplevert bij deze gist. De vorige keer heeft ie namelijk ongeveer 6 weken over de hoofdgisting gedaan. Ik ga hem vanavond direct inpakken om de temperatuur zo hoog mogelijk te houden en te zorgen dat ie vanacht niet te ver terug zakt.

Groeten,

Henk :proost2:

Jacques

Citaat van: Henk oet Paiz op 06-06-2004  20:35 uIk ga hem vanavond direct inpakken om de temperatuur zo hoog mogelijk te houden en te zorgen dat ie vanacht niet te ver terug zakt.

Hoi Henk,

Gelet op de huidige hoge temperaturen zou ik als ik jou was de isolatie verwijderen. In het gistvat is het altijd wat warmer dan buiten het vat. Je hoeft met de komende zwoele avonden niet bang te zijn dat de temperatuur te veel daalt.

:degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

De vergisting loopt goed door. Gisteren was de temperatuur gestegen tot z'n 28o. De isolatie was toen inderdaad verwijderd, maar door de hoge omgevingstemperatuur liep de temperatuur van het vat toch zo hoog op. Vanmorgen gezakt naar zo'n 25o, ik hoop dat ik het vat daarop kan houden.

Wordt vervolgd ;)

Groeten,

Henk  :proost2:

Henk oet Paiz

SG is gezakt tot 1016, hopelijk morgenavond overhevelen. Mooi resultaat voor deze gist, binnen één week de hoofdgisting voltooid.

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Zo zie je maar weer dat het brouwen in de zomer voor sommige gistsoorten/biertypen helemaal niet verkeerd is...

:degroeten: Jacques

Adrie

Brouwers,

Eindelijk ga ik ook weer eens brouwen; aanstaande zondag staat de R8kloon op mijn programma. In navolging van de lead van MO ga ik het bier brouwen zonder koriander. Verder laat ik het recept ongewijzigd.

Ik ben de draad een beetje kwijt, een hoop mensen hebben gemeld mee te doen, maar niet iedereen heeft aangegeven daadwerkelijk te hebben gebrouwen. De volgende personen hebben in ieder geval hun interesse getoond:

Henk uur Paiz
Wim
Herman Holtrop
BuBS
Fritz
Johannes
Edwin
Maarten_jansen
A3

Hebben jullie allemaal al gebrouwen of gaan jullie dat binnenkort doen? Zo ja, dan kunnen we een proeverij plannen voor eind oktober/begin november.

Groeten,

A3

Edwin

HA3 :proost:

Ik ben zeker van plan te gaan brouwen! De gist ligt al klaar en alle ingredienten staan paraat. Nu alleen de tijd nog vinden om een brouw weg te zetten!  :P
Ik verwacht de eerste helft van september pas te kunnen brouwen.

Edwin

Henk oet Paiz

Hoi Adrie,

Ik heb begin juni gebrouwen, hetgeen heeft geresulteerd in een prachtige R8-kloon, waarvan al een behoorlijk deel is verdwenen :lekkerbier:

Ik zal in ieder geval een aantal flessen bewaren voor een proeverij dit najaar.

Groeten,

Henk :proost2:

Adrie

Kloners,

Helaas is de giststarter van 2 flessen Rochefort 6 niet aangeslagen. Wellicht dat ie vandaag nog wat gaat doen, maar vanmorgen zag de giststarter er nog zo dood als een pier uit. Niet brouwen dus, komende zondag. Ik bestel vandaag nog een Wyeast Belgian Abbey II, zodat ik hopelijk volgend weekend aan de slag kan. Jammer, jammer. Ik had me al enorm verheugd om weer eens te brouwen.

Groeten,

A3

fritz

Ik heb ook alles om de kloon te brouwen en ik verwacht zoals Edwin in de eerste helft van september te brouwen.

:degroeten:

fritz

Adrie

Ha Fritz,

Dat lijkt me prima. Ik heb ondertussen een Wyeast besteld en hoop zaterdag aan de slag te kunnen. Voor de zekerheid heb ik maar een XL-pack gekocht, zodat ik zonder giststarter snel aan de slag kan.

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Hoi collega kloners,

Afgelopen weekend mijn kloon geproefd naast een R8 en omdat het zo goed beviel ook nog maar een R10 erachteraan gedronken. Het viel mij niet tegen, het kon minder (om het maar eens op z'n Grunn'ns te zeggen ;D).

Wat mij opviel is dat er aan beide bieren (R8 + R10) een bepaalde zoete lucht zit die volgens mij afkomstig is van een extra toevoeging. Mijn vrouw en ik hadden een associatie met vanille. Wat we beiden absoluut niet konden proeven was koriander, dus het weglaten hiervan lijkt me een goede keuze. Misschien kunnen we tijdens de proeverij eens discussiëren over welke toevoeging dat zou kunnen zijn.

Overigens vonden wij allebei de kloon lekkerder dan de echte versie. Die zoete lucht/smaak ging ons beide enigszins tegenstaan.

Groeten,

Henk :proost2:

Adrie

Ha Henk,

Die lucht is mij laatst bij de Rochefort 6 ook al eens opgevallen, daar vond ik hem vrij sterk in. Ik vond het een beetje een weeïge lucht, maar ik vermoed dat ie afkomstig is van de gist, alhoewel ik een toevoeging niet uitsluit. De geur deed me een beetje denken aan de geur die ook door sommige korrelgisten wordt gevormd. Zouden de broeders van Rochefort een korrelgist voor de nagisting gebruiken, tegenwoordig?

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Klopt, de lucht is inderdaad een beetje weeïg, vandaar dat ie ook ging tegenstaan. Ik vraag mij af of het van de gist komt. Het zou inderdaad wel kunnen van een korrelgist, maar daarvoor vind ik de lucht eigenlijk wel te sterk.

Maar eens kijken wat de rest ervan vindt.

Groeten,

Henk :proost2:

BuBS

Waar je de clone ook eens mee moet vergelijken, is de donkere van Achel. Dit is een R8 clone gebrouwen in Achel, gebrouwen door de brouwmeester van Rochefort ( broeder Antoine ?).

Gr Kees

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.