Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Beste Kloners,

Rochfortgist van de Zeeuwse Gistbak staat enige tijd te pruttelen dus...
Ga straks, zodra de code van Promash binnen is de Rochefort7 brouwen, dan kan ik gelijk alles goed opslaan en printen voor tijdens het brouwen.
Ik wil bijna hetzelfde recept gebruiken als voor de 8. alleen wat spelen met de ingredienten tot een begin SG van 1074 wordt gehaald.
Na de hoofdgisting ga ik de gist gebruiken om de Rochefort8 mee te vergisten. (wil in de 10/15 min.koeltijd de 7 overhevelen naar lagerfles en dan meteen de 8 in hetzelfde vat en beluchten.)
2 x 15L

Nog een paar vraagjes aangaande die 8 en Promash:
1
Ik neem het recept over in Promash en lock de ingrediënten met batch size om snel en eenvoudig van 25l naar 15l te herberekenen. Of zitten er nog addertjes onder het gras hier?
2
Bij het eerste recept staat Anticipated EBC 44.5 / 62.6 bij eerste
Bij Special B EBC 236.
Moet dit laatste niet veel hoger zijn, boven de 300? (Als ik hem selecteer in Promash (Special B Cara 400 Dingemans) geeft hij zelfs 537 EbC aan.) Dan zou de verwachtte EBC toch veel hoger uitvallen, In de buurt van de 60. Dit ligt in de buurt van de waarde in het eerste recept. Wat is nu de juiste waarde?
3
Anticipated IBU: 29.3 in het eerste en 28.8 in het tweede recept.
Als ik de benodigde hop invoer (heb even pellets met de juiste waarden ingevoerd) dan kom ik op een IBU van 31.4. Heb ik een instelling oid over het hoofd gezien, want de enige wijze om op de 29.3 te komen is de hopgift minderen. Zijn er wellicht andere mogelijkheden in Promash?
Ik heb geen pellets en ga met bloemen, Uitrekenen hopgift wil ik eigenlijk met Promash doen, maar als ik zaken over het hoofd zie, wil ik dit wel graag weten, kan een hoop schelen.

:degroeten:

Wim

wim

code is binnen en nu draait versie 1.8A hier.
Jammer dat alles wat ik ingevoerd had (mout/hop voorraad weg is, maar goed dat is bijna hersteld. NedPromash zit erover, doch ik kan niet alles vinden uit mijn voorraad, heb gezocht naar het dichtsbijzijnde.)

Ik heb het tweede recept van deze thread ingevoerd, maar weet niet goed wat ik ermee aan moet, Alle ingredienten gewijzigd zodat er geen verschil is: kijk zelf maar in de bijlage, doch de EBC en IBU waarden liggen veel hoger, de rest klopt.
Hoe kan dit, zie ook vorige vraag, doe ik iets fout?
(Voor de veranderingen week het met mijn ingredienten zelfs nog veel meer af, vooral donkerder en sg 1078 ipv 1080)

:degroeten:
Wim

wim

Oke, ik zie de bijlage niet, dus bij deze het TXT file.

Rochefort8(hobbybrouwen.nl)

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

18-D  Strong Belgian  Ale, Belgian Strong Dark Ale

Min OG:  1.065   Max OG:  1.098
Min IBU:    25   Max IBU:    40
Min Clr:    17   Max Clr:    52  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):         7.65
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.38
Anticipated EBC:          53.2
Anticipated IBU:          31.4
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   30.77    L
Pre-Boil Gravity:      1.065    SG          15.94  Plato

Formulas Used
-------------

Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Rager

Additional Utilization Used For Plug Hops:         2 %
Additional Utilization Used For Pellet Hops:      10 %


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 73.2     5.60 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.038      6
  9.2     0.70 kg.  Caramunich I - Weyermann      Duitsland      1.034    120
  0.7     0.05 kg.  Black De-Bittered 1400 - Ding België         1.030   1182
  3.7     0.28 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.030    236
  3.7     0.28 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      1
  9.7     0.74 kg.  Bruine basterdsuiker                         1.047    150

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 56.00 g.     Styrian Goldings pellet           Pellet   3.80  25.9  75 min.
 21.00 g.     Hallertau Hersbruckerpellet       Pellet   4.50   5.5  30 min.


 



Henk oet Paiz

Hoi Wim,

Ik zie jouw bijlage wel en daar zie ik dat jij de kooktijd en de alphapercentages anders hebt ingevuld, dus logisch dat je andere waardes krijgt. In het daarop volgende bericht heb je dat wel gecorrigeerd, dus ik denk dat het in jouw "system settings" zit. Die moet je instellen, passend op jouw situatie/brouwproces.

Ik adviseer je om dit soort vragen niet hier, maar onder het hoofdstuk Promash te stellen. Dan krijg je waarschijnlijk meer respons.

Groeten,

Henk  :proost2:

wim

Sorry, voor late reactie, mijn netwerkkabel en een kaart hadden de geest gegeven.

Henk,

Lang zitten denken hoor, waar dit te plaatsten. Maar als we met z'n allen een kloon gaan brouwen (en bij mij staat deze binnen 8 dagen op het programma) dan moet ik wel weten of ik iets fout doe in deze, anders werk ik in ieder geval al met een afwijkend recept, maakt de vergelijking moeilijk. En ja dan is de IBU waarde ander, doch de EBC waarde heeft weinig met hofgift te maken.
Vanavond lezing van Jacques over Promash dus hoop dan de laatste onduidelijkheden uit de weg geruimd te hebben.

Adrie,

Bij verscheide ingredienten staat Maasland, is dat die brouwerij bij jou in de buurt waar het zo gezellig is? zo ja, dan is het wellicht verstandiger om ingredienten te kiezen die verkrijgbaar zijn bij Brouwland of v/dKooij, ik ga in ieder geval niet naar de Maaslandbrouwerij (al is het er nog zo gezellig, dan wordt het wel een heel duur receptje :)) om mouten te halen  die ik reeds heb liggen. En de waarden die er bij staan wijken af van de mouten die je bij eerder genoemde winkels koopt.

:degroeten:

Wim

Adrie

Hoi Wim,

Hier dan nogmaals het recept met de ingrediënten zoals deze algemeen verkrijgbaar zijn:


Rochefort 8

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         3.06
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.33
Anticipated EBC:          53.5
Anticipated IBU:          28.9
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  3.7     0.11 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      0
 73.2     2.24 kg.  Pilsener (Maasland)           België         1.038      6
  9.2     0.28 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    120
  9.6     0.29 kg.  Candy Sugar dark                             1.047    201
  3.7     0.11 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    537
  0.7     0.02 kg.  Carafa Special ontkaft  I - W Duitsland      1.032   1209

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 22.40 g.     Styrian Goldings (Maasland)       Pellet   3.80  22.0  75 min.
  8.40 g.     Hallertauer (Maasland)            Pellet   4.50   6.9  30 min.


Extras

  Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
  5.00 gm     Corriander Seed                Spice      5 Min.(boil)


Yeast
-----

Wyeast 1762 Belgian Abbey II


Mash Schedule
-------------

Mash Name: maischschema Rochefort 8

Total Grain kg:     2.77
Total Water Qts:    8.95 - Before Additional Infusions
Total Water L:    8.47 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        18.28 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Eerste stap            0     30     60      60   Infuse    66        8.47   3.06
Tweede stap           10     60     68      68   Direct   ---     -------   ----
Uitmaischen           15      5     75      75   Direct   ---     -------   ----
All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.


Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Hoi A3,

Ik heb over het recept drie vragen:

1. Ik heb chocolademout 800 EBC ontbitterd van Brouwland, komt dat in de buurt van de Carafa special ontkaft?
2. Maakt het uit of je hoppellets gebruikt of bloemen?
3. Ik vind de omschrijving van het maischschema wat cryptisch, ik maak er het volgende uit op: 30 min op 60, 60 min op 68 en 5 min op 75, klopt dat?

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Ha Henk,

1. Ja, dat denk ik wel
2. Van bloemen moet je zo'n 10% meer gebruiken dan van pellets
3. Dat klopt.

Groeten,

A3

wim

Het waterslot van de Grappist7 doet het aanmerkelijk rustiger dus hij kan gelagerd worden. Meteen daarna dient de Rochefort8 op de gist komen.
Ik ga straks dus brouwen, wil ongeveer 17.00u beginnen dus tot dan kunnen jullie nog op/aanmerkingen maken.
Het volgende recept ga ik gebruiken:
 
Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):     15.00
Total Grain (kg):         4.90
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.26
Anticipated EBC:          55.0
Anticipated IBU:          28.0
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             75    Minutes
Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Rager


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 73.4     3.60 kg.  Pilsener 3 - Dingemans            1.037      3
  9.1     0.44 kg.  Caramunich I - Weyermann       1.034    120
  0.6     0.03 kg.  Black De-Bittered 1400 - Ding   1.030   1882
  3.7     0.18 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem  1.032    537
  3.7     0.18 kg.  Flaked Corn (Maize)                 1.040      1
  9.5     0.47 kg.  Bruine kandijsuiker                   1.047     12
Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------
 17.00 g.     Styrian Goldings bl            Whole    3.50  11.0  75 min.
 17.00 g.     Styrian Goldings pers         Whole    3.50  11.0  75 min.
 15.00 g.     Hallertau Hersbrucker  bl      Whole    2.00   2.7  30 min.
 15.00 g.     Hallertau Hersbrucker  pers   Whole    2.50   3.3  30 min.


:degroeten:

Wim


Edwin

Ha Wim :proost:

Waarom wijk je af van het recept? In het belang van het vinden naar het juiste recept dient het vastgestelde recept toch wel gevolgd te worden. (met name je afwijkende hopstorting).

Misschien ten overvloede: Het bier moet op een warme temperatuur vergisten (zo rond de 24 à 250C). Heb jij zo'n omgeving?

Verder nog een aandachtspuntje (niet alleen voor jou) is wanneer iedereen gebrouwen moet hebben. Als de leeftijdverschillen tussen de klonen te groot is, wordt vergelijken van de brouwsels wel erg moeilijk... :P

Edwin

wim

Afwijken qua mouten doe ik omdat ik niet bij de Maasland brouwerij langs kan (wegens slechte ogen niet (meer) in staat tot auto rijden)
Ik wijk niet af qua hop, gebruik dezelfde soorten enkel in andere vorm, behoeft toch geen probleem te zijn, de hoeveelheden zijn in die mate dat ik nagenoeg op dezelfde IBU waarde kom, dan klopt het toch? Ik heb zowel geperste bloemen als vacuumverpakte bloemen, wil ze beidde gebruiken omdat ik dan met huidige voorrraad het recept meerdere malen kan brouwen.
Styrian moet totaal voor 22IBU zorgen en dat doen de twee bij elkaar, de Hallertau moet voor 6.9IBU zorgen en bij mij is dat 6, ik zal nog een beetje toevoegen zodat het op 6.9 komt. Gedaan, door 17 gram van elk te gebruiken kom ik op totaal IBU van 6.8 en anticipated IBU van 28.8 geheel volgens het recept dus nu bedankt dat je me er even op wees. Ziet er wel mooi uit zo, 4 X 17gr.

Zoals al eerder in deze thread aangegeven is het toch voornamelijk belangrijk om qua begin SG, verwacht EBC en IBU zo dicht mogelijk bij het recept van A3 uit te komen, dat heb ik volgens mij wel goed gedaan nu.

Ik heb een kamer gereserveerd voor de bereiding van de dranken, Kombucha heeft 24.3GrdC nodig en vandaar dat het er altijd plm 24Grdc is, precies goed dus.

Ik brouw vijftien liter per keer en als het lange tijd duurt alvorens de rest hiermee aan de slag gaat vind ik het geen probleem om nogmaals te brouwen, helemaal geen probleem zelfs, dit bier mag best in overvloede aanwezig zijn in de kelder. Dan kan ik het reeds aan anderen laten proeven, bv aan de bier028 Fido groep en wat lieden die bij In de Wildeman achter de bar staan.
Tevens is dit brouwsel klaar als het Pintmeibochfestival wordt gehouden (dat is voor mij tien minuten fietsen) Ik hoop dat er daar wel wat medekloners zullen komen die ik dan alvast een flesje ter keuring kan geven, zodat het toch op de juiste leeftijd geproefd kan worden. ;D

:degroeten:

Wim

Edwin

Ha Wim :proost:

Je afwijkingen waren inderdaad minimaal en het is ook logisch dat je eea moet aanpassen op je eigen mogelijkheden. Waar ik eigenlijk op doelde is de storting van beide hoppen op 75 minuten en de storting van beide hoppen op 30 minuten. De storting op 75 minuten zorgt natuurlijk hoofdzakelijk voor de bitterheid. De storting op 30 minuten draagt ook bij aan de hopsmaak. Door beide hoppen te gebruiken krijg je naar mijn idee dus een andere hopsmaak, dan wanneer je alleen Hallentauer gebruikt. Het heeft dus niet zoveel met bitterheid te maken, dan wel met flavors.

Edwin

wim

Hoi Edwin,

Volgens het recept moeten deze twee soorten juist gebruikt worden, dat zal zijn vanwege de reden die jij opgeeft.

:degroeten:

Wim

Edwin

Ha Wim :proost:

Ik ben een suffert! :( Ik had je recept niet goed gelezen. Je gebruikt pellets en bellen en ook nog eens op de juiste tijdstippen. Ik zat dus te dutten. Sorry en Succes!!

Edwin

wim

Nog een kwartiertje op 68GrdC :hoera:
Wat ruikt het toch heerlijk.
Trouwens mijn vriendin vind deze erg lekker ruiken, net als de Grappist7, mijn eerdere bieren, Meibock en Rode Pale Ale vond ze niet echt om naar huis over te schrijven. Die donkere mouten hebben iets chocoladeachtigs en jullie weten hoe vrouwen op chocolade reageren :)

Maar goed, ik ga mijn hevelfilter maar eens in elkaar zetten.

:degroeten:
Wim

wim

Na het beluchten waterslot aangebracht en gelijk begon het te pruttelen.
15L met een SG van 1080.
Ik heb deze keer heel rustig gespeold, ongeveer 75min en dat heeft gezorgd voor efficientie van 88 terwijl ik de vorige keer op 75 zat :hoera:
Alleen ging het niet helemaal lekker met het dopje dat op de maatbeker met waterstofperoxide zat, dis sloot niet helemaal dus uiteindelijk maar belucht zonder luchtfilter want ik moest toch wat.
De geuren die opstijgen zijn heerlijk en ik hoop het beste.

:degroeten:

Wim

wim

Oh ja, de lucht om het gistvat is 24.3GrdC bovenaan en 24.1 bij de bodem. Volgende keer dat ik bij Brouwland iets bestel zal ik zo'n opplakbare thermometer aanschaffen om een beter idee te krijgen van de vergistingstemp

BuBS

Hi allemaal,

Ik heb voor de Deltabrouwers een masterclass bierbrouwen georganiseerd onder de leiding van Derek Walsh. Met als doel, de R8 zo dicht mogelijk te benaderen. Nu hebben we maandag de eerste resultaten geproefd en het door mij geposte recept benaderde het originele R8 zeer goed. Het was enkel een fractie te donker en iets te bitter. In juni staat nog een R8 brouw gepland, ik wil deze graag meenemen op de R8 proeverij.

Gr Kees

Herman

Hoi A3,

Mijn 2e poging zat (om nog onverklaarbare redenen) wat mis. Ik ben dan ook van plan nogmaals te brouwen. Als afwijking maak ik echter gebruik van de Special B van De Wolf Cosyns, ik ben nl niet van plan hiervoor apart iets te kopen terwijl ik nb het origineel nog voorradig heb. Geen probleem lijkt me?

Herman

wim

Morgen gaat mijn R8 in de lagerfles.
Oh wat een heerlijke geuren ontsnappen er toch aan het waterslot, het is jammer dat ze vervliegen, je zou er bijna een parfum van maken ;D

:degroeten:

Wim

MO

Heren kloners, moet je kijken wat ik lees op

http://www.whitebeertravels.co.uk/Rochefort.html

At the entrance to the brewery, there is a display cabinet with old bottles and glasses and samples of the dry raw materials used to produce the three Rochefort Trappist Beers. The samples do not include Coriander, which previous visitors have been told was an ingredient, although it is not mentioned in Jef van den Steen's book, see above, and it was declared not to be used on this October, 2003 visit. We did not asked whether it had been phased out; the denial on this occasion, could, of course, be just a manifestation of the secrecy that is a common trait of many brewers.

Wat denken jullie hiervan?
gr
MO

 


Adrie

Ha MO,

Dat is interessante info. Bij de proeverij de vorige keer kwam er volgens mij ook al uit dat bij onze klonen er meer koriander te proeven was. Aangezien er nu al mensen gebrouwen hebben, moeten we het er nog maar even in laten zitten. De volgende ronde kunnen we het er alsnog uit laten.

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Hoi medekloners,

Mijn giststarter van de Brigand slaat niet aan, dus ik ben bezig om de Rochefortgist op te kweken. Vrijdag onverwachts toch nog een mogelijkheid om te brouwen, dus de Rochefort staat op het programma.

Wat zal ik doen, het meest recente recept gebruiken, of gezien bovenstaande discussie nog iets aanpassen in het gebruik van koriander?

Graag jullie reactie,

Groeten,

Henk :proost2:

Adrie

Volgens mij zijn er twee mensen die gebrouwen hebben: Wim en Bubs. Deze bieren zijn dus gebrouwen met koriander.
Goed, laten we de koriander dan maar schrappen uit het recept. Het is dan interessant om de twee met koriander te proeven naast de overige bieren zonder.
De komende drie weken ben ik bezig met het bouwen van een nieuwe badkamer, daarna kom ik pas weer aan brouwen toe en het eerstvolgende bier wordt de Rochefort 8 kloon. Ergens begin juli zal ik mijn kloon dus brouwen, zonder koriander.

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Ik heb even naar het recept gekeken. Ik gebruik pilsmout van Dingemans 3 EBC, dat lijkt me gewoon vervangbaar. Als aromahop wordt Hallertauer genoemd. Nu zie ik in de lijst van Promash verschillende soorten Hallertau hop. Wat ik in huis heb is Hersbrucker  3,5% (niet Hallertauer Hersbrucker ). Is dit allemaal hetzelfde, ik neem aan van niet. Zijn de verschillen groot of verwaarloosbaar zodat ze elkaar kunnen vervangen?

Ik zal het recept binnenkort samenstellen met behulp van de moutsoorten die ik ga gebruiken. Ik probeer uit te komen op hetzelfde SG en EBC en EBU als het kloonrecept en zal het dan posten voor commentaar, zodat het in ieder geval een vergelijkbare kloon gaat worden.

Groeten,

Henk :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.