Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Met de Westmalle gist dan zeker?

BuBS

Toen Achel een tripel wilde brouwen, haalde ze de brouwer van Westmalle naar Achel om een tripel te brouwen, want de Westmalle is de beste tripel ter wereld, dus wie kan je beter hebben. Na de tripel moest er een donker bier komen, en één van de mooiste donkere bieren is de R8. Zo doende kwam broeder Antoine naar Achel en brouwde daar zijn R8, volgens mij ook met de Rochefort gist. De grote trappisten gebruiken allemaal de zelfde grondstoffen, er zijn zelfs verhalen dat de gist zelfs het zelfde is. Volgens mij bepaald het brouwwater van Rochefort, voor een gedeelte het karakter van het bier. Dat ondervond ook Chimay, toen bij La Trappe de witte Chimay gebrouwen werd ( Tijdens de verbouwing van de brouwerij van Chimay) Het werd een mooi bier, maar geen witte Chimay. Dit probleem werd opgelost, door tankwagens met water van Chimay te vervoeren naar Nederland en daar werd dan met gebrouwen en de tankwagens gingen vol terug met bier, die bij Chimay weer werd gebotteld. Maar goed, ik dwaal af. Proef eens een donkere Achel en je zal verbaasd zijn.

Gr Kees

BuBS

Mo,
Dit schoot mij later nog te binnen, alle bieren van Achel worden vergist met de gisten van Rochefort. Op het moment dat de brouwer van Rochefort over kwam, vergisten ze met Rochefort.
(volgens Jef v/d Steen)

Gr Kees

MO

Kees,

ik kan je verhaal helaas niet blindelings geloven. Ik heb recent de special brune van Achel op, die zware jongen van een procent of 10%. Die bezat absoluut niet het gistprofiel van de Rochefort. In het Westmalle kloon project van dit forum had Nobertus een batch in drieen verdeeld en een deel vergist met Rochefort gist. Dat viel ontzettend op. Ik vermoed dus dat je het zeker moet proeven wanneer met Rochefort gist wordt gebrouwen en dat was met die speciale brune niet het geval.

Hij smaakte overigens ook niet echt naar een Westmalle.

BuBS

Hi Mo,

Je moet hem ook eens vergelijken met een donkere Achel van 8 %. Het verhaal komt van Jef van de Steen en hij is vrij close met de trappisten. Ik heb gisteren de R8, Achel en mijn clone naast elkaar geproefd. Qua kleur zitten ze allemaal dicht tegen elkaar, qua smaak en geur zijn ze allemaal een beetje afwijkend, maar er is wel duidelijk overeenkomst tussen de 3 bieren. Mijn vriendin vind bier niet lekker en vind ze vooral stinken en zeker mijn bier vergeleken naast een commerciel bier. Nu vond ze mijn bier een commercieel bier en de R8 en Achel een amateur bier.

Kees

Adrie

Citaat van: BuBS op 25-08-2004  17:49 uMijn vriendin vind bier niet lekker en vind ze vooral stinken en zeker mijn bier vergeleken naast een commerciel bier. Nu vond ze mijn bier een commercieel bier en de R8 en Achel een amateur bier.

Zie je wel: de trappistenbroeders gebruiken tegenwoordig korrelgist!  ;D

Groeten,

A3

Herman

Ik ben nog steeds van plan dit bier weer te gaan brouwen, dat zal ergens in september worden.

Herman

SiriS

Citaat van: Adrie op 26-08-2004  09:07 uZie je wel: de trappistenbroeders gebruiken tegenwoordig korrelgist!  ;D

Groeten,

A3

Waar is deze bevinding op gebaseerd? Verder sluit ik me bij Herman aan en wordt er begin oktober een R8 gebrouwen.

Groet, SiriS

Adrie

Op een eerdere constatering dat er een Brewferm-achtige geur aan de Rochefort 8 en 6 te bespeuren valt. Hiermee wil ik niets negatiefs over de korrelgisten die jij in de aanbieding hebt zeggen, hoor! De resultaten met de SafAle en de Cooper's Ale korrelgisten bevallen me prima.

Groeten,

A3

P.S. mijn gist is binnengekomen en die ga ik vanavond crushen. Als ie zaterdag actief is, ga ik eindelijk weer eens brouwen. Jippie!

Adrie

De gist, in een vernieuwde verpakking, was binnen een paar uur actief! Toen ie bol stond heb ik hem in de koelkast bewaard en ben zaterdag gaan brouwen. Dit verliep zonder problemen; de beginddichtheid was precies 1080 (gemeten met hydrometer en refractometer).

Ik had een XL smackpack van Wyeast en deze zonder het maken van een giststarter toegevoegd. Volgens de verpakking moet dit kunnen en aangezien ik geen tijd had voor een giststarter heb ik het maar eens geprobeerd.

Na het koelen belucht met de nieuwe rvs bruissteen en dat ging niet probleemloos. Binnen 5 minuten schuimde het bier het gistingsvat uit met zeer persistent schuim. Stoppen met beluchten dus. Na een uur was het schuim gezakt, dus de beluchting weer aangezet met hetzelfde resultaat. Aangezien de fruitvliegjes op de heerlijke geuren afkwamen heb ik het beluchten toen maar gestaakt. Geheel tegen mijn gewoonte in heb ik het wort dus nauwelijks belucht en dat met zo'n lastige gist als de Rochefort. Nu maar hopen dat het goed gaat.

Gisteren schuimde het bier hevig door het waterslot heen. Het bier had ondertussen een temperatuur van iets meer dan 27 graden (omgevingstemperatuur 22), dus de vergisting loopt niet zo hevig als bij bijvoorbeeld de Brigand-kloon, waar het verschil tussen omgevingstemperatuur en biertemperatuur maximaal bijna 10 graden was.
Vanmorgen was het schuimen door het waterslot gelukkig gestopt en de temperatuur was nog steeds iets meer dan 27 graden.

Wat mij trouwens opviel was dat de geur uit het waterslot een beetje kaneel-achtig was.

Groeten,

A3

MO


Adrie

Mijn Rochefort 8-kloon zit in de lagering. Geplaagd door fruitvliegjes en hopelijk zonder een infectie te hebben opgelopen is het bier gelagerd bij een dichtheid van 1024. Bij de vorige kloonpoging was de einddichtheid 1014, dus hij moet nog eventjes door. Bij de huidige hoge temperaturen moet dat wel lukken, denk ik.

Groeten,

A3

Adrie

Bij het op fust zetten van ons bokbier hebben mijn brouwbroeder David en ik de Rochefort 8 kloon van BuBs geproefd.  :groots: Dit bier was precies zoals wij ons de Rochefort 8 van vroeger herinneren: de gistaroma's, de volle smaak en body, de veelheid aan smaakcomponenten. Een superieur bier, kortom. Kees, mijn complimenten. Ik mag hopen dat mijn Rochefort 8-kloon ook zo uitpakt.

Groeten,

A3

BuBS

Hi Adrie,

Mooi dat je mijn R8 kan waarderen, enkel is het niet het clone recept van Hobbybrouwen.Het recept hebben we samengesteld  gesteld samen met Derek Walsch. Zelf kan ik het bier ook zeer waarderen, maar vergeleken met een R8 is ie te fruitig. Dus de volgende keer moet ie op een lagere temp vergist worden. Verder zit er geen chocolademout/carafa in en wel koriander.

Gr Kees

Edwin

Ha mannen :proost:

Vrijdag ga ik m dan eindelijk ook brouwen! Alle spullen zijn weer binnen, dus we kunnen beginnen aan de voorbereidingen. Hopen dat de gistjes nog mee willen werken.

Edwin

Ha Bubs, Als ik jouw reactie op de ervaringen van A3 (en natuurlijk ook zijn ervaringen) lees, moet ik volgens mij echt mijn verkeerde smaakpalletje hebben gepakt toen ik jouw R8 proefde. Hopelijk krijg ik nog eens een kans.  :-[

Adrie

Citaat van: BuBS op 11-09-2004  10:42 uHi Adrie,

Mooi dat je mijn R8 kan waarderen, enkel is het niet het clone recept van Hobbybrouwen.Het recept hebben we samengesteld  gesteld samen met Derek Walsch. Zelf kan ik het bier ook zeer waarderen, maar vergeleken met een R8 is ie te fruitig. Dus de volgende keer moet ie op een lagere temp vergist worden. Verder zit er geen chocolademout/carafa in en wel koriander.

Gr Kees

Beste Kees,

Zou je het recept willen posten?

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Kees,

Toevallig heb ik heb gisteren jouw Rochefort 8 kloon ook geproefd.

Inderdaad helemaal geen slecht bier.

Echter in mijn beleving is dit geen echte R8 kloon. Ik mis daarvoor te sterk de donkere moutsoorten. Naar mijn idee is Special B onmisbaar in een geslaagde R8 kloon.

Zonder kennis te hebben gehad van de opmerkingen van Adrie heb ik in mijn smaaknotitieboekje het volgende genoteerd:
Geur: fris fruitig, heel licht kaasachtig.
Smaak: sterk fruitig, caramelachtig.
Opmerking: ik mis de diepgang van Rochefort 8. Het bier is meer een goed uitgevallen zware dubbel.

:degroeten: Jacques

BuBS

Hi manne,

mijn R8 is natuurlijk geen perfecte clone, maar zelf vind ik hem wel iets R8 achtig hebben. Ik zal het recept posten en het is voor 10 liter. (28.6 EBC en 20.7 EBU )

2.42 kg pilsmout
0.33 kg Maisvlokken
0.29 kg bruine kandy
0.16 kg caramel-cristal 120
0.15 kg cara-aroma 300

26 gr Stryians Goldings FWH
13 gr Hallertau Hers 15 min
2.5  gr gemalen koriander, 5 minuten meegekookt

Kooktijd 90 min / Gist wyaest 1762
Begin SG 1076 / eind SG 1014

Gr Kees

Adrie

Ha Kees,

Bedankt! Het recept wijkt dus niet ver af van het kloonrecept, er zit zelfs iets meer special B in en iets meer  maisvlokken, maar minder CaraMunich. Wellicht dat die CaraMunich iets meer had gemogen, gezien het feit dat Jacques diepgang mist. Het lijkt er inderdaad op dat de Carafa Dehusked wel uit het recept mag. Jouw bier was donker genoeg.

Groeten,

A3

Adrie

Mijn kloon staat ondertussen twee weken in de lagering. De gisting verloopt nu erg langzaam: in twee weken van 1024 naar 1020. De eerste week was de temperatuur boven de 20 graden, nu zakt ie er langzaam onder. Als dat nog maar goed komt, want hij moet nog wel een punt of 6 zakken. De ervaring met deze gist leert echter dat het een zaak van lange adem is. De smaak belooft al veel goeds, al is ie nu natuurlijk nog te zoet.

Groeten,

A3

BuBS

Mijn ervaring met de Rochefort gist is, dat je een flinke giststarter moet maken en het wort zeer goed moet beluchten. Mijn vorige drie R8 gisten binnen een week uit en waren na 10 dagen gebotteld. Misschien een goed plan om bij een volgend R8 brouwsel de hoeveelheid Caramunich te verhogen.De kleur wordt dan een fractie donkerder en dat kan het bier wel hebben. Wat ook interresant wordt, is het gebruik van Whitelabs, deze ga ik namelijk hiervoor gebruiken.

Gr Kees

Edwin

Ha mannen :proost:

Mijn poging is gisteren geslaagd. Brouwen ging prima, dus daarover valt niet veel te melden. Ik heb voor deze gelegenheid een grote giststartergemaakt en deze 24 uur continu belucht (een variant op de behandeling die A3 zijn Brigand-gist gaf). Het wort schoot binnen het half uur aan (althans, er was activiteit in het waterslot. Na 2 uur was de gisting duidelijk in volle gang. Het spul staat al klaar in de kuip, dus zodra de vergisting wat in dreigt te zakken zet ik alles op 250C. Werkt goed.

Vraagje: die 25 graden is toch wel een goede temperatuur, ofmoet ik iets hoger of lager?

Edwin

Herman

Vandaag heb ik mijn kloon gebrouwen. Brouwen ging voorspoedig, ik kwam uit op ca 18 liter van 1.080. Da's een rendement van ca 72%. Kon beter, maar ik heb het ook slechter meegemaakt. Als ik niet zo had geknoeit met koken was het zeker meer geweest  :P

Ik heb overigens de Wyeast gebruikt, opkweken uit resp een 6 en een 8 is me niet gelukt.

Herman

Adrie

Heren,

Mijn R8 kloon is blijven steken op 1020. Twee weken geleden zat het bier hierop en vrijdag nog steeds. Ik heb zaterdag een giststarter gemaakt van een halve liter en hier bezonken gist van de bodem van het lageringsvat in geheveld. De giststarter vervolgens intensief belucht. Ongelofelijk dat na zo'n korte tijd de gist al nagenoeg dood was. Pas vanmorgen (zo'n 40 uur na het inzetten) was de starter goed op dreef. Vanavond ga ik de starter bij het bier doen in de hoop dat ie dan nog even doorgaat en zorgt voor een goede hergisting op fles. Gezien de vorige poging zou ie op zo'n 1014 moeten uitkomen.

Groeten,

A3

MO

A3,
hoeveel mensen doen er nu mee met deze kloon. Ik wil hem binnen een paar weken ook gaan brouwen. Zonder koriander begrijp ik, maar ik zit eraan te denken om zonder 800 of 1200 EBC mout te gaan brouwen. Mag dat, oftwel, is het recept zoals afgesproken al door genoeg mensen gebrouwen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.