Beste allen,
Ook hier iemand die zich gewaagd heeft aan dit recept (het recept zoals dat in BrouwHulp staat).
Zaterdag (3 dagen geleden van schrijven) heb ik 14 liter gebrouwen. Eind SG viel helaas wat laag uit (1060). Ik heb het niet meer gecompenseerd (met extra suiker of iets dergelijks).
Ik had hiervoor nog nooit met vloeibare gist (Wyeast 1762) gewerkt. Op het pakje stond dat als je niet kon wachten tot het pakketje opbolt, nadat je de voeding kapot geslagen hebt, je het er alsnog direct bij kan gooien. Dit heb ik maar gedaan. Vandaag, na 3 dagen dus, begint het eindelijk te gisteren.
Onduidelijkheden van mijn kant:
1. Op welke temperatuur moet ik het nu laten gisten? Het staat nu op 22 graden, ik was bang dat het niet op gang zou komen. Maar nu het op gang is, moet ik het dan in de schuur zetten? (14 graden?). Of maar gewoon lekker op 22 graden laten gisten? (Ben bang dat het niet volledig uitgist omdat ik geen giststart heb gebruikt.
2. Had ik de eind SG kunnen compenseren met extra suiker?
3. Wanneer had ik de kandijsiroop en de kristalsuiker erbij moeten gooien? Begin van het koken, einde koken of een ander moment?