Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Maarten,
de kans is groot dat het bier niet verder vergist. Heb je dus een zoete Rochefort. Kan ook lekker zijn. Heb je enig idee hoe het komt? Heb je gist opgekweekt of Wyeast gebruikt? Hoe groot was je starter. Wat en hoe heb je belucht? Was wat je vergistingstemperatuur?

MaartenM

Hallo allemaal,
beetje trage reactie maar goed... Ik heb een Wyeast verpakking gebruikt die zeer aktief was en heb niet belucht (dat doe ik nooit en ik heb nog niet eerder problemen gehad met de vergistingsgraad. Wellicht dat het aan het maischen ligt? In elk geval was het SG gehalte na een week 0,0 gedaald, dus heb ik hem maar gebotteld. Nu maar hopen dat de toegevoegde suiker nog wél wil vergisten. De smaak lijkt echter goed. Een beetje zoet is voor dit bier geen ramp :)

MO

Dat wordt spannend. De navergisting kan zeer traag gaan verlopen (komt zeer regelmatig voor met deze gist). Of het bier spuit na een tijdje de fles uit. Ik heb ook een keer een Rochefort gebrouwen met een wat hoog eind SG (1016 meen ik), en daaruit schonk ik voornamelijk schuim.

Adrie

Maarten,

Mijn kloon is gebotteld op 1018 (hij wilde echt niet verder). Na een aantal maanden op fles heb ik geen spuiters. Sterker nog: de hergisting op fles is ook niet helemaal voltooid. Geen paniek dus.

norbertus

Eén van mijn volgende brouwsels zou een R8 zijn. Ik lees nogal wat afwijkende ervaringen opgedaan aan de hand van ons recept tov het origineel bier. Er zou ook een proeverij volgen. Kan er conclusie gemaakt worden en eventuele bijsturing van het het recept?

Of zitten we hier op de rand van onze mogelijkheden?

 :pan:
Norbertus

MO

58 punten

Visueel: 12 uit 15 (schuim slaat neer)
Geur: 10 uit 25 (gebrand, selderig)
Smaak: 12 uit 25 (koriander)
Basissmaak: 8 uit 10 (afwijkend van soort)
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 4 uit 5
Nasmaak: 7 uit 15 (branderig, gistachtig)

Commentaar:
Thermobacter/selderij afwijking


Vrijdagavond voor het ONK hebben we vier Rochefort 8 klonen geproefd, helaas hadden we geen origineel bij de hand (bierburen, MO, twee van A3). Het was al wat later op de avond. Mijn bier kwam als mooiste uit de bus en wat schetst mijn verbazing: een zeer slechte beoordeling!
We hebben er zondag nog eens een geproefd met het formulier in de hand en we moesten toegeven dat we in de verte ook wel een schimmeltje proefden. Maar wel heel erg ver weg! Een aantal kenmerken van de Rochefort gist waren volgens ons toch voor afwijkingen aangezien. Zijn korrelgisten te veel dominerend op het ONK?

Caspar

Hoi Hoi..

De R8 kloon is een mooi biertje, maar helaas moet ik wel wat commentaar geven na twee lovende kritieken... Ik vond hem te zoet voor een R8 en ik proefde een soort brandering / scherp nasmaakje. Ik vraag me af of deze smaak afkomstig is van de gist of van de mout (of een combi van beide)... in mijn eerste dubbel met Rochfort gist proefde ik het smaakje nml ook na een paar maanden. Het bier is ook niet esterig genoeg.

Wel een lekker bier, maar toch helaas dat branderige / scherpe nasmaakje. Begrijpt iemand wat ik bedoel en kan iemand het technisch verklaren?

MO

Heb je het over een eigen kloon of had je er een van mij mee (of van A3 of zo) en heb je het daarover?

Caspar

Ik had er eentje van A3

MO

het was ook een beetje de kritiek op mijn bier, en die van A3 was ook wat minder dan die van mij (zoals we vrijdag voor het ONK hebben geproefd). Verklaring: gistmanagment. Moet nog beter!

Caspar

Ik vermoed ook dat de rochfort gist een moeilijke jongen is (bij mijn dubbel dan wel te verstaan om even de R8 los te laten). Mijn tweede dubbel had meer donkere mout, maar niet dat gebrande smaakje.

Adrie

Bij mijn poging is het gemakkelijk te verklaren. De gist kwam te laat binnen, waardoor ik geen tijd had om een starter te maken. Ik ging er vanuit dat een XL-pack wel genoeg zou zijn voor 23 liter bier, maar helaas. Vandaar de volledig mislukte poging. Hij is veel te zoet geworden voor een R8. Toch vinden veel mensen het een lekker bier. Gelukkig maar, want dan kom ik er tenminste vanaf. Waarom weggooien als er mensen zijn die hem lekker vinden?

Edwin

Ha mannen :proost:

Ik had een tijdje geleden een R8-kloon van MO mogen drinken, nadat hij mijn rampkloon achter de kiezen heeft weten te manouvreren :P. Dit had ik ervan opgeschreven:

Kleur:                  Volgens R8
Helderheid:          Helder
Schuim:               Ietsie grover dan origineel, zakte in en bleef als een dun laagje achter
Geur:                  Gebrand, gistprofiel van R8 duidelijk aanwezig
Smaak:               Gebrand, wat teveel koolzuurprikkel, kruidig
Body:                  Goed, misschien iets te licht ten opzichte van origineel
Mondgevoel:        Alcoholwarmend 
Nasmaak:            Branderig, bitterig

Het bier leek eigenlijk meer op een Gouden Karolus (een recept dat ik nog eens wil klonen), qua gebrandheid en kruidigheid dan op een R8. Die van Adrie en mij smaken dus ook gebrander dan het origineel. Zo alles overziend, vond ik ons eerste kloonrecept duidelijk meer in de richting dan deze, terwijl we er toch niet superveel aan hebben verbouwd. Eens kijken of we tot een hernieuwde versie kunnen komen...

Edwin

MO

Jij proefde dus geen thermobacter? Dat is mooi. Heb je hem recent gedronken? Bij mij is alles op. Geen Rochefort meer en hij staat bepaald niet meer bovenaan mijn to brew lijstje.

Edwin

Ik herkende het niet, maar dat zegt op zich niet zo heel veel. Weinig ervaring met thermobacter, dus dan herken je hem ook niet meteen.

Ik moet bekennen dat ik ook wat bekoeld ben na deze ervaring. Wel jammer, want ik vond het een mooi bier bij de eerste kloonpoging.

Edwin

Adrie

Ik ben het niet eens met je opmerking over de gebrandheid. Onze eerste poging was duidelijk veel gebrander dan de tweede. Afgezien van de zoetheid van mijn tweede poging, lijkt ie sterk op het origineel. Het recept is denk ik nu OK, alleen de uitvoering liet nog wat te wensen over.

Edwin

Nou is het jammer dat we niet meer van de eerste kunnen proeven. Ik geloof je op je woord dat die gebrander was. Jouw kloon heb ik geloof ik niet geproefd, die van Martin wel en die was gebrand, net als die van mij en misschien dat mijn drang tot wijziging vooral voortkomt uit de vruchteloze pogingen een geslaagde R8 te brouwen met het laatste recept. Maar dat was wel voor jouw studie naar de perfecte giststarter, dus eigenlijk zou ik het nog eens met zo'n starter moeten proberen en met een Wyeast ipv de Zeeuwse Gistbank.

Edwin

Herman

Ik heb laatst de gist maar weer es aangeschaft, om te kijken of ik een goede kloon kan fabrieken. Van mijn Liefmans versie heb ik volgens mij nog 2 krat staan (de rest is weggespoeld). Doel is de oude R8. Gelukkig ben ik nog in het bezit van De Wolf Cosyns'Special B (blijft lang goed, dat spul). Maar eerst maar es een dag vinden dat onze Wouter doorslaapt, want ik ben nu te bekaf om te brouwen... (overdag slaapt ie wel, maar 's nacht....)

MO

geef jij borstvoeding dan? ik bemoei me nergens mee 's nachts. Doorslapen duurt meestal een week of 8 maar soms ook maanden. Liefmans versie bedoel je een zure Rochefort? Volgens mij moet je een heel eind komen met een goed beluchte giststarter en niet te hoge bitterheid. En niet te gebrand. Ach, wie ben ik om het jou uit te leggen. Wel of geen koriander?

Herman

ik borstvoeding?? Zou daar bier uitkomen denk je?

Ik was van plan de koriander buiten de pan te laten, verder iets minder carafa dan het origineel en iets minder caramelmout. Zeg maar het 2e recept.


Adrie

Dan moet het wel goed komen. Ik ben benieuwd hoe jouw versie uitpakt. Dit brouwseizoen ga ik ook maar weer eens een poging wagen, denk ik.

TVERSCH

Hoi Herman,

Zeg maar het 2e recept.......dus toch niet helemaal. Ik ga binnenkort ook weer voor de R8, maar wat zijn jouw exacte plannen.
Ik moet de klonen die ik op het ONK ontvangen heb nog  proeven, maar ben al wel nieuwsgierig naar jouw aanpassingen.

Ik wil wel weer  een hoge vergistingstemp(25º), omdat de bananen etc. op den duur minder overheersend worden- mijn laatste R8 van de eerste kloon - Wyeast gist- heb ik pas op en smaakte nog prima, nog iets te gebrand!
 
Naar wat betreft je nachtrust, die wordt bij ons na 22 jaar nog steeds regelmatig verstoord, zeker in het weekend, maar daar wen je best wel aan.  >:D.......... :engel:

Theo

Herman

Zo vandaag deze kloon nogmaals gebrouwen. Recept zit een beetje tussen de 1e en 2e in: minder carafa. Minder Cara zit er niet in, dat heb ik een beetje verknoeid. Ik heb deels 150 EBC ipv 120 gebruikt. Daarnaast heb ik deels kristalsuiker gebruikt ipv donkere kandij. Doordat ik bijna niet heb gespoeld heb ik een laag rendement. Vind ik overigens niet erg. In totaal heb ik 1,5 liter flink actieve starter toegevoegd. Als ie vergelijkbaar is met mijn 1e poging ben ik in ieder geval zeer tevreden!

Dit zijn de resultaten:

Batch Size (L):          14.50    Wort Size (L):     14.50
Total Grain (kg):         5.25
Anticipated OG:          1.076    Anticipated EBC:          49.7
Anticipated IBU:          29.5
Brewhouse Efficiency:       63 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  3.7     0.20 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      0
 70.7     3.72 kg.  Pilsener                      Belgium        1.037      4
 11.2     0.59 kg.  CaraMunich 40                 France         1.034    120
  5.7     0.30 kg.  Suiker ( Kristal )            Nederland      1.047      0
  3.8     0.20 kg.  Candy Sugar                                  1.047    264
  1.1     0.06 kg.  Carafa Special                Germany        1.030    800
  3.7     0.20 kg.  Special B Malt                Belgian        1.030    300


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.50   6.4  25 min.
 40.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50  23.1  75 min.


Extras
  Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
  5.00 gm     Zaad (  Koriander )            Spice      5 Min.(boil)


Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  68  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5
Sparge Temp :                 78  Time:   0

Herman

Vanavond heb ik dit bier geheveld, SG 1.016. Mogelijk dat ie nog ietsje zakt, al is de activiteit nu wel zo'n beetje over. Een eind-sg van 1.014-1.016 maakt het geen heel goede kloon als je het doel-alcohol van 9.2 vol% wilt bereiken, maar goed dat vind ik niet het belangrijkste. De allereerste poging leverde me indertijd 1.080-1.016, toen dus wel 9,1 vol%. Mocht ik nu de 1.014 halen kom ik op zo'n 8,5 vol%. Het SG monster smaakte in ieder geval super!

MO

Dit heeft a3 in september 2004 gemeten:

Gisteren een Rochefort 8 doorgemeten (uiterste verkoopdatum 4-12-2007).

eind SG: 1006
Brix: 8,0
Berekende start SG: 1073
Alcohol%: 8,9


misschien moeten we toch eens naar een droger maischschema en/of meer suiker want onder de 1010 zijn we volgens mij nog nooit gekomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.