Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rochefort 8  (gelezen 150742 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Rochefort 8
« Reactie #125 Gepost op: 03-10-2004 12:04 u »
Ik weet me die discussie ook nog wel te herinneren. Special B staat overduidelijk in het recept, er is kennelijk toch gekozen voor het nabrouwen van de oude Rochefort.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #126 Gepost op: 03-10-2004 19:05 u »
Hij stond inderdaad niet in deze thread, maar het is wel handig om dat voortaan wel te doen. Zodra een recept is afgesproken plaatst de coördinator het promash recept als bijlage bij een bericht.

Hoi Adrie,

Het lijkt mij handiger als we een vaste plaats te gaan zoeken, bijvoorbeeld bij in een sticky tread bij het board "Belgische en Nederlandse kloonbrouwsels" of bij het nieuwe board "Recepten per biertype zonder discussie".

:degroeten: Jacques

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #127 Gepost op: 03-10-2004 21:01 u »
Als moderator plaats je altijd het eerste bericht, daar kun je dus ook de deelnemers bijhouden en attachements bewaren, volgens mij hadden we dat indertijd ook zo afgesproken. Ik vind het bij de Chouffe thread in elk geval wel handig werken.

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #128 Gepost op: 03-10-2004 21:06 u »
Ik ben het met Herman eens. In het eerste of eventueel tweede bericht van een kloonpoging wordt een recept gepost en dit recept wordt nav discussie geupdated (sic). Deelnemers worden er ook bijgeschreven en wanneer men heeft gebrouwen. Zie Chouffe kloon voor het beste voorbeeld.

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #129 Gepost op: 04-10-2004 10:37 u »
Ik sluit me hierbij aan.  Ik was het zo gewoon van de werkwijze van de chouffe-kloon. Werkt prima en is enorm overzichtelijk.  :groots:

groeten

fritz

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #130 Gepost op: 04-10-2004 11:33 u »
We zijn het allemaal dus eens met elkaar. De vaste plaats wordt dus het eerste bericht van de moderator van het kloonproject. Daarnaast kan ook een link gelegd worden het nieuwe board "Recepten per biertype zonder discussie" naar de thread bij de kloonbrouwsels.

:degroeten: Jacques

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #131 Gepost op: 05-10-2004 11:53 u »
Goed, heren. Het Promash-bestand staat nu in het tweede bericht van dit onderwerp, omdat daar het aangepaste recept stond. Tevens staat daar de stand van zaken (brouwers en of zij gebrouwen hebben).

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #132 Gepost op: 05-10-2004 13:58 u »
Thanx a3. Dat is duidelijk zo. Ik heb alle ingredienten binnen en ga 17 of 20 oktober brouwen. Ik ga tegelijkertijd brouwen met de buren: zij in hun installatie en ik in de mijne. Waarschijnlijk beide het identieke recept. Misschien eenmaal met en eenmaal zonder koriander.

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #133 Gepost op: 08-10-2004 18:10 u »
A3, ik vermoed dat een verhouding van 7.59l/kg mout niet echt klopt en nog een overblijfsel is van een ander of grootschaliger recept?  Kan je de juiste verhouding eens doorgeven?

fritz

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #134 Gepost op: 10-10-2004 22:29 u »
Zo het zit allemaal in het fermentatievat: 26 liter aan 1078. Ik was vergeten de smackpack op te starten en omdat ik het toch al enkele maanden geleden had gekocht had ik dus mijn twijfels. Gisteren dan toch gesmacked en deze namiddag stond het al goed bol. Ik was eigenlijk van plan een starter te maken van het XL pack, maar ja, het is dus zonder geworden. Ik hoop dat de gistcellen het er snel gewoon worden en dat de boel dus goed aanslaat.

:degroeten:

fritz

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 14-10-2004 19:57 u »
Heren,

Mijn Rochefort 8-kloon is zojuist op de fles gegaan bij een einddichtheid van 1018. Niet om over naar huis te schrijven dus. Ik vind hem te zoet, maar wie weet hoe hij smaakt met koolzuur erbij. Volgende keer maar weer zoals gewoonlijk een goede, actieve giststarter maken en niet meer zo haastig zijn.

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #136 Gepost op: 14-10-2004 20:37 u »
Ik heb de mijne gisteren even gemeten: SG1.020. Ik heb hem nu iets warmer gezet en schud de fles af en toe even om de gist in suspensie te houden, het is wel een plakker. Ik hoop dat er nog wat puntjes afgesnoept worden, de smaak is echter veelbelovend!

Herman

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #137 Gepost op: 15-10-2004 13:31 u »
Vandaag ga ik lageren, dichtheid zit nu al op 1019.

fritz

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #138 Gepost op: 17-10-2004 20:34 u »
Zo, die zit ook weer in het vat. Een liter of 17 Rochefort 8, in mijn geval genaamd Zuster Agatha. 1080 en dat was ook de bedoeling. Ben benieuwd hoe de vergisting verloopt. Ik heb een giststarter gemaakt van een XL Wyeast pak. Gist zat dus zou ik zo zeggen. Ik vond de giststarter niet al te best smaken, maar we zien wel. En samen tegelijk met en hetzelfde recept gebrouwen met de brouwburen. Er staan nu twee gistvaten gemoedelijk naast elkander.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #139 Gepost op: 18-10-2004 11:07 u »
Mooi, het lijkt erop dat iedereen die mee wilde doen nu heeft gebrouwen. Meld vooral hoe het met jullie bier verder gaat, wellicht dat we in december een proefmiddag kunnen houden.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #140 Gepost op: 19-10-2004 21:32 u »
SG na 48 uur vergisten op 1032. En nog een stevige activiteit. Gistvaten staan rond de 30 grC. Lekker warm, dat vinden ze fijn. We zien wel of daar banaantjes van komen. Vanmorgen was het vergistingstempo wat ingezakt, maar met een dekentje voor de vaten ging de vergisting weer in een gezonder tempo verder. Over 1 of 2 dagen maar lageren. Ik zou graag deze week nog onder de 1020 belanden. Smaak is overigens uitstekend.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #141 Gepost op: 19-10-2004 23:25 u »
De mijne staat nu naast de open haard, maar veel geblub komt er niet uit. Lijkt er op dat de gisting toch wel over is, es kijken of er nog een puntje (of wat) afgesnoept is. Anders eens de A3 methode toepassen van een hernieuwde giststarter maken vanuit de fles.

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #142 Gepost op: 22-10-2004 11:23 u »
Gisteren gelagerd aan 1016 (mijn versie) respectievelijk 1014 (brouwsel van buren). Vergisting van zondagnamiddag tot donderdagavond, maar op donderdag al nauwelijks actief. Hier ben ik dus ontzettend tevreden mee. De hoge temperatuur heeft in ieder geval een prima vergisting gegeven. Nu maar hopen dan banaantjes en de rest uit de fruitschaal niet langs komen fietsen.

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #143 Gepost op: 25-10-2004 13:32 u »
Morgen ga ik nog eens een R8 brouwen, deze keer met de WLP 530 ( White Laps)
Ik heb de R8 altijd met de Wyeast gebrouwen en ben benieuwd of de White Labs een ander bier oplevert. Vorige week woensdag de giststarter gemaakt in een halve liter wort ( flik belucht) en vrijdag aangevuld tot een liter en weer belucht. Gisteravond een halve liter heldere wort afgegoten ( 1008) en weer aangevuld tot een liter wort. Op de bodem van de giststarterfles ligt een dikke laag gist en er staat een laag schuimlaag op van een cm of 6. Morgen nog een beetje verse wort erbij en beluchten en mijn gisstarter kan zijn werk gaan doen.

Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 25-10-2004 13:52 u »
Ha Kees,

Interessant! Ik ben heel benieuwd of er straks verschillen zijn die toe te schrijven zijn aan de gist. Waar heb jij die White Labs gist vandaan?

Groeten,

A3

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #145 Gepost op: 25-10-2004 14:00 u »
HI Adrie,

Ik ben ook benieuwd, de gisstarter ziet er wel goed uit en ruikt ook goed.
Ik heb de gist in Engeland besteld bij Hop and Grape. Wel een stuk duurder dan de Wyeast, maar een hobby mag wel een beetje geld kosten. Ik was voor de Rochefort en een Westmalle gist iets van € 19 kwijt. Met de Westmalle heb ik al gebrouwen, perfecte gist. De White Labs vergiste wat rustiger, minder warmte en schuim, maar wel in de zelfde tijd vergist.

Gr Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #146 Gepost op: 26-10-2004 10:21 u »
Na iets meer dan een week op fles heb ik gister een 8-je opengetrokken. Een klein sisje ontsnapte tijdens het ontkurken en slechts weinig schuim ontwikkelde zich tijdens het inschenken. De nagisting is dus op gang, maar het gaat niet snel.

De smaak was nog erg zoet en super karamellig. Deed me eerder aan een Kwak dan aan een Rochefort denken. De typische gistaroma's kon ik nauwelijks ontdekken. Toch een te lage vergistingstemperatuur? Kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen, want het gistende bier was 27 graden. Mogelijk dat de suiker nu nog de aroma's overstemt. Het bier heeft veel body en veel moutsmaken. Het belooft een prima bier te worden, maar of het op een Rochefort 8 lijkt? Ik heb spijt dat ik het brouwen niet een week heb uitgesteld en een giststarter heb gemaakt, maar ja, van harde lessen leer je het meest.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #147 Gepost op: 27-10-2004 09:29 u »
Ha mannen :proost:

Even tijd op te updaten  :P
Mijn R8 zit nu zo'n 13 dagen in het lagervat op een tempereratuur van zo'n 15 graden. Het heeft dus lang over de primaire vergisting gedaan (zo'n 3 weken). Ik had na de eerste week een SG van 1042, dus dat schoot niet echt op.
Bij heveling (ik had er gewoon niet meer naar omgekeken) bleek ik een SG te hebben van 1011, dus hij was al ver doorvergist.
De flessen staan klaar, dus binnenkort bottelen.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 27-10-2004 09:34 u »
Ha Edwin,

Hoe smaakt ie?

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #149 Gepost op: 27-10-2004 09:39 u »
Tja :proost:

De kenmerken van de R8 zijn duidelijk aanwezig. Het bier was ook nog heel erg gistig. Mijn eerste reactie was: dit is geen R8, maar kan wel een erg lekker bier worden. Nou hecht ikzelf al niet zoveel waarde aan mijn waarneming tijdens het hevelen, zeker niet als ik 's ochtends in mijn pyjama net na een sterke bak koffie en een boterham met kaas moet proeven. Da's niet mijn meest optimale proefmoment  ;D. In mijn beleving was het bier behoorlijk bitter en leken er nogal wat esters aanwezig te zijn. Het was naar mijn oordeel in ieder geval te licht van kleur.

Ik hoop een goed proefverslag te kunnen geven na het bottelen.

Edwin

Tags: