Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rochefort 8  (gelezen 147377 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Rochefort 8
« Gepost op: 01-03-2004 12:34 u »
Medekloners,

Van de Rochefort 8 zijn al meer dan 30 pagina's volgeschreven. Dat wordt wat onoverzichtelijk, dus hier een korte samenvatting.

Het volgende recept hebben we gezamenlijk gebrouwen:

Rochefort 8

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):         7.72
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.43
Anticipated EBC:          62.6
Anticipated IBU:          29.3
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 69.7     5.38 kg.  Pilsener (Maasland)           Belgi         1.038      6
 11.0     0.85 kg.  Caramelmout (Maasland)        Belgi         1.034    120
  2.5     0.19 kg.  Carafa Dehusked               Germany        1.030   1182
  3.7     0.28 kg.  Special B Malt                Belgian        1.030    236
  3.7     0.28 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      1
  9.5     0.74 kg.  Candy Sugar dark                             1.047    150

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 55.21 g.     Styrian Goldings (Maasland)       Pellet   3.80  21.6  75 min.
 20.83 g.     Hallertauer (Maasland)            Pellet   4.50   6.8  30 min.
 10.42 g.     Hallertauer (Maasland)            Pellet   4.50   0.9  5 min.

Extras

Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
 12.50 gm     Corriander Seed                Spice      5 Min.(boil)

Yeast
-----
Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Mash Schedule
-------------
Mash Name: maischschema Rochefort 8

Total Grain kg:     6.98

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Eerste stap            0     30     60      60   Infuse    66       20.77   2.98
Tweede stap           10     60     68      68   Direct   ---     -------   ----
Uitmaischen           15      5     75      75   Direct   ---     -------   ----

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

De bieren leken aardig op het origineel, maar op de volgende punten week het bier af:

Te donker
Te gebrand
Teveel hoparoma's.

Zowel de bieren gebrouwen met opgekweekte gist als met de Wyeast-variant leverden goede resultaten op.
Het recept dient als volgt te worden aangepast: minder carafa-dehusked en geen aromahop (dus geen hop 5 minuten meekoken). Uit het bier van Theo bleek, dat de vergistingstemperatuur niet te hoog moet zijn, want dan produceert de gist veel banaan-achtige aroma's die niet of veel minder in het origineel te vinden zijn. 28 graden is te hoog. Vergistingstemperaturen van 20 tot 23 graden lijken het beter te doen.

Groeten,

A3

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
Re:Rochefort 8
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2004 12:35 u »
Hier een voorstel voor een nieuwe poging:

Rochefort 8

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):         7.65
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.38
Anticipated EBC:          44.5
Anticipated IBU:          28.8
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
 73.2     5.60 kg.  Pilsener                               Belgi         1.038      6
  9.1     0.70 kg.  Caramelmout                    Belgi         1.034    120
  0.7     0.05 kg.  Carafa Dehusked               Germany        1.030   1182
  3.7     0.28 kg.  Special B Malt                Belgian        1.030    236
  3.7     0.28 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      1
  9.6     0.74 kg.  Candy Sugar dark                             1.047    150

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 56.00 g.     Styrian Goldings (Maasland)       Pellet   3.80  22.0  75 min.
 21.00 g.     Hallertauer (Maasland)            Pellet   4.50   6.9  30 min.

Yeast
-----

Mash Schedule
-------------

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Eerste stap            0     30     60      60   Infuse    61       94.84   13.71
Tweede stap           10     60     68      68   Direct   ---     -------   ----
Uitmaischen           15      5     75      75   Direct   ---     -------   ----

Deelnemers (stand 25 oktober 2004):
Naam                                                     Gebrouwen
A3                                                               Ja
Herman Holtrop                                            Ja
Edwin                                                          Ja
Henk oet Paiz                                                Ja
Fritz                                                             Ja
MO                                                              Ja
Bubs                                                            Ja

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 01-03-2004 12:45 u »
Sjee dit wordt een druk brouwjaar...Als ik het maar kan waarmaken.

Ik wil in ieder geval nog eens dit bier nabrouwen! Wat een bier!!!!
trouwens, een goed voorstel m.b.t. de aanpassingen van het recept. Ik moest wel even zoeken, maar ik ben achter de verschillen:
minder Carafa en geen 3e hopstorting op 5 min. voor het einde van het koken.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 01-03-2004 12:50 u »
Ha Edwin,

Ja, sorry dat had ik nog even moeten melden. Er is nog een derde aanpassing: iets minder caramelmout, omdat deze ook een wat gebrande smaak kan geven bij stortingen van meer dan 10%.

Het wordt inderdaad druk, maar het boek hoeft natuurlijk ook niet dit jaar af. We hebben ook nog werk en gezinnen, nietwaar.

Groeten,

A3

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #4 Gepost op: 01-03-2004 16:51 u »
Even wat vragen:

Mout
Waar kan ik de benodigde mouten vandaan halen?
Als ik bij Brouwland zoek op Special B geeft hij als resultaat Cara Aroma 300EBC, is dit hetzelfde? Hopenlijk wel, want hier is dus makkelijk aan te komen, kan ik nl ook gewoon bij Van Gelder halen. (ik zie trouwens dat ze bij v/d kooyJubbega wel gewoon onder deze naam mout verkopen, maar de vraag blijft staan.)
Bij die Carafa Dehusked krijg ik bij geen der winkels resultaat.

Kun je ook mais (bv voor popcorn) meeschroten om de maisvlokken te bekomen? Of dien je apart te schroten, de instelling van de schijven zal voor de grotere ronde korrels wel anders moeten staan.

Hop
De Styrian Goldings bloemen bij Brouwland hebben alfazuur 4-6% en de pellets 4.5%, meer dan de 3.80 die in het recept vermeld staan. Is het nu verstandiger om de bloemen te nemen en dan dezelfde hoeveelheid als het recept (het hogere alfazuur gehalte wordt dan toch ongeveer gecompenseerd door het gebruik van bloemen ipv pellets.
Zoekactie Hallertauer levert niet op bij Brouwland, maar Hallertau wel, echter drie soorten (Hersbrucker /Perle/Spalt Select) Welke is de juiste?

En A3 bedankt voor de recepten uit de 20 pagina's lange thread, lekker overzichtelijk.

Wim

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2004 19:14 u »
Hoi Wim,

Voor dit soort vragen is deze thread eigenlijk niet bedoeld, want dit gedeelte is om recepten van klonen samen te stellen en te evalueren. Maar goed, ik zal toch maar antwoorden.

Carafa dehusked wordt ook verkocht onder de naam Black Ontbitterd. Special B is Cara 400.
Maisvlokken zijn voorbewerkt om de zetmeel vrij te krijgen uit de cellen. De korrels zijn gestoomd en vervolgens platgewalst. Als je hele maiskorrels wilt gebruiken, kun je ze wellicht eerst schroten, maar dan moet je ze wel eerst even koken om de cellen kapot te maken voordat je ze bij het maisch doet.

Wat betreft de hoppen: als je dezelfde hopsoort maar met een andere bitterheid hebt, moet je de hoeveelheid aanpassen. Met Promash of mijn spreadsheet (zie www.de4broeders.nl) kun je de berekeningen uitvoeren.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2004 21:09 u »
Hoi Adrie,

Als ik het resultaat van mijn kloonbrouwsel bekijk dan ben ik het eens met de aanpassing van de carafa. Je zou nog kunnen overwegen om deze alleen aan het eind van het maischen toe te voegen.

Ik zou ook de hoeveelheid Special B aanpassen. Ik vind dat mijn bier toch teveel deze smaak heeft als ik het vergelijk met het origineel. Ook nu na zo'n drie maanden vind ik deze smaak nog overheersend.

Wat betreft de vergistingstemperatuur is mijn ervaring dat 20 - 23 gr. C te laag is. Mijn gist ging daardoor in de laagste versnelling en heeft zo'n 6 weken nodig gehad. Wellicht is 25 gr. C een betere temperatuur.

Groeten,

Henk  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-03-2004 09:52 u »
Hoi Henk,

Ik zal mijn R8-kloon ook nog eens naast het origineel proeven. Met hoeveel zou jij de hoeveelheid Special B willen aanpassen? Wat de vergistingstemperatuur betreft: we hebben het vaak over vergistingstemperatuur terwijl we meestal de omgevingstemperatuur gemeten hebben. Hoe groter je vat, des te warmer wordt het bier bij gelijkblijvende omgevingstemperatuur. Ik denk inderdaad dat de echte vergistingstemperatuur rond de 25 graden zal zitten.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-03-2004 10:16 u »
Hoi Adrie,

We zitten nu met de storting op zo'n 4%. Recent heb ik een dubbel gebrouwen met ook 4% Special B. Na de hoofdgisting heb ik geproefd en ik proef nu al dezelfde overheersende Special B smaak. Niet vies overigens!

Het lijkt mij goed om in stapjes te werken. Van 3,7% nu naar zo'n 2,5% is mijn voorstel.

Ik meet inderdaad de temperatuur tijdens de vergisting op de buitenzijde van het vat (kunststof). Dus dat klopt wel ongeveer met wat jij zegt.

Groeten,

Henk  ;)

PS: Ik had me nog niet aangemeld, maar ik doe graag mee met dit recept!

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 04-03-2004 10:55 u »
Van mij hoeft de storting van Special-B echt niet minder.

Er moet inderdaad wel minder carafa dehusked in, zoals Adrie voorstelt. Eigenlijk denk ik dat we het receptvoorstel van Adrie moeten proberen. Het voorstel geeft precies weer wat het recept het recept zou moeten zijn (als conclusie NA de proeverij).

Edwin

Maarten_Jansen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2004 21:31 u »
Ik meld me ook aan! Vorig jaar heb ik ook de Rochefort 8 gebrouwen en dat was me zeer goed bevallen. Ondertussen heb ik een nieuwe filter kuip van Brouwland, kan ik die meteen goed testen. Het aangepaste recept van Adrie lijkt me wel iets. Het vorige vond ik iets sterker en voller dan de Rochfort 8. Met deze aanpassingen gaat het misschien meer op het origineel lijken. Geplande brouwdatum: begin april. :brouwen:

Groeten Maarten

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-03-2004 11:16 u »
Goed, we hebben nu Edwin, Henk, Maarten_Jansen, Wim en ondergetekende voor het nogmaals klonen van de Rochefort 8. Nog meer liefhebbers?

Omdat het aan te bevelen is om dit bier te vergisten bij hogere temperaturen, stel ik voor om het brouwen nog even uit te stellen totdat het wat warmer is. In ieder geval denk ik dat ik pas in mei/juni aan het brouwen van dit bier toekom.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 06-03-2004 00:49 u »
Van mij hoeft de storting van Special-B echt niet minder.

Daarover verschillen we dus van mening Edwin. Het lijkt me goed dat we in de volgende kloonpoging een aantal verschillen per brouwer introduceren. Het heeft naar mijn idee weinig zin om allemaal hetzelfde recept te brouwen. Ik stel voor om mijn poging dus met een gereduceerde hoeveelheid Special B te brouwen en dan de resultaten te vergelijken. Zo komen we in n brouwsessie veel verder dan dat we allemaal hetzelfde brouwen. Wie weet kunnen we nog meer variabelen introdureren, bijvoorbeeld het brouwen met een Wyeast gist en een opgekweekte uit een originele Rochefort 8 (ik heb beide nog in mijn gistbank), waardoor de ervaringen nog diverser worden.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 06-03-2004 19:32 u »
Hoi Henk,

Wat jij voorstelt lijkt me een minder goed idee, omdat zelfs bij het brouwen van eenzelfde recept toch verschillende bieren gemaakt worden. Als iedereen een ander recept brouwt is het veel moeilijker te achterhalen waar de verschillen zitten. Als je dan toch per s iets wilt variren zorg er dan wel voor dat ten minste 3 mensen steeds hetzelfde recept brouwen. Dus als er 6 mensen meedoen, brouwen we 2 varianten.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 07-03-2004 12:23 u »
Ha Henk  :proost:

Ik ben het met A3 eens. Varieren levert inderdaad veel meer informatie op, maar het moet duidelijk zijn dat de verschillen door een ander recept komen en niet door iemands brouw-eigenschappen. Meer personen mee laten klonen is dan de oplossing.

Edwin

Maarten_Jansen

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 08-03-2004 06:23 u »
Misschien is het zinvol naast het kiezen van een of twee recepten, ook te kiezen voor grondstoffen van dezelfde leverancier. Met name de Special B zou voor verschillen kunnen gaan zorgen. Want is Special B en Cara 400 hetzelfde, of moet het toch Cara Aroma 300 zijn zoals bij Brouwland? :nut:

Maarten

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 08-03-2004 22:52 u »
Wat jij voorstelt lijkt me een minder goed idee, omdat zelfs bij het brouwen van eenzelfde recept toch verschillende bieren gemaakt worden. Als iedereen een ander recept brouwt is het veel moeilijker te achterhalen waar de verschillen zitten. Als je dan toch per s iets wilt variren zorg er dan wel voor dat ten minste 3 mensen steeds hetzelfde recept brouwen. Dus als er 6 mensen meedoen, brouwen we 2 varianten.

Jullie hebben gelijk. Maar volgens mij moeten er toch wel 6 mensen te vinden zijn om dit bier te brouwen.

Een ander punt dat ik wil aanzwengelen is de verschillende waterkwaliteit waar een ieder mee zit. Ik sprak laatst een brouwer die mij vertelde dat dit toch wel heel veel uitmaakt in de uiteindelijke smaak van het bier. Wat is jullie ervaring hiermee?

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 09-03-2004 14:45 u »
Henk,

ik heb het idee dat het consensus op dit forum is dat waterkwaliteit alleen van belang is bij pilsbrouwen en dat het smaakeffect verloren gaat bij bovengistende bieren. Rochefort kenmerkt zich door een lawine aan smaken, dus ik denk dat je het effect van gebruikte water niet meer terugvind.

We kunnen ook niet ALLES varieren, het houdt een keer op, dus ik wil voorstellen om niets met water te doen.

Ik begrijp overigens dat we niets willen varieren maar met 3 man of meer een recept exact nabrouwen. Zo had ik het eigenlijk nog niet gezien. Het concept spreekt me ook niet zo aan, maar dat is nu eenmaal het R&D (research & development) duiveltje in me. Toch moeten we ons daaraan houden, en water valt er dan automatisch buiten omdat eenieder ander water heeft.

gr
MO

gr
MO

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 09-03-2004 20:31 u »
Henk,

ik heb het idee dat het consensus op dit forum is dat waterkwaliteit alleen van belang is bij pilsbrouwen en dat het smaakeffect verloren gaat bij bovengistende bieren. Rochefort kenmerkt zich door een lawine aan smaken, dus ik denk dat je het effect van gebruikte water niet meer terugvind.

Hoi Martin,

Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat de kwaliteit van het brouwwater van groot belang is als je een pils gaat brouwen. Bij bovengistende bieren mag je de invloed van het brouwwater echter ook niet wegvlakken. De zouten in het water en met name de sulfaten en chloriden benvloeden in grote mate de wijze waarop de bitterheid en zoete smaak ervaren worden.

Over dit onderwerp heb ik eerder uitvoerig geschreven. Zie op de artikelen pagina van www.hobbybrouwen.nl

:degroeten: Jacques

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #19 Gepost op: 10-03-2004 08:40 u »
Ik denk dat Jacques gelijk heeft - voor b.v. Engelse pale ales (Burton on Trent) is het hoge sulfaat gehalte wel degelijk van belang. Ik kan me overigens wel voorstellen dat het voor een Rochefort wel mee valt.

JW.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 10-03-2004 09:47 u »
Voor wat betreft het effect van water op de Rochefort denk ik dat die toch zeker waarneembaar is. proef maar eens een Westvleteren. Daarin kun je de effecten van water (wat ziltig) goed proeven. Dan zou dat ook in de Rochefort te proeven moeten zijn.

Toch ben ik het met MO, Jacques en de rest eens dat we niet zouden moeten gaan 'sturen' op water. Dan zou iedereen aan de Spa blauw moeten  :-X

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 10-03-2004 10:02 u »
Mee eens. Wel kunnen we natuurlijk als we een bier gaan reproduceren die echt afwijkend water heeft, zoals Westvleteren, zouten toevoegen aan het water. Maar ik wil dit eigenlijk tot een minimum beperken.

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #22 Gepost op: 13-03-2004 12:50 u »
Goed, we hebben nu Edwin, Henk, Maarten_Jansen, Wim en ondergetekende voor het nogmaals klonen van de Rochefort 8. Nog meer liefhebbers?

Omdat het aan te bevelen is om dit bier te vergisten bij hogere temperaturen, stel ik voor om het brouwen nog even uit te stellen totdat het wat warmer is. In ieder geval denk ik dat ik pas in mei/juni aan het brouwen van dit bier toekom.

Groeten,

A3

Als deze pas in mei/juni op de agenda staat doe ik ook mee, ik heb gisteren nog het origineel gedronken  :beersmiley: Lekkurrrr!
Op basis van mijn eerdere kloonpoging heb ik geen suggesties voor aanpassingen, ik kan wel vertellen dat je beter geen vloeibare kandijsuiker kunt gebruiken (zeker niet als deze 2 jaar over datum is).

Johannes

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #23 Gepost op: 14-03-2004 23:27 u »
Beste R8 brouwers,
Afgelopen half jaar, heb ik twee R8 gebrouwen ongeveer naar jullie recept. Hier onder staat mijn tweede brouwsel van 8 liter. Ik heb het bier vanavond vergeleken naast een echte R8  en was zeer verbaasd. Qua geur is hij afwijkend, qua smaak komt hij goed in de buurt. De kleur is bijna perfect, enkel iets minder helder.Maar het is zeer duidelijk een Rochefort ! Mijn opmerking over jullie recept, waarom zoveel koriander. Mijn derde R8 zal ik zeker brouwen met iets minder koriander ( 1.5 gr) en de kleur is volgens mij te donker.

Hier onder mijn recept,

Kees

Batch Size (L):  8.00  Wort Size (L):  8.00  
Total Grain (kg):  2.94          
Anticipated OG:  1.080  Plato:  19.3  
Anticipated EBC:  32.2            
Anticipated IBU:  22.9          
Brewhouse Efficiency:  64   %      
Wort Boil Time:  90   Minutes    

72.7  2.14 kg.   Pilsmout                1.038  3  
9.6  0.28 kg.    mais                      1.040  3  
4.8  0.14 kg.    Car-munich 120       1.034  120  
8.5  0.25 kg.    Bruine kandij           1.047  3  
4.4  0.13 kg.    Cara aroma 300       1.033  300  

21.00 g.   Styrian Goldings / 3.80 %       First WH  
14.00 g.   Hallertau Hersbrucker  / 3.20 %  15 min  

Yeast  
Wyeast 1762 Belgian Abbey 2 (Rochefort)

2 gram koriander 5 minuten

Intermediate Rest:  60  40 Min  
Saccharification Rest:  68  20 Min  
Mash-out Rest:  75  1 Min  
Sparge:  80  1 Min  

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #24 Gepost op: 20-03-2004 14:33 u »
mei/juni moet voor mij ook lukken.  Ik wil ook absoluut deze eens opnieuw brouwen!

fritz

Offline wim

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 24-03-2004 07:09 u »
Beste Kloners,

Rochfortgist van de Zeeuwse Gistbak staat enige tijd te pruttelen dus
Ga straks, zodra de code van Promash binnen is de Rochefort7 brouwen, dan kan ik gelijk alles goed opslaan en printen voor tijdens het brouwen.
Ik wil bijna hetzelfde recept gebruiken als voor de 8. alleen wat spelen met de ingredienten tot een begin SG van 1074 wordt gehaald.
Na de hoofdgisting ga ik de gist gebruiken om de Rochefort8 mee te vergisten. (wil in de 10/15 min.koeltijd de 7 overhevelen naar lagerfles en dan meteen de 8 in hetzelfde vat en beluchten.)
2 x 15L

Nog een paar vraagjes aangaande die 8 en Promash:
1
Ik neem het recept over in Promash en lock de ingredinten met batch size om snel en eenvoudig van 25l naar 15l te herberekenen. Of zitten er nog addertjes onder het gras hier?
2
Bij het eerste recept staat Anticipated EBC 44.5 / 62.6 bij eerste
Bij Special B EBC 236.
Moet dit laatste niet veel hoger zijn, boven de 300? (Als ik hem selecteer in Promash (Special B Cara 400 Dingemans) geeft hij zelfs 537 EbC aan.) Dan zou de verwachtte EBC toch veel hoger uitvallen, In de buurt van de 60. Dit ligt in de buurt van de waarde in het eerste recept. Wat is nu de juiste waarde?
3
Anticipated IBU: 29.3 in het eerste en 28.8 in het tweede recept.
Als ik de benodigde hop invoer (heb even pellets met de juiste waarden ingevoerd) dan kom ik op een IBU van 31.4. Heb ik een instelling oid over het hoofd gezien, want de enige wijze om op de 29.3 te komen is de hopgift minderen. Zijn er wellicht andere mogelijkheden in Promash?
Ik heb geen pellets en ga met bloemen, Uitrekenen hopgift wil ik eigenlijk met Promash doen, maar als ik zaken over het hoofd zie, wil ik dit wel graag weten, kan een hoop schelen.

:degroeten:

Wim

Offline wim

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 24-03-2004 07:46 u »
code is binnen en nu draait versie 1.8A hier.
Jammer dat alles wat ik ingevoerd had (mout/hop voorraad weg is, maar goed dat is bijna hersteld. NedPromash zit erover, doch ik kan niet alles vinden uit mijn voorraad, heb gezocht naar het dichtsbijzijnde.)

Ik heb het tweede recept van deze thread ingevoerd, maar weet niet goed wat ik ermee aan moet, Alle ingredienten gewijzigd zodat er geen verschil is: kijk zelf maar in de bijlage, doch de EBC en IBU waarden liggen veel hoger, de rest klopt.
Hoe kan dit, zie ook vorige vraag, doe ik iets fout?
(Voor de veranderingen week het met mijn ingredienten zelfs nog veel meer af, vooral donkerder en sg 1078 ipv 1080)

Wim

Offline wim

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 24-03-2004 07:52 u »
Oke, ik zie de bijlage niet, dus bij deze het TXT file.

Rochefort8(hobbybrouwen.nl)

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

18-D  Strong Belgian  Ale, Belgian Strong Dark Ale

Min OG:  1.065   Max OG:  1.098
Min IBU:    25   Max IBU:    40
Min Clr:    17   Max Clr:    52  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):         7.65
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.38
Anticipated EBC:          53.2
Anticipated IBU:          31.4

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   30.77    L
Pre-Boil Gravity:      1.065    SG          15.94  Plato

Formulas Used
-------------

Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Rager

Additional Utilization Used For Plug Hops:         2 %
Additional Utilization Used For Pellet Hops:      10 %

Grain/Extract/Sugar

73.2     5.60 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        Belgi         1.038      6
  9.2     0.70 kg.  Caramunich I - Weyermann      Duitsland      1.034    120
  0.7     0.05 kg.  Black De-Bittered 1400 - Ding Belgi         1.030   1182
  3.7     0.28 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem Belgi         1.030    236
  3.7     0.28 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      1
  9.7     0.74 kg.  Bruine basterdsuiker                         1.047    150

Hops

56.00 g.     Styrian Goldings pellet           Pellet   3.80  25.9  75 min.
 21.00 g.     Hallertau Hersbruckerpellet       Pellet   4.50   5.5  30 min.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 25-03-2004 00:37 u »
Hoi Wim,

Ik zie jouw bijlage wel en daar zie ik dat jij de kooktijd en de alphapercentages anders hebt ingevuld, dus logisch dat je andere waardes krijgt. In het daarop volgende bericht heb je dat wel gecorrigeerd, dus ik denk dat het in jouw "system settings" zit. Die moet je instellen, passend op jouw situatie/brouwproces.

Ik adviseer je om dit soort vragen niet hier, maar onder het hoofdstuk Promash te stellen. Dan krijg je waarschijnlijk meer respons.

Groeten,

Offline wim

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 26-03-2004 15:48 u »
Sorry, voor late reactie, mijn netwerkkabel en een kaart hadden de geest gegeven.

Henk,

Lang zitten denken hoor, waar dit te plaatsten. Maar als we met z'n allen een kloon gaan brouwen (en bij mij staat deze binnen 8 dagen op het programma) dan moet ik wel weten of ik iets fout doe in deze, anders werk ik in ieder geval al met een afwijkend recept, maakt de vergelijking moeilijk. En ja dan is de IBU waarde ander, doch de EBC waarde heeft weinig met hofgift te maken.
Vanavond lezing van Jacques over Promash dus hoop dan de laatste onduidelijkheden uit de weg geruimd te hebben.

Adrie,

Bij verscheide ingredienten staat Maasland, is dat die brouwerij bij jou in de buurt waar het zo gezellig is? zo ja, dan is het wellicht verstandiger om ingredienten te kiezen die verkrijgbaar zijn bij Brouwland of v/dKooij, ik ga in ieder geval niet naar de Maaslandbrouwerij (al is het er nog zo gezellig, dan wordt het wel een heel duur receptje :)) om mouten te halen  die ik reeds heb liggen. En de waarden die er bij staan wijken af van de mouten die je bij eerder genoemde winkels koopt.

Wim

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 29-03-2004 12:55 u »
Hoi Wim,

Hier dan nogmaals het recept met de ingredinten zoals deze algemeen verkrijgbaar zijn:

Rochefort 8

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         3.06
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.33
Anticipated EBC:          53.5
Anticipated IBU:          28.9

Grain/Extract/Sugar

3.7     0.11 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      0
 73.2     2.24 kg.  Pilsener (Maasland)           Belgi         1.038      6
  9.2     0.28 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge Belgi         1.032    120
  9.6     0.29 kg.  Candy Sugar dark                             1.047    201
  3.7     0.11 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem Belgi         1.032    537
  0.7     0.02 kg.  Carafa Special ontkaft  I - W Duitsland      1.032   1209

Hops

22.40 g.     Styrian Goldings (Maasland)       Pellet   3.80  22.0  75 min.
  8.40 g.     Hallertauer (Maasland)            Pellet   4.50   6.9  30 min.

Extras

Amount      Name                           Type      Time
  5.00 gm     Corriander Seed                Spice      5 Min.(boil)

Yeast
-----

Mash Schedule
-------------

Total Grain kg:     2.77
Total Water Qts:    8.95 - Before Additional Infusions
Total Water L:    8.47 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        18.28 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
Eerste stap            0     30     60      60   Infuse    66        8.47   3.06
Tweede stap           10     60     68      68   Direct   ---     -------   ----
Uitmaischen           15      5     75      75   Direct   ---     -------   ----

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 30-03-2004 00:49 u »
Hoi A3,

Ik heb over het recept drie vragen:

1. Ik heb chocolademout 800 EBC ontbitterd van Brouwland, komt dat in de buurt van de Carafa special ontkaft?
2. Maakt het uit of je hoppellets gebruikt of bloemen?
3. Ik vind de omschrijving van het maischschema wat cryptisch, ik maak er het volgende uit op: 30 min op 60, 60 min op 68 en 5 min op 75, klopt dat?

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 30-03-2004 09:51 u »
Ha Henk,

1. Ja, dat denk ik wel
2. Van bloemen moet je zo'n 10% meer gebruiken dan van pellets
3. Dat klopt.

Groeten,

A3

Offline wim

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 31-03-2004 11:06 u »
Het waterslot van de Grappist7 doet het aanmerkelijk rustiger dus hij kan gelagerd worden. Meteen daarna dient de Rochefort8 op de gist komen.
Ik ga straks dus brouwen, wil ongeveer 17.00u beginnen dus tot dan kunnen jullie nog op/aanmerkingen maken.
Het volgende recept ga ik gebruiken:

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):     15.00
Total Grain (kg):         4.90
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.26
Anticipated EBC:          55.0
Anticipated IBU:          28.0
Brewhouse Efficiency:       75 %
Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Rager

Grain/Extract/Sugar

73.4     3.60 kg.  Pilsener 3 - Dingemans            1.037      3
  9.1     0.44 kg.  Caramunich I - Weyermann       1.034    120
  0.6     0.03 kg.  Black De-Bittered 1400 - Ding   1.030   1882
  3.7     0.18 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem  1.032    537
  3.7     0.18 kg.  Flaked Corn (Maize)                 1.040      1
  9.5     0.47 kg.  Bruine kandijsuiker                   1.047     12
Hops
-----------------------------------------------------------------
 17.00 g.     Styrian Goldings bl            Whole    3.50  11.0  75 min.
 17.00 g.     Styrian Goldings pers         Whole    3.50  11.0  75 min.
 15.00 g.     Hallertau Hersbrucker  bl      Whole    2.00   2.7  30 min.
 15.00 g.     Hallertau Hersbrucker  pers   Whole    2.50   3.3  30 min.

Wim

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 31-03-2004 11:25 u »
Ha Wim :proost:

Waarom wijk je af van het recept? In het belang van het vinden naar het juiste recept dient het vastgestelde recept toch wel gevolgd te worden. (met name je afwijkende hopstorting).

Misschien ten overvloede: Het bier moet op een warme temperatuur vergisten (zo rond de 24 250C). Heb jij zo'n omgeving?

Verder nog een aandachtspuntje (niet alleen voor jou) is wanneer iedereen gebrouwen moet hebben. Als de leeftijdverschillen tussen de klonen te groot is, wordt vergelijken van de brouwsels wel erg moeilijk... :P

Edwin

Offline wim

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 31-03-2004 12:08 u »
Afwijken qua mouten doe ik omdat ik niet bij de Maasland brouwerij langs kan (wegens slechte ogen niet (meer) in staat tot auto rijden)
Ik wijk niet af qua hop, gebruik dezelfde soorten enkel in andere vorm, behoeft toch geen probleem te zijn, de hoeveelheden zijn in die mate dat ik nagenoeg op dezelfde IBU waarde kom, dan klopt het toch? Ik heb zowel geperste bloemen als vacuumverpakte bloemen, wil ze beidde gebruiken omdat ik dan met huidige voorrraad het recept meerdere malen kan brouwen.
Styrian moet totaal voor 22IBU zorgen en dat doen de twee bij elkaar, de Hallertau moet voor 6.9IBU zorgen en bij mij is dat 6, ik zal nog een beetje toevoegen zodat het op 6.9 komt. Gedaan, door 17 gram van elk te gebruiken kom ik op totaal IBU van 6.8 en anticipated IBU van 28.8 geheel volgens het recept dus nu bedankt dat je me er even op wees. Ziet er wel mooi uit zo, 4 X 17gr.

Zoals al eerder in deze thread aangegeven is het toch voornamelijk belangrijk om qua begin SG, verwacht EBC en IBU zo dicht mogelijk bij het recept van A3 uit te komen, dat heb ik volgens mij wel goed gedaan nu.

Ik heb een kamer gereserveerd voor de bereiding van de dranken, Kombucha heeft 24.3GrdC nodig en vandaar dat het er altijd plm 24Grdc is, precies goed dus.

Ik brouw vijftien liter per keer en als het lange tijd duurt alvorens de rest hiermee aan de slag gaat vind ik het geen probleem om nogmaals te brouwen, helemaal geen probleem zelfs, dit bier mag best in overvloede aanwezig zijn in de kelder. Dan kan ik het reeds aan anderen laten proeven, bv aan de bier028 Fido groep en wat lieden die bij In de Wildeman achter de bar staan.
Tevens is dit brouwsel klaar als het Pintmeibochfestival wordt gehouden (dat is voor mij tien minuten fietsen) Ik hoop dat er daar wel wat medekloners zullen komen die ik dan alvast een flesje ter keuring kan geven, zodat het toch op de juiste leeftijd geproefd kan worden. ;D

Wim

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 31-03-2004 12:18 u »

Je afwijkingen waren inderdaad minimaal en het is ook logisch dat je eea moet aanpassen op je eigen mogelijkheden. Waar ik eigenlijk op doelde is de storting van beide hoppen op 75 minuten en de storting van beide hoppen op 30 minuten. De storting op 75 minuten zorgt natuurlijk hoofdzakelijk voor de bitterheid. De storting op 30 minuten draagt ook bij aan de hopsmaak. Door beide hoppen te gebruiken krijg je naar mijn idee dus een andere hopsmaak, dan wanneer je alleen Hallentauer gebruikt. Het heeft dus niet zoveel met bitterheid te maken, dan wel met flavors.

Edwin

Offline wim

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 31-03-2004 12:41 u »
Hoi Edwin,

Volgens het recept moeten deze twee soorten juist gebruikt worden, dat zal zijn vanwege de reden die jij opgeeft.

Wim

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 31-03-2004 14:07 u »

Ik ben een suffert! :( Ik had je recept niet goed gelezen. Je gebruikt pellets en bellen en ook nog eens op de juiste tijdstippen. Ik zat dus te dutten. Sorry en Succes!!

Edwin

Offline wim

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 31-03-2004 21:12 u »
Nog een kwartiertje op 68GrdC :hoera:
Wat ruikt het toch heerlijk.
Trouwens mijn vriendin vind deze erg lekker ruiken, net als de Grappist7, mijn eerdere bieren, Meibock en Rode Pale Ale vond ze niet echt om naar huis over te schrijven. Die donkere mouten hebben iets chocoladeachtigs en jullie weten hoe vrouwen op chocolade reageren :)

Maar goed, ik ga mijn hevelfilter maar eens in elkaar zetten.

Wim

Offline wim

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 01-04-2004 11:38 u »
Na het beluchten waterslot aangebracht en gelijk begon het te pruttelen.
15L met een SG van 1080.
Ik heb deze keer heel rustig gespeold, ongeveer 75min en dat heeft gezorgd voor efficientie van 88 terwijl ik de vorige keer op 75 zat :hoera:
Alleen ging het niet helemaal lekker met het dopje dat op de maatbeker met waterstofperoxide zat, dis sloot niet helemaal dus uiteindelijk maar belucht zonder luchtfilter want ik moest toch wat.
De geuren die opstijgen zijn heerlijk en ik hoop het beste.

Wim

Offline wim

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 01-04-2004 13:46 u »
Oh ja, de lucht om het gistvat is 24.3GrdC bovenaan en 24.1 bij de bodem. Volgende keer dat ik bij Brouwland iets bestel zal ik zo'n opplakbare thermometer aanschaffen om een beter idee te krijgen van de vergistingstemp

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 08-04-2004 11:08 u »
Hi allemaal,

Ik heb voor de Deltabrouwers een masterclass bierbrouwen georganiseerd onder de leiding van Derek Walsh. Met als doel, de R8 zo dicht mogelijk te benaderen. Nu hebben we maandag de eerste resultaten geproefd en het door mij geposte recept benaderde het originele R8 zeer goed. Het was enkel een fractie te donker en iets te bitter. In juni staat nog een R8 brouw gepland, ik wil deze graag meenemen op de R8 proeverij.

Gr Kees

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #43 Gepost op: 12-04-2004 18:11 u »
Hoi A3,

Mijn 2e poging zat (om nog onverklaarbare redenen) wat mis. Ik ben dan ook van plan nogmaals te brouwen. Als afwijking maak ik echter gebruik van de Special B van De Wolf Cosyns, ik ben nl niet van plan hiervoor apart iets te kopen terwijl ik nb het origineel nog voorradig heb. Geen probleem lijkt me?

Herman

Offline wim

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 12-04-2004 22:22 u »
Morgen gaat mijn R8 in de lagerfles.
Oh wat een heerlijke geuren ontsnappen er toch aan het waterslot, het is jammer dat ze vervliegen, je zou er bijna een parfum van maken ;D

Wim

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 12-05-2004 13:12 u »
Heren kloners, moet je kijken wat ik lees op

http://www.whitebeertravels.co.uk/Rochefort.html

At the entrance to the brewery, there is a display cabinet with old bottles and glasses and samples of the dry raw materials used to produce the three Rochefort Trappist Beers. The samples do not include Coriander, which previous visitors have been told was an ingredient, although it is not mentioned in Jef van den Steen's book, see above, and it was declared not to be used on this October, 2003 visit. We did not asked whether it had been phased out; the denial on this occasion, could, of course, be just a manifestation of the secrecy that is a common trait of many brewers.

Wat denken jullie hiervan?
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 15-05-2004 17:49 u »
Ha MO,

Dat is interessante info. Bij de proeverij de vorige keer kwam er volgens mij ook al uit dat bij onze klonen er meer koriander te proeven was. Aangezien er nu al mensen gebrouwen hebben, moeten we het er nog maar even in laten zitten. De volgende ronde kunnen we het er alsnog uit laten.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 01-06-2004 23:51 u »
Hoi medekloners,

Mijn giststarter van de Brigand slaat niet aan, dus ik ben bezig om de Rochefortgist op te kweken. Vrijdag onverwachts toch nog een mogelijkheid om te brouwen, dus de Rochefort staat op het programma.

Wat zal ik doen, het meest recente recept gebruiken, of gezien bovenstaande discussie nog iets aanpassen in het gebruik van koriander?

Graag jullie reactie,

Groeten,

Henk :proost2:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 02-06-2004 08:56 u »
Volgens mij zijn er twee mensen die gebrouwen hebben: Wim en Bubs. Deze bieren zijn dus gebrouwen met koriander.
Goed, laten we de koriander dan maar schrappen uit het recept. Het is dan interessant om de twee met koriander te proeven naast de overige bieren zonder.
De komende drie weken ben ik bezig met het bouwen van een nieuwe badkamer, daarna kom ik pas weer aan brouwen toe en het eerstvolgende bier wordt de Rochefort 8 kloon. Ergens begin juli zal ik mijn kloon dus brouwen, zonder koriander.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 02-06-2004 16:09 u »
Ik heb even naar het recept gekeken. Ik gebruik pilsmout van Dingemans 3 EBC, dat lijkt me gewoon vervangbaar. Als aromahop wordt Hallertauer genoemd. Nu zie ik in de lijst van Promash verschillende soorten Hallertau hop. Wat ik in huis heb is Hersbrucker  3,5% (niet Hallertauer Hersbrucker ). Is dit allemaal hetzelfde, ik neem aan van niet. Zijn de verschillen groot of verwaarloosbaar zodat ze elkaar kunnen vervangen?

Ik zal het recept binnenkort samenstellen met behulp van de moutsoorten die ik ga gebruiken. Ik probeer uit te komen op hetzelfde SG en EBC en EBU als het kloonrecept en zal het dan posten voor commentaar, zodat het in ieder geval een vergelijkbare kloon gaat worden.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 02-06-2004 16:39 u »
Ha Henk,

Hersbrucker  is hetzelfde als Hallertau Hersbrucker  en dat is de hop die we nodig hebben. De hopgift kun je inderdaad aanpassen aan het alfazuurpercentage dat jouw hop heeft (eventueel gecorrigeerd voor de bewaartijd).

Ik wil je echter wel verzoeken om geen andere moutsoorten te gebruiken (pilsmout van de ene mouterij vervangen door die van de andere kan natuurlijk wel). Dus geen Special B gaan vervangen door CaraMunich 120 EBC of zoiets.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 02-06-2004 17:06 u »
Dat was ik ook niet van plan, enkel verschil in leverancier en dus iets andere eigenschappen.

Groeten,

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 02-06-2004 21:31 u »
Hier volgt mijn beoogd recept:

[size=1/2]Recipe : 19. Rochefort8-kloon juni 2004

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (LTR):        26.00    Wort Size (LTR):   26.00
Total Grain (kg):         7.70
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.28
Anticipated EBC:          58.1
Anticipated IBU:          21.7
Brewhouse Efficiency:       85 %

Grain/Extract/Sugar

72.7     5.60 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        Belgi         1.037      3
  9.1     0.70 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge Belgi         1.032    160
  3.9     0.30 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem Belgi         1.032    537
  1.3     0.10 kg.  Carafa Special ontkaft  I - W Duitsland      1.032   1209
  3.9     0.30 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      0
  9.1     0.70 kg.  Bruine kandijsuiker                          1.047     12

Hops

80.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    2.99  17.6  75 min.
 45.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.47   4.1  30 min.

Mash Schedule
-------------

Ltr Water Per kg Grain: 3.00    Total Ltr: 21.00

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  68  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5

[/size]

Ik heb de hoeveelheid carafa verdubbeld omdat ik door de lichtere versie pilsmout een veel lagere EBC-waarde zou krijgen.

Graag jullie reactie.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 03-06-2004 08:59 u »
Ha Henk,

Ik zie dat je de Carafa dehusked hebt verhoogd van 0,7% naar 1,3%. Dit moet ik je afraden, omdat je bier dan te donker wordt en een te gebrande smaak krijgt. Dit bleek duidelijk uit de vorige proeverij.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #54 Gepost op: 03-06-2004 08:59 u »
Ha Henk :proost:

Ik zie eigenlijk nu pas dat de EBC voor de pilsmouten als 6 EBC te boek staan. Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat dat 3 was, net als jouw opgave dus.

Voor wat betreft de verdubbeling van de carafa raad ik je stellig af dit te doen. De storting is namelijk proefondervindelijk verlaagd. Door het weer te verdubbelen, zal de smaak van het bier veranderen in meer gebrand (een sterke stout was mijn allereerste associatie, voordat de gist goed zijn werk ging doen). Ik zou voor dezelfde stortingspercentages gaan en dan maar de gok nemen dat de kleur niet helemaal klopt. Die is mogelijk te corrigeren met gebruik van een andere suiker. Bruine basterd schijnt een donkerder kleur te geven dan bruine kandij bijvoorbeeld. Welke smaakeffecten dat weer heeft weet ik echter niet.

Mijn advies: NIET die carafa-storting verhogen!

Edwin

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #55 Gepost op: 03-06-2004 09:12 u »
Nh :proost;

Zitten we wr dubbel te werken!. Gelukkig wel op een lijn!

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 03-06-2004 09:33 u »
Zal wel telepatie zijn. Bier verbroedert op een dieper niveau dan je zou denken.

Groeten,

A3

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 03-06-2004 09:42 u »
Hi, Ik zou de carafa geheel weg laten, maar waarom is pilsmout 6 ebc, volgens mij is deze altijd 3 ebc??

Gr Kees

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #58 Gepost op: 03-06-2004 09:47 u »
Zal wel telepatie zijn. Bier verbroedert op een dieper niveau dan je zou denken.

Kijk, nou word ik helemaal warm van binnen  ;D :-*

Ja ik zat net ook naar die 6 EBC te kijken en ik dacht ook dat dat 3 zou moeten zijn. Weglaten van carafa? Misschien voor een volgende poging. Nu lijkt mij een halvering een rele optie 9is trouwens ook al gedaan).

Edwin

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 03-06-2004 10:20 u »
Akkoord, ik pas de carafastorting weer aan naar de oorspronkelijke waarde. Ik denk dat de kleur mee zal vallen, mijn eerdere kloonpoging was vergelijkbaar en was qua kleur zeker niet te licht.

De starter is aan de gang, dus morgen wordt er gebrouwen. :brouwen:

Groeten,

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 06-06-2004 20:35 u »
Vandaag dus gebrouwen i.p.v. vrijdag. Ik heb het recept aangepast op de oorspronkelijke hoeveelheid chocolademout. Ook moest ik noodgedwongen de kandijgift aanpassen, omdat de pakjes 250 gr. waren i.p.v. 500 gr. ;D Ik heb dus naast 2 pakjes kandijsuiker nog 200 gr. kristalsuiker toegevoegd. Het geplande SG heb ik niet helemaal gehaald, omdat ik iets meer liters had. Een begin SG van 1076 was het resultaat.

Ik heb voor het eerst ook de giststarter belucht, conform een andere thread op dit forum. Eens kijken wat dat oplevert bij deze gist. De vorige keer heeft ie namelijk ongeveer 6 weken over de hoofdgisting gedaan. Ik ga hem vanavond direct inpakken om de temperatuur zo hoog mogelijk te houden en te zorgen dat ie vanacht niet te ver terug zakt.

Groeten,

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #61 Gepost op: 07-06-2004 20:48 u »
Ik ga hem vanavond direct inpakken om de temperatuur zo hoog mogelijk te houden en te zorgen dat ie vanacht niet te ver terug zakt.

Hoi Henk,

Gelet op de huidige hoge temperaturen zou ik als ik jou was de isolatie verwijderen. In het gistvat is het altijd wat warmer dan buiten het vat. Je hoeft met de komende zwoele avonden niet bang te zijn dat de temperatuur te veel daalt.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 08-06-2004 12:39 u »
De vergisting loopt goed door. Gisteren was de temperatuur gestegen tot z'n 28o. De isolatie was toen inderdaad verwijderd, maar door de hoge omgevingstemperatuur liep de temperatuur van het vat toch zo hoog op. Vanmorgen gezakt naar zo'n 25o, ik hoop dat ik het vat daarop kan houden.

Wordt vervolgd ;)

Groeten,

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 16-06-2004 00:29 u »
SG is gezakt tot 1016, hopelijk morgenavond overhevelen. Mooi resultaat voor deze gist, binnen n week de hoofdgisting voltooid.

Groeten,

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 16-06-2004 22:07 u »
Zo zie je maar weer dat het brouwen in de zomer voor sommige gistsoorten/biertypen helemaal niet verkeerd is...

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 16-08-2004 14:04 u »
Brouwers,

Eindelijk ga ik ook weer eens brouwen; aanstaande zondag staat de R8kloon op mijn programma. In navolging van de lead van MO ga ik het bier brouwen zonder koriander. Verder laat ik het recept ongewijzigd.

Ik ben de draad een beetje kwijt, een hoop mensen hebben gemeld mee te doen, maar niet iedereen heeft aangegeven daadwerkelijk te hebben gebrouwen. De volgende personen hebben in ieder geval hun interesse getoond:

Henk uur Paiz
Wim
Herman Holtrop
BuBS
Fritz
Johannes
Edwin
Maarten_jansen
A3

Hebben jullie allemaal al gebrouwen of gaan jullie dat binnenkort doen? Zo ja, dan kunnen we een proeverij plannen voor eind oktober/begin november.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #66 Gepost op: 16-08-2004 14:11 u »
HA3 :proost:

Ik ben zeker van plan te gaan brouwen! De gist ligt al klaar en alle ingredienten staan paraat. Nu alleen de tijd nog vinden om een brouw weg te zetten!  :P
Ik verwacht de eerste helft van september pas te kunnen brouwen.

Edwin

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 16-08-2004 16:25 u »
Hoi Adrie,

Ik heb begin juni gebrouwen, hetgeen heeft geresulteerd in een prachtige R8-kloon, waarvan al een behoorlijk deel is verdwenen :lekkerbier:

Ik zal in ieder geval een aantal flessen bewaren voor een proeverij dit najaar.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 20-08-2004 09:37 u »
Kloners,

Helaas is de giststarter van 2 flessen Rochefort 6 niet aangeslagen. Wellicht dat ie vandaag nog wat gaat doen, maar vanmorgen zag de giststarter er nog zo dood als een pier uit. Niet brouwen dus, komende zondag. Ik bestel vandaag nog een Wyeast Belgian Abbey II, zodat ik hopelijk volgend weekend aan de slag kan. Jammer, jammer. Ik had me al enorm verheugd om weer eens te brouwen.

Groeten,

A3

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #69 Gepost op: 24-08-2004 10:18 u »
Ik heb ook alles om de kloon te brouwen en ik verwacht zoals Edwin in de eerste helft van september te brouwen.

fritz

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 24-08-2004 10:46 u »
Ha Fritz,

Dat lijkt me prima. Ik heb ondertussen een Wyeast besteld en hoop zaterdag aan de slag te kunnen. Voor de zekerheid heb ik maar een XL-pack gekocht, zodat ik zonder giststarter snel aan de slag kan.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 24-08-2004 12:01 u »
Hoi collega kloners,

Afgelopen weekend mijn kloon geproefd naast een R8 en omdat het zo goed beviel ook nog maar een R10 erachteraan gedronken. Het viel mij niet tegen, het kon minder (om het maar eens op z'n Grunn'ns te zeggen ;D).

Wat mij opviel is dat er aan beide bieren (R8 + R10) een bepaalde zoete lucht zit die volgens mij afkomstig is van een extra toevoeging. Mijn vrouw en ik hadden een associatie met vanille. Wat we beiden absoluut niet konden proeven was koriander, dus het weglaten hiervan lijkt me een goede keuze. Misschien kunnen we tijdens de proeverij eens discussiren over welke toevoeging dat zou kunnen zijn.

Overigens vonden wij allebei de kloon lekkerder dan de echte versie. Die zoete lucht/smaak ging ons beide enigszins tegenstaan.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 24-08-2004 12:05 u »
Ha Henk,

Die lucht is mij laatst bij de Rochefort 6 ook al eens opgevallen, daar vond ik hem vrij sterk in. Ik vond het een beetje een weege lucht, maar ik vermoed dat ie afkomstig is van de gist, alhoewel ik een toevoeging niet uitsluit. De geur deed me een beetje denken aan de geur die ook door sommige korrelgisten wordt gevormd. Zouden de broeders van Rochefort een korrelgist voor de nagisting gebruiken, tegenwoordig?

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 24-08-2004 12:10 u »
Klopt, de lucht is inderdaad een beetje weeg, vandaar dat ie ook ging tegenstaan. Ik vraag mij af of het van de gist komt. Het zou inderdaad wel kunnen van een korrelgist, maar daarvoor vind ik de lucht eigenlijk wel te sterk.

Maar eens kijken wat de rest ervan vindt.

Groeten,

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 24-08-2004 21:46 u »
Waar je de clone ook eens mee moet vergelijken, is de donkere van Achel. Dit is een R8 clone gebrouwen in Achel, gebrouwen door de brouwmeester van Rochefort ( broeder Antoine ?).

Gr Kees

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #75 Gepost op: 24-08-2004 21:51 u »
Met de Westmalle gist dan zeker?

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 24-08-2004 23:31 u »
Toen Achel een tripel wilde brouwen, haalde ze de brouwer van Westmalle naar Achel om een tripel te brouwen, want de Westmalle is de beste tripel ter wereld, dus wie kan je beter hebben. Na de tripel moest er een donker bier komen, en n van de mooiste donkere bieren is de R8. Zo doende kwam broeder Antoine naar Achel en brouwde daar zijn R8, volgens mij ook met de Rochefort gist. De grote trappisten gebruiken allemaal de zelfde grondstoffen, er zijn zelfs verhalen dat de gist zelfs het zelfde is. Volgens mij bepaald het brouwwater van Rochefort, voor een gedeelte het karakter van het bier. Dat ondervond ook Chimay, toen bij La Trappe de witte Chimay gebrouwen werd ( Tijdens de verbouwing van de brouwerij van Chimay) Het werd een mooi bier, maar geen witte Chimay. Dit probleem werd opgelost, door tankwagens met water van Chimay te vervoeren naar Nederland en daar werd dan met gebrouwen en de tankwagens gingen vol terug met bier, die bij Chimay weer werd gebotteld. Maar goed, ik dwaal af. Proef eens een donkere Achel en je zal verbaasd zijn.

Gr Kees

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 25-08-2004 09:32 u »
Mo,
Dit schoot mij later nog te binnen, alle bieren van Achel worden vergist met de gisten van Rochefort. Op het moment dat de brouwer van Rochefort over kwam, vergisten ze met Rochefort.
(volgens Jef v/d Steen)

Gr Kees

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #78 Gepost op: 25-08-2004 14:17 u »
Kees,

ik kan je verhaal helaas niet blindelings geloven. Ik heb recent de special brune van Achel op, die zware jongen van een procent of 10%. Die bezat absoluut niet het gistprofiel van de Rochefort. In het Westmalle kloon project van dit forum had Nobertus een batch in drieen verdeeld en een deel vergist met Rochefort gist. Dat viel ontzettend op. Ik vermoed dus dat je het zeker moet proeven wanneer met Rochefort gist wordt gebrouwen en dat was met die speciale brune niet het geval.

Hij smaakte overigens ook niet echt naar een Westmalle.

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 25-08-2004 17:49 u »
Hi Mo,

Je moet hem ook eens vergelijken met een donkere Achel van 8 %. Het verhaal komt van Jef van de Steen en hij is vrij close met de trappisten. Ik heb gisteren de R8, Achel en mijn clone naast elkaar geproefd. Qua kleur zitten ze allemaal dicht tegen elkaar, qua smaak en geur zijn ze allemaal een beetje afwijkend, maar er is wel duidelijk overeenkomst tussen de 3 bieren. Mijn vriendin vind bier niet lekker en vind ze vooral stinken en zeker mijn bier vergeleken naast een commerciel bier. Nu vond ze mijn bier een commercieel bier en de R8 en Achel een amateur bier.

Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 26-08-2004 09:07 u »
Mijn vriendin vind bier niet lekker en vind ze vooral stinken en zeker mijn bier vergeleken naast een commerciel bier. Nu vond ze mijn bier een commercieel bier en de R8 en Achel een amateur bier.

Zie je wel: de trappistenbroeders gebruiken tegenwoordig korrelgist!  ;D

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 26-08-2004 11:21 u »
Ik ben nog steeds van plan dit bier weer te gaan brouwen, dat zal ergens in september worden.

Herman

SiriS

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 26-08-2004 15:35 u »
Zie je wel: de trappistenbroeders gebruiken tegenwoordig korrelgist!  ;D

Groeten,

A3

Waar is deze bevinding op gebaseerd? Verder sluit ik me bij Herman aan en wordt er begin oktober een R8 gebrouwen.

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 26-08-2004 16:29 u »
Op een eerdere constatering dat er een Brewferm-achtige geur aan de Rochefort 8 en 6 te bespeuren valt. Hiermee wil ik niets negatiefs over de korrelgisten die jij in de aanbieding hebt zeggen, hoor! De resultaten met de SafAle en de Cooper's Ale korrelgisten bevallen me prima.

Groeten,

A3

P.S. mijn gist is binnengekomen en die ga ik vanavond crushen. Als ie zaterdag actief is, ga ik eindelijk weer eens brouwen. Jippie!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 30-08-2004 10:10 u »
De gist, in een vernieuwde verpakking, was binnen een paar uur actief! Toen ie bol stond heb ik hem in de koelkast bewaard en ben zaterdag gaan brouwen. Dit verliep zonder problemen; de beginddichtheid was precies 1080 (gemeten met hydrometer en refractometer).

Ik had een XL smackpack van Wyeast en deze zonder het maken van een giststarter toegevoegd. Volgens de verpakking moet dit kunnen en aangezien ik geen tijd had voor een giststarter heb ik het maar eens geprobeerd.

Na het koelen belucht met de nieuwe rvs bruissteen en dat ging niet probleemloos. Binnen 5 minuten schuimde het bier het gistingsvat uit met zeer persistent schuim. Stoppen met beluchten dus. Na een uur was het schuim gezakt, dus de beluchting weer aangezet met hetzelfde resultaat. Aangezien de fruitvliegjes op de heerlijke geuren afkwamen heb ik het beluchten toen maar gestaakt. Geheel tegen mijn gewoonte in heb ik het wort dus nauwelijks belucht en dat met zo'n lastige gist als de Rochefort. Nu maar hopen dat het goed gaat.

Gisteren schuimde het bier hevig door het waterslot heen. Het bier had ondertussen een temperatuur van iets meer dan 27 graden (omgevingstemperatuur 22), dus de vergisting loopt niet zo hevig als bij bijvoorbeeld de Brigand-kloon, waar het verschil tussen omgevingstemperatuur en biertemperatuur maximaal bijna 10 graden was.
Vanmorgen was het schuimen door het waterslot gelukkig gestopt en de temperatuur was nog steeds iets meer dan 27 graden.

Wat mij trouwens opviel was dat de geur uit het waterslot een beetje kaneel-achtig was.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #85 Gepost op: 30-08-2004 14:13 u »
Dit is nog wel een aardige Rochefort link

http://users.pandora.be/gerritvdb/Rochefort/Dutch/proef.htm

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 04-09-2004 10:24 u »
Mijn Rochefort 8-kloon zit in de lagering. Geplaagd door fruitvliegjes en hopelijk zonder een infectie te hebben opgelopen is het bier gelagerd bij een dichtheid van 1024. Bij de vorige kloonpoging was de einddichtheid 1014, dus hij moet nog eventjes door. Bij de huidige hoge temperaturen moet dat wel lukken, denk ik.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 10-09-2004 09:26 u »
Bij het op fust zetten van ons bokbier hebben mijn brouwbroeder David en ik de Rochefort 8 kloon van BuBs geproefd.  :groots: Dit bier was precies zoals wij ons de Rochefort 8 van vroeger herinneren: de gistaroma's, de volle smaak en body, de veelheid aan smaakcomponenten. Een superieur bier, kortom. Kees, mijn complimenten. Ik mag hopen dat mijn Rochefort 8-kloon ook zo uitpakt.

Groeten,

A3

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 11-09-2004 10:42 u »
Hi Adrie,

Mooi dat je mijn R8 kan waarderen, enkel is het niet het clone recept van Hobbybrouwen.Het recept hebben we samengesteld  gesteld samen met Derek Walsch. Zelf kan ik het bier ook zeer waarderen, maar vergeleken met een R8 is ie te fruitig. Dus de volgende keer moet ie op een lagere temp vergist worden. Verder zit er geen chocolademout/carafa in en wel koriander.

Gr Kees

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #89 Gepost op: 11-09-2004 20:05 u »
Ha mannen :proost:

Vrijdag ga ik m dan eindelijk ook brouwen! Alle spullen zijn weer binnen, dus we kunnen beginnen aan de voorbereidingen. Hopen dat de gistjes nog mee willen werken.

Edwin

Ha Bubs, Als ik jouw reactie op de ervaringen van A3 (en natuurlijk ook zijn ervaringen) lees, moet ik volgens mij echt mijn verkeerde smaakpalletje hebben gepakt toen ik jouw R8 proefde. Hopelijk krijg ik nog eens een kans.  :-[

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 15-09-2004 11:55 u »
Hi Adrie,

Mooi dat je mijn R8 kan waarderen, enkel is het niet het clone recept van Hobbybrouwen.Het recept hebben we samengesteld  gesteld samen met Derek Walsch. Zelf kan ik het bier ook zeer waarderen, maar vergeleken met een R8 is ie te fruitig. Dus de volgende keer moet ie op een lagere temp vergist worden. Verder zit er geen chocolademout/carafa in en wel koriander.

Gr Kees

Beste Kees,

Zou je het recept willen posten?

Groeten,

A3

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #91 Gepost op: 15-09-2004 22:08 u »
Hoi Kees,

Toevallig heb ik heb gisteren jouw Rochefort 8 kloon ook geproefd.

Inderdaad helemaal geen slecht bier.

Echter in mijn beleving is dit geen echte R8 kloon. Ik mis daarvoor te sterk de donkere moutsoorten. Naar mijn idee is Special B onmisbaar in een geslaagde R8 kloon.

Zonder kennis te hebben gehad van de opmerkingen van Adrie heb ik in mijn smaaknotitieboekje het volgende genoteerd:
Geur: fris fruitig, heel licht kaasachtig.
Smaak: sterk fruitig, caramelachtig.
Opmerking: ik mis de diepgang van Rochefort 8. Het bier is meer een goed uitgevallen zware dubbel.

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 16-09-2004 10:00 u »
Hi manne,

mijn R8 is natuurlijk geen perfecte clone, maar zelf vind ik hem wel iets R8 achtig hebben. Ik zal het recept posten en het is voor 10 liter. (28.6 EBC en 20.7 EBU )

2.42 kg pilsmout
0.33 kg Maisvlokken
0.29 kg bruine kandy
0.16 kg karamel-cristal 120
0.15 kg cara-aroma 300

26 gr Stryians Goldings FWH
13 gr Hallertau Hers 15 min
2.5  gr gemalen koriander, 5 minuten meegekookt

Kooktijd 90 min / Gist wyaest 1762
Begin SG 1076 / eind SG 1014

Gr Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 17-09-2004 09:03 u »
Ha Kees,

Bedankt! Het recept wijkt dus niet ver af van het kloonrecept, er zit zelfs iets meer special B in en iets meer  maisvlokken, maar minder CaraMunich. Wellicht dat die CaraMunich iets meer had gemogen, gezien het feit dat Jacques diepgang mist. Het lijkt er inderdaad op dat de Carafa Dehusked wel uit het recept mag. Jouw bier was donker genoeg.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 17-09-2004 09:39 u »
Mijn kloon staat ondertussen twee weken in de lagering. De gisting verloopt nu erg langzaam: in twee weken van 1024 naar 1020. De eerste week was de temperatuur boven de 20 graden, nu zakt ie er langzaam onder. Als dat nog maar goed komt, want hij moet nog wel een punt of 6 zakken. De ervaring met deze gist leert echter dat het een zaak van lange adem is. De smaak belooft al veel goeds, al is ie nu natuurlijk nog te zoet.

Groeten,

A3

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #95 Gepost op: 17-09-2004 18:23 u »
Mijn ervaring met de Rochefort gist is, dat je een flinke giststarter moet maken en het wort zeer goed moet beluchten. Mijn vorige drie R8 gisten binnen een week uit en waren na 10 dagen gebotteld. Misschien een goed plan om bij een volgend R8 brouwsel de hoeveelheid Caramunich te verhogen.De kleur wordt dan een fractie donkerder en dat kan het bier wel hebben. Wat ook interresant wordt, is het gebruik van Whitelabs, deze ga ik namelijk hiervoor gebruiken.

Gr Kees

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #96 Gepost op: 18-09-2004 09:25 u »

Mijn poging is gisteren geslaagd. Brouwen ging prima, dus daarover valt niet veel te melden. Ik heb voor deze gelegenheid een grote giststartergemaakt en deze 24 uur continu belucht (een variant op de behandeling die A3 zijn Brigand-gist gaf). Het wort schoot binnen het half uur aan (althans, er was activiteit in het waterslot. Na 2 uur was de gisting duidelijk in volle gang. Het spul staat al klaar in de kuip, dus zodra de vergisting wat in dreigt te zakken zet ik alles op 250C. Werkt goed.

Vraagje: die 25 graden is toch wel een goede temperatuur, ofmoet ik iets hoger of lager?

Edwin

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
Re: Rochefort 8
« Reactie #97 Gepost op: 21-09-2004 00:11 u »
Vandaag heb ik mijn kloon gebrouwen. Brouwen ging voorspoedig, ik kwam uit op ca 18 liter van 1.080. Da's een rendement van ca 72%. Kon beter, maar ik heb het ook slechter meegemaakt. Als ik niet zo had geknoeit met koken was het zeker meer geweest  :P

Ik heb overigens de Wyeast gebruikt, opkweken uit resp een 6 en een 8 is me niet gelukt.

Herman

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #98 Gepost op: 27-09-2004 09:20 u »
Heren,

Mijn R8 kloon is blijven steken op 1020. Twee weken geleden zat het bier hierop en vrijdag nog steeds. Ik heb zaterdag een giststarter gemaakt van een halve liter en hier bezonken gist van de bodem van het lageringsvat in geheveld. De giststarter vervolgens intensief belucht. Ongelofelijk dat na zo'n korte tijd de gist al nagenoeg dood was. Pas vanmorgen (zo'n 40 uur na het inzetten) was de starter goed op dreef. Vanavond ga ik de starter bij het bier doen in de hoop dat ie dan nog even doorgaat en zorgt voor een goede hergisting op fles. Gezien de vorige poging zou ie op zo'n 1014 moeten uitkomen.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #99 Gepost op: 27-09-2004 11:24 u »
A3,
hoeveel mensen doen er nu mee met deze kloon. Ik wil hem binnen een paar weken ook gaan brouwen. Zonder koriander begrijp ik, maar ik zit eraan te denken om zonder 800 of 1200 EBC mout te gaan brouwen. Mag dat, oftwel, is het recept zoals afgesproken al door genoeg mensen gebrouwen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #100 Gepost op: 27-09-2004 11:30 u »
Ha MO,

Edwin, Herman, Henk oet Paiz en ikzelf hebben in ieder geval gebrouwen, daarnaast waren er nog een paar mensen die interesse hebben getoond. Fritz zou in september brouwen (is dit al gebeurd, Fritz?). Genoeg mensen dus. Eventueel kunnen mensen die nog niet hebben gebrouwen de kloon wat mij betreft zonder chocolade- carafa- of zwarte mout brouwen. Inderdaad, MO, goed idee. Als er zoveel mensen brouwen is er meer ruimte voor experimenten in 1 ronde.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #101 Gepost op: 27-09-2004 12:03 u »
Voor de zwartemout-loze versie: moet ik dan wel corrigeren met andere mouten? Jouw recept heeft

9.2% caramunich 120
3.7% special B

Cara naar 11% en special B naar 5% of anders?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #102 Gepost op: 27-09-2004 12:41 u »
Beste MO,

Nee, houd de percentages caramunich en special B maar hetzelfde en verhoog de totale stort tot je weer op 1080 uitkomt.

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #103 Gepost op: 27-09-2004 20:11 u »
Zonder koriander? Het recept schrijft dit nog wel voor, 0,5 g per liter. Zo heb ik hem ten minste ook gebrouwen. Overigens heb ik mijn R8 afgelopen vrijdag (de 24e) geheveld, het SG was 1.030. Het tempo is echter wel uit de gisting verdwenen, dus ik hoop dat ie wel even doorzet.

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #104 Gepost op: 27-09-2004 22:21 u »
Ik heb er al vaker voor gepleit om het te brouwen recept vooraan in de thread te plaatsen met datum van meest recente aanpassing. Zoals jij dit hebt gedaan Herman met de Chouffe kloon. Ergens halverwege dit onderwerp heeft A3 de koriander geschrapt. Heeft dus niet iedereen gelezen kennelijk.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #105 Gepost op: 27-09-2004 22:52 u »
Sterker nog ,het te downloaden recept is ook niet aangepast. Foei A3! ;)

Maarreh die koriander wordt wel gebruikt las ik laatst in mijn nieuwste Michael Jackson, de nieuwe brouwer had dit aan hem toegegeven. Wat Jef van der Steen hierover heeft gemeld, weet ik zo niet.

Herman

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 27-09-2004 23:29 u »
Ik raak de draad wel een beetje kwijt moet ik zeggen. Ik meen me te herinneren dat ik in n van de thread over kloonbrouwsels eens wat aanpassingen heb voorgesteld om wat meer variatie te krijgen. Dat was toen not done. Volgens mij gaat het nu een kant op waarbij nagenoeg iedereen een verschillend recept brouwt. De n met, de ander zonder koriander. Vervolgens wordt er ook gevarieerd met de verschilende soorten mout. Komt dit nog wel goed? Als we straks gaan proeven, hoeveel verschillende bieren hebben we dan?

Cordinator, houd de zaak in de hand! :lessmile:

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #107 Gepost op: 28-09-2004 11:21 u »
Sorry jongens, ik raak de draad ook een beetje kwijt. Voor de goede orde: we hadden in mijn beleving ook afgesproken om de koriander te laten vallen. Nu blijkt dat sommigen met en sommigen zonder hebben gebrouwen en anderen met. Dit levert al genoeg variatie op voor deze ronde. Laten we de variatie zonder de chocolademout/carafa dan maar achterwege laten. En variatie per ronde is genoeg. Dus, MO, gewoon het recept aanhouden, met de gebrande mout. Ik laat aan jou over of je met of zonder koriander wil brouwen. Mijn brouwsel is zonder. De Promash-versie geldt dus nog steeds, maar met de aantekening dat de korander eventueel mag worden weggelaten.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, zo niet, dan hoor ik dat graag.

Henk, we hadden ook afgesproken dat variatie binnen een ronde mag, mits elke variatie door minstens 3 brouwers gemaakt wordt.

Groeten,

A3

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #108 Gepost op: 28-09-2004 16:33 u »
Fritz zou in september brouwen (is dit al gebeurd, Fritz?).

Ha A3.  Ik moet nog een datum afspreken met mijn schoonvader.  Ik heb alles in huis en plande het eind deze maand, begin volgende maand te doen!
Ik hou je op de hoogte

:biersmile:

fritz

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #109 Gepost op: 28-09-2004 22:17 u »
A3,
mag ik voor Special B CaraAroma 300 EBC gebruiken (dat is wat er het meeste op lijkt op de website van Brouwland)
mag ik voor de 120 EBC mout de Maasland mout gebruiken

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #110 Gepost op: 28-09-2004 22:23 u »
In mijn editie van Michael Jackson's Grote Belgische Bieren (2002) staat het volgende:

het bier wordt gebrouwen uit twee Pilsener mouten en een Munchener type helemaal uit Australie, Portugal en Polen met donkere kandijsuiker. Hopsoorten Hallertau en Styrian Golding

Volgens dhr Jackson dus geen koriander en geen 800 EBC mout. Is Special B een Muncheren type? Dacht het niet he?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #111 Gepost op: 29-09-2004 09:39 u »
Ha MO,

Special  B is een caramout van 300 EBC, zo heb ik altijd begrepen. De  CaraAroma 300 EBC zou dus inderdaad dezelfde mout moeten zijn als Special B. Deze heb ik ook gebruikt en dat hebben we bij de vorige kloonpoging ook gedaan. Ik heb zo mijn vraagtekens bij de beschrijving van de heer Jackson. Klinkt wel leuk, mout uit Australi, maar waarom zouden de monniken dat doen, met zoveel uitstekende mout in de buurt? En gemakshalve vergeet hij de caramouten (of bedoelt hij CaraMnich) en de maisvlokken, waarvan we zeker weten dat die gebruikt worden (of werden, want ik heb recent ergens gelezen dat de mais vervangen is door tarwemeel omdat de monniken niet meer zeker konden zijn dat zij niet-genetisch gemanipuleerde mais konden krijgen).

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #112 Gepost op: 29-09-2004 10:05 u »
Hoi Adrie en MO,

Volgens de grondstoffenlijst van Promash is Special B Cara 400. Dit staat er ook tussen haakjes achter.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 29-09-2004 10:16 u »
Ha Henk,

In mijn Promash-lijst staat bij Special B een kleur van 236 EBC... Hoe dan ook, laten we de 300 EBC maar aanhouden, iets anders is bij Brouwland niet te krijgen. Ik zie trouwens dat Brouwland op hun site aangeeft dat dit de equivalent is van de Special B. Deze gebruiken dus.

Groeten,

A3

SiriS

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: 29-09-2004 10:47 u »
(of werden, want ik heb recent ergens gelezen dat de mais vervangen is door tarwemeel omdat de monniken niet meer zeker konden zijn dat zij niet-genetisch gemanipuleerde mais konden krijgen).

Alle tarwe, gerst of mais is genetisch gemanipuleerd; ras veredeling is ook genetische manipulatie!

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 29-09-2004 10:57 u »
Ja SiriS, dat weten we ook wel, bedoeld wordt natuurlijk direct ingrijpen in het DNA van het gewas en niet door kruising en selectie.

SiriS

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: 29-09-2004 15:43 u »
"We" in koninklijk meervoud of namens alle leden van dit forum?

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #117 Gepost op: 29-09-2004 15:47 u »
We: de monniken en ondergetekende,

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #118 Gepost op: 29-09-2004 16:05 u »
Jongens, geen ruzie maken hoor!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #119 Gepost op: 30-09-2004 10:10 u »
Heren,

Mijn R8 kloon is blijven steken op 1020. Twee weken geleden zat het bier hierop en vrijdag nog steeds. Ik heb zaterdag een giststarter gemaakt van een halve liter en hier bezonken gist van de bodem van het lageringsvat in geheveld. De giststarter vervolgens intensief belucht. Ongelofelijk dat na zo'n korte tijd de gist al nagenoeg dood was. Pas vanmorgen (zo'n 40 uur na het inzetten) was de starter goed op dreef. Vanavond ga ik de starter bij het bier doen in de hoop dat ie dan nog even doorgaat en zorgt voor een goede hergisting op fles. Gezien de vorige poging zou ie op zo'n 1014 moeten uitkomen.

Groeten,

A3

Het lijkt erop dat de truc met de giststarter werkt: het bier gist weer langzaam verder. Benieuwd waar hij uitkomt en ik hoop dat ik volgende week kan gaan bottelen.

Groeten,

A3

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #120 Gepost op: 30-09-2004 15:05 u »
Zo, de datum is afgesproken.  We gaan de R8-kloon op zondag 10 oktober brouwen.  Ik ben van plan mijn versie terug met koriander te brouwen.
Het is niet echt duidelijk meer om te volgen hoe of wat er nu gebrouwen wordt.  Ik vind het gebruikte promash-bestand ook niet, of is dit de file die Wim heeft gepost  ??? Waar kan ik de meest recente vinden?  :weetniet:

fritz

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #121 Gepost op: 30-09-2004 15:08 u »
Beste Fritz,

Het Promash-bestand staat nu in het tweede bericht van dit onderwerp.

groeten,

A3

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #122 Gepost op: 30-09-2004 15:12 u »
Ha bedankt A3! 
Ik had ondertussen ook gezien dat ik de recepten bij de rest van de promash files kon vinden  ::)
Ik dacht dat, zoals bij de chouffe-kloon, de file ook in de thread stond.

fritz

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #123 Gepost op: 30-09-2004 15:15 u »
Ha Fritz,

Hij stond inderdaad niet in deze thread, maar het is wel handig om dat voortaan wel te doen. Zodra een recept is afgesproken plaatst de cordinator het promash recept als bijlage bij een bericht.

Groeten,

A3

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #124 Gepost op: 03-10-2004 10:34 u »
In mijn editie van Michael Jackson's Grote Belgische Bieren (2002) staat het volgende:

het bier wordt gebrouwen uit twee Pilsener mouten en een Munchener type helemaal uit Australie, Portugal en Polen met donkere kandijsuiker. Hopsoorten Hallertau en Styrian Golding

Volgens dhr Jackson dus geen koriander en geen 800 EBC mout. Is Special B een Muncheren type? Dacht het niet he?

Ik zie dat ik deze discussie helemaal gemist heb. Nu was ik niet van plan om op korte termijn opnieuw een Rochefort-kloon te gaan brouwen maat toch wil ik even reageren.

Jaren geleden heb ik de Rochefort trappistenbrouwerij bezocht. Toen betrokken ze al hun mout nog van De Wolf Cozijns. Het staat voor mij vast dat ze toen Special B gebruikte. Duidelijk is ook dat het karakter van het bier gewijzigd is na de sluiting van De Wolfs Cozijns. Rochefort 8 is altijd voller bier met een diepere smaak geweest dan andere 'zware dubbels'. Veel van de diepgang van Rochefort is verloren gegaan.
De discussie is al eerder aan bod geweest moeten we nu het huidige mindere bier klonen of het oudere.

Als ik een imitatie ga brouwen weet ik wel waarvoor ik kies...

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #125 Gepost op: 03-10-2004 12:04 u »
Ik weet me die discussie ook nog wel te herinneren. Special B staat overduidelijk in het recept, er is kennelijk toch gekozen voor het nabrouwen van de oude Rochefort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #126 Gepost op: 03-10-2004 19:05 u »
Hij stond inderdaad niet in deze thread, maar het is wel handig om dat voortaan wel te doen. Zodra een recept is afgesproken plaatst de cordinator het promash recept als bijlage bij een bericht.

Hoi Adrie,

Het lijkt mij handiger als we een vaste plaats te gaan zoeken, bijvoorbeeld bij in een sticky tread bij het board "Belgische en Nederlandse kloonbrouwsels" of bij het nieuwe board "Recepten per biertype zonder discussie".

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #127 Gepost op: 03-10-2004 21:01 u »
Als moderator plaats je altijd het eerste bericht, daar kun je dus ook de deelnemers bijhouden en attachements bewaren, volgens mij hadden we dat indertijd ook zo afgesproken. Ik vind het bij de Chouffe thread in elk geval wel handig werken.

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #128 Gepost op: 03-10-2004 21:06 u »
Ik ben het met Herman eens. In het eerste of eventueel tweede bericht van een kloonpoging wordt een recept gepost en dit recept wordt nav discussie geupdated (sic). Deelnemers worden er ook bijgeschreven en wanneer men heeft gebrouwen. Zie Chouffe kloon voor het beste voorbeeld.

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #129 Gepost op: 04-10-2004 10:37 u »
Ik sluit me hierbij aan.  Ik was het zo gewoon van de werkwijze van de chouffe-kloon. Werkt prima en is enorm overzichtelijk.  :groots:

groeten

fritz

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #130 Gepost op: 04-10-2004 11:33 u »
We zijn het allemaal dus eens met elkaar. De vaste plaats wordt dus het eerste bericht van de moderator van het kloonproject. Daarnaast kan ook een link gelegd worden het nieuwe board "Recepten per biertype zonder discussie" naar de thread bij de kloonbrouwsels.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #131 Gepost op: 05-10-2004 11:53 u »
Goed, heren. Het Promash-bestand staat nu in het tweede bericht van dit onderwerp, omdat daar het aangepaste recept stond. Tevens staat daar de stand van zaken (brouwers en of zij gebrouwen hebben).

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #132 Gepost op: 05-10-2004 13:58 u »
Thanx a3. Dat is duidelijk zo. Ik heb alle ingredienten binnen en ga 17 of 20 oktober brouwen. Ik ga tegelijkertijd brouwen met de buren: zij in hun installatie en ik in de mijne. Waarschijnlijk beide het identieke recept. Misschien eenmaal met en eenmaal zonder koriander.

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #133 Gepost op: 08-10-2004 18:10 u »
A3, ik vermoed dat een verhouding van 7.59l/kg mout niet echt klopt en nog een overblijfsel is van een ander of grootschaliger recept?  Kan je de juiste verhouding eens doorgeven?

fritz

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #134 Gepost op: 10-10-2004 22:29 u »
Zo het zit allemaal in het fermentatievat: 26 liter aan 1078. Ik was vergeten de smackpack op te starten en omdat ik het toch al enkele maanden geleden had gekocht had ik dus mijn twijfels. Gisteren dan toch gesmacked en deze namiddag stond het al goed bol. Ik was eigenlijk van plan een starter te maken van het XL pack, maar ja, het is dus zonder geworden. Ik hoop dat de gistcellen het er snel gewoon worden en dat de boel dus goed aanslaat.

fritz

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 14-10-2004 19:57 u »
Heren,

Mijn Rochefort 8-kloon is zojuist op de fles gegaan bij een einddichtheid van 1018. Niet om over naar huis te schrijven dus. Ik vind hem te zoet, maar wie weet hoe hij smaakt met koolzuur erbij. Volgende keer maar weer zoals gewoonlijk een goede, actieve giststarter maken en niet meer zo haastig zijn.

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #136 Gepost op: 14-10-2004 20:37 u »
Ik heb de mijne gisteren even gemeten: SG1.020. Ik heb hem nu iets warmer gezet en schud de fles af en toe even om de gist in suspensie te houden, het is wel een plakker. Ik hoop dat er nog wat puntjes afgesnoept worden, de smaak is echter veelbelovend!

Herman

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #137 Gepost op: 15-10-2004 13:31 u »
Vandaag ga ik lageren, dichtheid zit nu al op 1019.

fritz

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #138 Gepost op: 17-10-2004 20:34 u »
Zo, die zit ook weer in het vat. Een liter of 17 Rochefort 8, in mijn geval genaamd Zuster Agatha. 1080 en dat was ook de bedoeling. Ben benieuwd hoe de vergisting verloopt. Ik heb een giststarter gemaakt van een XL Wyeast pak. Gist zat dus zou ik zo zeggen. Ik vond de giststarter niet al te best smaken, maar we zien wel. En samen tegelijk met en hetzelfde recept gebrouwen met de brouwburen. Er staan nu twee gistvaten gemoedelijk naast elkander.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #139 Gepost op: 18-10-2004 11:07 u »
Mooi, het lijkt erop dat iedereen die mee wilde doen nu heeft gebrouwen. Meld vooral hoe het met jullie bier verder gaat, wellicht dat we in december een proefmiddag kunnen houden.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #140 Gepost op: 19-10-2004 21:32 u »
SG na 48 uur vergisten op 1032. En nog een stevige activiteit. Gistvaten staan rond de 30 grC. Lekker warm, dat vinden ze fijn. We zien wel of daar banaantjes van komen. Vanmorgen was het vergistingstempo wat ingezakt, maar met een dekentje voor de vaten ging de vergisting weer in een gezonder tempo verder. Over 1 of 2 dagen maar lageren. Ik zou graag deze week nog onder de 1020 belanden. Smaak is overigens uitstekend.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #141 Gepost op: 19-10-2004 23:25 u »
De mijne staat nu naast de open haard, maar veel geblub komt er niet uit. Lijkt er op dat de gisting toch wel over is, es kijken of er nog een puntje (of wat) afgesnoept is. Anders eens de A3 methode toepassen van een hernieuwde giststarter maken vanuit de fles.

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #142 Gepost op: 22-10-2004 11:23 u »
Gisteren gelagerd aan 1016 (mijn versie) respectievelijk 1014 (brouwsel van buren). Vergisting van zondagnamiddag tot donderdagavond, maar op donderdag al nauwelijks actief. Hier ben ik dus ontzettend tevreden mee. De hoge temperatuur heeft in ieder geval een prima vergisting gegeven. Nu maar hopen dan banaantjes en de rest uit de fruitschaal niet langs komen fietsen.

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #143 Gepost op: 25-10-2004 13:32 u »
Morgen ga ik nog eens een R8 brouwen, deze keer met de WLP 530 ( White Laps)
Ik heb de R8 altijd met de Wyeast gebrouwen en ben benieuwd of de White Labs een ander bier oplevert. Vorige week woensdag de giststarter gemaakt in een halve liter wort ( flik belucht) en vrijdag aangevuld tot een liter en weer belucht. Gisteravond een halve liter heldere wort afgegoten ( 1008) en weer aangevuld tot een liter wort. Op de bodem van de giststarterfles ligt een dikke laag gist en er staat een laag schuimlaag op van een cm of 6. Morgen nog een beetje verse wort erbij en beluchten en mijn gisstarter kan zijn werk gaan doen.

Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 25-10-2004 13:52 u »
Ha Kees,

Interessant! Ik ben heel benieuwd of er straks verschillen zijn die toe te schrijven zijn aan de gist. Waar heb jij die White Labs gist vandaan?

Groeten,

A3

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #145 Gepost op: 25-10-2004 14:00 u »
HI Adrie,

Ik ben ook benieuwd, de gisstarter ziet er wel goed uit en ruikt ook goed.
Ik heb de gist in Engeland besteld bij Hop and Grape. Wel een stuk duurder dan de Wyeast, maar een hobby mag wel een beetje geld kosten. Ik was voor de Rochefort en een Westmalle gist iets van 19 kwijt. Met de Westmalle heb ik al gebrouwen, perfecte gist. De White Labs vergiste wat rustiger, minder warmte en schuim, maar wel in de zelfde tijd vergist.

Gr Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #146 Gepost op: 26-10-2004 10:21 u »
Na iets meer dan een week op fles heb ik gister een 8-je opengetrokken. Een klein sisje ontsnapte tijdens het ontkurken en slechts weinig schuim ontwikkelde zich tijdens het inschenken. De nagisting is dus op gang, maar het gaat niet snel.

De smaak was nog erg zoet en super karamellig. Deed me eerder aan een Kwak dan aan een Rochefort denken. De typische gistaroma's kon ik nauwelijks ontdekken. Toch een te lage vergistingstemperatuur? Kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen, want het gistende bier was 27 graden. Mogelijk dat de suiker nu nog de aroma's overstemt. Het bier heeft veel body en veel moutsmaken. Het belooft een prima bier te worden, maar of het op een Rochefort 8 lijkt? Ik heb spijt dat ik het brouwen niet een week heb uitgesteld en een giststarter heb gemaakt, maar ja, van harde lessen leer je het meest.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #147 Gepost op: 27-10-2004 09:29 u »

Even tijd op te updaten  :P
Mijn R8 zit nu zo'n 13 dagen in het lagervat op een tempereratuur van zo'n 15 graden. Het heeft dus lang over de primaire vergisting gedaan (zo'n 3 weken). Ik had na de eerste week een SG van 1042, dus dat schoot niet echt op.
Bij heveling (ik had er gewoon niet meer naar omgekeken) bleek ik een SG te hebben van 1011, dus hij was al ver doorvergist.
De flessen staan klaar, dus binnenkort bottelen.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 27-10-2004 09:34 u »
Ha Edwin,

Hoe smaakt ie?

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #149 Gepost op: 27-10-2004 09:39 u »
Tja :proost:

De kenmerken van de R8 zijn duidelijk aanwezig. Het bier was ook nog heel erg gistig. Mijn eerste reactie was: dit is geen R8, maar kan wel een erg lekker bier worden. Nou hecht ikzelf al niet zoveel waarde aan mijn waarneming tijdens het hevelen, zeker niet als ik 's ochtends in mijn pyjama net na een sterke bak koffie en een boterham met kaas moet proeven. Da's niet mijn meest optimale proefmoment  ;D. In mijn beleving was het bier behoorlijk bitter en leken er nogal wat esters aanwezig te zijn. Het was naar mijn oordeel in ieder geval te licht van kleur.

Ik hoop een goed proefverslag te kunnen geven na het bottelen.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #150 Gepost op: 27-10-2004 09:49 u »
Ha Edwin,

Je schetst wel heel beeldend hoe het er 's morgens in huize Hoogendoorn aan toe gaat...

Volgens mij gaan we bij de proeverij weer een hoop uiteenlopende pogingen proeven, ik verheug me er al op. Mijn bier leek bij het bottelen juist aan de donkere kant, had weinig esters en smaakte heel karamellig.

Groeten,

A3

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #151 Gepost op: 29-10-2004 13:52 u »
Ik had bij het overhevelen ook de indruk dat het iets te licht was, of toch veel lichter dan de vorige (1e) kloon van de R8!  ???

Groeten,

fritz

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #152 Gepost op: 31-10-2004 13:15 u »
Net het SG gemeten van de dinsdag gebrouwen R8, hij staat nu op 1016 (79% uitgegist) en er ligt nog een dikke/vette laag van 15 cm bovenop. Ik heb wel het idee dat de White Labs anders is als de Wyeast, de WL is wat meer rozijnachtig en wat kruidiger. Maar dat kan ook komen daardat ik deze keer het gedeelte cara-munich heb verhoogd.

Gr Kees

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #153 Gepost op: 31-10-2004 14:28 u »
vanmorgen de Rochefort kloon gebotteld op 1015. 9.1% lijkt mij precies goed voor deze dame. kleur leek inderdaad wat licht maar de smaak was echt helemaal perfect.  OP de gistkoek een liter of 15 wort gezet van 1106. Wat een dikke wort. Het leek wel bijna stroop. Eens kijken of de gist dit aankan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #154 Gepost op: 31-10-2004 21:50 u »
Jullie ervaringen dat de kleur te licht is maar dat de smaak dicht bij het origineel zit doet vermoeden dan de paters van Rochefort kleurstof gebruiken.
Overigens had ik al eerder uit een vrij betrouwbare bron gehoord dat in Rochefort kleurstof bij het bier gaat.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #155 Gepost op: 01-11-2004 13:50 u »
Wat raar, die van mij was wel goed van kleur, wellicht zelfs iets te donker... Dat wordt weer een leuke vergelijking bij het proeven.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #156 Gepost op: 07-11-2004 22:10 u »
En ik heb weer een trage navergisting te pakken. Na 7 dagen bij ca 23 grC op de fles nog nauwelijks schuim of koolzuur. Smaak is wel voortreffelijk. Kleur is misschien toch wel goed. Dat zal wel weer een maandje of twee duren voordat deze te drinken is.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #157 Gepost op: 08-11-2004 09:08 u »
Ha MO,

Die van mij staat nu drie weken na te gisten en is ook nog niet helemaal op druk. Nog wat weinig koolzuur en nog te zoet. Inderdaad een geduldbiertje. Maar goed, naar verluid moet ie toch even rijpen dus het resultaat wordt alleen maar beter.

Groeten,

A3

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #158 Gepost op: 08-11-2004 10:46 u »
Na 6 brouwsels R8, weet ik dat je niet te lang moet wachten met bottelen.
Bij mij is de R8 binnen 7 dagen uitgegist (80/81 %) en hierna ga ik gelijk bottelen. Deze werkwijze geeft bij mij nooit problemen met de hergisting. Wil je toch lageren, voeg dan voor de hergisting een verse gisstarter toe. Mijn laatste R8, staat nu te lageren in de koelkast op een graad of 2. Daar laat hem staan voor een week of 4 en daarna bottelen met een verse giststarter.

Gr Kees

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #159 Gepost op: 10-11-2004 14:14 u »

Als ik de reactie van Kees lees, ben ik blij dat ik afgelopen weekend niet heb kunnen bottelen. Ga vanavond een giststarter maken en daarmee bottelen. Hopelijk gaat de nagisting dan goed...

Edwin

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #160 Gepost op: 17-11-2004 09:36 u »

Afgelopen weekend gebotteld met extra gist, dus hopelijk gaat de vergisting nu goed. Ik heb 7 gram/liter kristalsuiker gebruikt. Het bier is gebotteld op een eind-SG van 1010, dus hij is goed doorvergist. Echter, de vraag is hoe het bier zich zal ontwikkelen. De hopbitterheid is prima, maar er is ook een bananengeur merkbaar  :-\. Nu kunnen esters zich nog wat afbreken tijdens de rijping, dus hopelijk wordt dat nog wat minder. Vooralsnog stel ik hier dat een hoofdvergisting op 27 graden te warm is, zeker als het wat langer duurt.

Edwin

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #161 Gepost op: 18-11-2004 21:38 u »
Hoi Edwin,

Het slechte nieuws is dat de esters zich eerder verder zullen ontwikkelen dan afbreken tijdens de gisting.
Het goede nieuws is dat je een smaakontwikkeling krijgt door de vorming van nieuwe esters waardoor het bier zich evenwichtiger zal gaan ontwikkelen.

Gelet op mijn bezoek aan de brouwerij een paar jaar geleden en ervaringen met de Rochefort gist denk ik toch dat je dit bier toch op een temperatuur van boven de 25 graden C moet laten vergisten. De hoeveelheid esters die je krijgt is ook afhankelijk van de hoeveelheid aanstelgist. Bij zowel veel als weinig aanstelgist worden er meer esters aangemaakt. Lastig toch he goed bierbrouwen...

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #162 Gepost op: 19-11-2004 09:57 u »
Ha Jacques :proost:

Brouwen blijft inderdaad lastig. Proeven ook! Eergisteren een eerste proef genomen en het bier bleek wat te zoet (logisch na 5 dagen), de hergisting was gestart...en de smaak was veelbelovend. Natuurlijk wel de esters, maar met dat kleine beetje druk dat er al op stond en de hopsmaak bleek het bier eigenlijk best evenwichtig te zijn! Of het nu een rake klap voor de kloonpoging is weet ik pas later, maar ik heb in ieder geval wel een batch dat lekker drinken is! In ieder geval dus een geslaagd brouwsel. Of het een geslaagde kloon is merken we bij de proeverij wel.

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #163 Gepost op: 23-11-2004 08:59 u »
Onze Rochefort klonen zijn gisteren geproefd naast een origineel. Beide versies, van de buren en van mij, zijn volgens het recept zonder koriander gebrouwen. Het origineel was al wat ouder (stond 1.5 jaar in mijn kelder).
Kleur perfect. Schuim origineel iets lichter van kleur. Geur en smaak heel goed gelijkend. Orgineel is esteriger qua geur en smaak, onze versies waren bitterder. Een goede vergelijking is pas over ca 3 maanden te maken en dan met een verse originele.
De kloon versies waren absoluut niet te gebrand.
Ook deze R'fort8 had een SG van 1007. We moeten dus nog wat veranderen aan de moutstorting en maischschema. Verbazend dat de Rochefort zo ver is doorvergist, de trappisten hebben een efficient brouwproces. En weer jammer dat we dit niet voor het klonen hebben gemeten.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #164 Gepost op: 23-11-2004 12:35 u »
Ha MO :proost:

Zou het kunnen dat ze een hogere suikerstorting gebruiken? Het schuim is immers ook lichter, wat in mijn beleving vaak ook duidt op een kleinere (donkere) moutstorting dan dat de kleur van het bier doet vermoeden (dus aankleuren).

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #165 Gepost op: 26-11-2004 09:45 u »
Ha MO,

Op 4 september 2004 schreef ik:
Citaat
Gisteren een Rochefort 8 doorgemeten (uiterste verkoopdatum 4-12-2007).

eind SG: 1006
Brix: 8,0
Berekende start SG: 1073
Alcohol%: 8,9

Gisteren heb ik nog even mijn eigen kloon geproefd (ook zonder koriander). Er is niet meer koolzuur bijgekomen dan twee weken geleden, de hergisting op fles lijkt dus voltooid te zijn. Naar mijn smaak zit er wat te weinig koolzuur in, dus dat mag de volgende keer iets meer.
Het bier smaakt duidelijk voller en zoeter dan het origineel, maar ja, de begin- en einddichtheid zijn natuurlijk ook een stuk hoger (1080/1018). Het bier smaakt heerlijk complex door de mouten en de esters van de gist. Ook mijn versie is niet te gebrand. Eerlijk gezegd vind ik de wat zwaardere, vollere kloonversie lekkerder dan het origineel. Maar ja, we moeten klonen, h.
Leve onze fantastische hobby! Broeva, haro!  samenvol

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #166 Gepost op: 26-11-2004 11:11 u »
Inderdaad :proost:

En dan lekker een mooi ragoutje met laurier  ;D
Past mooi!

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #167 Gepost op: 26-11-2004 11:33 u »
Ed,
???????????????????

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #168 Gepost op: 28-11-2004 00:16 u »
Martin :proost:

Asterix en de lauwerkrans van Caesar

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #169 Gepost op: 10-12-2004 16:44 u »
Is iedereen klaar, zijn de klonen gebrouwen en gebotteld? Kunnen we een proeverij gaan organiseren?

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #170 Gepost op: 10-12-2004 18:47 u »
Mijne is nog niet gebotteld.

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #171 Gepost op: 12-12-2004 16:20 u »
Vandaag gebotteld na een lange lagering. Voor alle zekerheid een zakje Nottingham toegevoegd en 8 g/l suiker gepitcht.
Dichtheid voor toevoeging van suiker met refractometer was 1032. We hadden een begindichtheid van 1078. Even rekenen geeft een einddichtheid van 1003 met hydrometer uit.
Wel laag he? Een andere methode geeft 1007. Komt neer op bijna 75% werkelijke vergistingsgraad (91% schijnbaar).

Afwachten wat het eindresultaat wordt!

fritz

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #172 Gepost op: 29-12-2004 00:28 u »
 :echtboos:  :huilen:  :duimonder:  :weetniet:

Tsja, heb je eindelijk es tijd om te bottelen...... Ik had een zakje windsor gehydrateerd voor de nagisting, suikeroplossing in de mandfles, hevelen. Geur ruikt goed, smaak? Een zuurtje!!!! Het leek meer op een Liefmans Goudenband dan op een Rochefort!!!! Nou vind ik Goudenband best lekker, maar wie zegt dat het niet nog zuurder gaat worden!?

SG was overigens nog steeds 1.020. Balen! Nu moet ik nog es de R8 brouwen! Helaas denk ik te laat voor de proeverij, of ben ik alsnog welkom? Jullie willen vast wel een Gouden Achtband proeven of niet?  ;D

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #173 Gepost op: 29-12-2004 12:37 u »
Volgens mij kunnen we het best eind januari gaan proeven. We hebben deelnemers zat, dus Herman, ik hoop dat je er ook zonder bier bij wilt zijn.
Overigens ben ik over zowel mijn versie als die van de buren niet tevreden. Het lijkt gewoon niet. Beiden te gebrand, te bitter, niet zo soepel als het origineel. of zo.

A3, wat denk jij van een proeverij? OF zullen we de bieren nog wat laten rijpen, een maand of drie of zo?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #174 Gepost op: 29-12-2004 16:27 u »
Hoi Herman,

Ik zag gisteravond een fruitvliegje ( En dat lag niet aan de Lowbach :laugh: ).
De tijd dat die ettertjes alleen in de zomer rond vliegen is denk ik voorgoed voorbij.
Ze overleven de winter.
Het is niet gezegd dat het zuurtje hierdoor komt, maar ik ben verplicht alle forumleden
in te lichten over het feit dat die $^%#%%&^^%*&&^*ing vliegjes nog steeds vrolijk hun rondjes draaien boven mijn gistvat >:(

:pasop: FRUITVLIEGEN OOK IN WINTER ! :pasop:

Groetjes,

Hoppie...........Pfffffff............ :ziek:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #175 Gepost op: 30-12-2004 14:38 u »
Volgens mij kunnen we het best eind januari gaan proeven. We hebben deelnemers zat, dus Herman, ik hoop dat je er ook zonder bier bij wilt zijn.
Overigens ben ik over zowel mijn versie als die van de buren niet tevreden. Het lijkt gewoon niet. Beiden te gebrand, te bitter, niet zo soepel als het origineel. of zo.

A3, wat denk jij van een proeverij? OF zullen we de bieren nog wat laten rijpen, een maand of drie of zo?

Heren,

Die van mij is ook niet wat ie wezen moet... Toch kan het nuttig zijn om onze misbaksels te proeven en wellicht dat er anderen zijn met geniale klonen. Een proeverij in januari lijkt me alweer kort dag, wat mij betreft is februari of maart ook OK.

Groeten,

A3

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #176 Gepost op: 05-01-2005 15:45 u »
Ik zal er ook zijn, alleen is februari misschien moeilijk, gezien we dan ons tweede kindje verwachten. Ik heb gelijk nog eens Rochefort 8 gebrouwen (die staat nu te lageren na 4 dagen gegist te hebben!) en ga die gebruiken als geboortebier. Van de 2e probeersel had ik al 72 33cl flesjes, daar komt nu nog eens dezelfde hoeveelheid bij.
Als het me niet lukt om te komen, zoek ik wel een manier om enkele flesjes tot bij jullie te krijgen.

fritz

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #177 Gepost op: 05-01-2005 21:35 u »
Fritz,
ben jij wel tevreden over je kloon. A3, mijn buren en ik (3 brouwsels dus!) duidelijk niet. Wel goede bieren maar toch tamelijk ver van een Rochefort vandaan.

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #178 Gepost op: 10-01-2005 09:52 u »
Martin,

Ik ga zo snel mogelijk de kloon eens naast het origineel proeven en zal dan iets laten weten!

fritz

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #179 Gepost op: 10-01-2005 14:50 u »
Nou :proost:

De mijne is het ook niet geworden... :-\
Het bier is gewoon niet lekker genoeg. Er zitten teveel esters in, terwijl de vergistingstemperatuur toch niet overdreven hoog was (wel lange vergistingsduur). Ben benieuwd naar jullie misbaksels (vooral die achterband van Herman! Ben groot liefhebber van Liefmans). Als veel brouwsels niet zo je-van-het zijn moeten we zeker niet te lang wachten met proeven!

Edwin

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #180 Gepost op: 08-02-2005 12:25 u »
Hallo allemaal,
ik ga komend weekend de Rochefort kloon brouwen  :brouwen: ik kies bewust voor het eerste kloonrecept, deze vond ik eigenlijk nog lekkerder dan het origineel. Helaas ben ik de aantekeningen van mijn vorige pogiing kwijt!  :'( Het recept dat ik gevolgd heb, heb ik wel terug, maar geen hoeveelheid spoelwater. Kan iemand mij zijn hoeveelheid spoelwater laten weten (ik ga 20 liter brouwen).
alvast bedankt en met vriendelijke groet
Maarten

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #181 Gepost op: 08-02-2005 13:07 u »
Hoi Maarten :proost:

Ik had bij mijn eerste kloonpoging (met het oude recept) 20 liter maischwater en 12,5 liter spoelwater gebruikt (omgerekend naar de door jou gewenste 20 liter).

Edwin

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #182 Gepost op: 08-02-2005 13:20 u »
Ik heb de kloon als geboortebier gebrouwen. Binnen dit en 9 dagen is het trouwens zover: de 2e dochter zal er dan zijn.  :elifant:
Daarmee dat ik de laatste paar weken weer wat minder actief was op het forum.  :-[
Ik zou de kloon nog eens moeten vergelijken met een origineel, maar ik had een tijd geleden de indruk dat deze toch niet mis was.
Hou ik er nog een paar opzij voor een proeverij, of vind iedereen deze kloon niet goed genoeg om door elkaar te laten proeven?  :huilen:

Groetjes,

fritz

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #183 Gepost op: 08-02-2005 15:40 u »
Ha Fritz :proost:

Alvast gefeliciteerd met je tweede dochter! Hopelijk gaat de bevalling voorspoedig!!
ik moet zeggen dat ik deze poging niet geslaagd kan noemen, maar een proeverijtje lijkt me toch niet verkeerd. Ik wil weten wat er nu mis is! Zoveel is er niet aan het recept veranderd, maar dit bier slaat bij mij de plank volledig mis. Ikzelf wijt het aan de gist. Daar ben ik niet tevreden over. Volgende keer toch maar weer Wyeast proberen voor een grote actieve giststarter?

Edwin

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #184 Gepost op: 09-02-2005 07:59 u »
inderdaad alvast gefeliciteerd!  :hoera: Wij zijn ook zwanger van de 2e, dus mijn brouwen staat helaas ook op een wat lager pitje!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #185 Gepost op: 12-02-2005 20:07 u »
De mijne was met Wyeast, en ook dat bier lijkt niet goed op het origineel. Ik stel voor toch een proeverij te houden. A3?

Offline HH&MM

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #186 Gepost op: 13-02-2005 22:17 u »
Gelijk gebrouwen met MO, op 17-10-04, gebotteld op 31-10-04 met Wyest 1762. Enorm langzaam op gang gekomen. Sinds week of 2 koolzuurvorming (!??), terwijl dit bij MO reeds veel eerder op gang kwam. Ook wij zijn van mening dat deze kloon niet lijkt op het orgineel. Wel lekker, overigens.

Gr, MM&HH

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #187 Gepost op: 17-02-2005 10:37 u »
Gisteren weer eens mijn kloon serieus vergeleken met het origineel. Origineel tht dec 09, dus volgens mij een hele verse (gebotteld dec 04?). Die heb je nu eenmaal in de Ardennen.
En wat schetst mijn verbazing: het bier lijkt prima. Kloonversie was duidelijk meer bitter, het origineel smaakte zoeter. Ik denk dat het SG wel goed zit maar de hogere bitterheid verstopt het zoetje in de kloon. Schuim van het origineel is lichter van kleur, maar het bier zelf heeft dezelfde kleur! Dat wordt lastig corrigeren!
Verder smaakte de kloon moutiger en wat gebrander. Kortom: de kloon had meer karakter, mag alleen iets minder bitter. Aan de kleur van het schuim kunnen we niet zoveel veranderen denk ik.
A3, proeverij in maart? Maasland?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #188 Gepost op: 17-02-2005 10:43 u »
ha MO,

Helaas zitten de weekenden in maart alweer vol (in verband met verbouwingen zit ik sowieso momenteel in de weekenden erg klem), wat mij betreft komt april beter uit (2 of 3, 9 of 10)! Ik ben heel benieuwd naar jouw kloon (en naar die van de andere kloners).

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #189 Gepost op: 17-02-2005 11:15 u »
(en naar die van de andere kloners).
A3

Ah...gelukkig :proost:

Ik ook trouwens. Misschien zit er nog ergens een drinkbare kloon. Ik ben namelijk echt niet tevreden over de mijne. Ik ga de batch ook niet tot het eind opdrinken ben ik bang. :'(
Ben wel benieuwd naar die van Martin. Blijkbaar heeft hij meer succes gehad dan ik.
Proeven in april levert mij geen problemen op (alleen de eerste zaterdag van april; ga dan fietsen in Ninove (B)).

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #190 Gepost op: 17-02-2005 14:10 u »
Ik heb nog maar 10 flesjes waarvan er 3 voor het ONK bestemd zijn. Moet ik er dan van af blijven? Ik moet mijn gasten toch een Zr Agatha aan kunnen bieden?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #191 Gepost op: 17-02-2005 16:02 u »
JAH!  >:(

En onze proeverij dan? :laugh:
Je batch is dus echt goed gelukt, als alles nagenoeg op is.

Edwin

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #192 Gepost op: 18-02-2005 12:05 u »
April lijkt me goed, maar begin april zit ik in Barcelona. Het weekend vanaf de 17e zou gaan.
Ook ik ben zeer benieuwd naar jullie (allemaal) klonen ;)

fritz

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #193 Gepost op: 25-02-2005 10:45 u »
Van de week weer eens twee van mijn R8 clonen geproefd en het zijn twee prachige bieren. Nadien de echte R8 geproefd, maar geef mij maar mijn eigen R8. Deze heeft veel meer karakter, vergeleken met de Clone, was het origineel maar een leeg biertje. Ik ga nog n poging wagen, ik ga dan brouwen op de info uit het boek van Micheal Jackson. Twee soorten mout ( + mais) en twee soorten hop. Ik wil dan brouwen met Pilsmout, cara-cristal 120, kandijsuiker.

Gr Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #194 Gepost op: 13-03-2005 20:09 u »
Edwin,

Ik heb jouw Rochefort 8-kloon geproefd. Zoals jij ook al constateerde heeft het bier last van een snoepjessmaak. Verder is het een heerlijk bier en lijkt  het erg op de echte, vind ik. En... de snoepjessmaak ligt niet aan jou, want eergisteren dronk ik een (wat oudere) Rochefort 6 en die had exact dezelfde smaak!

MO,

Jouw kloon heb ik naast die van Edwin geproefd. Opvallend was dat die veel bitterder was dan die van Edwin en ook veel bitterder dan het origineel. Blijkbaar had je teveel hop toegevoegd. De geur van het bier was wel zeer gelijkend op het origineel.

Beide bieren hadden de juiste kleur. We zijn dus erg dichtbij. Die van mij was veel te zoet (dat krijg je als je geen giststarter maakt van een pak Wyeast), maar afgezien daarvan zat die ook erg dichtbij het origineel.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #195 Gepost op: 13-03-2005 21:03 u »
Ik heb mijn versie naast het origineel geproefd, een tweetal weken geleden, en het klopt: ik heb ook staan duidelijk bitterder voor mijn bier. Verder lijkt hij volgens mij goed genoeg om de conclusie te rechtvaardigen dat er geen koriander (meer) inzit.

Je verbaast me met je conclusie dat de bieren nu wel lijken. Waren je eerdere uitspraken gebaseerd op een vermoeden en niet op een directe vergelijking?

Volgens mij had ik een wat lage opbrengst. Te weinig liters met teveel hop dus. En nog een geheimpje: ik was de maisvlokken vergeten. Gek he, dat je dan een lagere opbrengst haalt. En dus een bitterder bier. Maar afwachten wat de keurmeesters hier over een paar maanden van vinden...

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #196 Gepost op: 14-03-2005 09:39 u »
Je verbaast me met je conclusie dat de bieren nu wel lijken. Waren je eerdere uitspraken gebaseerd op een vermoeden en niet op een directe vergelijking?

Ach, je moet even door de verschillen heenproeven. Denk je het snoepje van Edwin, de bitterheid van jouw bier en de zoetheid van die van mij weg, dan proef je wel degelijk dat de moutstort OK is, de bitterheid goed, en de gist is natuurlijk OK. De kleur van alle drie bieren komt goed overeen. Bij een goed gistmanagement met de gist van Wyeast en de juiste vergistingstemperatuur (niet te hoog) hebben we een uitstekende kloon.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #197 Gepost op: 14-03-2005 12:12 u »
ook al heb je nog zon goed recept, probeer maar eens 2 keer hetzelfde bier te brouwen, dat lukt op onze weckpannetjes-schaal toch niet. bij ons gilde hebben we ooit eens met exact dezelfde grondstoffen een bier gebrouwen met als resultaat zon 8 totaal verschillende bieren.

Johannes

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #198 Gepost op: 15-03-2005 12:27 u »
Grmmmhhh  :bokser: Ik heb dus nog eens de eerste kloon gebrouwen en na 4 weken dacht ik dat hij wel aardig vergist zou moeten zijn. Eerst flesjes gedesinfecteerd en toen pas *stom* het SG gemeten.... 1021!!! Stik, hij moet dus nog een paar weekjes. Moet ik dan de flesjes wr met sulfiet wassen of is omspoelen met heet water dan goed genoeg?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #199 Gepost op: 15-03-2005 12:58 u »
Ha Maarten,

Goed spoelen met heet water, flessen goed laten uitlekken en zodanig bewaren dat er zich geen stof in kan verzamelen en je kunt er de volgende keer zonder schoonmaken je bier in bottelen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #200 Gepost op: 15-03-2005 13:02 u »
Maarten,
de kans is groot dat het bier niet verder vergist. Heb je dus een zoete Rochefort. Kan ook lekker zijn. Heb je enig idee hoe het komt? Heb je gist opgekweekt of Wyeast gebruikt? Hoe groot was je starter. Wat en hoe heb je belucht? Was wat je vergistingstemperatuur?

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #201 Gepost op: 21-03-2005 11:03 u »
Hallo allemaal,
beetje trage reactie maar goed... Ik heb een Wyeast verpakking gebruikt die zeer aktief was en heb niet belucht (dat doe ik nooit en ik heb nog niet eerder problemen gehad met de vergistingsgraad. Wellicht dat het aan het maischen ligt? In elk geval was het SG gehalte na een week 0,0 gedaald, dus heb ik hem maar gebotteld. Nu maar hopen dat de toegevoegde suiker nog wl wil vergisten. De smaak lijkt echter goed. Een beetje zoet is voor dit bier geen ramp :)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #202 Gepost op: 21-03-2005 11:49 u »
Dat wordt spannend. De navergisting kan zeer traag gaan verlopen (komt zeer regelmatig voor met deze gist). Of het bier spuit na een tijdje de fles uit. Ik heb ook een keer een Rochefort gebrouwen met een wat hoog eind SG (1016 meen ik), en daaruit schonk ik voornamelijk schuim.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #203 Gepost op: 21-03-2005 13:28 u »
Maarten,

Mijn kloon is gebotteld op 1018 (hij wilde echt niet verder). Na een aantal maanden op fles heb ik geen spuiters. Sterker nog: de hergisting op fles is ook niet helemaal voltooid. Geen paniek dus.

Offline norbertus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een nimmer aflatende uitdaging!
« Reactie #204 Gepost op: 26-03-2005 22:51 u »
En van mijn volgende brouwsels zou een R8 zijn. Ik lees nogal wat afwijkende ervaringen opgedaan aan de hand van ons recept tov het origineel bier. Er zou ook een proeverij volgen. Kan er conclusie gemaakt worden en eventuele bijsturing van het het recept?

Of zitten we hier op de rand van onze mogelijkheden?

:pan:
Norbertus

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #205 Gepost op: 04-06-2005 15:17 u »
58 punten

Visueel: 12 uit 15 (schuim slaat neer)
Geur: 10 uit 25 (gebrand, selderig)
Smaak: 12 uit 25 (koriander)
Basissmaak: 8 uit 10 (afwijkend van soort)
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 4 uit 5
Nasmaak: 7 uit 15 (branderig, gistachtig)

Commentaar:
Thermobacter/selderij afwijking

Vrijdagavond voor het ONK hebben we vier Rochefort 8 klonen geproefd, helaas hadden we geen origineel bij de hand (bierburen, MO, twee van A3). Het was al wat later op de avond. Mijn bier kwam als mooiste uit de bus en wat schetst mijn verbazing: een zeer slechte beoordeling!
We hebben er zondag nog eens een geproefd met het formulier in de hand en we moesten toegeven dat we in de verte ook wel een schimmeltje proefden. Maar wel heel erg ver weg! Een aantal kenmerken van de Rochefort gist waren volgens ons toch voor afwijkingen aangezien. Zijn korrelgisten te veel dominerend op het ONK?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #206 Gepost op: 06-06-2005 20:12 u »
Hoi Hoi..

De R8 kloon is een mooi biertje, maar helaas moet ik wel wat commentaar geven na twee lovende kritieken... Ik vond hem te zoet voor een R8 en ik proefde een soort brandering / scherp nasmaakje. Ik vraag me af of deze smaak afkomstig is van de gist of van de mout (of een combi van beide)... in mijn eerste dubbel met Rochfort gist proefde ik het smaakje nml ook na een paar maanden. Het bier is ook niet esterig genoeg.

Wel een lekker bier, maar toch helaas dat branderige / scherpe nasmaakje. Begrijpt iemand wat ik bedoel en kan iemand het technisch verklaren?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #207 Gepost op: 06-06-2005 20:35 u »
Heb je het over een eigen kloon of had je er een van mij mee (of van A3 of zo) en heb je het daarover?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #208 Gepost op: 06-06-2005 20:36 u »
Ik had er eentje van A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #209 Gepost op: 06-06-2005 20:38 u »
het was ook een beetje de kritiek op mijn bier, en die van A3 was ook wat minder dan die van mij (zoals we vrijdag voor het ONK hebben geproefd). Verklaring: gistmanagment. Moet nog beter!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #210 Gepost op: 06-06-2005 20:40 u »
Ik vermoed ook dat de rochfort gist een moeilijke jongen is (bij mijn dubbel dan wel te verstaan om even de R8 los te laten). Mijn tweede dubbel had meer donkere mout, maar niet dat gebrande smaakje.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #211 Gepost op: 07-06-2005 09:27 u »
Bij mijn poging is het gemakkelijk te verklaren. De gist kwam te laat binnen, waardoor ik geen tijd had om een starter te maken. Ik ging er vanuit dat een XL-pack wel genoeg zou zijn voor 23 liter bier, maar helaas. Vandaar de volledig mislukte poging. Hij is veel te zoet geworden voor een R8. Toch vinden veel mensen het een lekker bier. Gelukkig maar, want dan kom ik er tenminste vanaf. Waarom weggooien als er mensen zijn die hem lekker vinden?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #212 Gepost op: 31-08-2005 14:33 u »

Ik had een tijdje geleden een R8-kloon van MO mogen drinken, nadat hij mijn rampkloon achter de kiezen heeft weten te manouvreren :P. Dit had ik ervan opgeschreven:

Kleur:                  Volgens R8
Helderheid:          Helder
Schuim:               Ietsie grover dan origineel, zakte in en bleef als een dun laagje achter
Geur:                  Gebrand, gistprofiel van R8 duidelijk aanwezig
Smaak:               Gebrand, wat teveel koolzuurprikkel, kruidig
Body:                  Goed, misschien iets te licht ten opzichte van origineel
Mondgevoel:        Alcoholwarmend 
Nasmaak:            Branderig, bitterig

Het bier leek eigenlijk meer op een Gouden Karolus (een recept dat ik nog eens wil klonen), qua gebrandheid en kruidigheid dan op een R8. Die van Adrie en mij smaken dus ook gebrander dan het origineel. Zo alles overziend, vond ik ons eerste kloonrecept duidelijk meer in de richting dan deze, terwijl we er toch niet superveel aan hebben verbouwd. Eens kijken of we tot een hernieuwde versie kunnen komen...

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #213 Gepost op: 31-08-2005 15:03 u »
Jij proefde dus geen thermobacter? Dat is mooi. Heb je hem recent gedronken? Bij mij is alles op. Geen Rochefort meer en hij staat bepaald niet meer bovenaan mijn to brew lijstje.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #214 Gepost op: 31-08-2005 15:41 u »
Ik herkende het niet, maar dat zegt op zich niet zo heel veel. Weinig ervaring met thermobacter, dus dan herken je hem ook niet meteen.

Ik moet bekennen dat ik ook wat bekoeld ben na deze ervaring. Wel jammer, want ik vond het een mooi bier bij de eerste kloonpoging.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #215 Gepost op: 31-08-2005 19:20 u »
Ik ben het niet eens met je opmerking over de gebrandheid. Onze eerste poging was duidelijk veel gebrander dan de tweede. Afgezien van de zoetheid van mijn tweede poging, lijkt ie sterk op het origineel. Het recept is denk ik nu OK, alleen de uitvoering liet nog wat te wensen over.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #216 Gepost op: 31-08-2005 20:48 u »
Nou is het jammer dat we niet meer van de eerste kunnen proeven. Ik geloof je op je woord dat die gebrander was. Jouw kloon heb ik geloof ik niet geproefd, die van Martin wel en die was gebrand, net als die van mij en misschien dat mijn drang tot wijziging vooral voortkomt uit de vruchteloze pogingen een geslaagde R8 te brouwen met het laatste recept. Maar dat was wel voor jouw studie naar de perfecte giststarter, dus eigenlijk zou ik het nog eens met zo'n starter moeten proberen en met een Wyeast ipv de Zeeuwse Gistbank.

Edwin

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #217 Gepost op: 06-09-2005 23:25 u »
Ik heb laatst de gist maar weer es aangeschaft, om te kijken of ik een goede kloon kan fabrieken. Van mijn Liefmans versie heb ik volgens mij nog 2 krat staan (de rest is weggespoeld). Doel is de oude R8. Gelukkig ben ik nog in het bezit van De Wolf Cosyns'Special B (blijft lang goed, dat spul). Maar eerst maar es een dag vinden dat onze Wouter doorslaapt, want ik ben nu te bekaf om te brouwen... (overdag slaapt ie wel, maar 's nacht....)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #218 Gepost op: 07-09-2005 08:52 u »
geef jij borstvoeding dan? ik bemoei me nergens mee 's nachts. Doorslapen duurt meestal een week of 8 maar soms ook maanden. Liefmans versie bedoel je een zure Rochefort? Volgens mij moet je een heel eind komen met een goed beluchte giststarter en niet te hoge bitterheid. En niet te gebrand. Ach, wie ben ik om het jou uit te leggen. Wel of geen koriander?

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #219 Gepost op: 07-09-2005 09:20 u »
ik borstvoeding?? Zou daar bier uitkomen denk je?

Ik was van plan de koriander buiten de pan te laten, verder iets minder carafa dan het origineel en iets minder caramelmout. Zeg maar het 2e recept.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #220 Gepost op: 07-09-2005 09:49 u »
Dan moet het wel goed komen. Ik ben benieuwd hoe jouw versie uitpakt. Dit brouwseizoen ga ik ook maar weer eens een poging wagen, denk ik.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #221 Gepost op: 07-09-2005 17:46 u »
Hoi Herman,

Zeg maar het 2e recept.......dus toch niet helemaal. Ik ga binnenkort ook weer voor de R8, maar wat zijn jouw exacte plannen.
Ik moet de klonen die ik op het ONK ontvangen heb nog  proeven, maar ben al wel nieuwsgierig naar jouw aanpassingen.

Ik wil wel weer  een hoge vergistingstemp(25), omdat de bananen etc. op den duur minder overheersend worden- mijn laatste R8 van de eerste kloon - Wyeast gist- heb ik pas op en smaakte nog prima, nog iets te gebrand!

Naar wat betreft je nachtrust, die wordt bij ons na 22 jaar nog steeds regelmatig verstoord, zeker in het weekend, maar daar wen je best wel aan.  >:D.......... :engel:

Theo

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #222 Gepost op: 29-12-2005 17:20 u »
Zo vandaag deze kloon nogmaals gebrouwen. Recept zit een beetje tussen de 1e en 2e in: minder carafa. Minder Cara zit er niet in, dat heb ik een beetje verknoeid. Ik heb deels 150 EBC ipv 120 gebruikt. Daarnaast heb ik deels kristalsuiker gebruikt ipv donkere kandij. Doordat ik bijna niet heb gespoeld heb ik een laag rendement. Vind ik overigens niet erg. In totaal heb ik 1,5 liter flink actieve starter toegevoegd. Als ie vergelijkbaar is met mijn 1e poging ben ik in ieder geval zeer tevreden!

Dit zijn de resultaten:

Batch Size (L):          14.50    Wort Size (L):     14.50
Total Grain (kg):         5.25
Anticipated OG:          1.076    Anticipated EBC:          49.7
Anticipated IBU:          29.5
Brewhouse Efficiency:       63 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

3.7     0.20 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      0
 70.7     3.72 kg.  Pilsener                      Belgium        1.037      4
 11.2     0.59 kg.  CaraMunich 40                 France         1.034    120
  5.7     0.30 kg.  Suiker ( Kristal )            Nederland      1.047      0
  3.8     0.20 kg.  Candy Sugar                                  1.047    264
  1.1     0.06 kg.  Carafa Special                Germany        1.030    800
  3.7     0.20 kg.  Special B Malt                Belgian        1.030    300

Hops
 20.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.50   6.4  25 min.
 40.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50  23.1  75 min.

Extras
  Amount      Name                           Type      Time
  5.00 gm     Zaad (  Koriander )            Spice      5 Min.(boil)

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  68  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5
Sparge Temp :                 78  Time:   0

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #223 Gepost op: 03-01-2006 23:07 u »
Vanavond heb ik dit bier geheveld, SG 1.016. Mogelijk dat ie nog ietsje zakt, al is de activiteit nu wel zo'n beetje over. Een eind-sg van 1.014-1.016 maakt het geen heel goede kloon als je het doel-alcohol van 9.2 vol% wilt bereiken, maar goed dat vind ik niet het belangrijkste. De allereerste poging leverde me indertijd 1.080-1.016, toen dus wel 9,1 vol%. Mocht ik nu de 1.014 halen kom ik op zo'n 8,5 vol%. Het SG monster smaakte in ieder geval super!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #224 Gepost op: 04-01-2006 07:50 u »
Dit heeft a3 in september 2004 gemeten:

Gisteren een Rochefort 8 doorgemeten (uiterste verkoopdatum 4-12-2007).

eind SG: 1006
Brix: 8,0
Berekende start SG: 1073
Alcohol%: 8,9

misschien moeten we toch eens naar een droger maischschema en/of meer suiker want onder de 1010 zijn we volgens mij nog nooit gekomen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #225 Gepost op: 04-01-2006 08:54 u »
Lijkt erop dat er veel meer suiker in hoort. Ik vind het geen lekker bier trouwens. Veel te veel hogere alcoholen.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #226 Gepost op: 04-01-2006 09:10 u »
Nou :proost:

Ik wil in ieder geval nog eens een poging doen! Ik heb n keer een goede vergisting gehad en twee keer daarna niet. Er is me dus wel wat aan gelegen weer eens een goede versie te brouwen. Ik mag hem graag drinken. Die hogere alcoholen geven (mits met mate) wel een wat hartverwarmend effect. Met die kou wel lekker :D

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #227 Gepost op: 04-01-2006 09:25 u »
Het is een lastige gist, die Rochefort. Heeft veel zuurstof nodig, je moet veel enten en met zinkgist doet ie het pas echt goed. Aan de andere kant hoorde ik van MO dat zijn oude overburen het gepresteerd hebben om een zeer goede vergisting te krijgen zonder het maken van een giststarter en zonder beluchting van het wort. De raadselen en wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #228 Gepost op: 04-01-2006 09:37 u »
Aan de andere kant hoorde ik van MO dat zijn oude overburen het gepresteerd hebben om een zeer goede vergisting te krijgen zonder het maken van een giststarter en zonder beluchting van het wort.

Ha Adrie :proost:

Mijn eerste poging ging op dezelfde wijze ook goed! De latere dus duidelijk niet. Ik ga in ieder geval niet meer rekenen op een wondertje. Ik maak wel een puike giststarter. Nu wel het recept aan gaan passen om het bier droger te krijgen...

Edwin

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #229 Gepost op: 04-01-2006 10:03 u »
Als ik Rochefort proef, proef ik een warme vergisting.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #230 Gepost op: 04-01-2006 10:07 u »
Jah...:proost:

Da's weer de harde werkelijkheid. Doe je ogen nou eens dicht, denk aan besneeuwde dennebomen, mooie blauwe lucht, zwak zonnetje, open haardje aan (en last christmas van Wham die er dwars doorheen brult :P) en neem nog eens een slok.
je hebt natuurlijk wel gelijk. De Rochefort wordt nogal warm vergist. Ik blijf het een kloonwaardig bier vinden, hoewel het een paar jaar geleden een nogal beetje onderhevig is geweest aan kwaliteitsderving door de sluiting van mouterij De Wolf Cosijns...

Edwin

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #231 Gepost op: 04-01-2006 11:16 u »
Meten is weten, zeggen ze altijd.
De R8 heeft een eind sg van 1006.
Om aan 9.2 % te komen, moet het bier 65 punten vergisten.
65 + 6 = 71. Dus je begin sg moet dan min 1071 en dan moet je je starter nog verrekenen in het begin sg, dus dat wordt dan 1074/75.
Kijkend naar bovenstaande rekensom moet het bier voor ruim 91% uitgisten.
Ik kom met een Rochefort gist niet hoger dan 84%.
Dus dat wordt wel een probleem.

Eigenlijk mag je het niet zeggen in een clone project, maar een R8 clone met een eind sg van 1013/14 smaakt veel voller dan het origineel. Ik heb mijn clone pogingen al lang opgegeven, de lekkerste R8 komt uit Middelburg :biersmile:

Gr Kees

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #232 Gepost op: 04-01-2006 13:04 u »
Als ik Rochefort proef, proef ik een warme vergisting.

Klopt.

Een aantal jaren geleden was ik zo gelukkig om de brouwerij en het klooster te mogen bezichtigen. De hoofdvergisting werd uitgevoerd bij een temperatuur van 22 tot 25 C. Ook had het bier een vrij warme nagisting. In combinatie van de donkere moutsoorten krijg je dan een bier met een zeer complexe smaak waarbij zowel mout- als gistingshoofdnoten de boventoon voeren.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #233 Gepost op: 04-01-2006 16:58 u »
Die temperatuur valt me nog erg mee. Alleszins produceert deze gist, als ik het goed proef, bij die temperatuur vl meer hogere alcoholen dan bijvoorbeeld Westmalle of IJgist. Ik vind het nogal bedwelmend en spiritusachtig, ik heb laatst in een kroeg alhier een R8 laten staan.  :verbergen:

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #234 Gepost op: 28-01-2006 01:01 u »
Gisteravond/vanochtend dit bier gebotteld, SG 1.014. SG monster smaakte me voortreffelijk. Ik heb geen gist voor de nagisting toegevoegd, ondanks eerdere horrorverhalen met deze gist. Ik ga er van uit dat bottelen binnen een maand na brouwen snel genoeg is. Dat is het normaliter wel.

Binnenkort maar eens side by side proeven met Fons en -Hans- die dit bier ook hebben gebrouwen.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #235 Gepost op: 19-02-2006 22:15 u »
Gedurende 2 weken vaak flesjes geschud, er leek geen gistdepot opgebouwd te worden. Uiteindelijk toch wel, het bier is zowaar op druk. Vorige week heb ik het 1e flesje geproefd. Naar mijn smaak nog wat te zoet, verder was er in de verte ook een dropje te proeven. Voor de rest toch wel een mooi bier, het kan geen kwaad dit bier nog even tijd te gunnen om wat beter in balans te komen. Volgende keer zal ik met een lager begin-SG starten. Ik heb de gist nog liggen, dus zal eens zien of ik binnenkort nog een variant ga brouwen.

Offline Fons

• Vol lid
  • Maal met de hand, dan houd je slowfood in stand.
    • Biergilde Groningen
« Reactie #236 Gepost op: 09-04-2006 12:25 u »
Herman,

Ik neem woensdag de Rocheforkloon mee.
De poging van Hans en mij is in eerste naar onze mening mislukt.
De gisting is bij mij niet verder gekomen dan 1020 wat aan de hoge kant is.
Verder is de schuimvorming niet goed ( niet bij alle flesjes trouwens ) en is het bier te plakkerig. Van de hop is weinig te proeven.
Ik had deze tread niet helemaal gelezen en gemist dat de hoofdgisting bij 25 graden in de buurt moest liggen.
Ik denk dat we in de zomer een nieuwe poging gaan doen als de nachten zwoel zijn.
Vanwege dit bier ben ik namelijk over gegaan om zelf bier te brouwen...

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #237 Gepost op: 06-06-2006 08:20 u »
Eergisteren deze laatste poging van Herman geproefd, zonder te weten dat het deze kloon was (dat ontdekte ik hier):

Visueel: Mooi schuim, blijvend. Kleur is donker en helder. er is geen koolzuur te zien.
Geur: Gebrande mout, pruimig
Smaak: Caramout overheerst de overige smaken, zoals van 'krentjes'. Wyeast 1762 gebruikt? Moutbitter.
Body: Volgens soort, zelfs misschien iets te veel?
Dit moet een Rochefort8-kloon zijn...
Oordeel: 8

Edwin

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #238 Gepost op: 11-10-2006 10:19 u »
Zo :proost:

Even deze draad ophalen en doorakkeren. Wat een onoverzichtelijke brij is dit geworden. Wel jammer, maar ja. Ik ga morgenavond weer eens een poging wagen voor deze kloon. De randvoorwaarden zijn helder:
uitstekende giststarter
begin-SG op 1075
eind-SG op 1006

Om dit te bereiken ga ik de suikerstort iets verhogen (als ik de resultaten van Herman en consorten tenminste goed interpreteer) en moet ik uitgaan van een droger maischschema. Hierbij het recept naar aanleiding van de discussies:
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.88
Anticipated OG:          1.075    Anticipated EBC:          41 (Morey)
Anticipated IBU:          29.8 (Tinseth)
Brewhouse Efficiency:   80 %
Wort Boil Time:            75    Minutes

66.0     1.90 kg.  Pilsener                      Belgium        1.037      4
 11.0     0.32 kg.  CaraMunich 120           France         1.034    120
   4.0    0.12 kg.  Special B Malt              Belgian         1.030    300
   4.0    0.12 kg.  Maisvlokken                 America        1.040      0
 15.0    0.43 kg.  Bruine kandij                Nederland     1.047      10

Hops
 12.00 g.     Hallertau Hersbrucker           Whole    3.50   6.4  25 min.
 30.00 g.     Styrian Goldings                 Whole    3.50  23.1  75 min.

Extras
  Amount      Name                           Type      Time
  4.00 gm     Zaad (  Koriander )            Spice      5 Min.(boil)

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  20
Saccharification Rest Temp :  67  Time:  45
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5
Sparge Temp :                    78  Time:   0

Ik heb de carafa er helemaal uitgekieperd, maar misschien toch maar een half procentje toevoegen om wat kleur te krijgen?

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #239 Gepost op: 11-10-2006 10:38 u »
Met 12,5% suiker en 60 min 66 C kwam ik uit op 1009. Als je echt op 1006 uit wil komen zou ik eenstapsmaischen op 65 C en misschien nog wel meer dan 15% suiker toevoegen. Wil je echt een Rochefort kloon of een lekker bier? Voor een lekker bier zou ik niet meer dan 12% suiker toevoegen, mijn zuster was laatst al vrij alcoholisch toch?
Ik zou die malle maisvlokken weglaten, dat dient volgens mij geen doel. Ik zou brouwen zonder carafa. Ik zou de koriander weglaten.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #240 Gepost op: 11-10-2006 10:51 u »
Ha Mootje :proost:

De carafa is er ook uit. Hoeveel suiker had jouw zuster ook alweer? Die was inderdaad nogal alcoholisch. Nu is de originele Rochefort 8 dat ook, dus er mag echt wel wat in.
Ik ben nu uitgegaan van het eerdere recept en ik heb die verder aangepast. Daarin zit dus ook de mais. Ik heb nog geen verschil geproefd tussen bieren met en bieren zonder mais, dus iemand die weet waar die 4% toe dient mag het me uitleggen.
Mijn idee is toch om te klonen, maar ik wil uiteraard wl een lekker bier over houden. Het mag dan ook wel iets meer dextrines overhouden dan het origineel.

Edwin

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #241 Gepost op: 11-10-2006 10:58 u »
67 oC lijkt mij ook te hoog, mijn pale ale's die op deze temp zijn gemaischt hebben ook maar een SVG van 76%.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #242 Gepost op: 11-10-2006 11:21 u »
Ok, :proost:

Dan ga ik vanuit het originele recept met 60 minuten op 680C naar 45 minuten op 660C. Tja, ik ben eigenwijs en ga 1 graad hoger zitten. Het kan best zijn dat ik morgen dan toch op 65 ga zitten.

Edwin

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #243 Gepost op: 11-10-2006 11:30 u »
ben eigenwijs en ga 1 graad hoger zitten. Het kan best zijn dat ik morgen dan toch op 65 ga zitten.

Dat zijn we uiteindelijk allemaal volgens mij  ;D

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #244 Gepost op: 12-10-2006 21:34 u »
Zo :proost:

Het bier zit in de pot! Eigenlijk gewoon een superbrouwdag gehad zonder een enkel probleem! Nu afwachten wat dit bier doet zonder de carafa. Zo op het eerste gezicht is de kleur niet eens zoveel lichter dan het origineel. Gisteren trouwens nog een 'echte' geproefd en het viel me op hoe dun dit bier eigenlijk is. Er zit tegenwoordig behoorlijk wat koolzuur op en het lijkt alsof dat bewust is gedaan om het 'tekort' aan dextrines te verdoezelen.

Edwin

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #245 Gepost op: 17-10-2006 18:08 u »
Ik ben nu aan het hevelen. SG is na 5 dagen gedaald tot 1010. Het bier is te bleek, erg troebel en wat bitter engistig van smaak (vreemd h?). Nu de buis wat helderder trekt, wordt ie ook wat donkerder. Maar gelijk aan een Rochefort 8 is het niet...De smaak is wl mooi. Ben benieuwd wat ie na de lagering gaat doen.

Edwin

Offline Ronald Gebhardt

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #246 Gepost op: 03-11-2006 00:08 u »
In zijn boek 'Brew like a Monk'  gaat auteur Stan Hieronymus op bezoek bij de verschillende Trappistenbrouwerijen in Belgi en praat met de brouwmeesters. Bji Rochefort staat een omschrijving van de ingredienten van de '10'.
Die zouden zijn:

pilsmout
karamelmout
witte suiker
donkere suiker
tarwe zetmeel (bloem?)
koriander
Styrian Goldings en Hallertau hop
Rochefort gist

In het boek wordt ingegaan op de mogelijkheden om te klonen. De brouwmeester, Gumer Santos, vertelt dat amateurs hun klonen vaak te ingewikkeld maken. Minder ingredinten gebruiken, leidt tot meer smaak. Zegt hij dan.
Binnenkort ga ik ook een Rochefort kloon proberen te brouwen. Het recept zal ik hier vermelden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #247 Gepost op: 03-11-2006 21:10 u »
Mijn Rochefortachtig bier kent tegenwoordig een stort van 76% pilsmout, 7% cara120, 6% special B en 11% suiker. Eenvoudiger zou ik het niet durven maken. Naar mijn bescheiden mening zit er geen koriander (meer) in de Rochefort bieren.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #248 Gepost op: 13-06-2007 14:57 u »
Ik heb mijn kloon ingezonden voor het ONK en echt goed kwam het er niet uit:

Beetje zeepachtig/vetzuren. Zorg voor goed heldere wort (na filteren/spoelen en na hop uitfilteren). Gebruik eventueel een andere gist. Bier is een beetje dun en wat licht van kleur. Hogere moutstort (68 punten).

Suiker is dus prima, maar minder dan dat ik gebruikt heb. Ik ben het met de keurmeester eens dat de body te dun is en de kleur te licht. Zijn advies m.b.t. het filteren zal ik zeker ter harte nemen. Ik had soms moeite om een mooi filterbed te maken. Wellicht dat dat door het gebruik van de moutwals nu beter gaat (pas twee keer mee gebrouwen, dus echt veel kan ik daar nog niet over zeggen).

Edwin

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #249 Gepost op: 16-10-2007 17:20 u »
Mijn Rochefortachtig bier kent tegenwoordig een stort van 76% pilsmout, 7% cara120, 6% special B en 11% suiker. Eenvoudiger zou ik het niet durven maken. Naar mijn bescheiden mening zit er geen koriander (meer) in de Rochefort bieren.
Onze laatste lichting is de kloon van Oscar geworden: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6593.0.html

Nou is dit eindelijk weer eens goed gelukt (misschien heeft het nieuwe gistvat toch "het" probleem verholpen), dus willen we snel meer gaan brouwen. We hebben onze interesse op deze kloon geuit, maar nou vragen we ons af of deze kloon niet veel lijkt op die Chimay Blauw van Oscar als je gebruik maakt van korrelgist?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #250 Gepost op: 16-10-2007 18:13 u »
Jasper,

Dat is niet mijn kloon hoor...maar een recept van de Deltabrouwers :D

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #251 Gepost op: 17-10-2007 15:28 u »
Bestaat er een geschikte korrelgist voor Rochefort 8 of 10? Tot nu toe kom ik alleen op Safbrew T-58 en die hebben we al voor de Chimay Blauw kloon gebruikt. Een ander gist zou leuk zijn voor een wat andere smaak.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #252 Gepost op: 17-10-2007 15:42 u »
Waarom probeer je de Rochefort gist niet op te kweken? Of neem je de Wyeast variant? Om welke reden moet het een korrelgist zijn?

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #253 Gepost op: 17-10-2007 16:23 u »
Om de redenen dat we het opkweken van gist en Wyeast gisten te risicovol vinden op dit moment. Het maken van een fatsoenlijke giststarter ligt niet binnen ons handbereik en brengt daardoor een verhoogd risico van infectie met zich mee. Er zijn te veel bieren mislukt. We moeten onze financile situatie weer verbeteren door zo min mogelijk risico te nemen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #254 Gepost op: 17-10-2007 16:34 u »
Er zijn te veel bieren mislukt.

Infecties ?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #255 Gepost op: 17-10-2007 16:38 u »
Ik heb een hele tijd geleden een dergelijke vraag gestelt aan Siris. Hij gaf aan dat de Nottingham het dichtste in de buurt komt. Deze kan tegen een hoog percentage alcohol maar de typische Rochefort smaak zal je missen want daarvoor heb je echt de Rochefort gist nodig.

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #256 Gepost op: 17-10-2007 17:37 u »
Infecties tijdens/rond de hoofdvergisting vormen inderdaad een groot probleem. Intussen hebben we een nieuwe 60L gistvast en in ons vorige brouwsel met de T-58 korrelgist was er geen sprake van infecties (geen zurigheid geproefd). Helaas was de SG meter net gesneuveld, dus hebben we niet kunnen kijken tot hoe ver het door gegist is.

Wij hebben helaas geen goede ervaring met het opkweken van gist uit een bestaand bier. Nou zijn wij een zwaar, donker (quadrupel) winter biertje maken. Als uitgangspunt Rochefort, leek ons mooi.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #257 Gepost op: 17-10-2007 17:49 u »

Ik heb bij het beluchten ook een infectie opgelopen.
Nooit problemen gehad, en ik belucht n keer met een pompje, en bingo!
Reden voor een apparte topic?

den_organolept

• Gast
« Reactie #258 Gepost op: 17-10-2007 19:14 u »
Hoi Jasperboe,

Ik kan me jouw strategie heel goed voorstellen, na een serie smerige bijsmaakjesbieren heb ik bewust gekozen voor een "schone start" met een eenvoudigere brouwprocedure en -gist (dus korrelgist, Wyeast is dure gist voor een mislukt brouwsel en vergt meer handelingen).

De smerige bijsmaakjes zijn verleden tijd en ik ben weer helemaal warmgelopen voor de hobby. Ik ga nu vol vertrouwen weer beginnen met Wyeast die zaterdag voor me klaar ligt in Oss.

Het advies van Nottingham voor een rochefortkloon kan ik niet helemaal volgen. Ik heb er twee bieren mee gebrouwen en vind het smaakprofiel niet bepaald voor de hand liggend voor een trappist. Dan liever de t-58 die veel kruidiger is en in mijn BPA vaag aan Westmalle doet denken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #259 Gepost op: 17-10-2007 19:29 u »
T-58 gist niet zo heel veer door.
Nothingham is wel een zeer sterke gist voor quadrupels.

Ik ben het helemaal meet je eens over de smaak hoor, maar ik denk dat Nothingham wel een goede
gist is voor donker bier boven de 9%.
Daarbij heeft Rochefort ook niet zo'n opvallend gistprofiel als de Westmalle.
Ik denk dat de Nothinham voor dit bier wel geschikt is.

Ga je voor een blonde Belg, dan is T-58 De korrelgist.

den_organolept

• Gast
« Reactie #260 Gepost op: 17-10-2007 19:52 u »
Nottingham gist is in elk geval wel heel fijn om mee te werken, maar hij heeft mij wel een zoete enkelbock en tripelbock gegeven. (blijft lastig, het begin sg juist krijgen  :))

den_organolept

• Gast
« Reactie #261 Gepost op: 12-11-2007 19:58 u »
Ik ga komend weekend zelf een Rochefort 8 kloon maken. Ik heb het recept hieronder gezet. Ik heb geen drastische veranderingen doorgevoerd ten opzichte van de "2e versie" uit deze topic.

Ik heb wel de hoeveelheid zwarte mout (1200 ebc) drastisch verminderd aangezien ik hier vaak de woorden "te branderig" lees.

Zou ik zo in de buurt moeten komen? of zijn er al weer voortschrijdende inzichten wat betreft dit olympische amateurbrouwsport-onderdeel?

groet van den organolept

Rochefort 8 kloon TR8-1

Batchgrootte:             16.00 l   
Begin SG:             1.080     
Kooktijd:                75    Minuten

Graan/suiker

4.506 kg    Pilsmout  6 EBC
0.450 kg    CaraMunich 120 EBC
0.176 kg     Special B   350 EBC
0.020 kg     Black ontbitterd  1200 EBC 
0.176 kg     Maisvlokken     
0.464 kg     Donkere kandijsuiker     

Hop

40 g       Styrian Goldings       Pellets   3.8%   75 min koken
27 g        Hersbrucker           Bloemen   2.1%   30 min koken

Gist

Wyeast 1762 Belgian Abbey II smack pack
500 ml starter van moutextract, hoofdwort beluchten

Maischschema

Beslagwater:    18 l
Spoelwater:      7 l, 75 graden

30 minuten op 60 graden
60 minuten op 68 graden
5 minuten op 75 graden

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #262 Gepost op: 13-11-2007 06:49 u »
500 ml starter is misschien wat krap, de Rochefort kan een lastige gist zijn.

den_organolept

• Gast
« Reactie #263 Gepost op: 13-11-2007 21:26 u »
Mijn erlenmeyer heeft maar 1 liter inhoud, dus daar past niet meer in, ik kan het hoofdwort wel flink beluchten om de gistgroei te bevorderen.

Zou het wat schelen als ik meer moutextract (130 gr / liter) in de starter gebruik?
Het wort is 1080 dus de gistjes moeten wel wat gewend zijn.

den_organolept

• Gast
« Reactie #264 Gepost op: 16-12-2007 13:49 u »
Gisteren een flesje van het brouwsel opengetrokken (nu 2 weken op fles)

Allemachtig wat een zoete toffeesmaak! Het ruikt als een flan (puddinkje met een caramellaag er bovenop). Ik heb nog nooit een bier gedronken waarin de karamel zo extreem overheersend is. Ik denk dat eea een gevolg is van een te hoge gistingstemperatuur, maar ook dat de mouten in het recept teveel nadruk leggen op karamel. Dit gaat nooit op het origineel lijken vrees ik.

Des te meer reden om het recept nog eens onder handen te nemen, ik wil de zwarte mout geheel wegstrepen, en de special b halveren. Daarbij wil ik een chocomout van 900 ebc introduceren en op een lagere temperatuur vergisten. Het wordt tijd voor een 3e generatie recept!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #265 Gepost op: 16-12-2007 14:00 u »
Je hebt dus een beter bier gebrouwen als het origineel begrijp ik?
karamel: Zo hoort een trapist nu te smaken.
Alleen als je het zelf brouwt begrijp je dat pas.
Lekker 3 maanden laten rijpen, en dan kan je genieten van deze rijk gevulde pot.  :beersmiley:

den_organolept

• Gast
« Reactie #266 Gepost op: 16-12-2007 14:20 u »
Ja nou... dit is wel een beetje teveel van het goede hoor   :)

Ik zocht eigenlijk meer naar noten en chocolade, lijkt wel alsof ik het verkeerde dessert besteld heb.

De rijping zal ongetwijfeld wonderen doen, maar ik weet zeker dat dit beter kan.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #267 Gepost op: 16-12-2007 15:02 u »
Het komt vooral door de gist denk ik, dat vind ik juist zo lekker aan de Wyeast 1762 Belgian Abbey II :proost:.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #268 Gepost op: 16-12-2007 17:17 u »
Ik zou de Special B helemaal weglaten. die hoort wat mij betreft niet in Rochefort thuis. Volgens mij is Special B het geheim van brouwerij Het Anker, niet van Rochefort. Of anders slechts in hl beperkte hoeveelheiden. En de cara 120 mag ook flink minder dan 10%. De smaak van dit bier komt van de gist, niet van allerlei mouten. En die zwarte mout zou ik vervangen door chocolade. Eventueel voeg je die, wat fijner gemalen, toe tegen het einde van het maischen. Dan krijg je wel kleur maar geen gebrande smaak.

60 C 10 minuutjes langer aanhouden.
De 68  C verhogen naar 70-72 C en 30 minuten.
75 C overslaan, na de 72 stap gelijk filteren.

Tja en de vergistingstemperatuur...20 C is zat, als je die constant kan houden. Anders koelen naar 18 en dan pitchen.

Als je noten wilt in bier...dan moet je aan de Engelse gisten...brrrr.
Of je bier oud laten worden, in het donker bij 12 C. Als je dat niet kunt, dan is bewaren zonde.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #269 Gepost op: 16-12-2007 21:07 u »
Ik weet voor 100% zeker dat er Speicial B in Rochfort gaat. Een aantal jaren geleden toen ik daar op bezoek was heb ik dat gezien. Maar het percentage weet ik niet. Het is vrij subtiel te proeven. De hoeveelheid dien je daarom beperkt te houden.

Karamel: zo hoort een trappist nu te smaken.

Louis,
Jouw interpretatie van een trappist is wel duidelijk: zoet en karamel. Gelukkig hebben de echte trappisten daar andere opvattingen over. Vergeet niet dat de trappistenbieren de oorspronkelijke bieren waren en dat de commercile abdijbieren meeliften met het succes van de trappistenbieren. De commercile brouwers hebben de uitgesproken smaken weggehaald en vervangen dor ordinaire zoetigheid en karamel. Makkelijk toegankelijke smaken met weinig karakter.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #270 Gepost op: 16-12-2007 21:19 u »
Volgens mij draai je de boel om.
Een volmouter (echt bier) is zoet en caramelachtig.
Een goedkoop suikerwatertje met 40% suiker en hopextract juist niet.

:biersmile:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #271 Gepost op: 16-12-2007 21:23 u »
Maar om meer te kunnen verkopen moet een bier zoet en karamellig zijn. Kijk maar hoe alle lambieken en geuzes aangezoet worden, dat verkoopt beter. Belgische bieren horen gewoon nooit vol en zoet te zijn maar leeg en vol alcohol. Belgen willen gewoon een recept gebruiken voor een simpel biertje en gooien er dan een lading suiker in om toch veel alcohol te krijgen.

Een mooi, vol en zoet bier is een mooie Duitse bok.

Wesley

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #272 Gepost op: 16-12-2007 21:32 u »
Citaat
Belgische bieren horen gewoon nooit vol en zoet te zijn maar leeg en vol alcohol.

Dat is dus niet waar.
Wij denken dat, omdat er al een paar jaar een versuikering gaande is.
In een Belgisch bier hoort hooguit 10% kandij.
Wat er nu gaande is, is absoluut niet goed.
Nu zit er wel 30% suiker in sommige bieren.
Dat is gelijk aan een biercultuur om zeep helpen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #273 Gepost op: 16-12-2007 21:35 u »
Lang leve het reinheitsgebot dus ;D

Wesley

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #274 Gepost op: 16-12-2007 21:45 u »
Ben ik het ook niet mee eens, ondanks het feit dat dat je een grapje maakt.
ik vind dat sinaasappelschilletjes, zoethout, koriander wel degelijk een leuke aanvulling aan het bier geven.
Daarbij is het reinheitsgebot niet meer wettelijk in Duitsland.
Het enige goede bier is een met liefde gemaakte thuisbrouw.
Ik snap ook eigenlijk niet zo goed waarom commerciele bieren zo'n hot item zijn op de bierforums.
misschien omdat we verstand van bier hebben, maar geef mij maar een volmout thuisbrouwsel.

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #275 Gepost op: 16-12-2007 22:16 u »
Special B hoort zeker thuis in de Rochefort 8 en chocolade of zwarte mout zeer zeker niet.
Ik denk dat de smaakafwijking moet zoeken in je gistmanagment en vergistingtemperatuur.

Gr Kees

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #276 Gepost op: 17-12-2007 15:29 u »
Ik weet ook niet waar EBC die wijsheid vandaan haalt, dat er geen special B in de Rochefort 8 zou zitten. Natuurlijk zit er wel special B in de Rochefort 8!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #277 Gepost op: 17-12-2007 15:33 u »
Ik weet ook niet waar EBC die wijsheid vandaan haalt, dat er geen special B in de Rochefort 8 zou zitten. Natuurlijk zit er wel special B in de Rochefort 8!

Ik denk dat 'ie dat denkt te proeven. Ik moet zeggen dat ik het ook niet proef, dus ik sluit me aan bij zijn voorbehoud van een zeer kleine hoeveelhied.

den_organolept

• Gast
« Reactie #278 Gepost op: 17-12-2007 18:12 u »
Het special-b front is duidelijk vertegenwoordigd. Maar hoe zit dat dan met chocomout? Als ik Rochefort drink krijg ik altijd een associatie met chocolade, zou dat helemaal uit de gist komen?

@Hoppie: wel eens een Malheur 12 geproefd? volgens mij een bier wat helemaal in jouw straatje past (niet volmout, want het is vloeibaar genoeg om te kunnen schenken bij 12% alcohol)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #279 Gepost op: 17-12-2007 18:46 u »
Toen ik geen Special B gebruikte, leken mijn kloonpogingen op R8. Sinds ik Special B gebruik, omdat iedereen zegt dat het er in hoort, lijkt het niet meer op. De laatste twee pogingen zijn veel eerder Gouden Carolus of Cuvee van de Keizer.

En Bubs, zeg nou eerlijk...de laatste paar klonen van jou (met Special B) lijken ook meer op Gouden Carolus. Niks geen R8 smaken meer. Vroeger, kloonde jij ze goed na, maar tegenwoordig...of sinds de Special B...

Ach ieder voor zich...

den_organolept

• Gast
« Reactie #280 Gepost op: 17-12-2007 18:53 u »
Hoi Ebc,

Als ik het goed begrijp ben jij eerder voorstander van:

Pilsmout
<10 % caramunich 120
choco (900 ebc?)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #281 Gepost op: 17-12-2007 19:34 u »
Ik denk gewoon dat er geen, of heel erg weinig Special B in gaat (max 1%). Ook met cara 100 moet je voorzichtig zijn. 10% is al ruim teveel. Ik zou niet meer doen dan 5%.
Naast smaak gebruiken we die mouten vooral om een beetje kleur te krijgen. En dat is fout. Belgische brouwerijen doen dat niet, die kleuren gewoon aan.
Je kan met chocolademout gemakkelijk kleur krijgen door het aan het eind van het maischproces toe te voegen.

Maar het is vooral de gist die Rochefort zijn smaak geeft. En dan dus niet op 25 C of meer, maar gewoon bij 20 C. Het blijft een moeilijk bier om te brouwen. Het gemakkelijkst koop je het gewoon. Waarom zou je het ook klonen? Een kloon is toch nooit hetzelfde...
er zijn twee bieren die ik gewoon koop...Rochefort 10 en Westmalle tripel. Dan heb je altijd the real thing.

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #282 Gepost op: 17-12-2007 20:12 u »
Hi Jasper,

Dat de laatste R8en meer op de gouden carolus lijkt, komt door het niet ver uitgisten en het niet gebruiken van Rochefort gist. Met onderstaand recept brouw je een perfecte R8
Ik heb nu net weer een nieuwe clone gebrouwen, maar vergist met Chimay.

71.8 %   Pilsmout       
10.3 %   Maisvlokken     
8.7%      Bruine kandy       
4.9%      karamel-cristal 120     
4.4%      Cara-aroma 300 of Special B   

En gewoon op een normale temp vergisten en zeker niet op > 25 C

Gr Kees

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #283 Gepost op: 17-12-2007 20:13 u »
er zijn twee bieren die ik gewoon koop...