Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pomp trekt slangen vacuŁm  (gelezen 5486 keer)

Offline Marcel

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Daendels Brouwerij
Pomp trekt slangen vacuŁm
« Gepost op: 25-08-2008 20:04 u »
Vandaag mijn 2e cessie met de nieuwe installatie gedaan. Ik liep tijdens het koelen en filteren van de hop tegen een probleem aan.

Ik gebruik een hevelfilter met kaasdoek erom voor het filteren van de hop. Deze wordt aangezogen middels een pomp die op 7 liter en 4 liter kan lopen. Ik laat alles door 2 warmtewisselaars lopen. Ik maak gebruik van veel vaste leidingen m.u.v. de leidingen van de top van de hevelfilter naar de warmtewissellaar 1 en van warmtewisselaar 1 naar warmtewisselaar 2.

Tijdens het koelen/filteren trekken de slangen aan de aanzuigzijde (voor de pomp) vacuŁm. Wat kan een reden zijn?

1. Te weinig gaatjes/zaagsnedes in de hevelfilter?
2. pomp te krachtig?
3. Combinatie?

Zou een Bazooka filter uitkomst bieden omdat deze bijvoorbeeld meer door kan laten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Pomp trekt slangen vacuum
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2008 20:07 u »
Kaasdoek kan gemakkelijk dichtslibben door eiwitresten en hopresten. Als jouw pomp sneller pompt dan de doorvoer door het kaasdoek trek je de boel vacuum. Dat kan ook nog eens slecht zijn voor de pomp, trouwens. Beter is het om het wort onder vrij verval in een bak/pan te laten lopen en het van daar uit op te pompen. Zo kan de boel nooit vacuum zuigen.

Offline Marcel

• Vol lid
    • Daendels Brouwerij
Re: Pomp trekt slangen vacuŁm
« Reactie #2 Gepost op: 25-08-2008 20:19 u »
Bedankt voor de snelle reactie.

Dus m.a.w.  de hevelfilter aanzuigen (zo deed ik het op de oude manier) en gebruik maken van de wet van de communicerende vaten. Door het aanzuigen met de mond is de kracht minder waardoor deze niet vacuum trekt. Dit opvangen en vervolgens via de pomp langs de warmtewisselaars naat het gistvat?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 25-08-2008 20:29 u »
Verstopt kaasdoek tijdens het filteren kun je voorkomen door het doek nat te maken voordat je de hevelfilter in het wort laat zakken. Hoe dit komt weet ik niet maar het werkt wel heb ik heel wat jaren geleden geleerd.

Offline Marcel

• Vol lid
    • Daendels Brouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 26-08-2008 07:37 u »
Ik kook het kaasdoek altijd uit voordat ik het ga gebruiken, dus het wordt nat voordat ik het gebruik.
Zelf denk ik dat het aantal gaatjes te beperkt is voor de hoeveelheid wat de pomp vraagt. De pomp vraagt meer water dan er wellicht door de gaatjes kunnen.
Indien ik het zelf aanzuig loop alles door, de pomp is veel krachtiger.

Toch maar eens een filter van RVS slang maken, wellicht gaat dit beter aangezien je dan geen kaasdoek meer nodig hebt.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 27-08-2008 09:23 u »
Toch maar eens een filter van RVS slang maken, wellicht gaat dit beter aangezien je dan geen kaasdoek meer nodig hebt.

Dit snap ik niet. Wat heeft roestvrijstaal nu te maken met het afschaffen van kaasdoek? Je moet nog steeds sleuven zagen en de grootmazigheid van die sleuven maakt uit of je een extra doek om je filter moet wikkelen of niet.

Edwin

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #6 Gepost op: 27-08-2008 10:21 u »
RVS slang is te verkrijgen bij een bouwmarkt. ;)

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 27-08-2008 10:28 u »
Een koperen slang ook, maar dan snap ik het nog niet...

Edwin

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 27-08-2008 10:44 u »
Koperen pijp is verkrijgbaar bij de bouwmarkt, koperen slang heb ik er nog niet gezien (RVS pijp helaas ook niet).
Waar het hier echter om gaat is de RVS-mantel van een waterslang!
:D

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2008 11:28 u »
Ah, nou snap ik het!  :groots:
Dat werkt inderdaad ook erg goed!

Edwin

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 27-08-2008 13:06 u »
Wat is het toch fijn om te lezen hoe iedereen iedereen helpt om het te begrijpen  ;D

Tags: