Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Klaringsmiddel: gelatine  (gelezen 10605 keer)

Offline bjgodefr

• Senior lid
Klaringsmiddel: gelatine
« Gepost op: 25-08-2008 14:41 u »
Heeft iemand soms ervaring met het gebruik van een klaringsmiddel als gelatine? Bij Brouwland verkopen ze bv. 'Klarvit' dat een samenstelling is van kieselsol en gelatine.

Werkt dit goed tegen koude waas?
Geeft dit bijsmaakjes, invloed op de schuimkraag?

Ik begrijp dat je die produkten toevoegt tijdens de lagering en dat er slechts heel kleine hoeveelheden nodig zijn (enkele ml's). Eigenlijk sta ik nogal twijfelachtig tegenover het gebruik hiervan, maar ik overweeg toch om eens bij lagering een bier op te splitsen en dit toe te voegen.

(Oh ja, ik heb het dus niet over Iers mos, waarover op het forum reeds veel terug te vinden is.)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Klaringsmiddel: gelatine
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2008 14:50 u »
Ik begrijp dat je die produkten toevoegt tijdens de lagering en dat er slechts heel kleine hoeveelheden nodig zijn (enkele ml's). Eigenlijk sta ik nogal twijfelachtig tegenover het gebruik hiervan, maar ik overweeg toch om eens bij lagering een bier op te splitsen en dit toe te voegen.

Ik heb er geen ervaring mee. Ik zou ook niet weten waarom ik een klaringsmiddel zou gebruiken; mijn bieren worden in lagering altijd mooi helder.

Maar een experiment waarbij je een batch in tweeen deelt is altijd leuk. Vooral doen en bevindingen hier posten.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-08-2008 15:05 u »
Mja, ik heb eigenlijk geen probleem met troebel bier, dat kan ook mooi zijn!
De bieren die ik nu brouw hebben ook meer helderheid dan mijn eerste brouwsels. Ik hou dan ook rekening met de zaken die je moet opvolgen om koude waas te voorkomen (hard koken, snel koelen, ...). Na enige tijd lageren in fles is het bier ook helder, maar eens koud uitgeschonken is die koude waas daar weer. Ik vraag me dus af of het met gelatine mogelijk is een kraakhelder bier te krijgen en of daar ook nadelen aan hangen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-08-2008 16:23 u »
Werkt gelatine tegen koudewaas?
Ik heb wel een hekel aan troebel bier, maar ook aan lang lageren.
Is gelatine de oplossing voor deze overhaaste randstad bewoner (ik dus)?

:weetniet:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-08-2008 16:27 u »
Ik heb wel een hekel aan troebel bier, maar ook aan lang lageren.
Ik ook, maar ook aan klaringsmiddelen. :nut:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-08-2008 16:32 u »
Tja, als ze natuurlijk zijn maakt het mij niet zoveel uit.
 :)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 25-08-2008 16:44 u »
Ja, gelatine werkt tegen koudewaas... maar ook de gistcellen ben je kwijt. Je moet dus verse bottelgist gebruiken.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-08-2008 17:07 u »
Ik heb het idee van Amerikaanse fora, daar gebruiken ze het vaak. Je ziet er ook veel foto's van heldere bieren... maar ik lees dat velen er lageren rond de 0C. Dat kan ik bij mij thuis niet doen. En blijkbaar werkt dat heel goed en heeft gelatine hetzelfde effect als zo koud lageren, alleen gaat het nog vlugger.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 25-08-2008 17:37 u »
Tja, als ze natuurlijk zijn maakt het mij niet zoveel uit.
 :)

Ik snap niets van al die mensen die zo verzot zijn op het fenomeen "natuurlijk".  :weetniet: Het zegt namelijk helemaal niets!
Alsof iets wat zogenaamd "natuurlijk" is, niet slecht voor je kan zijn.

ps. niks persoonlijks he   :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 25-08-2008 20:16 u »
Ik snap niet waarom iedereen zo verzot is helder bier. Tijdens keuringen heb ik regelmatig kraakheldere bieren gezien die ronduit niet smaakten. Licht troebele bieren zijn vaak veel smakelijker.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 25-08-2008 20:30 u »
Komt nog eens bij dat je bier ook niet meer geschikt is voor vegetariers!
Of dit van belang is is natuurlijk wel vriendenkring afhankelijk, maar een flesje ruilen met MO zit er dan dus niet meer in! ;)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 25-08-2008 21:58 u »
Als je er iets teveel gelatine in doet, krijg je dan bierpudding?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 25-08-2008 22:07 u »
Heel lang geleden toen ik pas begon met bierbrouwen en alleen een Engelstalig boekje van Dave Line tot mijn beschikking had voegde ik gelatine toe aan mijn bier bij het bottelen. Totdat ik klontjes in mijn bier gewaar werd door niet goed opgeloste gelatine. Dat is bepaald geen prettig mondgevoel.
Nadat ik hiermee gestopt was heb ik geen spectaculair verschil gemerkt in de helderheid. Zoals al opgemerkt wordt bijna elk bier met de tijd wel helder. En lichtjes troebel vind ik geen probleem. Een teken van ambachtelijk bier.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-07-2010 22:02 u »
Ik ook, maar ook aan klaringsmiddelen. :nut:
Inmiddels denk ik daar toch anders over. Ik heb nu voor de 2e keer gelatine gebruikt en het geeft toch wel mooi helder bier.

Ik gebruik 1 eetlepel gelatinepoeder, die ik even hydrateer in koud water en dan oplos in heet water. Dat voeg ik dan toe aan 20 l jongbier bij het hevelen.
Het is wel opletten geblazen, want het geeft helder bier maar ook een instabiel depot. Je moet je mandfles niet meer al te veel verplaatsen. En zeker geen gelatine gebruiken in je flessen, zoals Jacques ook al opmerkt.

Maar dan heb je wel mooi helder bier, ook uit de koelkast.

Offline Erwin

• Senior lid
  • Land: ca
    • CDyWeb
« Reactie #14 Gepost op: 09-11-2012 01:00 u »
Begrijp ik het nou goed dat het toevoegen van gelatine ALLE gist verwijdert, en gelatine dus eigenlijk alleen geschikt is voor fusten, en dus niet als je gaat bottelen met suiker? Jammer hoor, net een pakje gelatine gekocht, nu moet ik er een fust systeem bij aanschaffen... hmm

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 09-11-2012 09:27 u »
Na het klaren kan je natuurlijk ook een bottelgist gebruiken, bijvoorkeur eentje die aardig plakt en niet ver(der) uitgist, T58 bijvoorbeeld. :)

Op zich verwacht ik niet dat ALLE gist neergeslagen wordt, maar of er genoeg overblijft voor hergisting? :weetniet:
Geert is de klarings-master, dus die zou dat moeten weten. ;D

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 09-11-2012 10:24 u »
Ik heb geen enkel probleem gehad met hergisten na gelatine-klaring.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #17 Gepost op: 09-11-2012 11:01 u »
Ik heb ook al een aantal maal gelatine gebruikt en ik zag al binnen enkele uren een groot verschil met de andere controle-mandfles. Ik heb ongeveer de dosering en werkwijze van Geert gebruikt. De waarschuwing om de fles niet te veel te verplaatsen en voorzichtig te hevelen is wel op zijn plaats. Ik weet niet of dat met Klarvit anders is, volgens de site van Brouwland laat dit een stabiel neerslagproduct achter. Ik ga dat binnenkort eens proberen.

Hier staan de resultaten van het experiment: http://brouwerijdewatertoren.blogspot.nl/2012/03/klaren-van-bier-met-gelatine.html

Online Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #18 Gepost op: 09-11-2012 12:01 u »
Ik heb ook al een aantal maal gelatine gebruikt en ik zag al binnen enkele uren een groot verschil met de andere controle-mandfles. Ik heb ongeveer de dosering en werkwijze van Geert gebruikt. De waarschuwing om de fles niet te veel te verplaatsen en voorzichtig te hevelen is wel op zijn plaats. Ik weet niet of dat met Klarvit anders is, volgens de site van Brouwland laat dit een stabiel neerslagproduct achter. Ik ga dat binnenkort eens proberen.

Hier staan de resultaten van het experiment: http://brouwerijdewatertoren.blogspot.nl/2012/03/klaren-van-bier-met-gelatine.html

Ik heb in mijn Tripel van laatst als test Klarvit gebruikt, had ik nog over van de wijnmakerij.
Werkt prima, binnen twee dagen helder bier en wel gewoon hergisting op de fles, zonder bottelgist. ;D

Offline Erwin

• Senior lid
  • Land: ca
    • CDyWeb
« Reactie #19 Gepost op: 09-11-2012 13:13 u »
Ja, gelatine werkt tegen koudewaas... maar ook de gistcellen ben je kwijt. Je moet dus verse bottelgist gebruiken.

Dat zegt Caspar met een reden? Volgens hem MOET je bottelgist gebruiken. Maar dat is dus niet zo blijkbaar.
Wellicht is het de dosering? Hoeveel gelatine zou ik kunnen gebruiken op 17 liter bier welke ik wil bottelen?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 09-11-2012 14:12 u »
Dat was 2008, inmiddels is er uit meer ervaring gebleken dat dat niet zo is. Voortschrijdend inzicht. :)

Tags: helderheid bier