Wat is biergistsachet

Gestart door petjez, 24-08-2008 15:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petjez

Hoi,

Bij vd Kooy wordt Biergistsachet verkocht. Wat is dit precies. Ik gebruik tot nu toe alleen Wyeast zakjes. Ik zie dat de Biergistsachet wat goedkoper is. Het gaat telkens om 7 gram, voor hoeveel liter wort is dit? Hoe wordt een Biergistsachet verwerkt?

Best veel vragen, maar er is vast iemand die er ervaring mee heeft.

Dank je en de groeten,
Patrick

William

Een sachet is een zakje dus biergistsachet is waarschijnlijk een zakje biergist. Gezien de hoeveelheid een korrelgist.

RobinB

Dit zijn korrelgisten of wel een gedroogde variant.

Meestal zijn dit andere soorten dan de Wyeasten, ondanks dat er geruchten zijn van overlap. Indien het dezelfde soorten zijn, zijn de smaakovereenkomsten met de Wyeast variant erg groot, zoals hier ook al aangetoond is.

Veel forummers zijn tegen korrelgisten op basis van de "korrelgistsmaak" een fenomeen dat nog veel verder onderzoek vereist voor we er iets over kunnen zeggen.
Vooralsnog heb ik echter nog geen duidelijke oorzaak hiervan kunnen vinden en twijfel daarom ook aan het bestaan van één universele "korrelgistsmaak"! :)

petjez

Ik ga het gewoon proberen. Maar hoe werkt dit spul (voor het geval er geen gebruiksaanwijzing bij zit). Moet ik het starten, zoja hoe dan. Ik ben een beginner en heb alleen nog de kant en klare zakjes gebruikt.

Bedankt.
Patrick

RobinB

Je noemt de Wyeast gisten de "kant-enklaar"-zakjes? ???
Maak je er normaal nooit een starter mee dan?

Bij korrelgisten kan je de inhoud gewoon toevoegen aan het wort, al wordt ook aanbevolen de gist eerst te suspenderen in een beetje water van 20-25 ºC.

petjez

Of ik er een "starter" mee maak. Neuh ik smack het pakje gewoon een paar dagen van te voren. Als ik het nodig heb is het zakje helemaal bol en gooi ik het er gewoon in.
Verder doe ik er niets mee.

RobinB

Nooit problemen gehad met gestokte vergisting?
Hoeveel brouw je dan normaal en hoe zwaar? (begin SG)

Deze methode leidt namelijk vrijwel altijd (tenzij XL zak gebruikt, maar dan nog) tot onder-enting, ofwel het toevoegen van te weinig gist.
Dit kan weer smaakafwijkingen (meer esters) en of slechte vergistingsgraden (gestokt) tot gevolg hebben.

Sowieso staat er op de "propagator"-packs dat ze bedoeld zijn om een starter van (minimaal) 1 l mee te maken!

petjez

Hmmm, ik weet niet of ik gestokte vergisting heb. Daarvoor ben ik te beginneling.
Ik weet niet eens hoe de zakjes moet starten. Ik heb het nagevraagd in een winkel, voor zover ik begreep kan ik het er zo in mieteren.

Ik brouw 20 liter per keer. De SG meting vergeet ik eigenlijk altijd te doen, dus daar heb ik niet echt een goed antwoord op.

Ik zal eens op de site van Wyeast kijken hoe dat werkt met het starten.

Dank voor je antwoorden.
Patrick

petjez

Hoi,

Ik heb ook nog even op de site van Wyeast gekeken. Je kunt de zakjes er zelfs ingooien direct na het smashen als ik het goed lees.
Dit staat er namelijk:
To activate, locate and move inner packet to a corner. Place this area in palm of one hand and firmly smack package with the other hand to break inner nutrient packet. Confirm inner packet is broken.
Shake the package well to release the nutrients.
Allow package to incubate and swell for three hours or more at 70-75°F (21-24°C) or immediately direct pitch into wort.

Ik heb namelijk bij mijn allereerst brouwsel het laatste gedaan. Dus Smack en direct pitch into wort.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Groeten,
Patrick

Adrie

Als je wel eens wat oudere pakken hebt gebruikt, weet je dat het dan een tot enkele dagen kan duren voordat het pak bol staat en de gist dus actief geworden is. Het laten opbollen is een methode om zeker te weten dat je actieve gist toevoegt aan je wort. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat het lang duurt voordat je wort begint te gisten en in die tijd kan het wort al lang geïnfecteerd zijn met allerlei ongewenste gasten.

RobinB

Zoals ik zei heb je de Propagator packs en de Activator (XL) packs.

Dit zegt Wyeast over de propagator:
The Propagator™ package contains a minimum of 25 billion cells in a yeast slurry. This volume is not adequate for direct pitching into 5 gallons of wort and requires a 1-2 L propagation step prior to brewing. The Propagator™ is designed, when propagated in a 1-2 liter "starter" culture, to inoculate 5 gallons of standard strength ale wort (1.034-1.060 SG) with professional pitching rates.

En over de Activator:
The Activator™ package contains a minimum of 100 billion cells in a yeast slurry.. The Activator™ is designed to directly inoculate 5 gallons of standard strength ale wort (1.034-1.060 SG) with professional pitching rates.

Welke heb jij nu gebruikt?

petjez

Sorry, inderdaad vergeten te melden dat ik tot nu toe de Activator gebruik.

Eigenlijk bestel ik tot nu toe simpelweg wat in het recept staat. Ik zoek meestal een recept op op Internet. Hierin staat dan een Wyeast zakje vermeld. Voor zover ik me kan herinneren zijn dit altijd Activator zakjes geweest.

Toch wel belangrijk om op te letten begrijp ik nu.

Dank je,
Patrick

EBC

Alleen als het pack erg heel vers is, zeg maximaal twee weken, kan je het smacken en direct toevoegen. Maar waarom zou je, want zelfs een vers pack kan je smacken terwijl je brouwt. Beter het zekere voor het onzeker nemen.

Als het ouder is moet je het laten opbollen.

Echter zodra het begint te zwellen is het al ok. Je hoeft niet te wachten tot het helemaal strak staat.

Zodra zwelling optreedt is dat het teken dat de gist actief is en dat is het enige doel van het zwellen. Gistgroei vindt in het pack nauwelijks plaats. Laten zwellen tot het helemaal bol staat is dus zinloos en eigenlijk niet goed, want dan begint de gist mogelijk alweer inactief te worden.

petjez

Dank je, weer wat duidelijkheid geschept. Het is een hele studie  ;)

Groeten,
Patrick


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.