Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf Kriek maken (met kersen)  (gelezen 23108 keer)

Offline petjez

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • De Brakke Brouwer
    • De Brakke Brouwer
Zelf Kriek maken (met kersen)
« Gepost op: 24-08-2008 14:21 u »
Hoi,

Ok wil over 2 weken een kriek gaan brouwen. Ik heb wel wat recepten gevonden, maar geen idee of deze te pruimen (uhh kersen) zijn  ;)
Heeft er iemand een beproeft recept voor een kriek? Natuurlijk zou ik het liefst kersen of krieken hierin gebruiken. Zijn er überhaupt krieken of kersen te koop in Nederland voor dit gebruik?

Ik vond b.v. dit recept, heeft iemand hier ervaring mee: http://www.twortwat.nl/recepten?id=60

Ik hoor graag wat de ervaringen zijn.
groetjes, Patrick

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Zelf Kriek maken (met kersen)
« Reactie #1 Gepost op: 24-08-2008 15:54 u »
Zie hier krieken in blik van Brouwland!

Offline petjez

• Boven 10 berichten
  • *
  • De Brakke Brouwer
    • De Brakke Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 24-08-2008 20:34 u »
Zie hier krieken in blik van Brouwland!

Hahaha, ik dacht dat bierbrouwen een hobby was. Zo'n blik kost 15 euro. Ik geloof dat ik er voor voor 40 liter bier een stuk of 5 nodig heb. Lijkt me onbetaalbaar.
Bedankt voor je link, ik zal het onthouden voor als ik een kleinere hoeveelheid wil brouwen.

Groeten,
Patrick

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #3 Gepost op: 24-08-2008 22:19 u »
Krieken (als je ze kan krijgen) of kersen/morellen zijn alleen in juni verkrijgbaar, met een beetje geluk vind je ze dan op de markt.

Een kriek brouwen is niet zo eenvoudig en bovendien heb je veel geduld nodig voordat je het resultaat kan proeven.

Gebruik de zoekfunctie want er is al veel over geschreven.

:degroeten:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #4 Gepost op: 26-08-2008 21:23 u »
Je zou ook wat kriek-extract (verkrijgbaar bij Brouwland, sectie likeur maken) en een Wyeast Lambic Blend kunnen gebruiken... ik denk persoonlijk dat je dan nog het dichtst in de buurt komt van commerciële voorbeelden.

Ik heb persoonlijk wel eens flinke problemen gehad met een Bret infectie van een Orval opkweek... mijn tip: Desinfecteer alles tot je er bij neervalt ;D.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 26-08-2008 21:29 u »
Ik dacht dat bierbrouwen een hobby was. Zo'n blik kost 15 euro. Ik geloof dat ik er voor voor 40 liter bier een stuk of 5 nodig heb. Lijkt me onbetaalbaar.

Een kriek brouwen is per definitie duurder dan een 'gewoon' bier brouwen. Je brouwt immers eerst bier en daarbij komen dan nog kilo's kersen. En waarschijnlijk nog wel meer dan die 5 kilo ook nog. Ook dat is een hobby. Een hobby is toch iets anders dan een bezuinigingsmaatregel?

Edwin

Offline Hoppeplukkertje

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-08-2008 21:34 u »
Hey waarom niet diepvries kersen kopen.
Wij gebruiken die veel in de bakkerij en naar mijn mening zijn die geschikt om kriek te brouwen.
Ze zitten in dozen van 5 kg ontpit.
Ik geloof dat er brouwers zijn die daarmee kriek brouwen.
Ik zelf koop die in seizoen een grote voorraad (persen en diepvriezen).

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 26-08-2008 21:40 u »
Ik ben het overigens 100% met Edwin eens, als ik goedkoop bier had gewild... dan dronk ik wel een C-merk. Over het algemeen is deze hobby totaal niet winstgevend, maar des te bevredigender :proost:.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 26-08-2008 22:08 u »
Over het algemeen is deze hobby totaal niet winstgevend

Bekijk het anders: als je het bier wat je nu brouwt zou kopen (een vergelijkbaar bier in vergelijkbare hoeveelheden) wat is dan goedkoper? (Arbeidstijd niet meegerekend)
 ;)

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-08-2008 23:38 u »
Ik heb vorig jaar voor ca 18 euro morellen gekocht, daarvan heb ik twee kratjes kriek kunnen maken. Voor een beetje kriek betaal je toch al snel 1,50 euro per flesje, toch wel winstgevend dus zeker als het bier goed gelukt is.

Hetzelfde geld voor alle speciaalbieren eigenlijk. Maar uiteraard heb je moeten investeren in je brouwapperatuur, plus het gas/stroomverbruik.

Maar daar is het de gemiddelde hobbybrouwer niet om te doen denk ik, het is een hobby en een hobby kost geld, ik brouw geen bier om kosten te besparen op gekocht bier, maar als hobby/tijdverdrijf en wat is nou leuker om een goed gelukt zelfgebrouwen biertje te drinken.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #10 Gepost op: 26-08-2008 23:45 u »
Maar daar is het de gemiddelde hobbybrouwer niet om te doen denk ik, het is een hobby en een hobby kost geld, ik brouw geen bier om kosten te besparen op gekocht bier, maar als hobby/tijdverdrijf en wat is nou leuker om een goed gelukt zelfgebrouwen biertje te drinken.

Klopt! Als je ziet wat je soms aan (eenmalige) investeringen doet, dan 'schrik' je soms wel een beetje achteraf. En wat te denken van bijvoorbeeld Wyeast ten opzichte van korrelgist... 8)

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 27-08-2008 09:18 u »
Hey waarom niet diepvries kersen kopen.
Wij gebruiken die veel in de bakkerij en naar mijn mening zijn die geschikt om kriek te brouwen.
Ze zitten in dozen van 5 kg ontpit.
Ik geloof dat er brouwers zijn die daarmee kriek brouwen.
Ik zelf koop die in seizoen een grote voorraad (persen en diepvriezen).

Ik heb me echt de blubber gezocht naar diepvrieskersen, maar als 'gewone' consument zijn die niet verkrijgbaar. Ik heb ze in ieder geval niet kunnen vinden. Ook niet in Duitsland, terwijl je daar toch echt veel ingevroren vruchten kan kopen. Ik heb nu 5 kilo gekocht en deze ingevroren bij wijze van proef.

Edwin

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #12 Gepost op: 27-08-2008 09:38 u »
Kan het niet laten hier toch nog even te interpeleren.

Laat één ding duidelijk zijn:
Met kersen maak je geen kriek, wel met krieken! vergeet dat niet.
Kostprijs krieken was (in kriekenseizoen) 1,20 €/kg bij collectieve aankoop via gilde.
Kostprijs kersen 10€ en meer per kilo.
Ik zou wachten tot volgend jaar en inschrijven voor samenaankoop, zoek een wijn/bier gilde in je streek, er zijn er die het doen en kijk aub eens via de zoekfunctie naar dat recent recept waar ik de raad geef GEEN Wyeast Lambic Blend (*) te gebruiken. Ik spreek van ervaring.

Saluutjes, tot over een 7 tal weken, vertrekken straks.

(*): Gecorrigeerd per 28/8/08: Was: Wyeast, moest zijn: Wyeast lambic Blend.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 27-08-2008 09:58 u »
GEEN Wyeast te gebruiken. Ik spreek van ervaring.

7 weken wachten op een antwoord? Ik hoop het niet (hoewel ik je je vakantie gun hoor! ;D) Waarom geen Wyeast? Ik heb daar juist hele goede ervaring mee (Roeselaere).

Edwin

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 27-08-2008 10:28 u »
7 weken wachten op een antwoord?   Waarom geen Wyeast? Ik heb daar juist hele goede ervaring mee (Roeselaere).Edwin

Sorry, Edwin, maar van half mei tot 3de wk oktober zit ik in het zuiden, ben nu en dan eventjes een week afgekomen naar BE om een ander te regelen, heb dan mijn handen vol!
Waarom geen Wyeast Lambic Blend (*): dat proef je pas als je het verschil kent. daarom heb ik het artikel voor u opgezocht: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,694.msg120598.html#msg120598

saluutjes, Ronnie.

(*): zelfde opmerking als in mijn tekst hierboven: WAS: Wyeast, veranderd in Weast Lambic Blend.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 27-08-2008 10:42 u »
Erg interessant verhaal die me ontschoten is! Ga ik zeker ook proberen, maar het beantwoord mijn vraag over het afwijzen van Wyeast nog niet. Van de lambic-blend heb ik ook begrepen dat het niet perfect is, maar er zijn toch ook andere gisten?

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #16 Gepost op: 27-08-2008 13:54 u »
Overigens bij voorkeur krieken met pit gebruiken. Dat doen de grote jongens ook.

Offline Hoppeplukkertje

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-08-2008 21:30 u »
Je kan nog goedkoper doen!

Een kriekenboom planten. Kostprijs € 5.

(grapje)

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 27-08-2008 22:41 u »
Benieuwd naar het resultaat van Wyeast,

Ik heb twee identieke recepten gemaakt voor een kriek gebaseerd op lambiek, een met lambic blend en een volgens spontane vergisting, beide bieren roken goed toen ik ze bottelde trouwens. Ergens eind december kan ik ze mooi gaan vergelijken.

Ik heb ook twee kriek struiken in de tuin staan, alleen duurt het wel een aantal jaar voordat er een fatsoenlijke oogst van afkomt.

Ronnie heeft wel gelijk, een kriek maak je met zure kersen oftewel krieken/morellen, van andere kersen maak je kersenbier. Ook de bereidingstijd en het recept telt mee, en een kriek brouw je niet in een half jaar.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 28-08-2008 09:49 u »
Terwijl er nog een ellendige file is naar Brussel, wacht ik nog even met vertrekken, je ziet hoe verslavend het forum werkt:

Sorry, Sorry, Edwin, ik vergat één ding:

Ik bedoelde Wyeast LAMBIC BLEND i.p.v. Wyeast. De reden spreekt voor zich, krieken geeft sowieso al zoveel zuur en dan nog extra zuur maken is teveel van het nodige.

Daarbij wordt het met een lambic blend extra moeilijk bij bottelen: Is alles dan wel uitvergist?...
Ook gebruik van zoetmaker als maltodextrine zal dan schoorvoetend nagisten en gushing veroorzaken.

Dus ter verduidelijking: andere Wyeasten kunnen natuurlijk wel. Neem bijvoorbeeld een witbiergist.

De verwarring die ik hier veroorzaakte is als volgt ontstaan:
Toen we onlangs dat betere kriekbier vergeleken met een heel pak andere recepten kwam één soort er steeds als TE SCHERP ZUUR uit, nul schuim, en vaak gushing, dat waren de loten die met de Lambic Blend vergist waren. Gemakshalve hadden we het steeds over "die Wyeast..", vandaar.

Enfin, het is nog steeds beter Alzheimer te hebben dan Parkinson,
want je glas vergeten te betalen is leuker dan het omver te stoten...

En nu naar de geladen 4wieler en schluss...

Offline Hoppeplukkertje

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 28-08-2008 19:52 u »
Persoonlijk denk ik ook dat  je kriek moet maken met zure krieken.
Als je kriek maakt met zoete krieken, wordt de suiker in de krieken 100% omgezet in alcohol,
zodat er weinig van de kriekensmaak overblijft.
Zelf heb ik het ook al ervaren, 30% zoete noorder krieken toegevoegd, maar bijna geen krieksmaak te bespuren in het bier.

Met zure krieken of een combinatie zal het een kriek toets geven aan ons biertje .
Als ze te zuur zijn kan je nog altijd beetje bijzoeten met sorbitol.

De kriek van Boon heeft eigenlijk ook geen echte kriekensmaak.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #21 Gepost op: 28-08-2008 21:37 u »
De laatste kriek heb ik eens geëxperimenteerd met kriekenconfituur.
Ik heb enkele bokalen kriekenconfituur toegevoegd aan de krieken omdat het blonde bier te droog uitgegist was.
Voor mij een hele lekkere kriek geworden. Vooral veel krieksmaak.  Maar toch redelijk zuur.
Vanaf volgend jaar zal de kriek gemaakt worden van lambiek i.p.v. blond bier....

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #22 Gepost op: 07-12-2008 06:02 u »
Ontpitte krieken kan je in België in de O'Cool winkels vinden (vroeger Aveve). Diepgevroren in zakjes van 1 kg. Wel niet goedkoop, +- 4 euro per kg. Waarschijnlijk kan je beter kopen tijdens het seizoen en eventueel zelf invriezen.

Heeft iemand advies over de contacttijd? Hoe lang vooraleer je het bier van de krieken afhevelt.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 07-12-2008 09:43 u »
Heeft iemand advies over de contacttijd? Hoe lang vooraleer je het bier van de krieken afhevelt.
Ik ga voor 4 maand. (Zie mijn bericht met link hierboven in deze draad).
Heb tegen mijn zin in  eind augustus moeten brouwen omdat er te weinig plaats was in de diepvries. Eind december ga ik hevelen en paar dagen nadien bottelen. Zal weten te vertellen.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 07-12-2008 09:50 u »
Vanaf volgend jaar zal de kriek gemaakt worden van lambiek

Toch opletten. Was vroeger ook fervent liefhebber van lambiekgisting. Beetje lambiek kan wel lekkere accenten leggen maar het kan soms TE zuur worden, je krijgt het toch zo moeilijk onder controle, echt waar.

Daarom ben ik tot dat systeem overgestapt beschreven in die draad die ik vermelde, met mijn diepgevroren krieken aan nog warme wort toevoegen (na warmtebreuk). Heb zulke brouwsels van verscheidene jaren en van meerdere brouwers vergeleken. mijn lambieks konnen daar niet aan tippen moest ik toegeven. Vandaar dat ik dat systeem nu ook doe en propageer.