Recepten > Kloonbrouwsels

Delirium Tremens

(1/28) > >>

Edwin:
Beste medekloners!

In navolging van Adries initiatief start ik deze thread hier eens opnieuw op. In een eerdere thread hebben we al eens gesproken over het recept van Delerium Tremens. Hieronder een samenvatting:

Edwin schreef
Zoals al onder de thread "delerium" bij Uitwisseling Proefervaringen is aangegeven zijn enkelen van de Forumleden (de Roerstokkers) naar Melle geweest en heeft Jacques informatie los gekregen over het recept. Ikzelf ben daarna nog achter het maischschema aangegaan, maar dat heeft weer niet zoveel opgeleverd: "dat mag uzelf uitzoeken".

Met de informatie van Jacques en die van Gerb (welliswaar de Noctorium (donker, ook 8,5%) moeten we toch tot een recept kunnen komen. Hier een voorzet:

voor 10 liter: Beoogd OG: 1071

85% pilsmout
15% Kristalsuiker

Perlé  60 min
      Fugles 15 min (totale hopgift = 22 EBU)
6 gr  Koriander 10 min
2 gr  Gember  10 min
2 gr  Paradijszaad  10 min

Maischwater 3,5l/kg
inmaischen op 52 graden
45 min op 62 graden
30 min op 70 graden (tot joodproef = negatief)
afmaischen op 78 graden

Gist: Wyeast Strong Ale én Safale-04

Wanneer primaire vergisting op SG = 1030 komt hevelen en gistkoek opnieuw toevoegen aan het jongbier (dit schijnen ze bij Huyge ook te doen als tweede gisting).

Gerb schreef
Dus je bedoelt dat ze dezelfde gist weer aan het bier toevoegen, wat zou daar de functie van zijn? En wanneer doen ze de korrelgist erbij?

Het is ook alweer een tijdje geleden dat ik dit bier heb gedronken, maar het staat me bij dat het vrij zoet was met een verwarmende afdronk. Het maiscschema lijkt me goed. Heb je verder niets gehoord over de hopsoorten die ze gebruiken?

Edwin schreef
Nee, over de hopsoorten liet 'De Ingenieur' niets los. Die heb ik van jouw opgave gehaald (in mijn beleving zat er weinig verschil in hopsmaak en hoparoma tussen de tremens en de noctorium).

Bij Huyge maken ze gebruik van conische cylindertanks. De rondleider vertelde dat men van onder af afhevelde en dat weer boven in de tank terugpompen. Ikzelf zie daar eigenlijk ook niet meteen het nut van, maar de door mij voorgestelde methode doet iets soortgelijks. Ik geloof dat men dit de tweede hoofdgisting noemt. Ik kan me ook zo voorstellen dat men voor die tweede hoofdgisting niet hevelen, maar 'gewoon' de suiker toevoegen (dus volgraan brouwen en primaire gisting. Na de primaire gisting suiker toevoegen, secundaire vergisting en dan bottelen met opnieuw suiker (voor hergisting in fles): tertiaire vergisting).

Wanneer de korrelgist wordt toegevoegd weet ik niet. Omdat men dit noemde bij de primaire vergisting neem ik aan dat dit tegelijk met de Wyeast zou moeten worden toegevoegd.

Gerb schreef
Ik heb nog even gekeken op internet op rec.crafts.brewing en daar wordt gebruik gemaakt van Styrian Goldings en Saaz en paradijszaad.

Vervolg in volgend bericht

Edwin

Edwin:
vervolg van vorig bericht

Adrie schreef
Voor Delirium Tremens geven Tess en Mark Szamatulski in hun boek Beer Captured het volgende recept voor 18,9 liter (OG 1084, IBU: 26 SRM: 7):

5,32 kg Pilsmout
198 g Munich mout
142 g Biscuit mout
85 g Aromatic mout
680 g kandijsuiker
453 g invertsuiker

42 g Styrian Goldings 4,7% 60 minuten koken
7 g Styrian Goldings 4,7% 15 minuten koken
7 g Czech Saaz 15 minuten koken
7 g Czech Saaz 4 minuten koken

Gist: Wyeast 1214 Belgian Abbey
2e keus: Wyeast 1388 Belgian Strong Ale

Dit boek claimt dat de gegeven recepten goed de originelen benaderen, maar ik heb nog nooit een recept uit dit boek nagebrouwen, dus ik zou niet weten of deze claim klopt.

JW schreef
Over het algemeen hebben ze nogal overdreven recepten. Ik vraag me b.v. af of je 4% munich mout wel echt proeft. En kandijsuiker EN invertsuiker in 1 recept lijkt me ook wat overdreven.

Jacques schreef
Afgelopen zaterdag was de brouwer slechts in één ding heel duidelijk: de moutsorting bestaat uit uitsluitend pilsmout. Ik geloof hem op zijn woord. Het bier heeft absoluut geen moutige karakter wat je wel krijgt bij het gebruik van munichmout, aromaticmout en caramoutsoorten.

Voor wat betreft de gebruikte hopsoorten kreeg ik geen info los. De brouwer wilde niet het gehele recept prijsgeven...

Edwin schreef
Als ik mijn voorzet vergelijk met die Ardie citeerde en ik ga uit van de uitleg van de brouwmeester, dan concentreert de keuze zich vooral rond de gebruikte hopsoorten. Ikzelf stelde Perlé en Fugles voor. Adrie Styrian Goldings en Saaz.
Wat zou het beste zijn?  ???

Voor wat betreft de gist zou ik toch eerder gaan voor Strong Ale in plaats van Belgian Abbey ivm de duidelijke Chimay-aroma's.

Jacques schreef
Wel grappig die hopkeuzes. Fuggle en Styrian Goldings zijn boertje en zus van elkaar. Anders dan de naam doet vermoeden is Styrian Goldings veel meer verwant met Fuggle dan met Goldings! Beide soorten zijn hopsoorten die thuis horen in een Engelse ale.
Saaz en Perle zijn Duitse aromahopsoorten die het goed doen in een pilsner.

Delirium Tremens is in mijn beleving een bier dat zonder meer Belgische karaktereigenschappen heeft met wat lichte Duitse trekjes. Die Duitse trekjes waar ik het over heb komen tot uiting in de lichte kleur, het moutige, bittere en hoparoma.

Ik denk dat beide hop combinaties goed mogelijk zijn.

Voor de keuze van de gist is het misschien geen gek idee om Delirium Tremens, Duvel en Chimay tripel naast elkaar te proeven. Geen echte straf lijkt mij...

Hier zijn we gebleven.
Wie gaat dit bier mee-klonen?
Edwin

Edwin:
HA Mannen  :proost:

Ziet het er nu naar uit dat er geen liefhebbers zijn voor deze Delerium?  

Kom op collega's, brouw jezelf een DELERIUM
Edwin (bedenk hier nu een paar dansende olifanten. Met mijn delerium zie ik alleen maar knipperogen)  :olifant:

:elifant:  :elifant:  :elifant:
Nadat ik de smiley hernoemd heb kun je nu toch olifantjes toevoegen, Jacques.[/i]

Gerb:
He Edwin,

Een beetje late reactie, maar ik heb wel zin om mee te doen. Maar waar haal ik paradijszaad vandaan? Ik heb bij de toko gevraagd maar helaas.

Gerb

Edwin:
Ha Gerb  :proost:

Ik moet zeggen dat ik ook nog niet weet hoe ik aan die kruiden kan komen. Wat ik wel kan afspreken is dat ik de juiste hoeveelheid per post toezend of zo? Of dat ik het ergens afgeef (als ik er aan kan komen). Misschien is het ONK iets voor een uitwisseling van ingredienten?

Edwin

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie